Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Als je aan 100 per uur aan het rijden bent, heb je meer tijd om te anticiperen en te remmen dan aan 120 per uur en zo te voorkomen dat je überhaupt tegen die vrachtwagen aan knalt. Dus ja, snelheid maakt daar wel degelijk een wezenlijk verschil uit. Voor al die superhelden die denken dat ze de reflexen van The Flash hebben en hun wagen op een of andere manier een veel kortere remafstand heeft dan wat fysisch mogelijk is, is dat iets dat moeilijk te snappen is natuurlijk.
Ik maak me geen illusies hoor.
Als ik aan 120 rij of 100, als ik die stilstaande file niet gezien heb dan gaat de snelheid me niet helpen. En kans dat ik nog goed anticipeer dan is ook zeer klein dus ben je er sowieso aan voor de moeite..

Natuurlijk het is ook wel makkelijker om te controleren op 120 of 100km/u dan op de zaken die ervoor zorgen dat iemand niet oplet en wat ongevallen veroorzaakt.

Mag een elektrische wagen dan ter compensatie iets sneller rijden ?
Voor de rest heeft @StannekeS gewoon gelijk. Je kan trouwens veel meer besparen door je verplaatsingen te beperken en ze intelligenter te doen dan door nog trager te rijden
 
'studie na studie toont aan ... ' is op dit forum vaak vertaling van 'hier zijn een hoop studies die in mijn kraam passen en de rest negeren we voor het gemak .... '.
Die zijn meestal gebouwd op zeer circumstantiële situaties die niets zeggen over de volledige impact van een algemene invoer waar het hier over gaat.

Afkomen dat een lagere maximumsnelheid de filedruk beneden haalt zegt op zeg niet veel. Als je 8 minuten later op je bestemming bent, omdat je trager hebt moeten rijden, dan had je net zo goed 8 minuten in de file kunnen staan. 8 verloren minuten zijn 8 verloren minuten, wat de reden van die vertraging ook is.

En bovenal, ik denk dat ondernemingen voor zichzelf beter in staat zijn om uit te maken welke snelheid voor hun personeel bedrijfseconomisch het het meest interessant is dan dat politici met een groene, ideologische agenda en velen waarschijnlijk nog geen dag in hun leven productief bijgedragen hebben.


Nog altijd beter dan de gemiddelde "dit is de Waarheid gebaseerd op mijn Buikgevoel"-post, denk ik dan.

Als je nu van Gent naar Antwerpen rijdt, dan sta je 10 minuten in de file. Is er geen file, dan doe je (van begin autostrade tot eind autostrade, = 50km) aan een constante snelheid van 120km/u er 30 minuten over. Aan een constante snelheid van 100 km/u ben je 5 minuten trager. Maar als de file vermeden had kunnen zijn doordat iedereen 100km/u had gereden, dan had je dus 5 minuten gewonnen. Enfin, da's een onnozel voorbeeld, maar dat was het jouwe nog meer.

Je moet al dagelijks meer dan 100km over Vlaamse autosnelwegen (Brugge - Hasselt pakweg) rijden aan 100km/u om een verhoging van reisduur te krijgen die je effectief gaat opmerken, en om te komen tot een mogelijke uitvlakking van de tijdswinst die je maakt bij verlaagde filedruk.
 
Nog altijd beter dan de gemiddelde "dit is de Waarheid gebaseerd op mijn Buikgevoel"-post, denk ik dan.

Als je nu van Gent naar Antwerpen rijdt, dan sta je 10 minuten in de file. Is er geen file, dan doe je (van begin autostrade tot eind autostrade, = 50km) aan een constante snelheid van 120km/u er 30 minuten over. Aan een constante snelheid van 100 km/u ben je 5 minuten trager. Maar als de file vermeden had kunnen zijn doordat iedereen 100km/u had gereden, dan had je dus 5 minuten gewonnen. Enfin, da's een onnozel voorbeeld, maar dat was het jouwe nog meer.

