Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Kjelleke had veel discussie kunnen vermijden door gewoon te zeggen dat er de hoop was/besproken was dat zijn functie nog zou evolueren.

Punt van 'Friendzonen' blijft wel geweldig verwoord.
 
Kjelleke had veel discussie kunnen vermijden door gewoon te zeggen dat er de hoop was/besproken was dat zijn functie nog zou evolueren.
We beweren nergens dat het onmogelijk is voor Kjelleke om CFO te worden. Wel met zijn huidige plan van aanpak. Als hij gewoon administratief bediende in finance topics gaat blijven voortdoen de komende jaren, is de kans om CFO te worden nihil.
Als Kjelleke nu solliciteert voor jobs met meer verantwoordelijkheden, eventueel aangevuld met de nodige cursussen, verhoogt de kans op termijn aanzienlijk.
 
Bij veel van die vacatures waarbij er expliciet gezegd wordt "rapporteert rechtstreeks aan de CXO die binnen zoveel jaar op pensioen gaat", vraag ik me ook af of dat bedrijf zelf dat als marketingpraat gebruikt, of gewoon de recruiters dat erbij lappen terwijl ze daar absoluut niets over te zeggen hebben?
 
'k Heb het in het andere topic ook wel al eens neer geschreven, maar als er niets veranderd in zake 'leefbaarheid' met een EV en ik wordt binnen een 4-tal jaar verplicht een EV te kiezen als nieuwe bedrijfswagen zie ik wel de mogelijkheid dat ik mijn huidige wagen privé zal moeten over nemen (e.g. over kopen v/d leasing).
Wat zie jij precies als "niet leefbaar"?
 
Ik blijf het steeds verbazingwekkend vinden hoe gehecht Belgen zijn aan hun bedrijfswagen. In andere landen worden bedrijfswagens een pak meer belast en worden ze dikwijls niet aan iedereen uitgedeeld.
 
Cege formuleert het wat hard. Maar er zit wel degelijk waarheid in.
Ik lees uit je teksten dat je nu 5j ervaring hebt als administratief bediende.

Je hebt nu €3335 zonder wagen of €2800 met wagen.
Als je CFO/finance manager/controller/... ambities hebt, moet je dringend denken aan de volgende stap.

Ik volg cege 100% als hij zegt dat het quasi ondenkbaar en onmogelijk is om van administratief bediende voor X aantal jaar, de stap te zetten naar CFO. Dat van het loon houdt wel degelijk steek. Ze gaan nooit iemand van €2800 of zelfs wat hoger plots naar lonen van €5K+ laten groeien. Dat heeft te maken met het feit dat een administratieve bediende totaal iets anders is als een CFO, je moet tussenstappen zetten.
Ik kan alleen maar bedenken dat het om een klein familie bedrijf gaat en dat je vader/moeder je op die post zet. Zelfs in een kleine KMO zie ik het niet gebeuren. Met al de beste wil van de wereld. Ik gun het je van harte, maar zonder nu richting posities met meer verantwoordelijkheden te gaan de komende 5 à 10 jaar schat ik de kans bijzonder laag in.

Hopelijk zie je dat ook in. Veel succes!
Tuurlijk zie ik dat er nog een hele weg is om aan het loonpakket te komen van CFO en meer verantwoordelijkheden. De manier waarop, kwam gewoon hard aan en kon meer verbloemd worden zoals jij dat net deed.
 
Na de halfjaarlijkse en jaarlijkse (zeer) positieve evaluaties geen spontane opslag gekregen. Daarom zelf opslag gevraagd vorige zomer.
n+1: "Ja ja ja, we zijn inderdaad heel tevreden over jou. Maar daar kan ik niet over beslissen, dat moet via n+2."
n+2: "Ja ja ja, we zijn inderdaad heel tevreden over jou. Maar inflatie. Index. Grote kost voor ons. Lage marges. We zullen eerst de indexatieronde van januari afwachten en dan spreken we elkaar terug in Maart!".

