Snelheidsbeperkingen of (salaris)wagens beperken (100 op snelwegen)

808 State

Well-known member

100 op de snelweg en 50 waar je nu 70 mag: zo wil Forum Verkeersveiligheid verkeer veiliger maken​

Een drastische verlaging van de maximumsnelheid op onze wegen, meer controles op snelheid en drugs, en het sneller innen van boetes: het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid (VFV) heeft een resem heel concrete voorstellen gedaan om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. Want terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen wel daalde, zijn alle andere cijfers over verkeersslachtoffers helaas gestegen.



Alweer een idee dat het doel voorbij schiet, want eigenlijk moeten we gewoon streven naar minder auto's én minder verplaatsingen. Zeker onder impuls van de bedrijfswagens is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden dat er bij de meeste gezinnen twee of zelfs meerdere wagens op de oprit of voor de deur geparkeerd staan. Wagens die om te beginnen meer gebruikt worden dan nodig en dan ook nog eens parkeerplaats innemen.

In Vlaanderen wordt autobezit voornamelijk belast op basis van de fiscale PK's en de uitstoot. Maar waarom zou iemand die één Ferrari bezit meer belastingen moeten betalen dan een gezin met twee lichte Dacia's die meer plaats innemen op de baan? Waarom kan er voor autobezit niet gewerkt worden met een forfaitaire belasting waarbij voor het eerste voertuig per domicilie een bepaalde belasting wordt geheven, maar voor het tweede voertuig direct die belasting maal twee? Autobezit in de steden en blauwe zones wordt ook al op die manier belast door een parkeerkaart voor een tweede wagen merkelijk duurder te maken dan die voor de eerste wagen. Uiteraard ga je hiermee vooral de privé eigenaars raken aangezien bedrijfswagens niet ingeschreven staan op het domicilie adres van de bestuurder, maar via een verhoogd VAA moet zoiets toch ook mogelijk zijn? Hier kom je natuurlijk wel weer voor de problematiek te staan dat het ene een Vlaamse bevoegdheid is, en dat alles wat met bedrijfswagens te maken heeft nog steeds federaal is.

De aankoop of het bezit van een tweede of derde wagen merkelijk duurder maken zou veel meer mensen eens doen nadenken over het feit of die tweede wagen echt wel nodig is. Tot voor vijfentwintig jaar geleden hadden de meeste gezinnen maar één wagen, en dat ging ook allemaal perfect zelfs bij de tweeverdieners. Maar tegenwoordig moet je eens zien hoeveel mensen de wagen nemen voor een verplaatsing van 5 km en daarvoor sluipwegen nemen die daar totaal niet voor bedoeld zijn. Iedere ochtend kruis ik langs de stille veldbaan die ik doe met de fiets tientallen wagens waarvan ik op een kilometer afstand al zie dat het bedrijfswagens zijn die een sluiproute nemen. Bijna altijd zijn het SUV's van de instapcategorie, want ze willen tegenwoordig allemaal (zelfs de juniors) met een SUV rijden, maar een Q6 of X5 zijn uiteraard onbereikbaar dus is het een karavaan van Q1's en X1's met telkens alleen de bestuurder aan boord die mijn pad kruist.

Tegenwoordig zie je door de opkomst van de elektrische fietsen wel al een evolutie in de goeie richting. Maar door de combinatie van meer thuiswerk, dichter bij huis werken, een vlotter openbaar vervoer én nog meer de fiets nemen moeten we de auto's op de baan toch echt tot een minimum kunnen herleiden.
 
Ik zou graag naar 't stad gaan met de fiets, of boodschappen doen. Het is dat tevoet terugkomen dat tegensteekt, en weer es langs de fietswinkel om het gestolen exemplaar te vervangen. En met een fietswrak rondrijden om dat tegen te gaan... nee dank je, dan neem ik de auto wel.
 
Ik zou graag naar 't stad gaan met de fiets, of boodschappen doen. Het is dat tevoet terugkomen dat tegensteekt, en weer es langs de fietswinkel om het gestolen exemplaar te vervangen. En met een fietswrak rondrijden om dat tegen te gaan... nee dank je, dan neem ik de auto wel.
In Aalst is er op zaterdagen tussen bepaalde uren een bewaakte fietsenstalling op de binnenkoer van het oude stadhuis. Maar ik begrijp je, het comfortabelste doe je dat met een degelijke (elektrische) fiets of bakfiets als je wat spullen zou willen meenemen, maar dan moet je die ook veilig kunnen stallen. Als je als alternatief met een piepend wrak die afstand moet doen dan zie je er sneller tegenop.

Een bewaakte stalling voorzien met ruimere openingsuren lijkt mij trouwens niet echt onoverkomelijk als je op die manier auto's uit de stad kan houden.
 

100 op de snelweg en 50 waar je nu 70 mag: zo wil Forum Verkeersveiligheid verkeer veiliger maken​

Een drastische verlaging van de maximumsnelheid op onze wegen, meer controles op snelheid en drugs, en het sneller innen van boetes: het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid (VFV) heeft een resem heel concrete voorstellen gedaan om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. Want terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen wel daalde, zijn alle andere cijfers over verkeersslachtoffers helaas gestegen.



Alweer een idee dat het doel voorbij schiet, want eigenlijk moeten we gewoon streven naar minder auto's én minder verplaatsingen. Zeker onder impuls van de bedrijfswagens is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden dat er bij de meeste gezinnen twee of zelfs meerdere wagens op de oprit of voor de deur geparkeerd staan. Wagens die om te beginnen meer gebruikt worden dan nodig en dan ook nog eens parkeerplaats innemen.

In Vlaanderen wordt autobezit voornamelijk belast op basis van de fiscale PK's en de uitstoot. Maar waarom zou iemand die één Ferrari bezit meer belastingen moeten betalen dan een gezin met twee lichte Dacia's die meer plaats innemen op de baan? Waarom kan er voor autobezit niet gewerkt worden met een forfaitaire belasting waarbij voor het eerste voertuig per domicilie een bepaalde belasting wordt geheven, maar voor het tweede voertuig direct die belasting maal twee? Autobezit in de steden en blauwe zones wordt ook al op die manier belast door een parkeerkaart voor een tweede wagen merkelijk duurder te maken dan die voor de eerste wagen. Uiteraard ga je hiermee vooral de privé eigenaars raken aangezien bedrijfswagens niet ingeschreven staan op het domicilie adres van de bestuurder, maar via een verhoogd VAA moet zoiets toch ook mogelijk zijn? Hier kom je natuurlijk wel weer voor de problematiek te staan dat het ene een Vlaamse bevoegdheid is, en dat alles wat met bedrijfswagens te maken heeft nog steeds federaal is.

De aankoop of het bezit van een tweede of derde wagen merkelijk duurder maken zou veel meer mensen eens doen nadenken over het feit of die tweede wagen echt wel nodig is. Tot voor vijfentwintig jaar geleden hadden de meeste gezinnen maar één wagen, en dat ging ook allemaal perfect zelfs bij de tweeverdieners. Maar tegenwoordig moet je eens zien hoeveel mensen de wagen nemen voor een verplaatsing van 5 km en daarvoor sluipwegen nemen die daar totaal niet voor bedoeld zijn. Iedere ochtend kruis ik langs de stille veldbaan die ik doe met de fiets tientallen wagens waarvan ik op een kilometer afstand al zie dat het bedrijfswagens zijn die een sluiproute nemen. Bijna altijd zijn het SUV's van de instapcategorie, want ze willen tegenwoordig allemaal (zelfs de juniors) met een SUV rijden, maar een Q6 of X5 zijn uiteraard onbereikbaar dus is het een karavaan van Q1's en X1's met telkens alleen de bestuurder aan boord die mijn pad kruist.

Tegenwoordig zie je door de opkomst van de elektrische fietsen wel al een evolutie in de goeie richting. Maar door de combinatie van meer thuiswerk, dichter bij huis werken, een vlotter openbaar vervoer én nog meer de fiets nemen moeten we de auto's op de baan toch echt tot een minimum kunnen herleiden.
Geeft ook wel te denken: onze honger naar lithium en kobalt voor elektrische wagens is ook een gevolg van "Koning Auto"-denken: het streven van elke burger naar een persoonlijke wagen. We zitten in België wel met een ruimtelijke ordening die ontzettend mankgelopen is. Als de openbare ruimte maximaal wordt verdicht en iedereen in een dorps- of stadscentrum zou wonen en alle voorzieningen op wandel- of fietsafstand waren en openbaar vervoer zo efficiënt verliep als in Japan, zou die wagenhonger veel minder groot zijn.
 

100 op de snelweg en 50 waar je nu 70 mag: zo wil Forum Verkeersveiligheid verkeer veiliger maken​

Een drastische verlaging van de maximumsnelheid op onze wegen, meer controles op snelheid en drugs, en het sneller innen van boetes: het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid (VFV) heeft een resem heel concrete voorstellen gedaan om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. Want terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen wel daalde, zijn alle andere cijfers over verkeersslachtoffers helaas gestegen.



