JanusDR
Well-known member
Ik moet nu wel het eerste koppel nog tegenkomen dat zegt "we hebben beslist om kinderen te krijgen, mede door een verantwoordelijkheidsgevoel om een nieuwe generatie mensen op de wereld te zetten die het kan overnemen op macro niveau zodat de mensheid niet uitsterft".Maar het aspect dat ik altijd mis is een soort erkenning van het maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel om een nieuwe generatie mensen op de wereld te zetten die het later van ons kan overnemen. Iemand gaat ervoor moeten zorgen dat alle kinderlozen ook een comfortabele oude dag kunnen hebben. Wat ouders doen is infeite een onbetaalde arbeid leveren om kinderen op te voeden waar zogenaamde kindervrije mensen enorm van profiteren.
Maar misschien heb ik een te gewone kennissenkring daarvoor

En als je tot die constatatie komt, ben je klaar voor het echte geluk, zouden Camus en Sartre zeggen! (Existential nihilism)Ja, dan komen we uit bij existentiële vragen als "wat is de zin van ons bestaan". In de geschiedenis van het heelal is onze aanwezigheid nog geen stipje, dus nee, dat maakt op zich geen bal uit. Het probleem met die redenering is dat je eender wat dan als inherent futiel kan beschouwen.

.