Warmtepompen

Maar daar zeg je het hé, waarin je alles programeert. We hebben het hier over ready-made plug&play oplossingen.

Via maatwerk of zelf op te zetten/onderhouden is er inderdaad al wat mogelijk maar ook niet altijd.
Want dan moet de fabrikant nog meewillen. Als je bijvoorbeeld naar Daikin airco's kijkt: In het verleden veranderde de wifi API ongeveer met elke nieuwe reeks. Momenteel is er zelfs geen lokale API meer, alles gaat via hun cloud oplossing. Wat dus betekent dat je dit niet kan integreren met eigen oplossingen. En voor zover ik weet heeft niet elke Daikin airco de mogelijkheid om een modbus of andere bekabelde module toe te voegen.

En je mag industrial natuurlijk niet met consumer vergelijken. Bij industrial zijn er standaarden waar men zich aan houdt om compatibiliteit te garanderen. Bij consumer aanziet men dat als onnodig. Daar is het schering en inslag, en velen gebruiken een eigen propriatary protocol.

Ik krijg al kriebels als ik nog maar het woord "cloud" lees.
 
In grotere installaties nochtans geen probleem hoor. Het zijn digital en analoge in en outs en een overkoepelend gbs systeem waarin je alles programeert.
Geen probleem is een understatement.

We zitten hier met een gbs, psim,... waarbij je een overkoepelend systeem hebt degene elke oplossing in zich integreert. Hiervoor moeten de nodige communicatiedrivers voorzien worden en bij elke wijziging van eender welke component moet je ofwel het systeem doorgebruiken as is ofwel de bugfix invoeren uittesten en eventueel de programmatie aanpassen. En dat noodzaakt soms werk van verschillende partners...

En zelfs DAN heb je oplossingen die geen oplossing voor alles geven omdat die support nu en in de toekomst geld kost en blijft kosten.
 
Geen probleem is een understatement.

We zitten hier met een gbs, psim,... waarbij je een overkoepelend systeem hebt degene elke oplossing in zich integreert. Hiervoor moeten de nodige communicatiedrivers voorzien worden en bij elke wijziging van eender welke component moet je ofwel het systeem doorgebruiken as is ofwel de bugfix invoeren uittesten en eventueel de programmatie aanpassen. En dat noodzaakt soms werk van verschillende partners...

En zelfs DAN heb je oplossingen die geen oplossing voor alles geven omdat die support nu en in de toekomst geld kost en blijft kosten.
Wij voorzien standaard tot 2 jaar eer een installatie naar behoren werkt. En die herprogrammatierondes zijn mee verwerkt in de inschrijvingsprijs.
Ook een aantal reserve ingangen dienen voorzien te worden voor toekomstige uitbreidingen.
Wago heeft trouwens zo een systeem op de markt welke modulair werkt en je probleemloos modbus, knx , Dali, MPbus, smi etc kan integreren. Module bijklikken en klaar.
De oplossingen bestaan, vragen uiteraard programmatiewerk, want complexe zaken draaien niet automatisch maar ik zie het echt niet onoverkomelijk in.
Wat betreft de eindunits lijkt het me buiten 0-10V sturingen, 4-20ma, on off,... en andere 'exotische' aandrijvingen ook steeds hetzelfde :unsure:
Nen Priva, fixsus of siemens doet dat met plezier voor u. :D Akkoord het kost geld maar een slecht ingeregelde installatie kost u dat ook.

Voor de mensen die huiveren van de cloud hou u maar vast aan de takken van de bomen.
Bij niet nader genoemde fabrikant op bezoek geweest en die heeft een controlecentrum waar alle gebouwen dmv dataloggers realtime geanalyseerd worden. Energieverbruiken afgetoetst met het lokale weer, waterverbruiken, elektriciteitsverbruiken,... elk afwijkend gedrag wordt direct opgemerkt om heel snel op de bal te kunnen spelen. Dat lijkt me op gebied van het milieu en klimaat enkel maar positief.

Wat de private markt betreft is het sop uiteraard de kolen niet waard maar daar evolueren we naar meerdere energiesytemen onder 1 fabrikant.
De tijd dat viessmann enkel ketels maakte ligt ook al lang achter ons. Die storten zich volop op de zonnepanelen, zonneboilers warmtepompen (lucht en geothermie), thuisbatterijen... Ik denk dat het dan aangewezen is om voor mensen die nieuw bouwen in hetzelfde eocsysteem te blijven.
 
Laatst bewerkt:
Mja in principe is het verwarmingselement uitgesloten maar als die niet op die factuur wordt vermeld weet de administratie niet waarop die 6% btw is toegepast.
En is dat effectief zo ergens beschreven? Ik kan geen duidelijke tekst vinden op internet over die nieuwe maatregel.

Als we zo creatief beginnen nadenken ben ik echter van mening dat, aangezien de warmtepomp ook voor de bereiding van sanitair warm water zorgt, de sanitaire installaties in mijn huis, dus ook de badkamer, aan 6% BTW geïnstalleerd moeten kunnen worden. Die worden immers ook gedaan door dezelfde vakman en komen dus samen op de factuur. :woohoo:

In heel de offerte is de vloerverwarming zelf maar een kleine minderheid.
Hier weegt vloerverwarming effectief wel door.
WP: € 8080
VVW: € 5801

Beide bedragen exclusief BTW. Als de hele factuur zo aan 6% BTW kan, dan komt gas € 500 duurder uit. Tel daarbij nog de € 250 aansluitkost bij van Fluvius. Binnenkort gaan ze dat ook optrekken.
 
Klopt zeker. Maar tegelijk merk je toch dat er bij installateurs zoals die van mij of @iamhollywood weinig tot geen animo is om daar zelfs nog maar over na te denken. Zelf winnen ze er uiteraard niets bij. Dat het de (onwetende) klant op de lange termijn duizenden euro's aan elektriciteit zou kunnen uitsparen zal hen worst wezen. Die houding is sowieso an endemisch in de bouwsector maar bon.
Veel aannemers sturen nog facturen door in Excel of gebruiken hotmail, denk niet da die mannen kaas gegeten hebben van complexe programmaties of advies rond analyseren van verbruiksdata.
 
Heb hier 2 offertes binnen voor een geothermische warmtepomp in onze nieuwbouw. Was van het gedacht om lucht-water te gaan maar de iets hogere efficientië (vooral dan als het echt koud is), het ontbreken van die lompe buitenunit, de mogelijkheid om tot enkele graden passief te koelen en hogere EPB puntenverlaging doen ons nu toch twijfelen.

Aanbieder 1:
Thermia Calibra 7: 7kW verwarmen, COP van 4,65 volgens datasheet, ingebouwde boiler 185l. €9200.
Passief koelen upgrade naar Thermia Calibra Cool 7: €1900
Boren 2x 105m putten en aansluitingen: €8800
Afvoeren grond (optioneel): €450
Plaatsen vloerverwarming 185m2: €6500
Thermostaat, aansluiten verwarmingsinstallatie en regelen: €2700

Aanbieder 2:
Vaillant VWF 88/4: 8,9kW verwarmen, COP van 4,84 volgens offerte, ingebouwde boiler 171l. €12600 - €2300 batibouw korting = €10300.
Passief koelen module VWZ11: €1200
Boren 2x 105m putten, aansluitingen en logistiek: €7800.
Afvoeren grond (optioneel): €850. Kan door een echte grondverzetter vast een pak goedkoper.
Plaatsen vloerverwarming: €6600
VRC 720 thermostaat: €300
Aansluiten en regelen niet apart vermeld dus AFAIK inbegrepen bij de andere posten.

Prijzen zijn afgerond en zonder BTW. Alles samen is de 2e iets goedkoper maar het verschil is op die kostprijs niet enorm als een van beide wamtepompen merkelijk beter zou zijn. Zou daarom vooral de kwaliteit en verwachtte levensduur van die verschillende warmtepompen zelf willen weten. Ook is zien in welke mate die verschillende systemen te automatiseren zijn in een Home Assistant.

Die Vaillant is blijkbaar aan/uit terwijl die Thermia kan moduleren wat qua pieken met capaciteitstarief misschien ook kan schelen.
 
Laatst bewerkt:
Heb hier 2 offertes binnen voor een geothermische warmtepomp in onze nieuwbouw. Was van het gedacht om lucht-water te gaan maar de iets hogere efficientië (vooral dan als het echt koud is), het ontbreken van die lompe buitenunit, de mogelijkheid om tot enkele graden passief te koelen en hogere EPB puntenverlaging doen ons nu toch twijfelen.

Aanbieder 1:
Thermia Calibra 7: 7kW verwarmen, COP van 4,65 volgens datasheet, ingebouwde boiler 185l. €9200.
Passief koelen upgrade naar Thermia Calibra Cool 7: €1900
Boren 2x 105m putten en aansluitingen: €8800
Afvoeren grond (optioneel): €450
Plaatsen vloerverwarming 185m2: €6500
Thermostaat, aansluiten verwarmingsinstallatie en regelen: €2700

Aanbieder 2:
Vaillant VWF 88/4: 8,9kW verwarmen, COP van 4,84 volgens offerte, ingebouwde boiler 171l. €12600 - €2300 batibouw korting = €10300.
Passief koelen module VWZ11: €1200
Boren 2x 105m putten, aansluitingen en logistiek: €7800.
Afvoeren grond (optioneel): €850. Kan door een echte grondverzetter vast een pak goedkoper.
Plaatsen vloerverwarming: €6600
VRC 720 thermostaat: €300
Aansluiten en regelen niet apart vermeld dus AFAIK inbegrepen bij de andere posten.

Prijzen zijn afgerond en zonder BTW. Alles samen is de 2e iets goedkoper maar het verschil is op die kostprijs niet enorm. Zou vooral de kwaliteit en verwachtte levensduur van die verschillende warmtepompen zelf willen weten. Ook is zien in welke mate die verschillende systemen te automatiseren zijn in een Home Assistant.
Vraag eens de prijs voor de thermia atlas:

Voor de rest spreek ik er mij niet over uit.
 
Heb hier 2 offertes binnen voor een geothermische warmtepomp in onze nieuwbouw. Was van het gedacht om lucht-water te gaan maar de iets hogere efficientië (vooral dan als het echt koud is), het ontbreken van die lompe buitenunit, de mogelijkheid om tot enkele graden passief te koelen en hogere EPB puntenverlaging doen ons nu toch twijfelen.

Aanbieder 1:
Thermia Calibra 7: 7kW verwarmen, COP van 4,65 volgens datasheet, ingebouwde boiler 185l. €9200.
Passief koelen upgrade naar Thermia Calibra Cool 7: €1900
Boren 2x 105m putten en aansluitingen: €8800
Afvoeren grond (optioneel): €450
Plaatsen vloerverwarming 185m2: €6500
Thermostaat, aansluiten verwarmingsinstallatie en regelen: €2700

Aanbieder 2:
Vaillant VWF 88/4: 8,9kW verwarmen, COP van 4,84 volgens offerte, ingebouwde boiler 171l. €12600 - €2300 batibouw korting = €10300.
Passief koelen module VWZ11: €1200
Boren 2x 105m putten, aansluitingen en logistiek: €7800.
Afvoeren grond (optioneel): €850. Kan door een echte grondverzetter vast een pak goedkoper.
Plaatsen vloerverwarming: €6600
VRC 720 thermostaat: €300
Aansluiten en regelen niet apart vermeld dus AFAIK inbegrepen bij de andere posten.

Prijzen zijn afgerond en zonder BTW. Alles samen is de 2e iets goedkoper maar het verschil is op die kostprijs niet enorm als een van beide wamtepompen merkelijk beter zou zijn. Zou daarom vooral de kwaliteit en verwachtte levensduur van die verschillende warmtepompen zelf willen weten. Ook is zien in welke mate die verschillende systemen te automatiseren zijn in een Home Assistant.

Die Vaillant is blijkbaar aan/uit terwijl die Thermia kan moduleren wat qua pieken met capaciteitstarief misschien ook kan schelen.
Niet meteen een antwoord, maar eigenlijk een vraag aan jou 😉 Als ik kijk naar de oppervlakte vloerverwarming, kan ik dan besluiten dat je zowel gelijkvloers als verdieping volledig voorziet van vloerverwarming?

Wij zijn dat namelijk voor onze nieuwbouw ook aan het overwegen omdat:
- We geen radiators boven willen hangen
- Geen fan zijn van airco, we hebben dat nu en hoewel dat uiteraard wel werkt om af te koelen (en te verwarmen) vind ik dat toch altijd wel onaangenaam vanwege de temperatuurschommelingen. In mindere mate storen we ons ook wel aan het geluid hiervan (ook al is dat niet super aanwezig).
- We willen graag een meer constante temperatuur bekomen (zowel bij verwarming als koeling)

Maar iedereen aan wie we dit vertellen verklaart ons zot vanwege de meerprijs en omdat die koeling zogezegd niet effectief zou werken. Maar geen van die mensen hebben er zelf ervaring mee :rolleyes:

Dus we zijn eigenlijk op zoek naar mensen die toch ook wel in die richting denken of mensen kennen die dit soort setup wel reeds hebben.
 
Radiators in combinatie met warmtepomp is sowieso geen aanrader omdat die hogere temperaturen nodig hebben. De COP stuikt daarbij in elkaar.
Of vloerverwarming op de verdieping effectief nodig is (op de badkamer na) voor verwarming valt nog af te wachten. Er zijn alleszins veel woningen waar er boven gewoon helemaal geen verwarming is. Wij zijn van mening dat de kamers op de verdieping voor meer (kunnen) dienen dan enkel als slaapkamer. Voor zaken als bureauruimtes is de mogelijkheid om te verwarmen sowieso handig om te hebben. Om dan te moeten klooien met een elektrisch vuurtje of daar nog een aparte airco/L-L warmtepomp te moeten installeren is ook niet alles. Is nu ook niet dat die meerkost van vloerverwarming doortrekken zo groot is, zeker niet wanneer je het zelf zou leggen.

Bij een hittegolf zal de passieve koeling ook wel in beperkte mate helpen. Eigenaars van woningen met dit systeem lijken dit ook te bevestigen op andere fora. Maar zeker geen mirakels verwachten want uiteindelijk is er helemaal geen ontvochtiging. Dat passief koelen is bij geothermische warmtepompen blijkbaar zelfs aangeraden om in de zomer terug warmte in de grond te steken zodat deze niet uitgeput geraakt. Beetje raar dan dat die passieve koeling bij beide offertes als optie wordt gegeven en niet gewoon standaard is.
 
Ik heb Stelrad Eco radiatoren. De fabrikant beweert dat die ook geschikt zijn voor warmtepomp. Zelf al een paar keer geprobeerd om mijn cv ketel op gas te laten draaien op 40 graden. Dat ging goed en het gasverbruik ging daarmee ook omlaag. Helaas ging mijn cv ketel na een tijdje telkens in foutmelding. Heeft even geduurd eer ik wist waarom. Die cv ketel wordt ook gebruikt voor sanitair. Wanneer de ketel warm water gaat leveren van 60 graden terwijl de verwarming op 40 graden staat gaat die in foutmelding wanneer die op dat moment de radiatoren aan het verwarmen was. Na het leveren van warm water schakelt die terug op cv en dan denkt ie van oei 60 graden is te warm en hopla de ketel valt uit. Foutmelding 1, ketel geraakt zijn warmte niet kwijt. Blijkbaar kan dat alleen maar bij een ketel die alleen op cv staat met een warmwaterboiler apart.

De ECO radiator is perfect combineerbaar met allerlei lage temperatuursystemen zoals warmtepompen, zonnecellen en
biomassa-installaties.

Hij is aansluitbaar op een modulerende gas- of stookolieketel en perfect geschikt voor zowel individuele als collectieve
verwarmingsinstallaties.

Gezien het beperkte aantal dagen per jaar dat de radiatoren langdurig in maximale warmte-afgifte functioneren, volstaat in 90 tot
95 % van de verwarmingsperiode een gedeeltelijke verwarming met een massastroom van 10 tot 30 % om de ruimte op te warmen.
Tijdens deze periode zal de gemiddelde oppervlaktetemperatuur van de radiator lager zijn.

Bij een traditionele radiator met een oppervlaktetemperatuur onder 40 °C wordt nog wel de gewenste kamertemperatuur bereikt maar
is er niet langer dat behaaglijk comfortgevoel. De ECO radiator bekomt, dankzij de seriële doorstroming, een hogere oppervlaktetemperatuur van de voorplaat, met als gevolg tot 50 % meer stralingswarmte.

Het is net deze verhoogde straling die, zelfs bij lagere massastromen, een behaaglijk gevoel behoudt. Dit is extra belangrijk wanneer
men een verouderd verwarmingssysteem dat bij hoge temperaturen functioneert, wenst te vervangen door een modern systeem dat
op lagere temperatuur werkt en gebruik maakt van hernieuwbare energiebronnen zoals wamtepompen en zonne-energie.
ECO radiatoren kunnen dus perfect worden gebruikt bij verwarmingsinstallaties die vanuit een hoogtemperatuursysteem
worden omgebouwd tot een laagtemperatuursysteem zoals bijvoorbeeld bij warmtepompen.
 
Het bestaan van PVT (photo voltaic and thermal (?)) zonnepanelen kwam aan bod in het Zonnepaneeltopic.
Nu vond ik dit:

Waarbij de thermische component als invoer voor een warmtepomp dient. Natuurlijk ben je gesjareld op een donkere winterdag, en kan je hier geen vloerkoeling mee bewerkstelligen.

Dus vroeg ik me af: kan iedere warmtepomp zomaar overweg met de hogere aanvoertemperatuur?
Ze lijken daar een specifieke warmtepomp voor ontwikkeld te hebben.
Een gelijklopende vraag eigenlijk: waarom is een geothermische warmtepomp (de compressor etc dan) eigenlijk "anders" dan een L/W warmtepomp? Of is dat helemaal niet zo verschillend, en wordt dat enkel zo verkocht als "bundels" met bvb buitenunit of vloerkoeling?
 
Dus we zijn eigenlijk op zoek naar mensen die toch ook wel in die richting denken of mensen kennen die dit soort setup wel reeds hebben.
Tegen volgende zomer kan ik je praktijkvoorbeeld zijn ... Tegen eind dit jaar hopelijk verhuist en alles in dienst.

Voor de koeling, die gaat maar enkele graden kunnen koelen. Maar die is vooral nuttig in combi met. Screens die automatisch werken, bomen die schaduw creëren, ventilatie die automatisch bypass openzet. . .

Als solo oplossing zoals een airco, die je in de avond even 15 minuten kan open zetten is die vloerkoeling niet goed inderdaad.
 
Ik heb Stelrad Eco radiatoren. De fabrikant beweert dat die ook geschikt zijn voor warmtepomp. Zelf al een paar keer geprobeerd om mijn cv ketel op gas te laten draaien op 40 graden. Dat ging goed en het gasverbruik ging daarmee ook omlaag. Helaas ging mijn cv ketel na een tijdje telkens in foutmelding. Heeft even geduurd eer ik wist waarom. Die cv ketel wordt ook gebruikt voor sanitair. Wanneer de ketel warm water gaat leveren van 60 graden terwijl de verwarming op 40 graden staat gaat die in foutmelding wanneer die op dat moment de radiatoren aan het verwarmen was. Na het leveren van warm water schakelt die terug op cv en dan denkt ie van oei 60 graden is te warm en hopla de ketel valt uit. Foutmelding 1, ketel geraakt zijn warmte niet kwijt. Blijkbaar kan dat alleen maar bij een ketel die alleen op cv staat met een warmwaterboiler apart.
Dat is echt wel niet normaal dat die ketel daarvan in storing gaat ze :p wij hebben installaties met een doorstromer waar rechtstreeks vloerverwarming op zit en die gaat daar zeker niet van in storing gaan..
 
Dat is echt wel niet normaal dat die ketel daarvan in storing gaat ze :p wij hebben installaties met een doorstromer waar rechtstreeks vloerverwarming op zit en die gaat daar zeker niet van in storing gaan..
Het heeft hier iets mee te maken. Komt van iemand op youtube. Ik heb ook een keer zo een Tado systeem geprobeerd. Ging ook 1 dag goed. Meestal lag de ketel in de morgen in foutmelding.

99% van de verkochte cv-ketels en warmtepompen hebben een te hoge onderwaarde!! Dit houd in dat de ketel / warmtepomp niet lager kan draaien dan een xxx percentage.. Alsof je een auto hebt die kan rijden tussen de 80km/h en 250 km/h.. maar hij kan niet zachter dan 80km/h

Hieronder een voorbeeld van een nieuwe Remeha Avanta Ace
De CW klasse geeft aan hoeveel warmwater hij geeft... hoe hoger de CW klasse hoe meer warmwater.

Cv-aanvoertemperatuur 80graden
Cv-retourtemperatuur 60graden
Onderwaarde CW3 is 4,8kw
Onderwaarde CW4 is 5,8kw
Onderwaarde CW5 is 7,0kw

Cv-aanvoertemperatuur 50graden
Cv-retourtemperatuur 30graden
Onderwaarde CW3 is 5,2kw
Onderwaarde CW4 is 6,3kw
Onderwaarde CW5 is 7,5kw

Bij een te hoge onderwaarde kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen.. Hierdoor kan je ook géén zoneregeling toepassen bij een toestel met een te hoge onderwaarde. Let dus goed op bij de aanschaf van een cv-ketel / warmtepomp naar de onderwaarde..!!
 
Het heeft hier iets mee te maken. Komt van iemand op youtube. Ik heb ook een keer zo een Tado systeem geprobeerd. Ging ook 1 dag goed. Meestal lag de ketel in de morgen in foutmelding.

99% van de verkochte cv-ketels en warmtepompen hebben een te hoge onderwaarde!! Dit houd in dat de ketel / warmtepomp niet lager kan draaien dan een xxx percentage.. Alsof je een auto hebt die kan rijden tussen de 80km/h en 250 km/h.. maar hij kan niet zachter dan 80km/h

Hieronder een voorbeeld van een nieuwe Remeha Avanta Ace
De CW klasse geeft aan hoeveel warmwater hij geeft... hoe hoger de CW klasse hoe meer warmwater.

Cv-aanvoertemperatuur 80graden
Cv-retourtemperatuur 60graden
Onderwaarde CW3 is 4,8kw
Onderwaarde CW4 is 5,8kw
Onderwaarde CW5 is 7,0kw

Cv-aanvoertemperatuur 50graden
Cv-retourtemperatuur 30graden
Onderwaarde CW3 is 5,2kw
Onderwaarde CW4 is 6,3kw
Onderwaarde CW5 is 7,5kw

Bij een te hoge onderwaarde kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat hij pendelen.. Hierdoor kan je ook géén zoneregeling toepassen bij een toestel met een te hoge onderwaarde. Let dus goed op bij de aanschaf van een cv-ketel / warmtepomp naar de onderwaarde..!!
Pendelen wil nog altijd niet zeggen dat hij in overtemperatuur gaat. Er moet gewoon genoeg debiet kunnen passeren door de ketel. Overtemp komt omdat er te weinig debiet over gaat. Heb hier thuis ook tado en nog nooit in storing gevallen. Onder het minimumvermogen gebruiken is perfect mogelijk zonder in storing te gaan.
 
Wij gaan een bod doen op een huis uit de jaren 50 met een mazoutketel. Die willen we zo snel mogelijk vervangen.

De EPC score is op dit moment 350, hoeveel zouden we dit naar beneden krijgen door enerzijds een gascondensatieketel of anderzijds een warmtepomp ?

EDIT=
Vind het ook moeilijk om als complete leek me hier in te lezen in dit topic. Ik ben niet zeker of een warmtepomp zelfs mogelijk is in ons huis.
Waar kan ik de beste lectuur vinden voor dummies inzake verwarming ?
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan een bod doen op een huis uit de jaren 50 met een mazoutketel. Die willen we zo snel mogelijk vervangen.

De EPC score is op dit moment 350, hoeveel zouden we dit naar beneden krijgen door enerzijds een gascondensatieketel of anderzijds een warmtepomp ?

EDIT=
Vind het ook moeilijk om als complete leek me hier in te lezen in dit topic. Ik ben niet zeker of een warmtepomp zelfs mogelijk is in ons huis.
Waar kan ik de beste lectuur vinden voor dummies inzake verwarming ?
Denk voor warmtepomp dat je eerder epc onder 150 vereist. Ook idealiter sterk geïsoleerde vloer met vloerverwarming.
 
Wij gaan een bod doen op een huis uit de jaren 50 met een mazoutketel. Die willen we zo snel mogelijk vervangen.

De EPC score is op dit moment 350, hoeveel zouden we dit naar beneden krijgen door enerzijds een gascondensatieketel of anderzijds een warmtepomp ?

EDIT=
Vind het ook moeilijk om als complete leek me hier in te lezen in dit topic. Ik ben niet zeker of een warmtepomp zelfs mogelijk is in ons huis.
Waar kan ik de beste lectuur vinden voor dummies inzake verwarming ?
Als die ketel nog werkt is er geen reden om die te vervangen gewoon voor EPC.
Gasketel kan ook al enkel als er gas in de straat ligt en je moet uw tank ook laten verwijderen (of vullen)

Warmtepomp is enkel nuttig als je lage temperatuur afgifte hebt
Je kan beter eerst investeren in isolatie (en ventilatie)
 
Als die ketel nog werkt is er geen reden om die te vervangen gewoon voor EPC.
Gasketel kan ook al enkel als er gas in de straat ligt en je moet uw tank ook laten verwijderen (of vullen)

Warmtepomp is enkel nuttig als je lage temperatuur afgifte hebt
Je kan beter eerst investeren in isolatie (en ventilatie)
Op dit moment ligt er een mazouttank of bedoel je dat met de 'ketel' ?

Ik staar me er inderdaad wat op blind.
 
Terug
Bovenaan