Alweer een idee dat het doel voorbij schiet, want eigenlijk moeten we gewoon streven naar minder auto's én minder verplaatsingen. Zeker onder impuls van de bedrijfswagens is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden dat er bij de meeste gezinnen twee of zelfs meerdere wagens op de oprit of voor de deur geparkeerd staan. Wagens die om te beginnen meer gebruikt worden dan nodig en dan ook nog eens parkeerplaats innemen.

In Vlaanderen wordt autobezit voornamelijk belast op basis van de fiscale PK's en de uitstoot. Maar waarom zou iemand die één Ferrari bezit meer belastingen moeten betalen dan een gezin met twee lichte Dacia's die meer plaats innemen op de baan? Waarom kan er voor autobezit niet gewerkt worden met een forfaitaire belasting waarbij voor het eerste voertuig per domicilie een bepaalde belasting wordt geheven, maar voor het tweede voertuig direct die belasting maal twee? Autobezit in de steden en blauwe zones wordt ook al op die manier belast door een parkeerkaart voor een tweede wagen merkelijk duurder te maken dan die voor de eerste wagen. Uiteraard ga je hiermee vooral de privé eigenaars raken aangezien bedrijfswagens niet ingeschreven staan op het domicilie adres van de bestuurder, maar via een verhoogd VAA moet zoiets toch ook mogelijk zijn? Hier kom je natuurlijk wel weer voor de problematiek te staan dat het ene een Vlaamse bevoegdheid is, en dat alles wat met bedrijfswagens te maken heeft nog steeds federaal is.

De aankoop of het bezit van een tweede of derde wagen merkelijk duurder maken zou veel meer mensen eens doen nadenken over het feit of die tweede wagen echt wel nodig is. Tot voor vijfentwintig jaar geleden hadden de meeste gezinnen maar één wagen, en dat ging ook allemaal perfect zelfs bij de tweeverdieners. Maar tegenwoordig moet je eens zien hoeveel mensen de wagen nemen voor een verplaatsing van 5 km en daarvoor sluipwegen nemen die daar totaal niet voor bedoeld zijn. Iedere ochtend kruis ik langs de stille veldbaan die ik doe met de fiets tientallen wagens waarvan ik op een kilometer afstand al zie dat het bedrijfswagens zijn die een sluiproute nemen. Bijna altijd zijn het SUV's van de instapcategorie, want ze willen tegenwoordig allemaal (zelfs de juniors) met een SUV rijden, maar een Q6 of X5 zijn uiteraard onbereikbaar dus is het een karavaan van Q1's en X1's met telkens alleen de bestuurder aan boord die mijn pad kruist.

Tegenwoordig zie je door de opkomst van de elektrische fietsen wel al een evolutie in de goeie richting. Maar door de combinatie van meer thuiswerk, dichter bij huis werken, een vlotter openbaar vervoer én nog meer de fiets nemen moeten we de auto's op de baan toch echt tot een minimum kunnen herleiden.
Mac-bc is that you? Hier misbruik je een artikel over verkeersveiligheid om nog eens goed te bashen op bedrijfswagens. Wagens die notabene het veiligste van het hele wagenpark zijn. Een Q1 of een X1 zal in de bebouwde kom eerder de noodrem aantrekken dan Johnny die rondscheurt met zijn gechipte Golf MK4. Twee wagens voor een gezin is trouwens echt geen overbodige luxe meer. Vergelijken met vroeger is niet fair of wil je de vrouw haar werk en vrijheid terug afnemen en aan de haard zetten? Enig idee welke impact pendeltijd heeft op het welzijn van full-time werkende ouders? Niet iedereen leeft in een stad of heeft een veilige manier om met de fiets of het OV naar het werk te gaan.
 
Mac-bc is that you? Hier misbruik je een artikel over verkeersveiligheid om nog eens goed te bashen op bedrijfswagens. Wagens die notabene het veiligste van het hele wagenpark zijn. Een Q1 of een X1 zal in de bebouwde kom eerder de noodrem aantrekken dan Johnny die rondscheurt met zijn gechipte Golf MK4. Twee wagens voor een gezin is trouwens echt geen overbodige luxe meer. Vergelijken met vroeger is niet fair of wil je de vrouw haar werk en vrijheid terug afnemen en aan de haard zetten? Enig idee welke impact pendeltijd heeft op het welzijn van full-time werkende ouders? Niet iedereen leeft in een stad of heeft een veilige manier om met de fiets of het OV naar het werk te gaan.
Het gaat niet over of die auto's veilig zijn, het gaat er over dat er teveel wagens zijn. Eerlijk blijven he.
En uw argument over vrouwen: ook mannen kunnen met de fiets rijden he, het is niet omdat je als gezin maar 1 auto meer zou hebben dat uw vrouw er niet meer mag rijden.
 
