Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bruto: 6565€ / maand

Snel door de bruto/netto calculators die ik online vind:

Netto BE: 3580€
Netto DE: 4407,9€

delta: 827€

Met bedrijfswagen wordt het gelijkgetrokken, maar zonder dat voordeel van die wagen is het eigenlijk geen vergelijk.
Alle Brutto Netto Rechners die ik heb gebruikt duiden op 3900-3950 euro netto voor een klasse 1 aangifte in DE (calculator 1 & calculator 2). Denk dat die calculator van jou niet goed is. Delta: €400.

Naast de belastingvoet zijn de lonen in DE volgens mij ook gewoon hoger, ken een aantal ingenieurs rond de 40 en die gaan naar 100k/jaar in niet mgmt functies, eveneens met wagens genre a4, Passat, C Klasse. Ze zijn wel gevestigd in een zogenaamde World Leader regio - veel toonaangevende bedrijven daar in de streek, dus ook goed betaald. Maar gemiddeld vermoed ik dat lonen iets hoger zijn in DE.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 22 23
Opleiding: ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 bijna 1 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC210
Huidige functie: x
Anciënniteit: 0 bijna 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ? 40-42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4211 5003
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ? weet ik eind van de maand
Nettovergoedingen: 75
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €40/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% op jaarloon tot €52000, 18% op deel erboven
5% op jaarloon tot €57000, 18% op deel erboven
Hospitalisatieverzekering: gezin
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus die zou neerkomen op €1100 netto plus 2% brutoloon, geschenkcheque, voordelen op uitstappen, gsm-abo, Europe Assistance voor 2 auto’s

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: zeg ik liever niet
Afstand woon/werk in tijd: ‘’
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: kilometervergoeding triestige km’vergoeding, wel goed met de fiets
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Budget van €700 op 4 jaar, maar 2/3 van gebruikt budget wordt van bruto afgetrokken, ook fiets mogelijk (geen tankkaart, premies etc wel obv basissalaris). De rest van de kosten wel inbegrepen (inverkeersstelling, belasting, omnium, onderhoud, verzekering, zomer/winterbanden). Verplicht elektrisch. Budget is naar €850. Laden op het werk aan redelijk tarief. Heb zelf een XC40 recharge.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: verdeling ken ik niet, in totaal 40
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): ‘’
Vakantiedagen (andere extra):’’
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ok maar niet onbestaand
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen/week indien gewenst, ben ik niet echt van plan
Verantwoordelijkheid over personeel: in 1ste instantie niet
vanaf april: index + opslag (prestatie-afhankelijk)

loonontwikkeling is in 2021 aangepast, in het nadeel van ir (dichter bij de rest), omwille van goede evaluatie vergelijkbare opslag ivm oude systeem

workload kan tegenvallen als je in de verkeerde afdeling zit, zijn al paar starters gestopt jammer genoeg

vanaf april: index + opslag (prestatie-afhankelijk)

loonontwikkeling is in 2021 aangepast, in het nadeel van ir (dichter bij de rest), omwille van goede evaluatie vergelijkbare opslag ivm oude systeem

workload kan tegenvallen als je in de verkeerde afdeling zit, zijn al paar starters gestopt jammer genoeg
Stevig loon en voorwaarden, maar dan ook een top -betaler natuurlijk.

Jammer dat het zo’n mottig bedrijf is qua sfeer. Anders zou ik wel eens durven solliciteren daar. Zo zotte lonen die daar passeren.

Inderdaad, een parameter voor sfeer en gezelligheid in de template zou bij die firma sterk onder het vriespunt liggen. De mentaliteit en wereldvreemdheid die daar heerst is ongezien.

Ik blijf het steeds verbazingwekkend vinden hoe gehecht Belgen zijn aan hun bedrijfswagen. In andere landen worden bedrijfswagens een pak meer belast en worden ze dikwijls niet aan iedereen uitgedeeld.
Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.

Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.

Vind ik ook. Het argument is altijd voor die prijs krijg ik zelf die wagen privé niet op de weg. Terwijl er een E klasse of 5 reeks voor de deur staat. En dan klopt het een BMW 5 plugin is ongeveer 700 euro netto per maand als je rekening houd met alle kosten en de door verkoop waarde. Maar ge hoeft niet met een BMW te blijven rijden, als ge naar een Astra gaat zal het al aanzienlijk dalen. En als je echt van auto's houd passen de leuke meestal toch niet binnen een car policy dan blijf je er enkel aan vasthouden omdat hij 'mooi op de oprit' staat.

