Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Volgens de regel, in de praktijk eerder 75-80 mph. Daar staan nauwelijks flitspalen (of nog erger, trajectcontroles) die je bij de kleinste overtreding beboeten met 100 euro. De politie laat ook gewoon begaan zolang je met de flow meegaat.
Dat vind ik hier net hetzelfde hoor, je kan enkel de regels vergelijken uiteindelijk. Het is niet of Belgen zijn zo'n voorbeeldige chauffeurs dat we altijd de regels volgen hé, en er zijn echt wel nog genoeg kansen om de regels de breken (als ik het zo lees zet nu ook half het forum zijn CC op 127 km/u). Er is ook het verschil stedelijk-ruraal in de VS, terwijl je hier nog maar weinig wegen gaat vinden die je werkelijk ruraal kan noemen.
 
De voordelen zijn legio van een snelheidsverlaging naar 100 km/u, dus op zich zeker wel voorstander van, maar laat ons misschien eerst al eens starten met een harde handhaving van de huidige snelheidsregels: pakkans en vooral de strafmaat drastisch verhogen. Voor de helft van de bevolking is 120km/u nu een minimumsnelheid.
En dan liefst ook controles en boetes op andere stunten op de autostrade die medechaffeurs in gevaar brengen
 
Volgens die poll op HLN (niet helemaal representatief) zou maar 13% van de mensen te vinden zijn voor die maatregel :sarcastic:

Er zijn veel gevallen waar 120/130 km/h per uur wel (tijdelijk) interessant is. Bij het inhalen of op een lege baan in het weekend bijvoorbeeld. Ik val in slaap als ik niet actief/dynamisch kan rijden. Binnenkort ben ik dus een snelheidsmaniak. Auto's zijn doorheen de jaren trouwens veel veiliger en milieuvriendelijker geworden. Die trend is nog lang niet voorbij door de elektrificering. Beetje zoals een stoomtrein trager laten rijden terwijl de elektrische TGV in de startblokken staat.

Nee, als je per se minder verbruik wilt pak dan inderdaad het onnodig kantoorwerk aan in plaats van regelneverij die binnenkort achterhaald is.
 
Het is een pure kosten-baten analyse die natuurlijk makkelijk in het belachelijke kan getrokken worden om het af te kunnen schrijven. Er zijn daar gewoon punten waar de voordelen harder doorwegen op de nadelen. Ligt dat punt op 100 km/h? 120? Enkel 90 op de ringwegen?
Daar zou de discussie ook over kunnen gaan.

Wat zijn de voordelen van een algemene snelheidslimiet van 120 km/h vs 100 km/h? Wat is de economische impact en hoeveel tijd zouden mensen daar nu echt mee verliezen?
Of willen ze toch voornamelijk snel kunnen rijden voor hun gevoel/plezier?

Er is veel te doen geweest rond PFOS, maar dat probleem valt wss in het niets tov impact van fijn stof op de gezondheid.
 
ik rij al een tijdje nu aan 100-110 op de normale snelwegen en dat levert wel op. Gemiddeld verbruik is bijna 2 liter gezakt. Range stijgt enorm.

Normaal haal ik een 550km uit een tank, nu staat dashboard bij voltanken op 700+

Maar dat is een beslissing van mezelf, dat hoeft niemand voor mij te beslissen.
Dit is de essentie.

Politiek stop met ons allemaal onnozele regeltjes op te leggen en laat mensen eens zelf beslissen.

Om een ander mooi voorbeeld te geven, zwemmen in de zee mag niet buiten de bewaakte zones: ONZIN. Laat mensen dat zelf maar beslissen, maar laat ze dan ook verantwoordelijk zijn voor de gevolgen.

Ik ben het zo beu dat er voor alles tot echte onnozeliteiten toe, regeltjes moeten zijn. Laat mensen eens terug leven.
 
Volgens die poll op HLN (niet helemaal representatief) zou maar 13% van de mensen te vinden zijn voor die maatregel :sarcastic:

Er zijn veel gevallen waar 120/130 km/h per uur wel (tijdelijk) interessant is. Bij het inhalen of op een lege baan in het weekend bijvoorbeeld. Ik val in slaap als ik niet actief/dynamisch kan rijden. Binnenkort ben ik dus een snelheidsmaniak. Auto's zijn doorheen de jaren trouwens veel veiliger en milieuvriendelijker geworden. Die trend is nog lang niet voorbij door de elektrificering. Beetje zoals een stoomtrein trager laten rijden terwijl de elektrische TGV in de startblokken staat.

Nee, als je per se minder verbruik wilt pak dan inderdaad het onnodig kantoorwerk aan in plaats van regelneverij die binnenkort achterhaald is.
Als de persoon voor jou 120km/u rijdt, dan heb je geen reden om hem in te halen. En als je in slaap valt wanneer je niet "dynamisch" kan rijden, dan hoor je niet thuis op de openbare weg. Waarom zou je trouwens aan een lagere maximumsnelheid niet "dynamisch" kunnen rijden?

Dat auto's doorheen de jaren veiliger en milieuvriendelijker zijn geworden klopt. Maar ze zijn nog steeds een stuk veiliger en milieuvriendelijker aan een lagere snelheid. En zolang niet alle auto's volledig autonoom rijden, heb je ook nog eens de menselijke factor die constant blijft. En het is die factor die doet denken dat je een perfect capabele chauffeur bent wie niets overkomt. Tot je dan toch eens iemand van de weg maait.
 
