Marter schade auto

sfxdumbo

Member
Goedeavond,

2 maand geleden auto (Volkswagen) binnengebracht in garage , wegens "Storing Start / Stop" meldingen op dashboard.
Toen zijn volgens garage kabeltjes vernieuwd geweest en was de auto terug in orde.

Blijkbaar houden marters van kabeltjes knabbelen bij dit merk.
Waar bevinden die kabeltjes zich eigenlijk, zijn dit kabeltjes onderin de motor, of kabeltjes boven,op de motor (=onder de motorkap) ?

Van wat er zichtbaar is, zie ik op het eerste zicht geen beschadigingen..
Wie heeft hier eventueel foto's of beeldmateriaal van voorbeelden van marterschade in auto's ?

Heb al spuitbus gebruikt , 2 weken terug, maar blijkbaar helpt dit dus niet.
Wat kan wel helpen ?
Moet ik onderin de motorkap alle gaten gaan dichtspannen met fijnmazig kippengaas om er dan hopelijk echt vanaf te zijn ?
Ik kan ook gebruikte panty met hondenhaar in overal in gaan knopen aan onderkant, maar implementeer liever een finalere oplossing.
Ideeën/suggesties ook welkom.

Dank u,
 
Een marter is echt miserie, ik heb dit ook gehad, gelukkig enkel wat mousse in de wielkast weggevreten. We hebben zo een marteralarm geplaatst. Het is ook onbegrijpelijk dat je geen marters mag vangen en doden.
 
Hier hebben onze wagens altijd last gehad van marters tot we in elke wagen een ultrasone marterverschrikker geïnstalleerd hebben. De marterschade ging van weggevreten isolatie onder de motorkap tot darmpjes die doorgebeten werden. Gelukkig nooit kabels.

We hadden ook WC blokjes onder de motorkap gehangen om de geur weg te krijgen (marters zouden agressief te keer gaan als ze andere martergeuren ruiken), maar die hebben we niet terug vervangen eens die uitgedroogd waren.

De beste remedie tegen marters is volgens mij zo'n marterverschrikker die schokken geeft en je in je motorruimte installeert, maar dat vond ik zelf wat te duur. Die ultrasone marterverschrikkers zijn tot nu toe voldoende voor ons, maar je moet deze wel goed richten aangezien dat ultrasoon geluid geen ver bereik heeft en ook snel tegengehouden wordt door obstakels. Een beetje strategisch plaatsen en richten dus.

Als het paarseizoen is van de marters, zie je ze overal op straat rondlopen, zowel in stadscentra als tussen de velden. Is een echte plaag.
 
Hier hebben onze wagens altijd last gehad van marters tot we in elke wagen een ultrasone marterverschrikker geïnstalleerd hebben. De marterschade ging van weggevreten isolatie onder de motorkap tot darmpjes die doorgebeten werden. Gelukkig nooit kabels.

We hadden ook WC blokjes onder de motorkap gehangen om de geur weg te krijgen (marters zouden agressief te keer gaan als ze andere martergeuren ruiken), maar die hebben we niet terug vervangen eens die uitgedroogd waren.

De beste remedie tegen marters is volgens mij zo'n marterverschrikker die schokken geeft en je in je motorruimte installeert, maar dat vond ik zelf wat te duur. Die ultrasone marterverschrikkers zijn tot nu toe voldoende voor ons, maar je moet deze wel goed richten aangezien dat ultrasoon geluid geen ver bereik heeft en ook snel tegengehouden wordt door obstakels. Een beetje strategisch plaatsen en richten dus.

Als het paarseizoen is van de marters, zie je ze overal op straat rondlopen, zowel in stadscentra als tussen de velden. Is een echte plaag.
Ik heb de auto eens onderzocht.
Waar bij mijn vorige Audi A3 een bodemplaat aanwezig was, maw onderkant volledig dicht, is dat bij de T)-Roc van VW dus zeker niet het geval.Van de onderkant van de wagen tot in het motorcompartment kunnen wel 10 marters naast mekaar door een open ruimte in de bodem.. en hebben dus vrij spel.
Denk dat ze weer aan remkabels gezeten zullen hebben.

Welk merk en type marterverschrikker heb je laten installeren, quanta costa voor dit toestel, en wordt het aangesloten op de accu van de auto of gebruikt het zijn eigen (AA?)batterijen ?
Igv eigen batterijen, hoelang alvorens deze vervangen moeten worden ?
dank u
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de auto eens onderzocht.
Waar bij mijn vorige Audi A3 een bodemplaat aanwezig was, maw onderkant volledig dicht, is dat bij de T)-Roc van VW dus zeker niet het geval.Van de onderkant van de wagen tot in het motorcompartment kunnen wel 10 marters naast mekaar door een open ruimte in de bodem.. en hebben dus vrij spel.
Denk dat ze weer aan remkabels gezeten zullen hebben.

Welk merk en type marterverschrikker heb je laten installeren, quanta costa voor dit toestel, en wordt het aangesloten op de accu van de auto of gebruikt het zijn eigen (AA?)batterijen ?
Igv eigen batterijen, hoelang alvorens deze vervangen moeten worden ?
dank u
Eén van onze wagens is ook een T-Roc. Ik heb die marterverschrikker zelf geïnstalleerd. Je kan de verschrikker rechtstreeks aansluiten op de batterij, dus kan je heel makkelijk zelf doen.