We zijn half april. Weer niets gehoord natuurlijk. *zucht* En ik weet al wat jullie zullen zeggen: "Been stijf houden!", "Assertief zijn!", "Eisen!", "Dreigen met vertrek!", etc. Bla bla.

Maar ben ik nu de enige die zichzelf "te fier" voelt om telkens opnieuw die show te moeten gaan opvoeren? Fuck man. Weer op tafel gooien, escaleren, eisen, op tafel kloppen, ... en dan? Uiteindelijk ga je dan misschien 3% krijgen "want nog altijd moeilijke tijden" en "index" en bla. En dan moet je waarschijnlijk een gat in de lucht springen en super dankbaar zijn en moet ik mij gemotiveerd voelen?
Ik bedoel; we zijn bijna weer een jaar verder. Als ik vorig jaar 5% zou gevraagd hebben, zou ik er nu al 10% moeten vragen om alvast de onderhandelingen te starten voor het komende jaar. Zo blijf je bezig.

Als je voelt dat het zo tegen hun goesting is, moet ik het al niet meer hebben. Ze kunnen hun 100 euro steken waar de zon niet schijnt, ik hoef mij er tenminste niet voor te verlagen om elk jaar met de bedelstaf rond te gaan. :sarcastic:
Mensen zeggen vaak "respect moet je afdwingen". Ik vind dat een domme uitspraak. Als je respect niet spontaan krijgt wanneer je het verdient, dan IS er gewoon geen respect. Als je slechts respect krijgt wanneer je die afgedwongen hebt, dan is het alleen maar show.

Dan zal ik wel (opnieuw) ergens anders werk zoeken. Kunnen ze (opnieuw) "verwonderd" zijn.
Fuck man, ingenieurs zijn toch echt de moderne loonslaven van de industrie? En elk jaar maar staan bleten in de media "we hebben ingenieurs tekort!", "we hebben ingenieurs tekort!", ... Hoezo ingenieurs tekort? Het is niet omdat je een voldoende grote poule wil behouden aan goedkope loonslaven om de rotatie draaiende te houden dat er daarom een "ingenieurstekort" is hé.

Ik zal mijn kinderen later nooit adviseren om ingenieur te worden. Wordt dokter, wordt notaris of een paar andere selecte beroepen waar je 100% zeker geld kan scheppen. Wordt stielman, waar je gerespecteerd wordt en waarvan er steeds minder zijn. Maar wordt toch aub geen ingenieur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn half april. Weer niets gehoord natuurlijk. *zucht* En ik weet al wat jullie zullen zeggen: "Been stijf houden!", "Assertief zijn!", "Eisen!", "Dreigen met vertrek!", etc. Bla bla.
Toevallig of niet, ik ben ook ingenieur. Bij mijn vorige werkgever (multinational) stond de loonsopslag een bepaalde periode vooruit in het contract neergeschreven. Elke keer nadat de datum overschreden was geen opslag gezien. Dan ben je geduldig en denk je "misschien volgende maand?" en zie je na 3 maand nog niks bijkomen.
Moest er nog elke keer zelf achter vragen. Ik denk dat er veel bedrijven de opslag bewust in een vergeethoekje proberen te duwen.
Er was nog een addertje onder het gras: opslag was inclusief index, dus uiteindelijk was de werkelijke opslag nog maar een aalmoes.
 
Ik blijf het steeds verbazingwekkend vinden hoe gehecht Belgen zijn aan hun bedrijfswagen. In andere landen worden bedrijfswagens een pak meer belast en worden ze dikwijls niet aan iedereen uitgedeeld.
In een ander land (pak voor dit voorbeeld even Duitsland) hou ik van mijn huidige brutoloon meer dan 1000 euro meer netto over en kan ik die dikke bak gewoon prive kopen of leasen...

Tzal wel zijn dat ge in belgië gehecht zijt aan uw bedrijfswagen. Dat is gewoon meer dan 400 euro netto in the pocket tov zelf een (veel bescheidener model) prive wagen bezitten en onderhouden.
 
