Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Rijd jij dan maar 100 km/u als je dat ok vindt.
Ik houd er een andere mening op na.
En waarom hou je er een andere mening op na? Heb je zelf al eens feitelijk de situatie bekeken?

Hoeveel kilometers kan jij wekelijk, in je echte normale stramien, 120 per uur rijden? En dan bedoel ik tijdens de werkuren uiteraard. Wel, reken de tijdswinst maar eens op. Ik ben er zeker van dat je zal schrikken hoe miniem het verschil is tegenover de voordelen.
 
Dit is de essentie.

Politiek stop met ons allemaal onnozele regeltjes op te leggen en laat mensen eens zelf beslissen.

Om een ander mooi voorbeeld te geven, zwemmen in de zee mag niet buiten de bewaakte zones: ONZIN. Laat mensen dat zelf maar beslissen, maar laat ze dan ook verantwoordelijk zijn voor de gevolgen.

Wat onzin is, is geloven dat jouw beslissing om sneller (en al dan niet te snel) te rijden, alleen gevolgen heeft voor jezelf. Je leeft in een samenleving, niet in een vacuüm. Van zodra jouw acties gevolgen hebben voor en invloed hebben op de samenleving, dan is het toch maar normaal dat die samenleving jou bepaalde regels oplegt? Waarom ben jij belangrijker dan je medemens? Waarom ben jij belangrijker dan onze samenleving?

"Laat mensen eens terug leven" roepen bij een voorstel om ocharme maximumsnelheid op autostrades te laten zaken, alsjeblieft zeg. Als we met goedkope oneliners gaan beginnen ... die gast in Strépy vond ook dat hij de vrijheid verdiende om zelf wel te kiezen hoe snel hij reed. Laat mensen leven inderdaad ja.

Weet je wat ik zo beu ben? Die egoïstische mentaliteit waarbij iedereen lijkt te denken dat de evenaar door zijn gat loopt, en fuck de gevolgen voor de maatschappij waarvan je profiteert. Een voorstel dat enkel maar voordelen heeft voor onze maatschappij? Afbranden, want shit jongens, IK ga dan misschien 2 minuten later toekomen. IK kan perfect veel sneller rijden zonder anderen in gevaar te brengen, het zijn de mensen die zich aan de verkeersregels houden die niet kunnen rijden en gevaarlijk doen. IK IK IK.
 
Als gij 100 wilt rijden, moogt gij 100 rijden
Maar smijt u dan ook wel aub niet naar links zonder kijken als ik wel 127 op CC wil rijden
stoer.

Het gaat hier niet over u en het gaat hier ook niet over mij, het gaat over het statistisch effect op onze gezondheid, omgeving en verkeer dat teweeg gebracht wordt bij een verandering van de wet.

Downside:

- sommigen vinden 100 per uur rijden saai
- ge zijt 5 minuten langer onderweg

Upsides:

- 25% minder verbruik
- betere luchtkwaliteit
- minder zware verkeersongevallen
- betere doorstroming in het verkeer

Dat is precies gelijk toen ze roken op café gingen verbieden, toen werd ook moord en brand geschreeuwd en Niets Zou Ooit Nog Hetzelfde Zijn en waar staan we nu? Juist. Er wordt van iedereen een kleine inspanning gevraagd van iedereen om een substantiële verandering teweeg te brengen voor iedereen. Wat is het antwoord: nee sorry kan ik niet doen. Da's een aantasting van mijn vrijheid, dat snapt ge zelf ook wel, zoek maar iets anders.

Misschien is een betere vraag of de mensen die zo fel gekant zijn tegen de maatregel zijn uberhaupt wel vinden dat er een probleem is met mobiliteit en met de luchtverontreiniging die auto's met zich meebrengen? Wat ze dan eventueel wél een goed voorstel zouden vinden?
Rekeningrijden? Nee sorry da's een verkapte belasting.
Hogere accijnzen? Zot, wij zijn al het zwaarst belaste land van Europa en de politiekers zijn toch allemaal zakkenvullers.
Afschaffen bedrijfswagens? Zot.
De technologie zal het wel voor ons oplossen? Waarschijnlijk het laatste, van dat wollig techno-optimisme waar we ons al jaren achter kunnen verschuilen terwijl we linea recta de afgrond in rijden. Wel tegen 120 km/u hopelijk dankzij de kruisvaarders van het status quo.
 
