Wat heb jij vandaag gekookt?

Ik had dat gemaakt om pastaschelpen mee te vullen, volgens mij is die consistentie ook geschikt om cannelloni te vullen.
De pompoen in de blender en daar beetje ricotta bij tot je een mooie dikte heb en daar dan het gebakken gehakt onder.
Ik had dat in combinatie met een pikante tomatensaus.

Ok, dus die pompoensaus was je vulling. Lijkt me idd iets om te proberen.
 
Ricotta prei en spekjes is ook een vulling die we regelmatig gebruiken


Mascarpone gaat ook wel denk ik. Al zal ik zelf is moeten denken wat er dan verder nog bij past.
 
Ik zou de tomatenpuree altijd eerst toevoegen en wat mee laten bakken. Dat doet echt veel aan de smaak. Je champignons zien er goed uit imho.
Thanks voor de tip! En grappig dat iemand de champignons opmerkt. :) Ik heb de voorbije maand een beetje gezocht naar het ultieme recept om champignonroomsoep te maken en bijgevolg ook veel champignons gebakken (en tips vergaard om dit beter te doen).

Een recept dat ik kan aanraden is dat van Roger Van Damme: https://njam.tv/recepten/champignonroomsoep

Wat dit recept anders maakt t.o.v. andere recepten:
  1. veel focus op de champignons zo goed mogelijk te bakken in de pan (i.p.v. in een kookpot);
  2. toevoeging van chardonnay-azijn (witte wijnazijn) om de soep een zoetzure smaak te geven.
Wel oppassen dat je niet te veel van die azijn toevoegt, want het kan de soep ook te zuur maken. Je kan de soep ook langer laten koken om de zure smaak af te zwakken. Bij mijn eerste poging had ik veel te veel van die azijn gebruikt. :) Maar when executed well, dan heb je een soep die heel goed afsmaakt. Madam, ouders en schoonouders kunnen het bevestigen. Onze zoon van 3 is jammer genoeg geen fan, maar die is nog wat getraumatiseerd door de eerste (veel te zure) versie. :D

En dan nog gebakken champignons als garnituur om in de soep te doen. Spekblokjes ook geprobeerd, maar vind ik niet zo een meerwaarde in champignonroomsoep.

 
Laatst bewerkt:
IMG_4025.jpeg


Pasta alla norma!
 
500 gram goeie kerstomaten met nog wat gewone tomaten in stukken gesneden en langzaam gestoofd met wat peper, zout, lookpoeder en basilicum. Nadien gemixt tot een passata. Dan krokant gebakken spekjes erbij met champigons. Pasta afgekookt en bij de verse saus gedaan en dan, als kers op de taart, een goeie burrata doorheen het geheel gemengd. En dan wat vers geraspte parmegiano reggiano erbij.

Damn.
 
Morgen mooi stuk entrecôte klaarmaken. Ik wil daar gepofte krieltjes bij eten, waarbij ik de oven op een vrij hoge temperatuur zet. Aangezien ik dat stuk vlees graag reverse sear wil klaarmaken, zet ik dat meestal eerst in de oven op een 150 graden tot die een kerntemperatuur van ca. 40 graden heeft bereikt. Nadien bak ik het in een bakpan op hoge temperatuur. Zou dat een probleem geven als die oven op 200+ graden staat? Of gaat de kerntemperatuur in dit geval gewoon snel omhoog, maar heeft dat voor de rest geen effect op de textuur van het vlees?
 
Morgen mooi stuk entrecôte klaarmaken. Ik wil daar gepofte krieltjes bij eten, waarbij ik de oven op een vrij hoge temperatuur zet. Aangezien ik dat stuk vlees graag reverse sear wil klaarmaken, zet ik dat meestal eerst in de oven op een 150 graden tot die een kerntemperatuur van ca. 40 graden heeft bereikt. Nadien bak ik het in een bakpan op hoge temperatuur. Zou dat een probleem geven als die oven op 200+ graden staat? Of gaat de kerntemperatuur in dit geval gewoon snel omhoog, maar heeft dat voor de rest geen effect op de textuur van het vlees?
Ik vrees dat je aan die temperaturen al heel veel effectieve garing (lees: een dikke grijze rand) gaat hebben aan de randen van je vlees vooraleer je kern op temperatuur is.