Je moet al dagelijks meer dan 100km over Vlaamse autosnelwegen (Brugge - Hasselt pakweg) rijden aan 100km/u om een verhoging van reisduur te krijgen die je effectief gaat opmerken, en om te komen tot een mogelijke uitvlakking van de tijdswinst die je maakt bij verlaagde filedruk.
en die "waves" die kunnen vermeden worden door adaptieve snelheidslimieten helpen. Daar is internationaal al redelijk wat opzoekingen op gedaan en vooral in een ring rond antwerpen helpt dat om iedereen opeens 70 te laten rijden. Maar zo een algemene regel... mehh.

Goh ja, ik werk meer en meer van thuis uit. De impact voor mij zal miniem zijn.
 
Als Groen 3 vliegen in 1 klap wilt, dan moeten ze dat verkondigen as such en zo uitspreken. Niet op deze manier dat het voor de mensen hun portemonnee is.

Maar ze weten goed genoeg dat ze teveel weerstand krijgen, dus proberen ze het op deze manier te doen. Daar pas ik voor.
Groen wilt eigenlijk maar 1 vlieg en dat is de wagen weg uit Vlaanderen door automobilisten te pesten en iedereen aanzetten om met de fiets of het OV naar het werk te pendelen binnen hun alternatieve maatschappijbeeld.

Al de rest dat ze van redenen aanhalen, zoals 'de portemonnee', is politieke recuperatie van de oorlog in Oekraïne.
Het staat nu ook al iedereen vrij om 90km/u op de autostrade te rijden als ze brandstof willen besparen. Dat ze dan gewoon een sensibiliseringscampagne voeren.
Maak bv. website met een calculator die obv. de actuele benzine&dieselprijs het verschil in euro's laat zien tussen 120 en 100 km/u. Dan breng je tenminste concreet en verstaanbaar over wat mensen kunnen besparen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en die "waves" die kunnen vermeden worden door adaptieve snelheidslimieten helpen. Daar is internationaal al redelijk wat opzoekingen op gedaan en vooral in een ring rond antwerpen helpt dat om iedereen opeens 70 te laten rijden.
Ik weet niet of adaptieve snelheidslimieten veel doen in België, ik voel mij daar echt onconfortabel bij omdat ik een van de weinige ben die ze effectief volgt.
 
En bovenal, ik denk dat ondernemingen voor zichzelf beter in staat zijn om uit te maken welke snelheid voor hun personeel bedrijfseconomisch het het meest interessant is dan dat politici met een groene, ideologische agenda en velen waarschijnlijk nog geen dag in hun leven productief bijgedragen hebben.

We zullen anders inderdaad de bedrijven laten bepalen wat er moet gaan gebeuren, die staan er voor bekend dat ze in de eerste plaats vanuit maatschappelijk belang redeneren.
 
Als Groen 3 vliegen in 1 klap wilt, dan moeten ze dat verkondigen as such en zo uitspreken. Niet op deze manier dat het voor de mensen hun portemonnee is.

Maar ze weten goed genoeg dat ze teveel weerstand krijgen, dus proberen ze het op deze manier te doen. Daar pas ik voor.
Ja maar, hebben we het artikel eigenlijk gelezen? In het artikel op HBVL staat dat zelfs gewoon in de header, en in het Nieuwsblad ook in de eerste alinea:

Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen) pleit ervoor de maximumsnelheid op autosnelwegen overdag tijdelijk te verlagen van 120 naar 100 km/u. “De prijzen aan de pomp swingen de pan uit. Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee. Door iets trager te rijden, zorgen we ook voor veiliger verkeer, gezondere lucht en minder lawaai”, zegt Bex.

Almaci gaf dit begin maart ook al aan: "Alleen zo maken we van deze crisis ook een kans waarbij we onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen op een sociale en duurzame manier verminderen.” "... en fossiele brandstoffen hebben een nefast effect op de klimaatverandering", toen ze pleitte voor o.a. autoloze zondagen.

Niet echt iets verdoken aan hoor, maar je moet wel meer lezen dan enkel de krantenkop natuurlijk.