Bij veel van die vacatures waarbij er expliciet gezegd wordt "rapporteert rechtstreeks aan de CXO die binnen zoveel jaar op pensioen gaat", vraag ik me ook af of dat bedrijf zelf dat als marketingpraat gebruikt, of gewoon de recruiters dat erbij lappen terwijl ze daar absoluut niets over te zeggen hebben?

Ik snap ook niet wat dat wil zeggen. "Rapporteert rechtstreeks aan CEO". In een bedrijf van 100,000 man, cool. In een bedrijf van 10, meh.

Bij ons rapporteerde vroeger de onthaal dame aan de CEO. En toen we met 20 of zo waren aan de baas van manufacturing. Toen we met 50 waren rapporteerde die in de operational structuur en was ze 4 levels verwijderd van de CEO.

Dusja, wat is het punt daarvan ?

Je kunt ook aan de CEO rapporteren en 2d laten niet meer.

Tuurlijk zie ik dat er nog een hele weg is om aan het loonpakket te komen van CFO en meer verantwoordelijkheden. De manier waarop, kwam gewoon hard aan en kon meer verbloemd worden zoals jij dat net deed.

Wel, zoals mijn vroegere manager zei, in English. This ain't a playgroud or a junior sportsteam. "You get punches in the face if shit happens, no pats on the back if good stuff happens."

Het is hier een forum met onbekenden, ik ga hier niet symptathieke frans uithangen :rofl:


Als je zinvolle tips wil:
a) aan wie je rapporteert = 0,0 relevant. Dat staat niet op je cv, dat wil niks zeggen en dat geeft je 0,0 carriere opties. Mijn pa heeft vb heel zijn leven in het leger gezeten - hierarchy van smorgens tot savonds. Die is alle rangen doorklommen van helemaal beneden tot helemaal boven. Die heeft nooit het mannetje boven hem vervangen hoor. Die is naar boven geklommen en telkens van kazerne A naar B naar C naar D naar E, terug naar A. Als je gaat wachten op het mannetje boven je die wegvalt, lang wachten (en guess what, ze gaan de stoel niet warm houden voor je). Er gaan veel gegadigden zijn om de stoel in te nemen. "ik was het hulpje" zal geen argument zijn
b) Coming back to the money. 2800 is echt weinig om nog maar iets te ambieren wat in de buurt komt van CFO. Ik zou stapsgewijs opbouwen extern. Anders ga je, je weet wel, low level hulpje friendzoned worden.
 
In een ander land (pak voor dit voorbeeld even Duitsland) hou ik van mijn huidige brutoloon meer dan 1000 euro meer netto over en kan ik die dikke bak gewoon prive kopen of leasen...

Tzal wel zijn dat ge in belgië gehecht zijt aan uw bedrijfswagen. Dat is gewoon meer dan 400 euro netto in the pocket tov zelf een (veel bescheidener model) prive wagen bezitten en onderhouden.
Lijkt mij wat overdreven? Ik heb even een jaarloon van 77952 euro bruto genomen in BE en in DE exclusief individuele of bedrijfsgebonden bonussen. Het jaarequivalent van een 5600 euro bruto salaris in BE. In BE houd je dan 3548 euro per maand over (vakantiegeld en eindejaarspremie inbegrepen want dat is deel van je standaard jaar salaris dat uitbetaald wordt in 13.92 delen). In DE houd je dan 3951 euro per maand over. Een verschil van amper 400 euro netto, waar je in Duitsland geen dikke BMW 3 reeks van kan betalen en onderhouden.

Conclusie: In Belgie ben je beter af dan in Duitsland.
 
Lijkt mij wat overdreven? Ik heb even een jaarloon van 77952 euro bruto genomen in BE en in DE exclusief individuele of bedrijfsgebonden bonussen. Het jaarequivalent van een 5600 euro bruto salaris in BE. In BE houd je dan 3548 euro per maand over (vakantiegeld en eindejaarspremie inbegrepen want dat is deel van je standaard jaar salaris dat uitbetaald wordt in 13.92 delen). In DE houd je dan 3951 euro per maand over. Een verschil van amper 400 euro netto, waar je in Duitsland geen dikke BMW 3 reeks van kan betalen en onderhouden.

