Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is er nu 1 iemand verwonderd dat die spielerei grotendeels om de WG te sparen is ?

Bij mijn vorige werkgever kreeg je de volledige 25% bij, ook bij mijn ontslagpremie van 104k, dat dan maar belast werd aan de gemiddelde belastingsvoet van het jaar ervoor (was toen maar 27%), reken maar uit :)... (collectief ontslag overigens).

Bij de huidige is dat elk de helft (12,5%), dus iets meer erbij en iets minder afgeven. Ik teken daar nog steeds voor.

Alles kan, maar meestal zal men eerder 'de moeite' doen om die warrants te geven om hun zelve ook wat te besparen zeker?
'k Stel dat ze daar bv. al de patronale bijdrage mee uitsparen, dus om u een paar 100 EUR 'bruto' te geven kost dit hun daar ineens minder dan moest men het u gewoon als loon uitkeren.
Net zoals vele andere extralegale voordelen ook gewoon voordelig zijn voor de WG.

Voor wat ik al gehoord heb van concullega's is het niet zo'n courante aanpak om méér te geven via warrants dan wanneer men hetzelfde als loon/bonus zou geven. Maar jah, ideale wereld zeker.

Anyway, ik krijg ook regelmatig warrants en ja ... 't is geen wonder formule waar je ineens maar 10% belasting op betaald of zoiets.
Als ik mij nog goed voor heb, is dat op mijn papieren wel een line item weliswaar. Bedrag X - 53% belasting ===> Bedrag Y.

Het is beide, bruto kost dat ~10-18% minder aan de werkgever afhankelijk van hoeveel van de RSZ werkgever die ze niet moeten betalen, ze aan de werknemer geven.
Als werknemer hou je ~24-14% netto meer over (in absolute cijfers is het voordeel voor de werknemer wel in beide gevallen kleiner dan het voordeel voor de werkgever)

Ik ben van het principe dat ik tevreden ben als ik er zelf netto meer aan overhoud, maar als het RSZ verschil volledig naar de werkgever gaat, is het natuurlijk heel duidelijk wie er met het grote voordeel gaat lopen. En ook al krijg ik zelf warrants, ik vind het een draak van een constructie, echt zo'n typisch bizar achterpoortje. Liever afschaffen en een paar procent meer netto overhouden van de volledige cash bonus zonder dat soort constructies...

Het is beide, bruto kost dat ~10-18% minder aan de werkgever afhankelijk van hoeveel van de RSZ werkgever die ze niet moeten betalen, ze aan de werknemer geven.
Als werknemer hou je ~24-14% netto meer over (in absolute cijfers is het voordeel voor de werknemer wel in beide gevallen kleiner dan het voordeel voor de werkgever)

Ik ben van het principe dat ik tevreden ben als ik er zelf netto meer aan overhoud, maar als het RSZ verschil volledig naar de werkgever gaat, is het natuurlijk heel duidelijk wie er met het grote voordeel gaat lopen. En ook al krijg ik zelf warrants, ik vind het een draak van een constructie, echt zo'n typisch bizar achterpoortje. Liever afschaffen en een paar procent meer netto overhouden van de volledige cash bonus zonder dat soort constructies...
BE is de koning van de foefkes eh. Je zou zo denken dat het foefkes v/d banken zijn, maar 't is een wettelijk uitgewerkt 'instrument', met regels & beperkingen (zoals beperkt tot een goei 20% van uw loon/belastbaar inkomen per jaar als ik 't mij nog goe herinner). Dus iemand heeft dat ooit 'uitgevonden' & in de fiscale wetgeving gedropt.

Basically ... typisch Belgisch.

Dan ga je er vanuit dat je een even grote bruto bonus zou kunnen gekregen hebben, dat kan in individuele gevallen zo zijn maar zal niet de algemene trend zijn. Die trend staat grotendeels los van wiens belastingen het nu zijn, dat maakt voor de werkgever en de werknemer ook weinig uit. De werkgever kijkt naar de loonkost, de werknemer naar wat ie netto ontvangt, op welke manier het verschil wegvloeit, bedrijfsvoorheffing van de werknemer maar gestort aan de staat door de werkgever, sociale bijdragen werknemer, sociale bijdragen werkgever. Dat zijn zijn allemaal technische randzaken die niets aan de economische realiteit veranderen. De enige reëele impact zal ontstaan door werknemers en werkgevers die verkeerdelijk redeneren dat er een economisch relevant verschil is tussen een werkgevers en werknemersbijdragen maar die zullen uiteindelijk ook gewoon de markt moeten volgen.

