Warmtepompen

Je gaat dat warm water zelf wel niet aan die gemiddelde of maximale COP gaan opwekken, dat is eerder de verwarming die je gemiddelde naar beneden trekt.
In de zomer is dat normaliter wel te dekken door je zonnepanelen, dat wel.

Wat de gasketel betreft: gas is nog steeds even goedkoop of goedkoper per afgenomen kWh tov een warmtepomp. En een warmtepomp is aardig duurder. Als je warmtepomppremies kan krijgen verschuift dat wat. Om een goed vergelijk te kunnen maken moet je dus ook je zonneverbruik mee in rekening brengen, wat dan weer moeilijk is zonder meetgegevens...
De SCOP dat ik hier melde (3,55) is het gemiddelde voor warm water dat onze warmtepomp opwekt van juli tot nu.
In januari zal dat lager liggen, in juli zal dat hoger liggen.

Voor verwarming is het 5,11

Totaal gemiddelde is 4,71¨(periode van juli tot nu, zit dus verwarming + warm water bij)

Buiten de zomer dek je ook nog zeer veel warm water verbruik. Zie je ook duidelijk terug bij ons. Als ik mijn data zou bijhouden zou ik niet verschieten dat 80% op jaarbasis van de energie dat ik verbruik voor warm water direct van de panelen afkomstig is. hangt natuurlijk ook wel af van uw installatie.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat dat warm water zelf wel niet aan die gemiddelde of maximale COP gaan opwekken, dat is eerder de verwarming die je gemiddelde naar beneden trekt.
In de zomer is dat normaliter wel te dekken door je zonnepanelen, dat wel.

Wat de gasketel betreft: gas is nog steeds even goedkoop of goedkoper per afgenomen kWh tov een warmtepomp. En een warmtepomp is aardig duurder. Als je warmtepomppremies kan krijgen verschuift dat wat. Om een goed vergelijk te kunnen maken moet je dus ook je zonneverbruik mee in rekening brengen, wat dan weer moeilijk is zonder meetgegevens...
Ik ben het maar beginnen bijhouden sinds oktober, maar mijn gemiddelde COP voor SSW is 3.45 tussen 1 oktober en 31 maart. Voor april zit ik momenteel aan 3.71.
In de zomermaanden zat ik rond de 3.8-4.0 geloof ik, maar tzit nergens in m'n statistieken. Mijn gemiddelde zal de komende maanden nog wat omhoog gaan.

Mijn gemiddelde COP voor verwarmen tussen 1 oktober en 31 maart zit op 5.01. Voor april zit ik aan 5.70 tot nu toe, maar dat gaat mijn gemiddelde amper omhoog trekken gezien het verbruik in april zeer laag was.
 
15m is al een lange afstand. Opzich zal dat geen probleem zijn, maar duurt wat langer tot het aan de aftappunt is.

Hier zitten wij van juli tot nu aan een Scop van 3,55 voor warm water. Per persoon verbruik je ongeveer 1000kWh op jaarbasis aan warm water.
2x 1000kWh = 2000kWh. Met een elektrische boiler zou je dus 2000kWh verbruiken aan warm water. Met de warmtepomp is dat dan 2000kWh / 3,55= 563kWh.
Geen idee hoeveel kW de boiler is, maar ongetwijfeld zal dat hoger liggen dan de warmtepomp. Naar capaciteitstarief kan het dan misschien ook wat tellen.
Om u een idee te geven. Onze warmtepomp wekt 5kW op om warm water te maken en verbruikt hierbij maximum 1,5kW aan stroom. Bij een elektrische boiler is het uiteraard 1 op 1.

Maar zoals je zegt als je zonnepanelen hebt dek je daar al veel mee, maar geld natuurlijk ook voor de warmtepomp. Als ik hier bij ons kijk, dan is een zeer groot deel van het verbruik dat naar warm water gaat door heel het jaar gedekt door zonnepanelen.

In jullie geval (kleine woning naar nieuwbouw normen en 2 personen, waarbij ruimte cruciaal is) zou ik ook eens kijken naar een doorstromer gasketel. De woning zal zeer weinig energie vragen. Economische gezien lijkt me dat wel interessant in jullie geval. (Met de beperkte info dat ik heb uiteraard).
Aangezien de woning gebouwd wordt achteraan het (diepe) perceel (is nu een vrijstaande garage) is gas niet direct een optie, aangezien we dan ook nog eens een gasleiding tot achter moeten trekken, terwijl alle andere nutsvoorzieningen al voorzien zijn.

In de hoofdwoning (waar wij zelf gaan wonen) zullen we wel een gasketel gaan voorzien (nu mazout) - deze gaat energetisch gerenoveerd worden, maar ik zie een warmtepomp pas echt nuttig bij volledige nieuwbouw.

PS: er gaat voor maximaal PV op de daken liggen (ligt nu al 10000wp, komt nog 5000wp bij) - allemaal ZW oriëntatie.
 
Maar nu je het zegt ivm die gasketel met doorstromer is dat misschien echt nog wel het meest efficiënte. Gewoon even door de zure appel bijten en die leiding trekken?

minder pieken, geen unit buiten, goedkoper in aanschaf.. en inderdaad veel vraag gaat er niet zijn. VVW op lage temperatuur en dan wat warm water via de doorstromer..
 
Maar nu je het zegt ivm die gasketel met doorstromer is dat misschien echt nog wel het meest efficiënte. Gewoon even door de zure appel bijten en die leiding trekken?

minder pieken, geen unit buiten, goedkoper in aanschaf.. en inderdaad veel vraag gaat er niet zijn. VVW op lage temperatuur en dan wat warm water via de doorstromer..
Je kunt altijd eens een offerte opvragen en kun je vergelijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik zit nu enkele maanden in mijn nieuwbouwwoning met warmptepomp (Bulex GeniaAir Split met vloerverwarming beneden en ventiloconvectoren boven) en probeer nu eens in te schatten of ik iets kan optimaliseren.

Heb sinds de opstart in november steeds verwarmd op 19 graden. Zeer weinig SWW vebruikt omdat ik hier nog niet voltijds woon.

Momenteel geeft de thermostaat een milieuopbrengst van 3.600 kWh bij een verbruik van 1.020 kWh. Ik ga er dus vanuit dat de huidige COP 3,6 bedraagt? (zomer zal natuurlijk wel een invloed hebben). Ligt dat ongeveer in lijn met het gemiddelde of is dit laag?

Verder gisteren ook eens de instellingen via de thermostaat bekeken, de stooklijn staat ingesteld op 0.6 met een min. aanvoertemperatuur van 15 en max. aanvoertemperatuur van 30. Heb even de "Adaptieve Stooklijn"-instelling aangezet om te zien of dat een verschil maakt, maar als ik het goed begrijp is het voordelig om de stooklijn te verlagen zolang de warmtepomp kan voldoen aan de warmtevraag van de woning? Momenteel vermoed ik a.d.h.v. de gegevens Fluvius dat de warmtepomp tweemaal per dag aanslaat voor een uur of twee, eenmaal in de vroege ochtend en eenmaal in de late avond.
 
Ik zit nu enkele maanden in mijn nieuwbouwwoning met warmptepomp (Bulex GeniaAir Split met vloerverwarming beneden en ventiloconvectoren boven) en probeer nu eens in te schatten of ik iets kan optimaliseren.

Heb sinds de opstart in november steeds verwarmd op 19 graden. Zeer weinig SWW vebruikt omdat ik hier nog niet voltijds woon.

Momenteel geeft de thermostaat een milieuopbrengst van 3.600 kWh bij een verbruik van 1.020 kWh. Ik ga er dus vanuit dat de huidige COP 3,6 bedraagt? (zomer zal natuurlijk wel een invloed hebben). Ligt dat ongeveer in lijn met het gemiddelde of is dit laag?

Verder gisteren ook eens de instellingen via de thermostaat bekeken, de stooklijn staat ingesteld op 0.6 met een min. aanvoertemperatuur van 15 en max. aanvoertemperatuur van 30. Heb even de "Adaptieve Stooklijn"-instelling aangezet om te zien of dat een verschil maakt, maar als ik het goed begrijp is het voordelig om de stooklijn te verlagen zolang de warmtepomp kan voldoen aan de warmtevraag van de woning? Momenteel vermoed ik a.d.h.v. de gegevens Fluvius dat de warmtepomp tweemaal per dag aanslaat voor een uur of twee, eenmaal in de vroege ochtend en eenmaal in de late avond.
Jouw COP is 4.6. De milieuopbrengst bij Vaillant en Bulex is puur de gratis energie. De afgegeven warmte is de milieuopbrengst + elektrisch verbruik.

Adaptieve stooklijn zou ik niet doen. Werkt niet goed in ons klimaat.
Stooklijn 0.6 is wel hoog voor de vloerverwarming. 0.2 of 0.25 zou goed moeten zijn.
Voor ventilo's kan je wellicht naar 0.3 of 0.4 gaan. Juist uw minimum temperatuur hoog genoeg houden zodat ze opstarten. 30°C zou voldoende moeten zijn. En max 35 of 40°C.
 
En bovenop wat @MorGo7h zegt, vergeet niet dat nu de koudere maanden gemeten zijn, dus ik vermoed dat je COP over een jaar bekeken dus hoger zal liggen.

Enige wat ik nog zou denken is dat je runs misschien kort zijn, maar dat is dan misschien ook wel logisch gezien nieuwbouw en waarschijnlijk dus goed geisoleerd. (elk toestel heeft een minimaal vermogen dat het kan leveren)
 
Jouw COP is 4.6. De milieuopbrengst bij Vaillant en Bulex is puur de gratis energie. De afgegeven warmte is de milieuopbrengst + elektrisch verbruik.

Adaptieve stooklijn zou ik niet doen. Werkt niet goed in ons klimaat.
Stooklijn 0.6 is wel hoog voor de vloerverwarming. 0.2 of 0.25 zou goed moeten zijn.
Voor ventilo's kan je wellicht naar 0.3 of 0.4 gaan. Juist uw minimum temperatuur hoog genoeg houden zodat ze opstarten. 30°C zou voldoende moeten zijn. En max 35 of 40°C.
Alvast bedankt voor het advies!

Ik zal de stooklijn dan eens verlagen naar 0.4 en de min/max temperatuur aanpassen.

Begrijp ik het goed dat, door de stooklijn te verlagen, de gemiddelde aanvoertemperatuur zal dalen en hierdoor de warmtepomp vaker zal werken, maar minder stroom zal trekken?

Idealiter zou de pomp minder stroom 's nachts verbruiken door overdag te draaien aangezien de zonnepanelen dan in werking treden.

En bovenop wat @MorGo7h zegt, vergeet niet dat nu de koudere maanden gemeten zijn, dus ik vermoed dat je COP over een jaar bekeken dus hoger zal liggen.

Enige wat ik nog zou denken is dat je runs misschien kort zijn, maar dat is dan misschien ook wel logisch gezien nieuwbouw en waarschijnlijk dus goed geisoleerd. (elk toestel heeft een minimaal vermogen dat het kan leveren)
Hier een voorbeeld van de gemiddelde dag - https://prnt.sc/QB45hpUDRgA-. Meestal schiet de pomp tweemaal aan, eens rond 20-21 uur en nogmaals rond 2-3 uur.
 
Laatst bewerkt:
Maar nu je het zegt ivm die gasketel met doorstromer is dat misschien echt nog wel het meest efficiënte. Gewoon even door de zure appel bijten en die leiding trekken?

minder pieken, geen unit buiten, goedkoper in aanschaf.. en inderdaad veel vraag gaat er niet zijn. VVW op lage temperatuur en dan wat warm water via de doorstromer..

Eentje met weinig vermogen en een boiler dan gezien de beperkte oppervlakte? Je moet zien dat die zeker ver genoeg terug kan moduleren om pendelen te voorkomen.
 
Eentje met weinig vermogen en een boiler dan gezien de beperkte oppervlakte? Je moet zien dat die zeker ver genoeg terug kan moduleren om pendelen te voorkomen.
Wat is het nadeel van gewoon een doorstromer dan? Want die gaat toch gewoon op vraag warm water aanmaken, of zie ik dat mis?

Laag vermogen met laag minimumvermogen idd.
 
Wat is het nadeel van gewoon een doorstromer dan? Want die gaat toch gewoon op vraag warm water aanmaken, of zie ik dat mis?

Laag vermogen met laag minimumvermogen idd.

Doorstromers hebben doorgaans een zeer groot vermogen en dan kan die mogelijks niet genoeg terugmoduleren voor een kleine vloeroppervlakte. AL zou een kleine ketel mogelijks ook genoeg warm water kunnen leveren voor 1 tappunt.

Ik weet niet over hoeveel vierkante meter je spreekt, maar als thuis enkel beneden (140m2) of enkel boven (100m2) verwarmd moet worden pendelt de ketel altijd. In de tussenseizoenen pendelt de CV ketel altijd, ook voor de volledige 240m2.
Een kleinere CV ketel met boiler zou voor thuis beter zijn.
 
Eentje met weinig vermogen en een boiler dan gezien de beperkte oppervlakte? Je moet zien dat die zeker ver genoeg terug kan moduleren om pendelen te voorkomen.
Mja, dat is wel een punt idd.
Er zijn wel van dit soort toestellen voor appartementen bvb, genre Viessmann Vitodens 100-W B1KF, dat is een doorstromer (dus efficiënter dan boiler en minder ruimte nodig) en die kan blijkbaar tot ver terugmoduleren (1:10, lees elders min 2.3 kW), en begint blijkbaar bij 11kW nominaal. (bestaat ook met ingebouwde boiler overigens)
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Mja, dat is wel een punt idd.
Er zijn wel van dit soort toestellen voor appartementen bvb, genre Viessmann Vitodens 100-W B1KF, dat is een doorstromer (dus efficiënter dan boiler en minder ruimte nodig) en die kan blijkbaar tot ver terugmoduleren (1:10, lees elders min 2.3 kW), en begint blijkbaar bij 11kW nominaal. (bestaat ook met ingebouwde boiler overigens)

Dat zou voor @Musk zijn ouders eventueel wel kunnen.
In mijn situatie met 5 personen, 2 douches en een groot ligbad ga je geen ketel van 11kW steken voor tapwater. Dat zou wel kunnen met een grote boiler.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Mja, dat is wel een punt idd.
Er zijn wel van dit soort toestellen voor appartementen bvb, genre Viessmann Vitodens 100-W B1KF, dat is een doorstromer (dus efficiënter dan boiler en minder ruimte nodig) en die kan blijkbaar tot ver terugmoduleren (1:10, lees elders min 2.3 kW), en begint blijkbaar bij 11kW nominaal. (bestaat ook met ingebouwde boiler overigens)

Dat zou voor @Musk zijn ouders eventueel wel kunnen.
In mijn situatie met 5 personen, 2 douches en een groot ligbad ga je geen ketel van 11kW steken voor tapwater. Dat zou wel kunnen met een grote boiler.
Bedankt, lijkt me inderdaad ideaal te zijn.

Het is dus enkel voor VVW, gaat een kleine 100 vierkant meter totale bewoonbare oppervlakte zijn.

Qua warm water is het enkel voor de badkamer (gasketel zou eventueel boven de badkamer kunnen hangen, daar is een kleine technische ruimte)

In de keuken is er zo een kleine elektrische boiler ingebouwd onder de wasbak.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan