Warmtepompen

Heel dat piekengedoe is echt gemaakt om de gewone mens te kloten. Alsof iedereen constant wil zitten nadenken over wanneer ze alles moeten aanzetten. Dat ze eens wat geld steken in het moderniseren van ons elektriciteitsnet ipv nieuwe manieren te verzinnen om nog meer geld uit de middenklasse te persen zodat ze hun shitty infrastructuur en leger graaiers in stand kunnen houden.
Gisteren eens op Fluvius mijn kwartierpieken van het voorbije jaar bekeken.

Maar liefst 229x boven de 0.625 gegaan, met een gemiddelde van 1.06 kWh (kwartierpiek) per maand. UItschieter is 5.00 kWh.

Wij letten dan ook nog eens effectief op dat er nooit een wasmachien/droogkast opstaat tijdens het koken. Tijdens het koken hebben we wel vaak de (hetelucht)oven en 1 a 2 vuren opstaan, en vermoedelijk is dit dan ook de oorzaak.

Die 3,15 kWh is echt wel van de pot gerukt lijkt mij..
 
Pfff, zo moeilijk om een beslissing te nemen met al die doemberichten rond je kop.

Gaat er nog gas naar europa komen? Gaat de rus de kraan dichtdraaien waardoor we ook in België in de problemen komen? Ik zou zeggen: buiten met die gas, we gaan voor de warmtepomp.

En nu hoor je dat ze niet kunnen garanderen dat de 2 kernreactoren voor 2027 terug operationeel kunnen zijn in het kader van de verlenging. En daarbij willen ze ondersteunen met gascentrales (die mss ook geen gas kunnen krijgen als putin de boel toedraait). Dus elektriciteit is ook geen gegarandeerde toekomst.
 
Gisteren eens op Fluvius mijn kwartierpieken van het voorbije jaar bekeken.

Maar liefst 229x boven de 0.625 gegaan, met een gemiddelde van 1.06 kWh (kwartierpiek) per maand. UItschieter is 5.00 kWh.

Wij letten dan ook nog eens effectief op dat er nooit een wasmachien/droogkast opstaat tijdens het koken. Tijdens het koken hebben we wel vaak de (hetelucht)oven en 1 a 2 vuren opstaan, en vermoedelijk is dit dan ook de oorzaak.

Die 3,15 kWh is echt wel van de pot gerukt lijkt mij..

Het wordt weer uitgesteld.

En volgens mij gaat het definitief geschrapt worden.
 
Het wordt weer uitgesteld.

En volgens mij gaat het definitief geschrapt worden.
Volgens de Morgen gaat het nog steeds om een vraag van de energiesector en het Vlaams Parlement en Fluvius sluit zich er bij aan. De VREG kan nog altijd onafhankelijk beslissen om het wel in te voeren bij mijn weten?
 
Het wordt weer uitgesteld.

En volgens mij gaat het definitief geschrapt worden.
Je zou toch net verwachten dat ze nu gaan doorzetten? Met de huidige gascrisis lijkt het toch evident om je energieconsumptie zo goed mogelijk af te stemmen op de niet-gasgebruikende productievormen? Dat komt toch neer op proberen mensen te overtuigen om niet allemaal tegelijk hun droogkast en oven om 18u aan te zetten?
 
Je zou toch net verwachten dat ze nu gaan doorzetten? Met de huidige gascrisis lijkt het toch evident om je energieconsumptie zo goed mogelijk af te stemmen op de niet-gasgebruikende productievormen? Dat komt toch neer op proberen mensen te overtuigen om niet allemaal tegelijk hun droogkast en oven om 18u aan te zetten?
Die 3.15 is niet haalbaar zonder een batterij in een normaal huishouden lijkt mij..
 