Laatst bewerkt:
stoer.

Het gaat hier niet over u en het gaat hier ook niet over mij, het gaat over het statistisch effect op onze gezondheid, omgeving en verkeer dat teweeg gebracht wordt bij een verandering van de wet.

Downside:

- sommigen vinden 100 per uur rijden saai
- ge zijt 5 minuten langer onderweg

Upsides:

- 25% minder verbruik
- betere luchtkwaliteit
- minder zware verkeersongevallen
- betere doorstroming in het verkeer

Dat is precies gelijk toen ze roken op café gingen verbieden, toen werd ook moord en brand geschreeuwd en Niets Zou Ooit Nog Hetzelfde Zijn en waar staan we nu? Juist. Er wordt van iedereen een kleine inspanning gevraagd van iedereen om een substantiële verandering teweeg te brengen voor iedereen. Wat is het antwoord: nee sorry kan ik niet doen. Da's een aantasting van mijn vrijheid, dat snapt ge zelf ook wel, zoek maar iets anders.

Misschien is een betere vraag of de mensen die zo fel gekant zijn tegen de maatregel zijn uberhaupt wel vinden dat er een probleem is met mobiliteit en met de luchtverontreiniging die auto's met zich meebrengen? Wat ze dan eventueel wél een goed voorstel zouden vinden?
Rekeningrijden? Nee sorry da's een verkapte belasting.
Hogere accijnzen? Zot, wij zijn al het zwaarst belaste land van Europa en de politiekers zijn toch allemaal zakkenvullers.
De technologie zal het wel voor ons oplossen? Waarschijnlijk het laatste, van dat wollig techno-optimisme waar we ons al jaren achter kunnen verschuilen terwijl we linea recta de afgrond in rijden. Wel tegen 120 km/u hopelijk dankzij de kruisvaarders van het status quo.
cover4.jpg
 
Het zou leuk zijn moest iemand eens inhoudelijk reageren met bv. een opsomming van significante nadelen in plaats van de discussie meteen in het belachelijke te trekken. Als ik de conclusie van mobiliteitsexperten in België en Nederland lees dan zie ik vooral veel voordelen m.b.t. klimaat, veiligheid en geluidsoverlast en een minimale impact op de reistijd.
.... enkel als je weigert om het het totale plaatje binnen beschouwing te brengen.

Als je al die verloren minuten vermenigvuldigt met de 10-tot 100 duizenden mobilisten per dag die daar last van zouden hebben, dan kom je tot een immense collectieve economische - en tijdskost.


Dit soort radicale, onzinnige en kortzichtige voorstellen zijn exact de reden waarom Groen niet meer dan 8-9% van de stemmen haalt.
 
.... enkel als je weigert om het het totale plaatje binnen beschouwing te brengen.

Als je al die verloren minuten vermenigvuldigd met de 10-tot 100 duizenden mobilisten per dag, dan kom je tot een immense collectieve economische - en tijdskost.


Dit soort radicale, onzinnige en kortzichtige voorstellen zijn exact de reden waarom Groen niet meer dan 8-9% van de stemmen haalt.
Grappig, want wie kijkt er niet naar het totale plaatje? Studie na studie toont aan dat een lagere maximumsnelheid de filedruk naar beneden haalt. Op dalmomenten gaat je reistijd inderdaad hoger zijn, maar dat zijn typisch niet de momenten die een grote economische impact gaan hebben. Minder files tijdens de piekmomenten gaat de reistijd verlagen en dus net een positieve economische impact (+ alle andere voordelen). Zeker in een land als België waar het wegennet rond elke stad aan het dichtslibben is, ga je daar tijdens de werkuren (dus het moment met grootste economische impact) netto echt wel mee winnen. Zowel qua economische- als qua tijdskost.
 
het is niet onzinnig (want het heeft wel een nut), het niet kortzichtig (net omgekeerd - het is net zo dat hoe langer we het doen, hoe groter het cumulatief effect op milieu en verkeer), en om nu te gaan zeggen dat iets minder rap rijden op de autostrade 'radicaal' is, tja dat is volledig uw subjectieve visie.

Ik ben het verder wel met u eens dat het electoraal waarschijnlijk geen goede zet is voor Groen, Belgen zitten hier jammer genoeg niet op te wachten.
 
