Wat heb jij vandaag gekookt?

Gisteren spek in de oven met witloof ,wortelen en patatjes in de pel (wel in schijfjes gesneden ) maar dan traag laten koken (slow cooking dus) gewoon om eens te proberen .
Spekblok wel nog ingesneden en dan ingewreven met Maggie Wurze saus (die blijkbaar al vervallen is in 2021 zie ik nu op het potje ) en dan 2 uur in den oven op 160 graden .

Het heft gesmaakt en voor herhaling vatbaar . ( het traag garen bedoel ik dan )
 
Spaans gekookt dat er eerder Italiaans uitziet: fideos en cazuela. Oftewel pasta met vlees (stukjes kip, carbonade en saucijsjes), paprika en doperwten. Met een picada erdoor gemengd van amandelen, knoflook en peterselie.
1000021272.jpg


En over de porties: ik probeer bewust wat kleinere porties te eten omdat ik vrij laat eet. Ik werk tot 19u en kan dan pas beginnen te koken. Ik doe de hoeveelheden van veel gerechten wel X1.5, ik heb van bovenstaand gerecht iets meer als anderhalf bord gegeten. De overschot eet ik dan soms 's middags. Maar ik probeer wel me niet te overeten en vooral wat trager te eten.
 
Voor het eerst iets sous vide bereid: steak! Wat een openbaring, ik ben normaal geen held in het bakken van steak maar dit haalde alle moeilijkheid weg, ik heb 'm gewoon perfect kunnen bakken. Mooi roze tot bijna tegen de rand, heel zacht, heel sappig.

Met chimichurri saus, gebakken aardappeltjes en groentjes uit de oven.
1000021346.jpg
 
Voor het eerst iets sous vide bereid: steak! Wat een openbaring, ik ben normaal geen held in het bakken van steak maar dit haalde alle moeilijkheid weg, ik heb 'm gewoon perfect kunnen bakken. Mooi roze tot bijna tegen de rand, heel zacht, heel sappig.

Met chimichurri saus, gebakken aardappeltjes en groentjes uit de oven.
Bekijk bijlage 29175
En er komt een moment, dat kan weken, maanden of jaren duren, dat je beseft dat de perfecte steak niet uit een sous-vide kan komen. Een 95% steak, in 100% van de gevallen? Dat dan weer wel!

Laat het smaken
 
En er komt een moment, dat kan weken, maanden of jaren duren, dat je beseft dat de perfecte steak niet uit een sous-vide kan komen. Een 95% steak, in 100% van de gevallen? Dat dan weer wel!

Laat het smaken
Ik vermoed dat het met reverse sear wel 100% perfect kan? Ik gebruik die methode regelmatig maar vond het deze keer beter dan als ik het zo doe. Bij reverse sear is het afwerken in een hete pan wel iets beter, lijkt het. Daar is dat minder dan een minuut per kant om een mooie bruining te krijgen terwijl ik het nu toch makkelijk anderhalve minuut per kant moest doen, waardoor bij één van de twee steaks het mooie roze aan één kant al een beetje teruggedrongen werd.

Of mis ik nog een ander steakgeheim?
 
Ik vermoed dat het met reverse sear wel 100% perfect kan? Ik gebruik die methode regelmatig maar vond het deze keer beter dan als ik het zo doe. Bij reverse sear is het afwerken in een hete pan wel iets beter, lijkt het. Daar is dat minder dan een minuut per kant om een mooie bruining te krijgen terwijl ik het nu toch makkelijk anderhalve minuut per kant moest doen, waardoor bij één van de twee steaks het mooie roze aan één kant al een beetje teruggedrongen werd.

Of mis ik nog een ander steakgeheim?
 
Jezus fucking christus, gisteren nog eens een portokalopita gemaakt, oftewel een Griekse appelsientaart. Jaren geleden verliefd geworden op die taart tijdens een reis in de Griekse Cycladen, maar nooit een recept tegengekomen dat benaderde wat ik ergens in Naxos voor mij geschoteld kreeg. Tot ik deze week op Insta aan het doomscrollen was en een foodblogger/influencer/whatchamacallit tegenkwam. Supersimpel recept, dus ik dacht: toch nog eens uittesten. EN FUCKING HELL. Zo goed. Of het die ene slice of heaven in Naxos evenaart van smaak kan ik niet meer zeggen, daarvoor is het te lang geleden. Maar zo goed. Zo moist :drool:

Ik denk ook wel een jaar van mijn levensverwachting gezien de hoeveelheid suiker en de hoeveelheid taart die ik op mijn eentje al binnen heb. Maar totally worth it.
 
Vandaag frieten en frikadellen in de frietketel gesmeten. En een ajuin voor erbij fijn gesneden. Nu eens aan pizzadeeg voor morgen beginnen.
 