Je zou toch net verwachten dat ze nu gaan doorzetten? Met de huidige gascrisis lijkt het toch evident om je energieconsumptie zo goed mogelijk af te stemmen op de niet-gasgebruikende productievormen? Dat komt toch neer op proberen mensen te overtuigen om niet allemaal tegelijk hun droogkast en oven om 18u aan te zetten?
Het probleem is en blijft dat iemand die :

1) stookt op gas
2) kookt op gas
3) een oven op gas heeft
4) een voertuig op benzine/diesel heeft

Minder snel het probleem van die 3.1kwh gaat hebben dan iemand die :

1) stookt op elektriciteit
2) kookt op elektriciteit
3) een oven op elektriciteit heeft
4) een voertuig op elektriciteit heeft

En door die regel in te voeren, ga je mensen afraden om die elektrificatieovergang te maken.
 
En door die regel in te voeren, ga je mensen afraden om die elektrificatieovergang te maken.
Iedereen gaat het vooral voor zichzelf moeten bekijken, want er zijn een heel aantal situaties waarin de elektrificatie net goedkoper wordt met het het capaciteitstarief. Een EV bijvoorbeeld kan makkelijk honderden euro's / jaar goedkoper zijn met het capaciteitstarief. Evengoed honderden euro's duurder. Allemaal afhankelijk van je gebruiksprofiel.

Het wordt wél opnieuw een stuk complexer en minder transparant, dus in die zin snap ik de opmerking van het "afraden" wel.
 
Iedereen gaat het vooral voor zichzelf moeten bekijken, want er zijn een heel aantal situaties waarin de elektrificatie net goedkoper wordt met het het capaciteitstarief. Een EV bijvoorbeeld kan makkelijk honderden euro's / jaar goedkoper zijn met het capaciteitstarief. Evengoed honderden euro's duurder. Allemaal afhankelijk van je gebruiksprofiel.

Het wordt wél opnieuw een stuk complexer en minder transparant, dus in die zin snap ik de opmerking van het "afraden" wel.

Voor de goede orde vergeleek ik in beide gevallen personen die gebruik maakte van het capaciteitstarief.
Aangezien de regel voor het capaciteitstarief te krijgen enkel gebonden is aan de invoering van de digitale teller. En op termijn gaat iedereen die krijgen. Dus zag ik het nut er niet van om het tijdelijke voordeel ervoor te vergelijken.
 
Wij hebben nu eindelijk onze Thermia Calibra warmtepomp aangesloten op Home Assistant om zo intelligente sturing te hebben op de warmwaterproductie. Onze achterlijke installateur had dat ding gewoon op "automatisch" gezet waardoor hij sanitair warm water begon te produceren als de tank onder 40 graden ging. Dus ook gewoon in het midden van de nacht als dat toevallig zo uitkwam. Je zou denken dat men tijdens de installatie daar minstens eens iets over zou zeggen ofzo maar bon...

Momenteel stoken we nu het vat tot 60 graden op de middag zuiver op zonne-energie en dat voorziet ons van warm water tot de volgende middag. We zien al onmiddellijk in onze historieken dat onze hernieuwbare-energieconsumptie weer aan het stijgen is naar 50%.

Indien er mensen zijn met interesse wil ik wel eens kort uitschrijven hoe je een Thermia pomp aan home assistant hangt. Het gewin in elektriciteitskosten is het volgens mij echt waard om dat te optimaliseren in functie van je zonnepanelen.
 
Wij hebben nu eindelijk onze Thermia Calibra warmtepomp aangesloten op Home Assistant om zo intelligente sturing te hebben op de warmwaterproductie. Onze achterlijke installateur had dat ding gewoon op "automatisch" gezet waardoor hij sanitair warm water begon te produceren als de tank onder 40 graden ging. Dus ook gewoon in het midden van de nacht als dat toevallig zo uitkwam. Je zou denken dat men tijdens de installatie daar minstens eens iets over zou zeggen ofzo maar bon...

Momenteel stoken we nu het vat tot 60 graden op de middag zuiver op zonne-energie en dat voorziet ons van warm water tot de volgende middag. We zien al onmiddellijk in onze historieken dat onze hernieuwbare-energieconsumptie weer aan het stijgen is naar 50%.

Indien er mensen zijn met interesse wil ik wel eens kort uitschrijven hoe je een Thermia pomp aan home assistant hangt. Het gewin in elektriciteitskosten is het volgens mij echt waard om dat te optimaliseren in functie van je zonnepanelen.
Ik denk dat mijne vent daar wel oor naar zal hebben.
Wij hebben ook definitief voor een warmtepomp gekozen in ons bouwproject. Mijn vriend zit ook te hameren op de communicatie tussen de zonnepanelen en de warmtepompinstallatie maar hebben het gevoel dat de verschillende partijen (loodgieter/elektrieker/aannemer/architect) er niet echt van wakker liggen.
 
Wij hebben nu eindelijk onze Thermia Calibra warmtepomp aangesloten op Home Assistant om zo intelligente sturing te hebben op de warmwaterproductie. Onze achterlijke installateur had dat ding gewoon op "automatisch" gezet waardoor hij sanitair warm water begon te produceren als de tank onder 40 graden ging. Dus ook gewoon in het midden van de nacht als dat toevallig zo uitkwam. Je zou denken dat men tijdens de installatie daar minstens eens iets over zou zeggen ofzo maar bon...

Momenteel stoken we nu het vat tot 60 graden op de middag zuiver op zonne-energie en dat voorziet ons van warm water tot de volgende middag. We zien al onmiddellijk in onze historieken dat onze hernieuwbare-energieconsumptie weer aan het stijgen is naar 50%.

Indien er mensen zijn met interesse wil ik wel eens kort uitschrijven hoe je een Thermia pomp aan home assistant hangt. Het gewin in elektriciteitskosten is het volgens mij echt waard om dat te optimaliseren in functie van je zonnepanelen.
Heel intelligente sturing :unsure:
 
Ik denk dat mijne vent daar wel oor naar zal hebben.
Wij hebben ook definitief voor een warmtepomp gekozen in ons bouwproject. Mijn vriend zit ook te hameren op de communicatie tussen de zonnepanelen en de warmtepompinstallatie maar hebben het gevoel dat de verschillende partijen (loodgieter/elektrieker/aannemer/architect) er niet echt van wakker liggen.
Natuurlijk liggen die daar niet van wakker... als de fabrikant dat niet market en de installateurs erover informeert gaan die dat niet weten noch kunnen.
En waarom zou een loodgieter wakker liggen van jouw verbruik? Hun inkomen is binnen van zodra je je warmtepomp hebt betaald...
Misschien zie ik die mannen allemaal te somber in, maar de verkochte technologie is er gewoonweg nog niet klaar voor.

Er is zelfs nog geen "intelligente sturing" standaard of laat staan een protocol.
Iedereen nu doet maar wat (uiteraard respect voor de zelfbouwoplossingen, da's super tof om zelf geregeld te krijgen!).
 
Heel intelligente sturing :unsure:
Intelligenter dan geen sturing.

Een "simpele" verbetering zou het injectievermogen gebruiken die je vanuit een P1 meter naar je HomeAssistant sluist. Maar lijkt me dat je om zelfverbruik te maximaliseren met de beschreven sturing toch al een eind komt.
 
Intelligenter dan geen sturing.

Een "simpele" verbetering zou het injectievermogen gebruiken die je vanuit een P1 meter naar je HomeAssistant sluist. Maar lijkt me dat je om zelfverbruik te maximaliseren met de beschreven sturing toch al een eind komt.

De winst die je maakt door de pomp rudimentair te sturen op basis van daglicht is in functie van de tijd die je daarvoor zal spenderen alvast bijzonder interessant.Verdere finetuning van de sturing wordt een stuk complexer, maar dat zorgt natuurlijk ook voor een leuke uitdaging.

De grootste uitdaging is net zoals bij wasmachines en droogkasten dat je grotere systemen die aan de hand van cycli en met inertie werken moeilijk kan sturen zuiver gebaseerd op je injectie. Op zeer zonnige dagen zal er geen probleem zijn. Maar op die momenten is een sturing op basis van tijds gewoon even efficiënt. Op dagen als vandaag met bijvoorbeeld bewolking of mist is dat moeilijk. Je kan pieken hebben waar de zon even door de wolken komt en waar je injectie de hoogte in schiet. Je kan dan de pomp laten beginnen. Maar 5 minuten later stuikt je injectie in elkaar omwille van een andere wolk en trekt je pomp alles uit het net.

Bovendien heb je geen totale controle over de pomp. Je kan de beschermingscircuits voor de compressor bijvoorbeeld niet uitschakelen. De pomp frequent af en aan schakelen aan de hand van een injectiepatroon dat op en neer gaat lukt bijvoorbeeld niet, want de compressorprotectie treedt dan in werking. De interne weerstand gebruiken is dan een optie. Maar heb je bij aanschaf dan een stroomrestrictor laten plaatsen (die je variabel kan aansturen)? Want een dergelijk element trekt zelfs in de laagste stand al snel 4000W. En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Ik ben dus benieuwd naar de uitvoerige uitleg van @SomeDude over hoe zijn intelligente sturing in elkaar zit die al die variabelen in rekening neemt!
 
Laatst bewerkt:
Zelfs niet. 1 langere periode in een maand waarbij er amper zon is en ge hebt het vlaggen.
Ik heb mijn piekvermogens uit Fluvius eens geanalyseerd.

229x een kwartier boven de piek gezeten in 2021. Dit lijkt me gelijk te zijn aan alle dagen dat we thuis gekookt hebben. Dat is geen toeval meer dat er eens een enkele dag het wasmachine gelijk zou opgestaan hebben..

Ik vraag me echt af vanwaar die 3.15 als mediaan of gemiddelde op is gebaseerd..
 
Natuurlijk liggen die daar niet van wakker... als de fabrikant dat niet market en de installateurs erover informeert gaan die dat niet weten noch kunnen.
En waarom zou een loodgieter wakker liggen van jouw verbruik? Hun inkomen is binnen van zodra je je warmtepomp hebt betaald...
Misschien zie ik die mannen allemaal te somber in, maar de verkochte technologie is er gewoonweg nog niet klaar voor.

Er is zelfs nog geen "intelligente sturing" standaard of laat staan een protocol.
Iedereen nu doet maar wat (uiteraard respect voor de zelfbouwoplossingen, da's super tof om zelf geregeld te krijgen!).
Dan is het antwoord 'die intelligente sturing is er vandaag nog niet' ipv wat rond de pot te draaien :p.
Het is niet dat dat onze beslissing om alsnog gas te nemen zal veranderen, we zien met de huidige situatie het nut niet om nog voor gas te gaan + de 6% BTW toepassing is een welgekomen extraatje.

Enige waar we nog over twijfelen is de optie tot koeling via de vloerverwarming. We hebben het gevoel dat de impact vandaag nog vrij beperkt is (1-2 graden).
 
Dan is het antwoord 'die intelligente sturing is er vandaag nog niet' ipv wat rond de pot te draaien :p.
Het is niet dat dat onze beslissing om alsnog gas te nemen zal veranderen, we zien met de huidige situatie het nut niet om nog voor gas te gaan + de 6% BTW toepassing is een welgekomen extraatje.

Enige waar we nog over twijfelen is de optie tot koeling via de vloerverwarming. We hebben het gevoel dat de impact vandaag nog vrij beperkt is (1-2 graden).

De impact van koeling via de vloer zal niet verder evolueren omdat je daar te maken hebt met een natuurwet. Ik kan mijn vloerkoeling straks op 15 graden zetten en dan heb ik een half uur later een zwembad in de living. Het douw punt dicteert hier alles.
 
Zijn hier mensen die een NIBE warmtepomp aansturen via nodered?

SMA omvormer en P1 poort van de digitale meter lees ik elke second uit en plot ik voorlopig gewoon in een dashboard, om een idee te krijgen van wat de grootverbruikers zijn en wanneer we overschotten hebben.. Ben een complete leek, dus voorlopig nog niet direct een manier gevonden om de WP hiermee aan te sturen op een semi-intelligente manier (om zoals hierboven iemand aanhaalt op zonnige dagen bvb het sanitair water naar 55C te brengen, of als er de volgende dag zon verwacht wordt in de winter de thermostaat wat lager te zetten omdat er toch genoeg gaat binnenkomen via de ramen).
 
Terug
Bovenaan