Conclusie: In Belgie ben je beter af dan in Duitsland.

Bruto: 6565€ / maand

Snel door de bruto/netto calculators die ik online vind:

Netto BE: 3580€
Netto DE: 4407,9€

delta: 827€

Misschien corrector om het jaarloon (6565 * 14) in de calculator te geven, dan is er een jaarlijks verschil van 10794€, ofwel zo'n €899 / maand (ok, niet meer dan 1000, maar toch bijna 1000)

Met bedrijfswagen wordt het gelijkgetrokken, maar zonder dat voordeel van die wagen is het eigenlijk geen vergelijk.
 
Bruto: 6565€ / maand

Snel door de bruto/netto calculators die ik online vind:

Netto BE: 3580€
Netto DE: 4407,9€

delta: 827€

Met bedrijfswagen wordt het gelijkgetrokken, maar zonder dat voordeel van die wagen is het eigenlijk geen vergelijk.
Alle Brutto Netto Rechners die ik heb gebruikt duiden op 3900-3950 euro netto voor een klasse 1 aangifte in DE (calculator 1 & calculator 2). Denk dat die calculator van jou niet goed is. Delta: €400.
 
Naast de belastingvoet zijn de lonen in DE volgens mij ook gewoon hoger, ken een aantal ingenieurs rond de 40 en die gaan naar 100k/jaar in niet mgmt functies, eveneens met wagens genre a4, Passat, C Klasse. Ze zijn wel gevestigd in een zogenaamde World Leader regio - veel toonaangevende bedrijven daar in de streek, dus ook goed betaald. Maar gemiddeld vermoed ik dat lonen iets hoger zijn in DE.
 
Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 22 23
Opleiding: ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 bijna 1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC210
Huidige functie: x
Anciënniteit: 0 bijna 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ? 40-42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4211 5003
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ? weet ik eind van de maand
Nettovergoedingen: 75
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €40/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% op jaarloon tot €52000, 18% op deel erboven
5% op jaarloon tot €57000, 18% op deel erboven
Hospitalisatieverzekering: gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus die zou neerkomen op €1100 netto plus 2% brutoloon, geschenkcheque, voordelen op uitstappen, gsm-abo, Europe Assistance voor 2 auto’s

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: zeg ik liever niet
Afstand woon/werk in tijd: ‘’
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: kilometervergoeding triestige km’vergoeding, wel goed met de fiets
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Budget van €700 op 4 jaar, maar 2/3 van gebruikt budget wordt van bruto afgetrokken, ook fiets mogelijk (geen tankkaart, premies etc wel obv basissalaris). De rest van de kosten wel inbegrepen (inverkeersstelling, belasting, omnium, onderhoud, verzekering, zomer/winterbanden). Verplicht elektrisch. Budget is naar €850. Laden op het werk aan redelijk tarief. Heb zelf een XC40 recharge.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: verdeling ken ik niet, in totaal 40
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): ‘’
Vakantiedagen (andere extra):’’
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ok maar niet onbestaand
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen/week indien gewenst, ben ik niet echt van plan
Verantwoordelijkheid over personeel: in 1ste instantie niet
vanaf april: index + opslag (prestatie-afhankelijk)

loonontwikkeling is in 2021 aangepast, in het nadeel van ir (dichter bij de rest), omwille van goede evaluatie vergelijkbare opslag ivm oude systeem

workload kan tegenvallen als je in de verkeerde afdeling zit, zijn al paar starters gestopt jammer genoeg
 
vanaf april: index + opslag (prestatie-afhankelijk)

loonontwikkeling is in 2021 aangepast, in het nadeel van ir (dichter bij de rest), omwille van goede evaluatie vergelijkbare opslag ivm oude systeem

workload kan tegenvallen als je in de verkeerde afdeling zit, zijn al paar starters gestopt jammer genoeg
Stevig loon en voorwaarden, maar dan ook een top -betaler natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan