Aangezien de woning gebouwd wordt achteraan het (diepe) perceel (is nu een vrijstaande garage) is gas niet direct een optie, aangezien we dan ook nog eens een gasleiding tot achter moeten trekken, terwijl alle andere nutsvoorzieningen al voorzien zijn.15m is al een lange afstand. Opzich zal dat geen probleem zijn, maar duurt wat langer tot het aan de aftappunt is.
Hier zitten wij van juli tot nu aan een Scop van 3,55 voor warm water. Per persoon verbruik je ongeveer 1000kWh op jaarbasis aan warm water.
2x 1000kWh = 2000kWh. Met een elektrische boiler zou je dus 2000kWh verbruiken aan warm water. Met de warmtepomp is dat dan 2000kWh / 3,55= 563kWh.
Geen idee hoeveel kW de boiler is, maar ongetwijfeld zal dat hoger liggen dan de warmtepomp. Naar capaciteitstarief kan het dan misschien ook wat tellen.
Om u een idee te geven. Onze warmtepomp wekt 5kW op om warm water te maken en verbruikt hierbij maximum 1,5kW aan stroom. Bij een elektrische boiler is het uiteraard 1 op 1.
Maar zoals je zegt als je zonnepanelen hebt dek je daar al veel mee, maar geld natuurlijk ook voor de warmtepomp. Als ik hier bij ons kijk, dan is een zeer groot deel van het verbruik dat naar warm water gaat door heel het jaar gedekt door zonnepanelen.
In jullie geval (kleine woning naar nieuwbouw normen en 2 personen, waarbij ruimte cruciaal is) zou ik ook eens kijken naar een doorstromer gasketel. De woning zal zeer weinig energie vragen. Economische gezien lijkt me dat wel interessant in jullie geval. (Met de beperkte info dat ik heb uiteraard).
In de hoofdwoning (waar wij zelf gaan wonen) zullen we wel een gasketel gaan voorzien (nu mazout) - deze gaat energetisch gerenoveerd worden, maar ik zie een warmtepomp pas echt nuttig bij volledige nieuwbouw.
PS: er gaat voor maximaal PV op de daken liggen (ligt nu al 10000wp, komt nog 5000wp bij) - allemaal ZW oriëntatie.
.