Mac-bc is that you? Hier misbruik je een artikel over verkeersveiligheid om nog eens goed te bashen op bedrijfswagens. Wagens die notabene het veiligste van het hele wagenpark zijn. Een Q1 of een X1 zal in de bebouwde kom eerder de noodrem aantrekken dan Johnny die rondscheurt met zijn gechipte Golf MK4. Twee wagens voor een gezin is trouwens echt geen overbodige luxe meer. Vergelijken met vroeger is niet fair of wil je de vrouw haar werk en vrijheid terug afnemen en aan de haard zetten? Enig idee welke impact pendeltijd heeft op het welzijn van full-time werkende ouders? Niet iedereen leeft in een stad of heeft een veilige manier om met de fiets of het OV naar het werk te gaan.
Zouden we misschien niet kunnen zeggen dat de waarheid in het midden ligt? Hoeveel van die mensen met 2 wagens op de oprit hebben die werkelijk nodig omdat ze anders serieus aan comfort inboeten? Sowieso is dat geen 100% hé, als je al gewoon ziet hoe ingeburgerd een bedrijfswagen hier is. Ons OV heeft serieuze problemen, maar er zijn ook wel mensen die het gewoon niet als een optie in rekening brengen want de wagen van het werk is "gratis".

Verder vind ik het altijd wat scheef om af te komen met die bedrijfswagens als zo zaligmakend: ze zijn veiliger want nieuw, ze stoten minder uit want nieuw, enz. Het is een vals dilemma om zoiets te vergelijken met een oude Golf IV hé, alsof er daar niets tussenzit en je een splinternieuwe wagen nodig hebt voor de verkeersveiligheid.

Anyway, onze infrastructuur is ook gewoon vanaf de jaren '60/'70 afgestemd geraakt op "koning auto", en onze ruimtelijke ordening is gewoon barslecht, nogal wiedes dat je voor veel verplaatsingen sneller ergens geraakt met een privévoertuig dat deur tot deur rijdt, dan met het openbaar vervoer. Maar als ik zie naar de generatie van mijn ouders, die echt voor een paar 100 meter de wagen namen, is daar wel een zekere kentering in. Zelf hebben we 1 wagen (niet van het werk), wonen we naast het station, en tot mijn (financiële) scha en schande heb ik de trein ook voornamelijk opgegeven voor woon-werkverkeer hoor. De onzekerheid van een overstap, gekoppeld aan vasthangen aan daardoor 1 trein per uur, was gewoon een merde. En eenmaal een baby in huis was ik liever zeker dat ik binnen een uur kon thuis zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zouden we misschien niet kunnen zeggen dat de waarheid in het midden ligt? Hoeveel van die mensen met 2 wagens op de oprit hebben die werkelijk nodig omdat ze anders serieus aan comfort inboeten? Sowieso is dat geen 100% hé, als je al gewoon ziet hoe ingeburgerd een bedrijfswagen hier is. Ons OV heeft serieuze problemen, maar er zijn ook wel mensen die het gewoon niet als een optie in rekening brengen want de wagen van het werk is "gratis".

Verder vind ik het altijd wat scheef om af te komen met die bedrijfswagens als zo zaligmakend: ze zijn veiliger want nieuw, ze stoten minder uit want nieuw, enz. Het is een vals dilemma om zoiets te vergelijken met een oude Golf IV hé, alsof er daar niets tussenzit en je een splinternieuwe wagen nodig hebt voor de verkeersveiligheid.
En je hebt genoeg paljassen die met hun bedrijfswagen het zwijn uithangen op de baan.
 