Enige argumenten die overeind blijven zijn als je ontzorgt wil zijn of meer dan 20k km privé doet op een jaar.
Met het huidige fiscaal systeem is een salariswagen wel degelijk gewoon een ijzersterk onderdeel van je loon hoor... Ongeacht het type wagen. Maar zelfs een Opel Astra als salariswagen met tankkaart (VAA van 180 EUR pakt oftewel max. netto kost van ca. 90 EUR) zal een stuk voordeliger zijn dan 400 - 500 EUR per maand bruto erbij krijgen en dan zelf de Opel Astra kopen.

Al doe je privé zelfs maar 10.000 km op jaarbasis, dat is al ongeveer 1.000 EUR op jaarbasis aan "gratis" brandstof (gerekend voor benzine aan 1,8 EUR/liter met een verbruik van 5.5 liter/100km), oftewel je "kost" van de wagen er ineens uit. Dan hebben we het nog niet over verzekering, onderhoud, BIV en verkeersbelasting, onvoorziene kosten, etc...

Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.

Die wagen is ook gewoon te goedkoop voor de werkgever, ik zou deze graag inruilen voor cash - maar dat gaat niet, bijkomend argument is dat het meestal een en/en verhaal is: een dikke wagen en dik loon, heel sporadisch zie je eens een afwijking maar dat is in het algemeen de regel.

De buurvrouw had de mogelijkheid wel om via mobiliteitsbudget de lening af te lossen - 940 €/maand, op dat ogenblik is die wagen een gigantisch deel van je loon, zelfs bepalend voor je levensstandaard.

Fuck man, ingenieurs zijn toch echt de moderne loonslaven van de industrie?

In 1 van mijn geschiedeniscursussen stond zelf letterlijk dat de officiële titel die ingenieurs krijgen in België en fancy gebouwen als doel hebben het prestige van de opleiding en vaak onaantrekkelijke job te verhogen om zo toch meer volk aan te trekken.

Ben volledig mee met de uitspraak dat het niet altijd een dikke BMW of Mercedes hoeft te zijn maar zeggen dat privé een wagen nog cava is in vergelijking met een salariswagen geloof ik niet.
Hangt toch af van je situatie?

Ik werk bvb volledig remote en mijn vrouw heeft een firmawagen -> ik heb heb een maandelijkse vergoeding van €500 gevraagd ipv een firmawagen en heb me daarmee een VW Polo gekocht voor de uitzonderlijke keren dat we eens 2 auto's nodig hebben. Ik kan je garanderen dat ik financieel beter af ben dan met een salariswagen.

Hangt toch af van je situatie?

Ik werk bvb volledig remote en mijn vrouw heeft een firmawagen -> ik heb heb een maandelijkse vergoeding van €500 gevraagd ipv een firmawagen en heb me daarmee een VW Polo gekocht voor de uitzonderlijke keren dat we eens 2 auto's nodig hebben. Ik kan je garanderen dat ik financieel beter af ben dan met een salariswagen.
Wat is de "vergoeding"? Bruto 500 EUR erbij?

Hou er rekening mee dat jij vermoedelijk wel de uitzondering zal zijn en niet elk gezin in België beschikt over een huishouden met 2 salariswagens waarvan er dan ook nog eens vooral remote gewerkt wordt...

Toch een heel klein fabriekje dan? Dat is eerder het loon van een ervaren operator in de petrol.
Ja pak dat daar een ploeg van 4-5 man in 5 ploegen draait.
Maar €150k + bonus is meer als €6000 netto per maand in NL hé.
En daar verdient een operator toch geen 100k in continu.

Met het huidige fiscaal systeem is een salariswagen wel degelijk gewoon een ijzersterk onderdeel van je loon hoor... Ongeacht het type wagen. Maar zelfs een Opel Astra als salariswagen met tankkaart (VAA van 180 EUR pakt oftewel max. netto kost van ca. 90 EUR) zal een stuk voordeliger zijn dan 400 - 500 EUR per maand bruto erbij krijgen en dan zelf de Opel Astra kopen.

Al doe je privé zelfs maar 10.000 km op jaarbasis, dat is al ongeveer 1.000 EUR op jaarbasis aan "gratis" brandstof (gerekend voor benzine aan 1,8 EUR/liter met een verbruik van 5.5 liter/100km), oftewel je "kost" van de wagen er ineens uit. Dan hebben we het nog niet over verzekering, onderhoud, BIV en verkeersbelasting, onvoorziene kosten, etc...

Als je mobiliteitsbudget krijgt en je huisvesting kan stoppen krijg je wel een ander verhaal. Die 1000 euro brandstof per jaar krijg je dan al op 1a 2 maanden terug.

Maar ik ben wel akkoord dat de auto's er zijn omdat de belasting op brutoloon vooral in de hoogste schijf veel te hoog zijn. Eerlijk heb ik zelf een Mercedes als bedrijfswagen, maar zou toch liever de TCO netto in mijn lening stoppen tot die afbetaald is.

Terug
Bovenaan