En mocht groen het zo verpakt hebben.. Ze zouden - denk ik - nog op sympathie kunnen rekenen. Blijkbaar niemand met deftige marketingskills in die partij... Net zoals het "we gaan meer autoloze zondagen inrichten" balonnetje dat ze opgelaten hadden oO
Ik ben het absoluut eens dat ze bij Groen een bende kiekens zonder kop zijn. Ik snap echt niet hoe incompetent je moet zijn om de opportuniteiten die je als groene partij de afgelopen jaren cadeau hebt gekregen, zodanig kunt verkwanselen. Ik kan daar echt kwaad van worden, want voor mij zijn klimaat en milieu by far de belangrijkste punten van onze tijd en moeten we rekenen op een bende snullekes om de zaken een beetje recht te zetten want de andere partijen nemen de problematiek niet serieus (of hebben leden zoals Theo Francken in de rangen die wetenschappers en journalisten aanvallen omdat hij de realiteit niet onder ogen wil zien).

Maar tegelijk zitten we de laatste jaren wel te kijken naar een zeer vies politiek schouwspel waar alles wat uit de mond van Groen komt bij voorbaat wordt afgeschoten, los van enige rationaliteit.

Ik maak me geen illusies hoor.
Als ik aan 120 rij of 100, als ik die stilstaande file niet gezien heb dan gaat de snelheid me niet helpen. En kans dat ik nog goed anticipeer dan is ook zeer klein dus ben je er sowieso aan voor de moeite..

Natuurlijk het is ook wel makkelijker om te controleren op 120 of 100km/u dan op de zaken die ervoor zorgen dat iemand niet oplet en wat ongevallen veroorzaakt.
Het ene sluit het andere toch niet uit? Maar je bent het licht van de zon aan het ontkennen als je beweert dat je aan 100km/u even weinig kans maakt om te corrigeren bij onoplettendheid dan aan 120km/u.
Mag een elektrische wagen dan ter compensatie iets sneller rijden ?
Voor de rest heeft @StannekeS gewoon gelijk. Je kan trouwens veel meer besparen door je verplaatsingen te beperken en ze intelligenter te doen dan door nog trager te rijden
Ook een elektrische wagen vervuilt en verbruikt meer aan hogere snelheden. En alle andere voordelen die een lagere snelheid meebrengen gaan op voor elektrische wagens.

Dat er nog andere maatregelen zijn die kunnen helpen, dat ontkent niemand. En dat zijn ook zaken waar Groen al jaren voor pleit.
en die "waves" die kunnen vermeden worden door adaptieve snelheidslimieten helpen. Daar is internationaal al redelijk wat opzoekingen op gedaan en vooral in een ring rond antwerpen helpt dat om iedereen opeens 70 te laten rijden. Maar zo een algemene regel... mehh.

Goh ja, ik werk meer en meer van thuis uit. De impact voor mij zal miniem zijn.
Ja, adaptieve snelheidslimieten kunnen ook interessant zijn, maar dan moeten ze wel gehandhaafd worden natuurlijk. De meest onveilige situaties die ik op de Vlaamse snelwegen tegenkom, zijn de stukken snelweg waar je al zo'n adaptieve limieten hebt. Want ook op die stukken heb je nog altijd een groot deel Vlamingen die zich niets van die limieten aantrekken en vlotjes de 120 en hoger blijven aantikken, waardoor je op die plekken nog grotere snelheidsverschillen creëert. Dan rijden ze rechts 70 of 90 per uur, en heb je links nog altijd "vrijheidsstrijders" die 130 knallen. Enfin, meestal rijden ze dan rechts nog altijd 100 per uur, en zijn er maar een paar pippo's zoals mij die zich effectief aan de limiet houden.
 
Misschien staat het hier al eerder in dit topic, maar ik heb niet alle pagina's gelezen.
Op zich zou ik nog voorstander zijn van een wisselende snelheidslimiet. 100 op weekdagen tussen 06h en 20h. 120 op andere momenten. Bijvoorbeeld.
Dan profiteer je maximaal van de impact van een lagere maximumsnelheid op de filevorming. Profiteer je van de positieve effecten op milieu en portefeuille (omdat het meeste verkeer op de baan is op de momenten dat je maar 100 mag rijden). En kan je op een lege nachtelijke autostrade toch gewoon tegen 120 blijven tuffen.
 
Ja maar, hebben we het artikel eigenlijk gelezen? In het artikel op HBVL staat dat zelfs gewoon in de header, en in het Nieuwsblad ook in de eerste alinea:

Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen) pleit ervoor de maximumsnelheid op autosnelwegen overdag tijdelijk te verlagen van 120 naar 100 km/u. “De prijzen aan de pomp swingen de pan uit. Een auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee. Door iets trager te rijden, zorgen we ook voor veiliger verkeer, gezondere lucht en minder lawaai”, zegt Bex.
Ik heb het gelezen, maar zo stond het er vanmorgen toen ik op stond niet. Toen stond er "Dat is goed voor de portemonnee". zonder meer.
Moeilijk discussiëren zo :)
 
en die "waves" die kunnen vermeden worden door adaptieve snelheidslimieten helpen. Daar is internationaal al redelijk wat opzoekingen op gedaan en vooral in een ring rond antwerpen helpt dat om iedereen opeens 70 te laten rijden. Maar zo een algemene regel... mehh.

Goh ja, ik werk meer en meer van thuis uit. De impact voor mij zal miniem zijn.
Probleem met van die adaptieve toestanden is dat de Belgische chauffeur het meestal beter weet en die los negeert.
Op de ring deze morgen stond ook 70 aangegeven en echt hopen chauffeurs die toch graag voor een paar honderd meter even willen doorscheuren.

Anyway: objectief lijkt het een goede maatregel met meer voor- dan nadelen. Alleen gebeurt de communicatie weer Groen gewijs en hameren ze op de verkeerde nagel (daar moet ik @StannekeS bijtreden) en dat helpt niet om de Belg van zijn auto obsessie af te helpen.
Edit: nu de reactie gezien van @Sir.Killalot : daarstraks ook alleen maar portemonnee gelezen. Dus misschien geen klunzige Groen communictie maar een fout in de krant? :)
 
Ook een elektrische wagen vervuilt en verbruikt meer aan hogere snelheden. En alle andere voordelen die een lagere snelheid meebrengen gaan op voor elektrische wagens.
Het verkeersveiligheid-element zelfs nog meer, want door de band genomen zijn de meeste elektrische wagens op dit moment SUV-achtige auto's die tonnen wegen. Ik word als fietser toch nog altijd liever aangereden door een Nissan Micra dan door een Audi E-tron, als ik dan toch echt moet kiezen.
 
Misschien staat het hier al eerder in dit topic, maar ik heb niet alle pagina's gelezen.
Op zich zou ik nog voorstander zijn van een wisselende snelheidslimiet. 100 op weekdagen tussen 06h en 20h. 120 op andere momenten. Bijvoorbeeld.
Dan profiteer je maximaal van de impact van een lagere maximumsnelheid op de filevorming. Profiteer je van de positieve effecten op milieu en portefeuille (omdat het meeste verkeer op de baan is op de momenten dat je maar 100 mag rijden). En kan je op een lege nachtelijke autostrade toch gewoon tegen 120 blijven tuffen.
Rzoska stelt inderdaad voor om zoals in Nederland een tijdafhankelijke snelheidslimiet te hanteren. Wat niet onlogisch is, aangezien je dan wel meer winst qua reistijd kan boeken.
 
Ik heb het gelezen, maar zo stond het er vanmorgen toen ik op stond niet. Toen stond er "Dat is goed voor de portemonnee". zonder meer.
Moeilijk discussiëren zo :)
Moeilijk discussiëren inderdaad, maar eigenlijk ook gewoon degoutant. Die clickbait-artikels zonder deftige (eind)redactie verzieken het hele maatschappelijke debat. Bon, da's een andere discussie.
 
We zullen anders inderdaad de bedrijven laten bepalen wat er moet gaan gebeuren, die staan er voor bekend dat ze in de eerste plaats vanuit maatschappelijk belang redeneren.
Alsof we hier op een maatschappelijke verandering staan te wachten!
Dan geef je tenminste toe dat het Groen eigenlijk helemaal niet om de portemonnee te doen is maar om een ideaalbeeld dat ze niet verkocht krijgen.
Dit is een voorstel onder valse voorwenselen. Als het echt over de portemonnee gaat, dan is het aan de bedrijven en burgers om voor zichzelf te rekening te maken, niet de politiek.

Groen staat hier trouwens volledig alleen:

Peeters verwerpt voorstel Groen voor 100 kilometer per uur op autosnelweg: ‘Bestuurders kunnen dat perfect zelf beslissen’

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is geen voorstander van het voorstel dat Groen lanceerde om een algemene snelheidsverlaging van 100 kilometer per uur door te voeren op de Vlaamse autosnelwegen. ‘We gaan geen anti-autobeleid voeren.’


-> Bestuurders kunnen dat ZELF beslissen, geen anti-autobeleid. Mooi, dat is duidelijke taal.
 
Vorig weekend naar Bergen/Mons gereden vanuit Limburg en terug. Smog-alarm dus op grote delen snelweg verplicht 90 km/h. Ik vond dat niet per se storend, enigszins rustgeven zelfs (maar was dan ook niet op weg naar of van m'n werk), plus effectief een heel pak zuiniger gereden (4.1 l /100 km). Het zal ook meer ecologisch zijn want in Nederland heeft men omwille van het stikstofprobleem de snelheid op de snelwegen ook verlaagd, en daar kom ik ook nog af en toe.

Storender is hoe ons wegennet doordrongen is van mensen voor wie de regels niet lijken te gelden, en die uiteindelijk overigens de brandstofprijzen niet voelen. Dan mag je nog je theoretische maximumsnelheid verlagen, als je dat niet kan afdwingen heb je er niets aan.
Ik werd zowel op de heenrit als op de terugrit continu en vaak genoeg ook ronduit brutaal (invoegen zonder richtingaanwijzers en met nauwelijks voldoende tussenafstand) ingehaald ondanks dat ik met cruise control netjes exact 90 km/h reed op het rechter of middenvak (vrachtwagens haal ik wel nog in).

Maximumsnelheid van 100 km/h zou oké zijn voor mij, maar eerst:
  • minstens een afschaffing van de onbeperkte tankkaarten en bij voorkeur ook salariswagens.
    Of laat mij m'n maandelijkse 1 à 2 tankbeurten ook met m'n brutoloon betalen denk ik dan.

  • Rijbewijs met punten invoeren & verkeersboetes afhankelijk maken van het vermogen: zowel de inkomsten als de cataloguswaarde van de wagen. Op dit moment zijn er immers nog genoeg chauffeurs die met plezier alle regels aan hun laars lappen en de sporadische boete gewoon betalen, zonder al te veel gevolgen.

  • Werk maken van dynamische verkeersborden op alle autosnelwegen: 100 km/h overdag, moet niet per se ook 100 km/h zijn 's nachts denk ik dan.

  • Op zich is dit nu eens geen extreem-links idee want in NL bestaat het al en in FR heeft men er ook al over nagedacht recent.
    Zinvoller als verplichte autoloze zondagen denk ik dan.
 
Ik vraag me wel af of ze het milieu-argument gaan gooien. Want dan mogen ze de snelheidslimiet voor EV's afschaffen :p
 
Ik vraag me wel af of ze het milieu-argument gaan gooien. Want dan mogen ze de snelheidslimiet voor EV's afschaffen :p
Alleen heeft een EV ook nog fijnstof. Een factor die mogelijks voor euro7 zeer belangrijk gaat zijn.
En je hebt ook nog het verbruik dat omhoog gaat bij hogere snelheden, hoe minder elektrictiteit er verbruikt wordt, hoe beter voor het milieu.
 
Enerzijds klopt dat, alleen willen ze de totale energie-productie ook groen (remember, de gascentrales zijn "tijdelijk" volgens hen). Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat mijn auto zijn energie volledig CO2-neutraal is trouwens.

Eigenlijk weet ik niet zeker of fijnstof van banden stijgt bij hogere snelheden (binnen "normale" marge he...), nog nooit effectief een studie over gelezen. Dus niet over EV vs ICE, maar 120 vs 100km/u.
 
En mocht groen het zo verpakt hebben.. Ze zouden - denk ik - nog op sympathie kunnen rekenen. Blijkbaar niemand met deftige marketingskills in die partij... Net zoals het "we gaan meer autoloze zondagen inrichten" balonnetje dat ze opgelaten hadden oO
Groen heeft feitelijk gelijk, maar verpakt het niet met strikskes, warme gevoelens of Latijnse spreuken, dus de onderbuik van Vlaanderen moet het niet. Grappig. Of triestig, ik weet het niet zo goed.
 
Terug
Bovenaan