De kern gaat niet zoveel sneller opwarmen dan normaal, maar de buitenkant gaat al well done zijn (vermoed ik).

Kan je die krieltjes niet poffen op 200 graden en wanneer ze quasi gaar zijn de oventemp verlagen naar 150 en dan je vlees erbij schuiven? Een soort traditionele sear-techniek, op patatjes
 
Ik vrees dat je aan die temperaturen al heel veel effectieve garing (lees: een dikke grijze rand) gaat hebben aan de randen van je vlees vooraleer je kern op temperatuur is.

De kern gaat niet zoveel sneller opwarmen dan normaal, maar de buitenkant gaat al well done zijn (vermoed ik).

Kan je die krieltjes niet poffen op 200 graden en wanneer ze quasi gaar zijn de oventemp verlagen naar 150 en dan je vlees erbij schuiven? Een soort traditionele sear-techniek, op patatjes
Mijn microgolf heeft ook een ovenfunctie, dan moet ik die maar gebruiken. Ik wil voorkomen dat ik inderdaad de garing van die steak verpest.

Volgens het recept van die krieltjes moet ik ze eerst garen op 200 graden aan een half uur en daarna nog tien minuten op 240 graden. Met wat olie, rozemarijn, tijm en look. Dus temperatuur verlagen en dan weer verhogen terwijl de steak relatief snel wordt afgegrilld lijkt me niet haalbaar.
 
Voor 2 personen:
saus:
- 20-25 ml ketjap manis
- 20-25 ml oestersaus
- 1 tot 6 theelepels sambal (1 voor mild pikant, 6 voor jezus christus de hel bestaat en bevindt zich in mijn mond)

rest:
- 250 gram gehakt (varken, rund, mengsel, allemaal goed)
- 200 gram boontjes
- een halve grote ui
- een dik teentje look of twee kleine teentjes look
- gember (euh 2 cm? vind dat altijd moeilijk te zeggen. Genoeg gember alvast!)
- noedels voor 2 personen (ik was lui en nam gewoon instantnoedels die een minuut in de microgolf moeten)

  1. Verhit olie in een pan zonder anti-aanbaklaag op middelhoog vuur. Spreid de boontjes uit over de pan zodat ze mooi naast elkaar liggen, blijf er minstens 30 seconden vanaf zodat ze wat schroeiplekjes krijgen. Roer ze daarna af en toe om in de pan maar niet te veel. Bak ze in totaal een vijftal minuutjes.
  2. Haal de boontjes uit de pan als ze beetgaar zijn. Voeg eventueel een beetje olie toe en doe vervolgens de ui, look en gember in de pan. Goed roeren omdat de pan normaal vrij warm is. Voeg na een minuutje ofzo het gehakt toe (let op dat de look niet aanbrandt), maak los met een houten lepel en bak tot deze bruin begint te worden.
  3. Voeg de helft van de saus toe, roer deze onder de inhoud van de pan. Kook ondertussen de noedels.
  4. Voeg de noedels, boontjes en de rest van de saus toe wanneer het gehakt mooi bruin is en roer tot een homogeen geheel. De noedels worden een beetje gekarameliseerd door de saus en hitte.
  5. Smikkelen maar.
 
Laatst bewerkt:
Gebruikt er hier iemand MSG? Veel chefs die ik volg, gebruiken dat vaak, maar het is hier niet echt ingeburgerd denk ik? Heb het nu gevonden op amazon dus ben eens benieuwd wat het gaat geven.
 
1. Pizza in de oven. Helaas volledig aangebrand omdat 't timerke niet meer werkte
2. Broodjes maar dan, helaas tijdens het insteken van de broodjes valt mijne oven ineens uit (kapot - zie naar nr1)

3. Boterhamme dan maar :(
 
Die zakken MSG van op die Amazon link liggen ook in de Big Bazar tussen de voeding, ale een paar maanden terug toch nog.

Zelf gebruik ik het niet , 1 keer eens gedaan in een copycat KFC recipe , maar nooit het recipe opnieuw gemaakt zonder de MSG dus zou niet kunnen zeggen wat het nu uiteindelijk als meerwaarde had of niet had.

Enige wat ik weet is dat uncle roger fan is van msg.
 
Terug
Bovenaan