Jezus fucking christus, gisteren nog eens een portokalopita gemaakt, oftewel een Griekse appelsientaart. Jaren geleden verliefd geworden op die taart tijdens een reis in de Griekse Cycladen, maar nooit een recept tegengekomen dat benaderde wat ik ergens in Naxos voor mij geschoteld kreeg. Tot ik deze week op Insta aan het doomscrollen was en een foodblogger/influencer/whatchamacallit tegenkwam. Supersimpel recept, dus ik dacht: toch nog eens uittesten. EN FUCKING HELL. Zo goed. Of het die ene slice of heaven in Naxos evenaart van smaak kan ik niet meer zeggen, daarvoor is het te lang geleden. Maar zo goed. Zo moist :drool:

Ik denk ook wel een jaar van mijn levensverwachting gezien de hoeveelheid suiker en de hoeveelheid taart die ik op mijn eentje al binnen heb. Maar totally worth it.
Iets zo omschrijven, maar toch het recept er niet bijzetten :nono:
 
Iets zo omschrijven, maar toch het recept er niet bijzetten :nono:
Een beetje teasen hé.

Portokalopita
Voor de taart zelf
sap van 2 appelsienen
zeste van 2 appelsienen
180 gram suiker
225 ml olie
2 (grote) eieren
150 gram Griekse yoghurt
20 gram vanillesuiker
15 gram bakpoeder
300 gram filodeeg
snuifje zout


Voor de siroop
250 ml water
400 gram suiker
1 kaneelstokje (of snuifjes kaneelpoeder naar smaak)
zeste van 1 appelsien


1) Appelsienen raspen voor de zeste, apart zetten. Appelsienen persen, apart zetten. Oven voorverwarmen op 170 graden.
2) Suiker, vanille suiker, olie en eieren mengen tot deeg.
3) Appelsiensap, zeste, yoghurt, bakpoeder, snuifje zout toevoegen en goed mengen.
3) Filodeeg in stukken scheuren en onder het deeg mengen.
4) Bakvorm invetten en bestuiven met bloem, deeg er in gieten en 45 minuten de oven in.
5) Suiker, water, kaneel en zeste in een sauspan en aan de kook brengen
6) Taart uit de oven halen, paar gaatjes prikken in de taart en dan de siroop over de taart gieten.
7) Kwartiertje laten afkoelen en dan uit de vorm halen en verder laten afkoelen

Koud eten, maar ook lauwwarm heel lekker met een bolletje ijs.

Receptuur steekt niet al te nauw. Beetje Griekse yoghurt of filodeeg meer of minder, doesn't matter all that much. Deze taart is heel zoet, je kan hier allicht de suiker halveren als het niet zo zoet hoeft. Ook met de appelsienzeste en de kaneel kan je minder of meer doen naargelang je smaak. Bedoeling is vooral dat het eindresultaat heel 'moist' is.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje teasen hé.

Portokalopita
Voor de taart zelf
sap van 2 appelsienen
zeste van 2 appelsienen
180 gram suiker
225 ml olie
2 (grote) eieren
150 gram Griekse yoghurt
20 gram vanillesuiker
15 gram bakpoeder
300 gram filodeeg
snuifje zout


Voor de siroop
250 ml water
400 gram suiker
1 kaneelstokje (of snuifjes kaneelpoeder naar smaak)
zeste van 1 appelsien


1) Appelsienen raspen voor de zeste, apart zetten. Appelsienen persen, apart zetten. Oven voorverwarmen op 170 graden.
2) Suiker, vanille suiker, olie en eieren mengen tot deeg.
3) Appelsiensap, zeste, yoghurt, bakpoeder, snuifje zout toevoegen en goed mengen.
3) Filodeeg in stukken scheuren en onder het deeg mengen.
4) Bakvorm invetten en bestuiven met bloem, deeg er in gieten en 45 minuten de oven in.
5) Suiker, water, kaneel en zeste in een sauspan en aan de kook brengen
6) Taart uit de oven halen, paar gaatjes prikken in de taart en dan de siroop over de taart gieten.
7) Kwartiertje laten afkoelen en dan uit de vorm halen en verder laten afkoelen

Koud eten, maar ook lauwwarm heel lekker met een bolletje ijs.

Receptuur steekt niet al te nauw. Beetje Griekse yoghurt of filodeeg meer of minder, doesn't matter all that much. Deze taart is heel zoet, je kan hier allicht de suiker halveren als het niet zo zoet hoeft. Ook met de appelsienzeste en de kaneel kan je minder of meer doen naargelang je smaak. Bedoeling is vooral dat het eindresultaat heel 'moist' is.
I hear BG Kookclub, @Lemme
 
Terug
Bovenaan