Lijkt me dat groen betere cijfers kan scoren door thuiswerk vanuit de overheid te promoten en daar campagnes rond te bouwen en misschien bedrijven te belasten die hun werknemers dwingen naar kantoor te komen (dat laatste lijkt me nu moeilijk haalbaar, maar enfin)
 
Vraag mij af of er dan geen meer problemen gaan zijn met vrachtwagens, als het verschil maar 10 per uur gaat zijn?
Tis nu al soms verkeerd...
 
Wat moet je zoal doen om fel gegeerd personeel zoals horecamedewerkers aan boord te houden? Dimitri Beckers van C.Group (Century, Cordaat, HasHotel, Atelier V, Terland,…) heeft aan zijn trouwe koks en zaalmedewerkers een bedrijfswagen cadeau gedaan. Maar liefst 27 BMW’s X1 werden woensdag aan de medewerkers overhandigd.

Bon, nu ook al bedrijfswagens voor horecapersoneel.. er zit toch iets fout in die regeling rond salariswagens hoor
 
Ik denk dat heel veel mensen zouden tekenen voor het equivalent aan besteedbaar inkomen. Maar dit is België nu eenmaal.
 
Bon, nu ook al bedrijfswagens voor horecapersoneel.. er zit toch iets fout in die regeling rond salariswagens hoor
Hmmm, toch een serieuze stunt hoor.

Dat zijn BMW x1 hybrides. Dat is verre van de goedkoopste optie om met bedrijfswagens te beginnen. Dat is los even 600eur zonder BTW.
In ieder geval is het hun gegund.
 
Bwah ik kan wel leven met 110 ofzo als de data overtuigend is dat daar veel voordelen aan zijn.
Bv:
- minder schadelijke uitstoot/fijn stof
- minder stikstof
- minder verkeersdoden
- daling in hoeveelheid brandstof dat België nodig heeft
- minder file?

Maar de voordelen moeten wel meetbaar zijn natuurlijk.
De wetenschappelijke consensus mag er misschien wel zijn maar om daarmee baf in het nieuws terechtkomen in autominnend Vlaanderen. We zijn geen Hollanders :p.

Nee, zo werkt het niet. Zeker niet als 120 niet eens nageleefd wordt :p.

Leuke uitspraak voor de achterban maar om als partij te groeien, dit helpt niet. En het zijn zo'n uitspraken dat in ieders achterhoofd blijft .
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Dit is de essentie.

Politiek stop met ons allemaal onnozele regeltjes op te leggen en laat mensen eens zelf beslissen.

Om een ander mooi voorbeeld te geven, zwemmen in de zee mag niet buiten de bewaakte zones: ONZIN. Laat mensen dat zelf maar beslissen, maar laat ze dan ook verantwoordelijk zijn voor de gevolgen.

Ik ben het zo beu dat er voor alles tot echte onnozeliteiten toe, regeltjes moeten zijn. Laat mensen eens terug leven.

Het is vooral onzin dat de beslissing om 120 te rijden alleen maar uzelf aanbelangt. Zoals bij veel zaken gaat het hier over een liberale visie waarbij vooral individuele vrijheid belangrijk is en een meer sociale visie waarbij het belang van velen primeert. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom het zo'n gevoelig punt is voor velen om 100 te rijden ipv 120, het is echt 5 minuten wennen vooraleer ook dat weer normaal aanvoelt en als iedereen het doet heeft het een gevoelig effect op zowel milieu, portemonnee alsook het aantal doden in het verkeer. Als ge die dingen tegen elkaar afweegt en ge zegt 'ja maar 100 rijden vind ik saai' dan is dat natuurlijk uw goed recht, maar dan mag ik dat ook wel egoïstisch vinden.

Dat komt natuurlijk van iemand die in Brussel woont, vrijwel alles met de fiets doet, en eigenlijk vooral de nadelen ondervindt van de constante toevloed van gesubsidieerde salariswagens van over heel België die voorbij komen sjezen.
 
Eerder aan de ganse verloning dat je gewoon niks anders kan geven aan werknemers dat een serieus voordeel opbrengt.
Nee inderdaad een firma die 27 X1's kan aankopen zal zijn personeel geen opslag kunnen geven nee :unsure:

Nuja die discussie is hier al 100x geweest, maar het begint wat belachelijk te worden.
Die bedrijfswagens doen ze mee wat ze willen, maar het fiscaal voordelig maken zouden ze enkel moeten beperken tot wie voor zijn job die auto nodig heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Het is vooral onzin dat de beslissing om 120 te rijden alleen maar uzelf aanbelangt. Zoals bij veel zaken gaat het hier over een liberale visie waarbij vooral individuele vrijheid belangrijk is en een meer sociale visie waarbij het belang van velen primeert. Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom het zo'n gevoelig punt is voor velen om 100 te rijden ipv 120, het is echt 5 minuten wennen vooraleer ook dat weer normaal aanvoelt en als iedereen het doet heeft het een gevoelig effect op zowel milieu, portemonnee alsook het aantal doden in het verkeer. Als ge die dingen tegen elkaar afweegt en ge zegt 'ja maar 100 rijden vind ik saai' dan is dat natuurlijk uw goed recht, maar dan mag ik dat ook wel egoïstisch vinden.

Dat komt natuurlijk van iemand die in Brussel woont, vrijwel alles met de fiets doet, en eigenlijk vooral de nadelen ondervindt van de constante toevloed van gesubsidieerde salariswagens van over heel België die voorbij komen sjezen.
Als gij 100 wilt rijden, moogt gij 100 rijden
Maar smijt u dan ook wel aub niet naar links zonder kijken als ik wel 127 op CC wil rijden
 
Terug
Bovenaan