Als gij 100 wilt rijden, moogt gij 100 rijden
Maar smijt u dan ook wel aub niet naar links zonder kijken als ik wel 127 op CC wil rijden
stoer.
Het gaat hier niet over u en het gaat hier ook niet over mij, het gaat over het statistisch effect op onze gezondheid, omgeving en verkeer dat teweeg gebracht wordt bij een verandering van de wet.
Downside:
- sommigen vinden 100 per uur rijden saai
- ge zijt 5 minuten langer onderweg
Upsides:
- 25% minder verbruik
- betere luchtkwaliteit
- minder zware verkeersongevallen
- betere doorstroming in het verkeer
Dat is precies gelijk toen ze roken op café gingen verbieden, toen werd ook moord en brand geschreeuwd en Niets Zou Ooit Nog Hetzelfde Zijn en waar staan we nu? Juist. Er wordt van iedereen een
kleine inspanning gevraagd van iedereen om een
substantiële verandering teweeg te brengen voor
iedereen. Wat is het antwoord: nee sorry kan ik niet doen. Da's een aantasting van mijn vrijheid, dat snapt ge zelf ook wel, zoek maar iets anders.
Misschien is een betere vraag of de mensen die zo fel gekant zijn tegen de maatregel zijn uberhaupt wel vinden dat er een probleem is met mobiliteit en met de luchtverontreiniging die auto's met zich meebrengen? Wat ze dan eventueel wél een goed voorstel zouden vinden?
Rekeningrijden? Nee sorry da's een verkapte belasting.
Hogere accijnzen? Zot, wij zijn al het zwaarst belaste land van Europa en de politiekers zijn toch allemaal zakkenvullers.
Afschaffen bedrijfswagens? Zot.
De technologie zal het wel voor ons oplossen? Waarschijnlijk het laatste, van dat wollig techno-optimisme waar we ons al jaren achter kunnen verschuilen terwijl we linea recta de afgrond in rijden. Wel tegen 120 km/u hopelijk dankzij de kruisvaarders van het status quo.