In de praktijk zal de opbrengst van zo'n fiscaal voordeel bijna altijd verdeeld worden tussen werkgever en werknemer en slechts zelden naar 1 partij vloeien, los van wie juridisch/technisch de bevoordeelde partij is.

Bij ons is het anders - de bonus waarop je bruto recht hebt wordt berekend, vervolgens kijkt men wat dit in totaal kost aan de werkgever, en dat is het bedrag dat aan warranten wordt toegekend. Voor de werkgever dus status quo en waar mogelijk gaat alle voordeel naar de werknemer.

Dan ga je er vanuit dat je een even grote bruto bonus zou kunnen gekregen hebben, dat kan in individuele gevallen zo zijn maar zal niet de algemene trend zijn...

Bij bedrijven waar er eerst cash bonus was en daarna de mogelijkheid tot warrants, is dat effectief het geval. Je krijgt trouwens nog altijd de keuze om warrants te aanvaarden of voor de cash bonus te kiezen.

Als bedrijven natuurlijk een bonus programma opzetten direct met het warrant systeem, heb je gelijk dat je daar niet noodzakelijk een even grote cash bonus zou gekregen hebben: balans tussen wat de werkgever wil uitgeven en wat de markt biedt voor zo'n profielen.

Bij ons is het anders - de bonus waarop je bruto recht hebt wordt berekend, vervolgens kijkt men wat dit in totaal kost aan de werkgever, en dat is het bedrag dat aan warranten wordt toegekend. Voor de werkgever dus status quo en waar mogelijk gaat alle voordeel naar de werknemer.

Sinterklaas. Zou bij ons nooit gebeuren.

Bij ons duwen ze er onwettig semi technische werkloosheid op het einde van een kwartaal om de marge van 22 naar 23% te duwen...

Sinterklaas. Zou bij ons nooit gebeuren.

Bij ons duwen ze er onwettig semi technische werkloosheid op het einde van een kwartaal om de marge van 22 naar 23% te duwen...
Na alles wat ik u al over uw werkgever heb horen vertellen moet dat toch echt een klotebedrijf zijn.

Amerikaans en dus heel resultaatgericht. Maar een beetje menselijk zijn mag wel.

Na alles wat ik u al over uw werkgever heb horen vertellen moet dat toch echt een klotebedrijf zijn.

Amerikaans en dus heel resultaatgericht. Maar een beetje menselijk zijn mag wel.

Maar cege blijft er wel mooi na elke maand de weerkerende ontslagronde te overleven.
Hoeveel ontslagrondes zijn er daar al geweest ? Heb echt zo idee dat dat daar elke dag “you are fired” is.

Maar cege blijft er wel mooi na elke maand de weerkerende ontslagronde te overleven.
Hoeveel ontslagrondes zijn er daar al geweest ? Heb echt zo idee dat dat daar elke dag “you are fired” is.

Mensen zijn te emotioneel en care too much.

Ik ben een loonslaaf die enkel doet wat resultaat opbrengt en de rest niet. Ik ben daar niet om vriendjes te maken. We zijn een hecht team van een man of 15-20 en we hebben zowat met al de rest continu conflict. I don't care.

Ergste dat kan gebeuren is dat ze ons buiten flikkeren. Dan krijg ik een zak geld, e. Speel ik 6mnd met de kinderen en ga ik iets anders doen. Daar ga ik nu eens 0,0 van wakker liggen.

De klucht is dat in een omgeving waar iedereen bang is van zijn schaduw en geen beslissing durft nemen, een "flikker mij maar buiten " attitude er voor zorgt dat je een high performer bent want je beslist tenminste iets.

Ivm ontslagrondes. Ze doen geen bad performer ontslag rondes, dat is het probleem. Ze smijten enkel volledige divisies buiten, typisch enkele jaren na de overname :laugh:

En ik heb mijn 10k per maand (all in), auto, 3d thuiswerk, 36d verlof. Daar verdragen je wat gelul voor :laugh:

We moeten vb binnen paar weken allemaal verplicht thuis zitten en conge opsouperen wegens boekhoudkundige redenen. Iedereen al dagen aan het zagen. Ik denk "ik kan in mijn hof werken terwijl kinderen en madam er niet zijn" er zijn ergere dingen.