Rijd jij dan maar 100 km/u als je dat ok vindt.
Ik houd er een andere mening op na.
Wel, vermits ik het merendeel van mijn kilometers op de R0 doe, is dat inderdaad het geval. Dit omdat het daar nu eenmaal de regel is, volgens mij ook ingevoerd om de doorstroming te verbeteren. En daar gaat het voor mij dan vooral over, iedereen denkt kennelijk dat sneller rijden automatisch efficiënter is, wat klopt op zo'n Route 66-achtige weg, of misschien een autobahn in Mecklenburg-Vorpommern waar de volgende afrit binnen 100 km is. In de gigantische bebouwde kom van Vlaanderen heb ik er serieus mijn twijfels bij dat er zo'n winst wordt gemaakt door 20 km/u sneller te mogen rijden, en zo ook meer snelheidsverschillen te krijgen die een rol spelen bij conflictsituaties.

We kunnen dan misschien ook eens nagaan of er nu misschien meer ongevallen zijn op de R0 door al die pendelaars die "in slaap vallen" omdat ze niet dynamisch meer mogen rijden.

Maar goed, het voorstel is al bij voorbaat afgeschoten hoor. Waarmee je ook gewoon ziet hoe dat gaat: een hoop emotionele reacties, want plots is 120 km/u rijden centraal voor ons bestaan, waardoor een potentiële verbetering meteen kan afgeschreven worden. We krijgen als bevolking gewoon het bestuur dat we verdienen.
 
Nee inderdaad een firma die 27 X1's kan aankopen zal zijn personeel geen opslag kunnen geven nee :unsure:

Nuja die discussie is hier al 100x geweest, maar het begint wat belachelijk te worden.
Die bedrijfswagens doen ze mee wat ze willen, maar het fiscaal voordelig maken zouden ze enkel moeten beperken tot wie voor zijn job die auto nodig heeft.

Aankopen zullen ze niet hebben gedaan he. Waarschijnlijk zijn dee autos geleased. Da's een additionele maandelijkse OPEX, ipv lump-sum vooraf.
Dat gezegd echter... inderdaad, nu al horecapersoneel die bedrijfswagen krijgen, maar hier heb ik een sterk vermoedern dat dit niet de jobstudentjes met navenante verloning zijn, maar eerder de veel beter betaalde meer "senior" medewerkers die sowieso al in de hoogste belastingschijven terecht komen.
Op dit punt wordt het gewoon enorm duur voor extra loon te geven en is het voordeliger om een bedrijfswagen te geven. Dit is gewoon weeral een symptoom van onze veel te hoge belastingsvoet in belgie.

Als ze dan willen optimaliseren... can you blame them?
 
stoer.

Het gaat hier niet over u en het gaat hier ook niet over mij, het gaat over het statistisch effect op onze gezondheid, omgeving en verkeer dat teweeg gebracht wordt bij een verandering van de wet.

Downside:

- sommigen vinden 100 per uur rijden saai
- ge zijt 5 minuten langer onderweg

Upsides:

- 25% minder verbruik
- betere luchtkwaliteit
- minder zware verkeersongevallen
- betere doorstroming in het verkeer

Dat is precies gelijk toen ze roken op café gingen verbieden, toen werd ook moord en brand geschreeuwd en Niets Zou Ooit Nog Hetzelfde Zijn en waar staan we nu? Juist. Er wordt van iedereen een kleine inspanning gevraagd van iedereen om een substantiële verandering teweeg te brengen voor iedereen. Wat is het antwoord: nee sorry kan ik niet doen. Da's een aantasting van mijn vrijheid, dat snapt ge zelf ook wel, zoek maar iets anders.

Misschien is een betere vraag of de mensen die zo fel gekant zijn tegen de maatregel zijn uberhaupt wel vinden dat er een probleem is met mobiliteit en met de luchtverontreiniging die auto's met zich meebrengen? Wat ze dan eventueel wél een goed voorstel zouden vinden?
Rekeningrijden? Nee sorry da's een verkapte belasting.
Hogere accijnzen? Zot, wij zijn al het zwaarst belaste land van Europa en de politiekers zijn toch allemaal zakkenvullers.
Afschaffen bedrijfswagens? Zot.
De technologie zal het wel voor ons oplossen? Waarschijnlijk het laatste, van dat wollig techno-optimisme waar we ons al jaren achter kunnen verschuilen terwijl we linea recta de afgrond in rijden. Wel tegen 120 km/u hopelijk dankzij de kruisvaarders van het status quo.
Verbruik heeft groen zich toch niet in te moeien.
Wil ik 120 rijden, wetende dat ik dan meer verbruik is dat toch voor mijn eigen rekening ?