Zal straks eens een foto maken van hoe ik het gemonteerd heb.

Dit is het model dat ik gekocht heb voor onze wagens:
 


Wel niet aan te raden om zo te richten als je nog isolatie hebt hangen aan je motorkap. Hier is alle isolatie van de motorkap verwijderd, dus kan het geluid weerkaatst worden in de motorruimte. Heb de verschrikker zelf gewoon met 3M tape op de batterij gekleefd.

Die duct tape over die connector staat los van de marterverschrikker. Is om indringing van water te voorkomen waar eerst de stekker zat om de staat van de batterij uit te lezen door het start/stop systeem. Kan trouwens het kabeltje zijn van die stekker dat de marter had overgebeten, want ik zie ook altijd storing start/stop staan (wat ik bewust veroorzaak omdat ik het een irritant systeem vind).
 
Laatst bewerkt:
1 keer marterschade gehad een jaar of acht geleden.
Bij ons is de policy dat je dan in elke nieuwe auto zo'n anti marter toestel krijgt. Sindsdien nog met skoda en volkswagen gereden, beiden hadden twee toestellen (omwille van grote motor) en nooit meer last gehad.

Zijn de toestellen die ze standaard bij volkswagen zelf aanbieden. Geen idee rond de kost wel...
 


Wel niet aan te raden om zo te richten als je nog isolatie hebt hangen aan je motorkap. Hier is alle isolatie van de motorkap verwijderd, dus kan het geluid weerkaatst worden in de motorruimte. Heb de verschrikker zelf gewoon met 3M tape op de batterij gekleefd.

Die duct tape over die connector staat los van de marterverschrikker. Is om indringing van water te voorkomen waar eerst de stekker zat om de staat van de batterij uit te lezen door het start/stop systeem. Kan trouwens het kabeltje zijn van die stekker dat de marter had overgebeten, want ik zie ook altijd storing start/stop staan (wat ik bewust veroorzaak omdat ik het een irritant systeem vind).
Bij mij komt die start/stop melding pas als ik de rem ingedrukt heb.... dus de marter wil een aanslag plegen :)

helaas heb ik een bedrijfswagen, dus ik ga vermoedelijk toch via de garage dit moeten laten doen, maar toch bedankt voor de gouden tips !
 
1 keer marterschade gehad een jaar of acht geleden.
Bij ons is de policy dat je dan in elke nieuwe auto zo'n anti marter toestel krijgt. Sindsdien nog met skoda en volkswagen gereden, beiden hadden twee toestellen (omwille van grote motor) en nooit meer last gehad.

Zijn de toestellen die ze standaard bij volkswagen zelf aanbieden. Geen idee rond de kost wel...
Spijtjg genoeg is dat bij ons niet de policy, dat zouden ze wel mogen doen... spaart veel miserie uit
 
2x prijs gehad bij m'n VW Transporter.
Na de eerste herstelling dom geweest en gewoon zo gelaten, niets gedaan.
Een week later was dezelfde, reeds herstelde leiding, terug stuk gebeten :laugh:.
Daarna meteen een verschrikker geplaatst en geen last meer gehad van marters.

Gelukkig was er wat overlengte op de leiding, anders was het een dure grap geweest wegens onderdelen die gedemonteerd moesten worden enz...


 
Bij mij komt die start/stop melding pas als ik de rem ingedrukt heb.... dus de marter wil een aanslag plegen :)

helaas heb ik een bedrijfswagen, dus ik ga vermoedelijk toch via de garage dit moeten laten doen, maar toch bedankt voor de gouden tips !
Hier is de T-Roc ook een bedrijfswagen hoor. Voor die kleine kost doe ik dat zelf. Is meer gedoe om hier approval voor te krijgen en dan nog afspraak te maken in de garage imo.

2x prijs gehad bij m'n VW Transporter.
Na de eerste herstelling dom geweest en gewoon zo gelaten, niets gedaan.
Een week later was dezelfde, reeds herstelde leiding, terug stuk gebeten :laugh:.
Daarna meteen een verschrikker geplaatst en geen last meer gehad van marters.

Gelukkig was er wat overlengte op de leiding, anders was het een dure grap geweest wegens onderdelen die gedemonteerd moesten worden enz...


Darmpje van de ruitensproeiervloeistof? Dat is hier doorgebeten geweest. Was gelukkig ook genoeg overlengte. Je hebt dezelfde marterverschrikker als ik, dus als jij nu ook geen last meer van marters hebt zal het wel een goeie verschrikker zijn. ;)
 
Hier is de T-Roc ook een bedrijfswagen hoor. Voor die kleine kost doe ik dat zelf. Is meer gedoe om hier approval voor te krijgen en dan nog afspraak te maken in de garage imo.


Darmpje van de ruitensproeiervloeistof? Dat is hier doorgebeten geweest. Was gelukkig ook genoeg overlengte. Je hebt dezelfde marterverschrikker als ik, dus als jij nu ook geen last meer van marters hebt zal het wel een goeie verschrikker zijn. ;)
Nope, was denk ik een andere leiding aangezien er meteen vermogenverlies was bij het rijden.
 
Terug
Bovenaan