Als Groen 3 vliegen in 1 klap wilt, dan moeten ze dat verkondigen as such en zo uitspreken. Niet op deze manier dat het voor de mensen hun portemonnee is.
Maar ze weten goed genoeg dat ze teveel weerstand krijgen, dus proberen ze het op deze manier te doen. Daar pas ik voor.
Ja maar, hebben we het artikel eigenlijk gelezen? In het artikel op
HBVL staat dat zelfs gewoon in de header, en in het
Nieuwsblad ook in de eerste alinea:
Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen) pleit ervoor de maximumsnelheid op autosnelwegen overdag tijdelijk te verlagen van 120 naar 100 km/u. “De prijzen aan de pomp swingen de pan uit. Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof.
Dat is niet alleen goed voor de portemonnee. Door iets trager te rijden, zorgen we ook voor veiliger verkeer, gezondere lucht en minder lawaai”, zegt Bex.
Almaci gaf dit begin maart ook al aan: "Alleen zo maken we van deze crisis ook een kans waarbij we onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen op een sociale en duurzame manier verminderen.” "... en fossiele brandstoffen hebben een nefast effect op de klimaatverandering", toen ze
pleitte voor o.a. autoloze zondagen.
Niet echt iets verdoken aan hoor, maar je moet wel meer lezen dan enkel de krantenkop natuurlijk.
En mocht groen het zo verpakt hebben.. Ze zouden - denk ik - nog op sympathie kunnen rekenen. Blijkbaar niemand met deftige marketingskills in die partij... Net zoals het "we gaan meer autoloze zondagen inrichten" balonnetje dat ze opgelaten hadden oO
Ik ben het absoluut eens dat ze bij Groen een bende kiekens zonder kop zijn. Ik snap echt niet hoe incompetent je moet zijn om de opportuniteiten die je als groene partij de afgelopen jaren cadeau hebt gekregen, zodanig kunt verkwanselen. Ik kan daar echt kwaad van worden, want voor mij zijn klimaat en milieu by far de belangrijkste punten van onze tijd en moeten we rekenen op een bende snullekes om de zaken een beetje recht te zetten want de andere partijen nemen de problematiek niet serieus (of hebben leden zoals Theo Francken in de rangen die wetenschappers en journalisten aanvallen omdat hij de realiteit niet onder ogen wil zien).
Maar tegelijk zitten we de laatste jaren wel te kijken naar een zeer vies politiek schouwspel waar alles wat uit de mond van Groen komt bij voorbaat wordt afgeschoten, los van enige rationaliteit.
Ik maak me geen illusies hoor.
Als ik aan 120 rij of 100, als ik die stilstaande file niet gezien heb dan gaat de snelheid me niet helpen. En kans dat ik nog goed anticipeer dan is ook zeer klein dus ben je er sowieso aan voor de moeite..
Natuurlijk het is ook wel makkelijker om te controleren op 120 of 100km/u dan op de zaken die ervoor zorgen dat iemand niet oplet en wat ongevallen veroorzaakt.
Het ene sluit het andere toch niet uit? Maar je bent het licht van de zon aan het ontkennen als je beweert dat je aan 100km/u even weinig kans maakt om te corrigeren bij onoplettendheid dan aan 120km/u.
Mag een elektrische wagen dan ter compensatie iets sneller rijden ?
Voor de rest heeft
@StannekeS gewoon gelijk. Je kan trouwens veel meer besparen door je verplaatsingen te beperken en ze intelligenter te doen dan door nog trager te rijden
Ook een elektrische wagen vervuilt en verbruikt meer aan hogere snelheden. En alle andere voordelen die een lagere snelheid meebrengen gaan op voor elektrische wagens.
Dat er nog andere maatregelen zijn die kunnen helpen, dat ontkent niemand. En dat zijn ook zaken waar Groen al jaren voor pleit.
en die "waves" die kunnen vermeden worden door adaptieve snelheidslimieten helpen. Daar is internationaal al redelijk wat opzoekingen op gedaan en vooral in een ring rond antwerpen helpt dat om iedereen opeens 70 te laten rijden. Maar zo een algemene regel... mehh.
Goh ja, ik werk meer en meer van thuis uit. De impact voor mij zal miniem zijn.
Ja, adaptieve snelheidslimieten kunnen ook interessant zijn, maar dan moeten ze wel gehandhaafd worden natuurlijk. De meest onveilige situaties die ik op de Vlaamse snelwegen tegenkom, zijn de stukken snelweg waar je al zo'n adaptieve limieten hebt. Want ook op die stukken heb je nog altijd een groot deel Vlamingen die zich niets van die limieten aantrekken en vlotjes de 120 en hoger blijven aantikken, waardoor je op die plekken nog grotere snelheidsverschillen creëert. Dan rijden ze rechts 70 of 90 per uur, en heb je links nog altijd "vrijheidsstrijders" die 130 knallen. Enfin, meestal rijden ze dan rechts nog altijd 100 per uur, en zijn er maar een paar pippo's zoals mij die zich effectief aan de limiet houden.