De klucht is dat in een omgeving waar iedereen bang is van zijn schaduw en geen beslissing durft nemen, een "flikker mij maar buiten " attitude er voor zorgt dat je een high performer bent want je beslist tenminste iets.

Dit is er eentje om in te kaderen, met heel veel waarheid in.

Ik zou graag even jullie mening wensen. Op dit moment verdien ik 100k bruto per jaar - ernaast 7000 euro groepsverzekering, Bedrijfswagen, maaltijdcheques, 250 euro netto onkosten/ maand. Nu heb ik de optie om over te stappen naar een zelfstandig statuut en 140k te factureren. Zien jullie dit als een verbetering?

Ik zou graag even jullie mening wensen. Op dit moment verdien ik 100k bruto per jaar - ernaast 7000 euro groepsverzekering, Bedrijfswagen, maaltijdcheques, 250 euro netto onkosten/ maand. Nu heb ik de optie om over te stappen naar een zelfstandig statuut en 140k te factureren. Zien jullie dit als een verbetering?
Lijkt mij weinig als je al je voordelen zou omrekenen zal je ook niet ver van die 140k zitten en je hebt minder bescherming. Tenzij je de flexibiliteit echt wilt natuurlijk.

Lijkt mij weinig als je al je voordelen zou omrekenen zal je ook niet ver van die 140k zitten en je hebt minder bescherming. Tenzij je de flexibiliteit echt wilt natuurlijk.

In principe zou 140k op basis van 200wd op jaarbasis 700€ als dagtarief zijn. Indien het 220 wd zouden zijn dan zou hij aan 636.36€ dagtarief zitten.

Als grove benadering kom je dan ook uit bij een netto verloning van 6363.63€ per maand tot 7000€ per maand. Gebruik makend van de volledige trukendoos die ter beschikking staat van de zelfstandige. En er vanuit gaande dat men de regels niet veranderd.

Met zijn loon zou hij grofweg, zonder rekening te houden met extralegale voordelen, uitkomen bij 7200€ bruto / mnd (indien vakantiegeld, eindjaarspremie, etc daar ook bijzit) ofwel 8300€/mnd (indien niet). Netto komt dat grofweg overeen met 3820 tot 4200€.

Dus zelfstandige worden levert hem dan toch grofweg een 2000 - 3000€ netto per maand jaar na jaar na jaar op.

Dus zo weinig zou ik dat nu toch ook niet noemen. En je hebt quasi evengoed zo goed als al de extralegale voordelen die je in loondienst hierbij ook zou hebben/krijgen. Met meestal nog het feit dat je een grotere keuzevrijheid hebt.

bruto werknemerkost werkgever
loon€ 100.000,00€ 125.000,00
groepsverzekering€ 7.000,00€ 7.928,20
bedrijfswagen€ 8.400,00€ 8.400,00
maaltijdcheques€ 1.520,20€ 1.520,20
KEW€ 3.000,00€ 3.000,00
€ 119.920,20€ 145.848,40
Uw werkgever zou er op besparen ;) (allee, bovenstaande berekening is een benadering he)
  • Indexatie werknemer <> zelfstandige-contract, meestal een iets andere index als basis.
  • Firmawagen heb ik aan aan €700/maand gepakt, waarschijnlijk zit je nog een stuk hoger.
  • Daarentegen krijgt de werkgever misschien RSZ korting (leeftijd, 1e x werknemers, innovatiepremie etc.).

bruto werknemerkost werkgever
loon€ 100.000,00€ 125.000,00
groepsverzekering€ 7.000,00€ 7.928,20
bedrijfswagen€ 8.400,00€ 8.400,00
maaltijdcheques€ 1.520,20€ 1.520,20
KEW€ 3.000,00€ 3.000,00
€ 119.920,20€ 145.848,40
Uw werkgever zou er op besparen ;) (allee, bovenstaande berekening is een benadering he)
  • Indexatie werknemer <> zelfstandige-contract, meestal een iets andere index als basis.
  • Firmawagen heb ik aan aan €700/maand gepakt, waarschijnlijk zit je nog een stuk hoger.
  • Daarentegen krijgt de werkgever misschien RSZ korting (leeftijd, 1e x werknemers, innovatiepremie etc.).
Bedankt voor de berekening!

Ik zou dan wel via een vennootschap kunnen werken wat meer optimalisatie mogelijkheden kan bieden op fiscaal vlak.

Onlangs toch eens beginnen rondkijken voor een andere job. Momenteel project ingenieur via consultancy in de farmacie.

Consultancy toch wat over aan het twijfelen of ik niet beter eens kan solliciteren op een vast bedrijf.

2e sollicitatie was direct iets dat mijn interesse wekte. Energiesector, vooral op verbetering verdeling van energie bij grote bedrijven. Dus het 'groene' aspect trekt mij hard aan. Maar 10 minuten fietsen van mij thuis.
Hieronder mijn huidige loon en het eerste voorstel van de mogelijks nieuwe job

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor elektromechanica automation

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Project ingenieur
Anciënniteit: 4
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 => 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42 => ?
verantwoordelijkheden: Project tot een goed einde brengen => meerdere projecten opvolgen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3450 => 4100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2320 => ?
Nettovergoedingen: 160 => 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm budget
Maaltijdcheques: ja €8 => €7
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (% moet ik opzoeken)
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Puurs => Berchem
Afstand woon/werk in km's: 25 => 3km
Afstand woon/werk in tijd: 40 min => 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja => soms
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW golf 8 (VAA = €165) + tankkaart België => VW ID3 of gelijkend met laadkaart. Er wordt ook gekeken naar mobiliteitsbudget

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 => 5
Vakantiedagen (andere extra): 0 => 5 onbetaalde
Vrijheid om verlof te nemen: afhankelijk van project
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, bij deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: meer en meer naar einde project => volgens hen amper
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja => ?
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 2 vd 5 dagen indien project toelaat => ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Vakantiedagen vind ik raar opgesteld. 20 + 5 extra. En dan nog 5 extra, maar onbetaalde. Het zou ook een 38u week zijn.
Wordt dit vaker gedaan?

Ivm mobiliteitsbudget, zijn er hier mensen met ervaring mee?
Zoals ik het zie zou ik mijn huur van het appartement perfect kunnen afbetalen daarmee, aangezien ik binnen 5km afstand woon. Dat zou fantastisch zijn en de rest kan in een deel auto indien nodig.

Zijn er dingen dat jullie opvallen?
Kan je bij zo een sollicitatie nog onderhandelen? Eerste keer dat ik namelijk ben aan het rondkijken en zou overschakelen.

Laatst bewerkt:
Onlangs toch eens beginnen rondkijken voor een andere job. Momenteel project ingenieur via consultancy in de farmacie.

Consultancy toch wat over aan het twijfelen of ik niet beter eens kan solliciteren op een vast bedrijf.

2e sollicitatie was direct iets dat mijn interesse wekte. Energiesector, vooral op verbetering verdeling van energie bij grote bedrijven. Dus het 'groene' aspect trekt mij hard aan. Maar 10 minuten fietsen van mij thuis.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
verantwoordelijkheden: Project tot een goed einde brengen => meerdere projecten opvolgen

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): VW golf 8 (VAA = €165) + tankkaart België => VW ID3 of gelijkend met laadkaart. Er wordt ook gekeken naar mobiliteitsbudget

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Hoe vaak overuren te presteren: meer en meer naar einde project => volgens hen amper

Vakantiedagen vind ik raar opgesteld. 20 + 5 extra. En dan nog 5 extra, maar onbetaalde. Het zou ook een 38u week zijn.
Wordt dit vaker gedaan?

Zoals ik het zie zou ik mijn huur van het appartement perfect kunnen afbetalen daarmee, aangezien ik binnen 5km afstand woon. Dat zou fantastisch zijn en de rest kan in een deel auto indien nodig.

Kan je bij zo een sollicitatie nog onderhandelen? Eerste keer dat ik namelijk ben aan het rondkijken en zou overschakelen.
Hallo,

Toen ik recent ben overgestapt heb ik het voorstel aan mijn huidige werkgever getoond en ze hebben beter voorgesteld(ook elm gedaan).
Ik denk dat je dat in dit geval ook kan overwegen. Salaris is niet zo n grote verbetering maar het is wel dichter bij huis.
Misschien moet je eerst nog ergens anders horen, of bij je huidige werkgever om dan te gaan onderhandelen bij de aanbieder.

Succes!

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Wordt dit vaker gedaan?