En minder zware ongevallen ? Op een gewone weg vind ik dat een heel acceptabel +punt
Maar op een autostrade ? een rechte baan zonder kruispunten ?
Of je nu aan 120 of aan 100 tegen die stilstaande vrachtwagen knalt in de staart van de file, het verdict zal even zwaar zijn hoor.
Daar zal de snelheid niets aan veranderen, en er is hoogstwaarschijnlijk een andere reden voor een ongeval op de autostrade dan de snelheid.

In en rond Brussel/Antwerpen/Gent zal dat het verkeer inderdaad vlottere laten doorstromen, maar België is nog net iets groter dan dat
Ik doe geregeld E313 tussen Luik & Hasselt of pak de E40 in Waremme richting Brussel, daar 100 is gewoon belachelijk

En met het rookverbod waar we nu zijn ? Niet rokers op het terras die klagen waarom er gerookt mag worden op het terras dus daar wilt men ze ook al vanaf (en dan rook ik zelf niet)
 
Aankopen zullen ze niet hebben gedaan he. Waarschijnlijk zijn dee autos geleased. Da's een additionele maandelijkse OPEX, ipv lump-sum vooraf.
Dat gezegd echter... inderdaad, nu al horecapersoneel die bedrijfswagen krijgen, maar hier heb ik een sterk vermoedern dat dit niet de jobstudentjes met navenante verloning zijn, maar eerder de veel beter betaalde meer "senior" medewerkers die sowieso al in de hoogste belastingschijven terecht komen.
Op dit punt wordt het gewoon enorm duur voor extra loon te geven en is het voordeliger om een bedrijfswagen te geven. Dit is gewoon weeral een symptoom van onze veel te hoge belastingsvoet in belgie.

Als ze dan willen optimaliseren... can you blame them?
Dat een kok goed kan verdienen oké. Alhoewel dit geen sterrenzaken zijn. Maar zaal personeel in de horeca (officieel) in de hoogste belastingschijf ?
Dan zit ik toch echt het verkeerde vak.
 
Het is vooral onzin dat de beslissing om 120 te rijden alleen maar uzelf aanbelangt. Zoals bij veel zaken gaat het hier over een liberale visie waarbij vooral individuele vrijheid belangrijk is en een meer sociale visie waarbij het belang van velen primeert. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom het zo'n gevoelig punt is voor velen om 100 te rijden ipv 120, het is echt 5 minuten wennen vooraleer ook dat weer normaal aanvoelt en als iedereen het doet heeft het een gevoelig effect op zowel milieu, portemonnee alsook het aantal doden in het verkeer. Als ge die dingen tegen elkaar afweegt en ge zegt 'ja maar 100 rijden vind ik saai' dan is dat natuurlijk uw goed recht, maar dan mag ik dat ook wel egoïstisch vinden.

Dat komt natuurlijk van iemand die in Brussel woont, vrijwel alles met de fiets doet, en eigenlijk vooral de nadelen ondervindt van de constante toevloed van gesubsidieerde salariswagens van over heel België die voorbij komen sjezen.

Wat onzin is, is geloven dat jouw beslissing om sneller (en al dan niet te snel) te rijden, alleen gevolgen heeft voor jezelf. Je leeft in een samenleving, niet in een vacuüm. Van zodra jouw acties gevolgen hebben voor en invloed hebben op de samenleving, dan is het toch maar normaal dat die samenleving jou bepaalde regels oplegt? Waarom ben jij belangrijker dan je medemens? Waarom ben jij belangrijker dan onze samenleving?

"Laat mensen eens terug leven" roepen bij een voorstel om ocharme maximumsnelheid op autostrades te laten zaken, alsjeblieft zeg. Als we met goedkope oneliners gaan beginnen ... die gast in Strépy vond ook dat hij de vrijheid verdiende om zelf wel te kiezen hoe snel hij reed. Laat mensen leven inderdaad ja.

Weet je wat ik zo beu ben? Die egoïstische mentaliteit waarbij iedereen lijkt te denken dat de evenaar door zijn gat loopt, en fuck de gevolgen voor de maatschappij waarvan je profiteert. Een voorstel dat enkel maar voordelen heeft voor onze maatschappij? Afbranden, want shit jongens, IK ga dan misschien 2 minuten later toekomen. IK kan perfect veel sneller rijden zonder anderen in gevaar te brengen, het zijn de mensen die zich aan de verkeersregels houden die niet kunnen rijden en gevaarlijk doen. IK IK IK.

Jullie gaan alle 2 voorbij aan het feit waarom groen dit wilt. Ze willen dat we een paar euro kunnen besparen aan de pomp. Lees het artikel effe na.
Daar is het me om te doen . Dit soort regeltjes voor dergelijke zaken kunnen we echt wel voor ons zelf bepalen. Niemand heeft daar last van hoeveel ik uitgeef, dat bepaal ik zelf wel. Idem voor mijn zwem voorbeeld. Daar heeft ook niemand last van.

Over al de rest in jullie betoog heb ik niet gesproken, dus daar ga ik nog niet half op reageren. Want daar was het me duidelijk niet over te doen.
 
Verbruik heeft groen zich toch niet in te moeien.
Wil ik 120 rijden, wetende dat ik dan meer verbruik is dat toch voor mijn eigen rekening ?

Een voorstel dat enkel maar voordelen heeft voor onze maatschappij? Afbranden, want shit jongens, IK ga dan misschien 2 minuten later toekomen. IK kan perfect veel sneller rijden zonder anderen in gevaar te brengen, het zijn de mensen die zich aan de verkeersregels houden die niet kunnen rijden en gevaarlijk doen. IK IK IK.

Het gaat hier niet over u en het gaat hier ook niet over mij, het gaat over het statistisch effect op onze gezondheid, omgeving en verkeer dat teweeg gebracht wordt bij een verandering van de wet.
Even wat posts samenbrengen sé. Dan moet ik zelf geen antwoord schrijven.
 
Of je nu aan 120 of aan 100 tegen die stilstaande vrachtwagen knalt in de staart van de file, het verdict zal even zwaar zijn hoor.
Daar zal de snelheid niets aan veranderen, en er is hoogstwaarschijnlijk een andere reden voor een ongeval op de autostrade dan de snelheid.
Als je aan 100 per uur aan het rijden bent, heb je meer tijd om te anticiperen en te remmen dan aan 120 per uur en zo te voorkomen dat je überhaupt tegen die vrachtwagen aan knalt. Dus ja, snelheid maakt daar wel degelijk een wezenlijk verschil uit. Voor al die superhelden die denken dat ze de reflexen van The Flash hebben en hun wagen op een of andere manier een veel kortere remafstand heeft dan wat fysisch mogelijk is, is dat iets dat moeilijk te snappen is natuurlijk.
 
stoer.

Het gaat hier niet over u en het gaat hier ook niet over mij, het gaat over het statistisch effect op onze gezondheid, omgeving en verkeer dat teweeg gebracht wordt bij een verandering van de wet.
Voor je hier onnozel begint te doen. Lees het artikel tegoei. Het gaat NIET over gezondheid en niet over omgeving!!!!

Het gaat over hoe we een euro kunnen besparen.
 
Er zijn veel gevallen waar 120/130 km/h per uur wel (tijdelijk) interessant is. Bij het inhalen of op een lege baan in het weekend bijvoorbeeld. Ik val in slaap als ik niet actief/dynamisch kan rijden.
Ik neem aan dat dit een hyperbool is, anders heb je echt wel een serieus probleem en hoor jij geen rijbewijs te hebben.

En wat is er dan actief aan 120km/u tov 100km/u? Rij gewoon telkens een paar km sneller dan je medeweggebruikers en hou zo vaak mogelijk rechts aan.
Dan ga je actief rijden door telkens van rijvak te veranderen.
 
Grappig, want wie kijkt er niet naar het totale plaatje? Studie na studie toont aan dat een lagere maximumsnelheid de filedruk naar beneden haalt. Op dalmomenten gaat je reistijd inderdaad hoger zijn, maar dat zijn typisch niet de momenten die een grote economische impact gaan hebben. Minder files tijdens de piekmomenten gaat de reistijd verlagen en dus net een positieve economische impact (+ alle andere voordelen). Zeker in een land als België waar het wegennet rond elke stad aan het dichtslibben is, ga je daar tijdens de werkuren (dus het moment met grootste economische impact) netto echt wel mee winnen. Zowel qua economische- als qua tijdskost.
'studie na studie toont aan ... ' is op dit forum vaak vertaling van 'hier zijn een hoop studies die in mijn kraam passen en de rest negeren we voor het gemak .... '.
Die zijn meestal gebouwd op zeer circumstantiële situaties die niets zeggen over de volledige impact van een algemene invoer waar het hier over gaat.

Afkomen dat een lagere maximumsnelheid de filedruk beneden haalt zegt op zeg niet veel. Als je 8 minuten later op je bestemming bent, omdat je trager hebt moeten rijden, dan had je net zo goed 8 minuten in de file kunnen staan. 8 verloren minuten zijn 8 verloren minuten, wat de reden van die vertraging ook is.

En bovenal, ik denk dat ondernemingen voor zichzelf beter in staat zijn om uit te maken welke snelheid voor hun personeel bedrijfseconomisch het het meest interessant is dan dat politici met een groene, ideologische agenda en velen waarschijnlijk nog geen dag in hun leven productief bijgedragen hebben.
 
Jullie gaan alle 2 voorbij aan het feit waarom groen dit wilt. Ze willen dat we een paar euro kunnen besparen aan de pomp. Lees het artikel effe na.
Daar is het me om te doen . Dit soort regeltjes voor dergelijke zaken kunnen we echt wel voor ons zelf bepalen. Niemand heeft daar last van hoeveel ik uitgeef, dat bepaal ik zelf wel.
Hoe meer iedereen collectief verbruikt, hoe groter de druk op de brandstofvoorraden en hoe groter de druk op de prijzen. Als er collectief minder wordt verbruikt, win je daar niet alleen zelf aan, maar wint heel de samenleving daar aan. Je leeft niet in een vacuüm, ik begrijp echt niet dat je dat niet vat.

Je moet toch ook bijzonder naïef zijn om niet te geloven dat Groen hiermee drie vliegen in één klap wil slaan hé. Groen pleit al jaren voor allerlei maatregelen om het autoverkeer properder en veiliger (en minder omvangrijk) te maken. Ze zullen gedacht hebben dat met de huidige crisis de tijd rijp was om dit voorstel te doen, en dus meerdere vliegen in één klap te slaan, maar dat is buiten de "vrijheid1!1!"-mentaliteit van de Vlaming gerekend natuurlijk.
 
Hoe meer iedereen collectief verbruikt, hoe groter de druk op de brandstofvoorraden en hoe groter de druk op de prijzen. Als er collectief minder wordt verbruikt, win je daar niet alleen zelf aan, maar wint heel de samenleving daar aan. Je leeft niet in een vacuüm, ik begrijp echt niet dat je dat niet vat.

Je moet toch ook bijzonder naïef zijn om niet te geloven dat Groen hiermee drie vliegen in één klap wil slaan hé. Groen pleit al jaren voor allerlei maatregelen om het autoverkeer properder en veiliger (en minder omvangrijk) te maken. Ze zullen gedacht hebben dat met de huidige crisis de tijd rijp was om dit voorstel te doen, en dus meerdere vliegen in één klap te slaan, maar dat is buiten de "vrijheid1!1!"-mentaliteit van de Vlaming gerekend natuurlijk.
Als Groen 3 vliegen in 1 klap wilt, dan moeten ze dat verkondigen as such en zo uitspreken. Niet op deze manier dat het voor de mensen hun portemonnee is.

Maar ze weten goed genoeg dat ze teveel weerstand krijgen, dus proberen ze het op deze manier te doen. Daar pas ik voor.
 
Voor je hier onnozel begint te doen. Lees het artikel tegoei. Het gaat NIET over gezondheid en niet over omgeving!!!!

Het gaat over hoe we een euro kunnen besparen.
En mocht groen het zo verpakt hebben.. Ze zouden - denk ik - nog op sympathie kunnen rekenen. Blijkbaar niemand met deftige marketingskills in die partij... Net zoals het "we gaan meer autoloze zondagen inrichten" balonnetje dat ze opgelaten hadden oO
 
Terug
Bovenaan