Ik heb een zeer gelijkaardig profiel. Ik ben BA + ing en ben ook project ingenieur automatisatie. Met 25 jaar en twee jaar anciënniteit heb ik nu hetzelfde loon als je huidig loon (3450 bruto). Indien je hetzelfde presteert als uw collega's met een ingenieursdiploma is een loonsverhoging voor jou misschien wel terecht. De eerste jaren verdienen bachelors meestal iets minder dan ingenieurs.

Deze zomer ook overgestapt van een multinational naar een kleiner ingenieursbureau gespecialiseerd in automatisatieprojecten. Een stukje consultancy hoort er ook bij. Als consultant kun je zomaar 1-2-3 maand bij een klant werken op +1u rijden van je thuis, hou hier rekening mee.
Als projectingenieur zal dat ook wel zo zijn, maar eerder sporadisch of in de opstartperiodes van je projecten. Aan de andere kant zie je zo eens nieuwe plekken en leer je ook bij. De familiale sfeer van een kleiner bedrijf bevalt me ook veel meer en ik word minder aan mijn lot overgelaten.

Mijn werkgever heeft ook een cel gespecialiseerd in energiemanagement bij bedrijven en werkt samen met een constructeur van laadpalen en we maken slimme software hiervoor. Best een interessante sector, maar vrij specifiek en niet te vergelijken met machinesturingen met een PLC.

5 onbetaalde vakantiedagen is heel raar, want in principe kan iedereen dit aanvragen en krijgen, mits toestemming van de werkgever.

Hallo,

Toen ik recent ben overgestapt heb ik het voorstel aan mijn huidige werkgever getoond en ze hebben beter voorgesteld(ook elm gedaan).
Ik denk dat je dat in dit geval ook kan overwegen. Salaris is niet zo n grote verbetering maar het is wel dichter bij huis.
Misschien moet je eerst nog ergens anders horen, of bij je huidige werkgever om dan te gaan onderhandelen bij de aanbieder.

Succes!
Ik heb een zeer gelijkaardig profiel. Ik ben BA + ing en ben ook project ingenieur automatisatie. Met 25 jaar en twee jaar anciënniteit heb ik nu hetzelfde loon als je huidig loon (3450 bruto). Indien je hetzelfde presteert als uw collega's met een ingenieursdiploma is een loonsverhoging voor jou misschien wel terecht. De eerste jaren verdienen bachelors meestal iets minder dan ingenieurs.

Deze zomer ook overgestapt van een multinational naar een kleiner ingenieursbureau gespecialiseerd in automatisatieprojecten. Een stukje consultancy hoort er ook bij. Als consultant kun je zomaar 1-2-3 maand bij een klant werken op +1u rijden van je thuis, hou hier rekening mee.
Als projectingenieur zal dat ook wel zo zijn, maar eerder sporadisch of in de opstartperiodes van je projecten. Aan de andere kant zie je zo eens nieuwe plekken en leer je ook bij. De familiale sfeer van een kleiner bedrijf bevalt me ook veel meer en ik word minder aan mijn lot overgelaten.

Mijn werkgever heeft ook een cel gespecialiseerd in energiemanagement bij bedrijven en werkt samen met een constructeur van laadpalen en we maken slimme software hiervoor. Best een interessante sector, maar vrij specifiek en niet te vergelijken met machinesturingen met een PLC.

5 onbetaalde vakantiedagen is heel raar, want in principe kan iedereen dit aanvragen en krijgen, mits toestemming van de werkgever.

Ter info, onlangs (januari) al een loonsverhoging gekregen van 2900 => €3450. Ook na aangeven van mijn groei in verantwoordelijkheden en stress + positieve evaluatie bedrijf. Dus daar twijfel ik of er veel bij kan.
Vandaag hen wel op de hoogte gesteld en was zal er nog een gesprek met de baas komen.

Afstand is toch iets wat ik als groot pluspunt ervaar. Ipv elke dag 1,5u te verliezen door file, zou het hier maar 20 minuten zijn.
Zoals Nick aangeeft heb je altijd het risico ergens ver te worden gestuurd als consultant. Nu heb ik zelf de keuze waar ik terecht kom.

Die 5 onbetaalde dagen snap ik ook niet echt. Morgen nog een gesprek met hen daarover. Ik heb ook al aangegeven dat dit een struikelblok kan zijn. De 38u week daarbij ook; is dit een gangbaar aantal uren? Ik zie mij makkelijk 'per ongeluk' toch 40u werken, dus zou het dan sterk in het oog moeten houden.

Terug
Bovenaan