En je hebt genoeg paljassen die met hun bedrijfswagen het zwijn uithangen op de baan.
Natuurlijk, als je geregeld eens in de spits rijdt, de natuurlijke habitat van die mensen, zie je genoeg. Maar dit gewoon omdat IMO Belgen in het algemeen nogal opgejaagd rondrijden, of dat nu met hun eigen wagen is of die van het werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Natuurlijk, als je geregeld eens in de spits rijdt, de natuurlijke habitat van die mensen, zie je genoeg. Maar dit gewoon omdat IMO Belgen in het algemeen nogal opgejaagd rondrijden, of dat nu met hun eigen wagen is of die van het werk.
Boh, als je dan eens naar pakweg Lagos of Teheran gaat vind ik dat Belgen in het algemeen nogal braaf zijn. :D
 
Boh, als je dan eens naar pakweg Lagos of Teheran gaat vind ik dat Belgen in het algemeen nogal braaf zijn. :D
Ja goed, in vergelijking met een grote Italiaanse stad is het hier ook wel rustig, maar als je vergelijkt met Nederlanders, Duitsers, Fransen, ... valt het toch wel op bij momenten hoe men daar ofwel rustiger rijdt, ofwel een beetje hoffelijker is. Het zal wel een subjectieve vaststelling zijn, maar als je vanuit de buurlanden de grens oversteekt naar België valt, buiten de kwaliteit van het wegdek, toch altijd op hoe men plots in je gat begint te duwen, of je mensen allerlei stoten ziet uitsteken om een µs tijd te winnen. Het zal wel deels te maken hebben met ons verkeer en onze infrastructuur die mensen frustreert, maar een simpel voorbeeld: hoeveel mensen laten hier eigenlijk voldoende plaats tussen hen en hun voorligger op een autostrade? En als je het doet, heb je gegarandeerd iemand die er zich gewoon tussengooit want er is "plaats".

Sinds ik terug meer op de baan ben (post-COVID de trein wat opgegeven, zie hierboven), zeg ik vaker gewoon foert en ga ik op het gemak rijden (zonder anderen te hinderen), maar elke keer zie ik wel iemand die gewoon het leven van zichzelf en anderen in gevaar brengt voor amper tijdswinst.
 
Het gaat niet over of die auto's veilig zijn, het gaat er over dat er teveel wagens zijn. Eerlijk blijven he.
En uw argument over vrouwen: ook mannen kunnen met de fiets rijden he, het is niet omdat je als gezin maar 1 auto meer zou hebben dat uw vrouw er niet meer mag rijden.
Het artikel gaat over verkeersveiligheid, niet over teveel wagens en niet over bedrijfswagens. De link tussen die drie is in dit geval bij de haren getrokken. Het argument over vrouwen refereert naar de situatie vroeger. Mannen kunnen uiteraard fietsen, dat is niet het punt. Het gaat erom dat een gezin zal moeten inboeten aan flexibiliteit en vrijheid met een auto minder. Mijn kinderen zullen blij zijn als ze uren langer in de opvang moeten zitten en hun hobbies moeten opgeven omdat we er anders niet geraken.

Zouden we misschien niet kunnen zeggen dat de waarheid in het midden ligt? Hoeveel van die mensen met 2 wagens op de oprit hebben die werkelijk nodig omdat ze anders serieus aan comfort inboeten? Sowieso is dat geen 100% hé, als je al gewoon ziet hoe ingeburgerd een bedrijfswagen hier is. Ons OV heeft serieuze problemen, maar er zijn ook wel mensen die het gewoon niet als een optie in rekening brengen want de wagen van het werk is "gratis".

Verder vind ik het altijd wat scheef om af te komen met die bedrijfswagens als zo zaligmakend: ze zijn veiliger want nieuw, ze stoten minder uit want nieuw, enz. Het is een vals dilemma om zoiets te vergelijken met een oude Golf IV hé, alsof er daar niets tussenzit en je een splinternieuwe wagen nodig hebt voor de verkeersveiligheid.

Anyway, onze infrastructuur is ook gewoon vanaf de jaren '60/'70 afgestemd geraakt op "koning auto", en onze ruimtelijke ordening is gewoon barslecht, nogal wiedes dat je voor veel verplaatsingen sneller ergens geraakt met een privévoertuig dat deur tot deur rijdt, dan met het openbaar vervoer. Maar als ik zie naar de generatie van mijn ouders, die echt voor een paar 100 meter de wagen namen, is daar wel een zekere kentering in. Zelf hebben we 1 wagen (niet van het werk), wonen we naast het station, en tot mijn (financiële) scha en schande heb ik de trein ook voornamelijk opgegeven voor woon-werkverkeer hoor. De onzekerheid van een overstap, gekoppeld aan vasthangen aan daardoor 1 trein per uur, was gewoon een merde. En eenmaal een baby in huis was ik liever zeker dat ik binnen een uur kon thuis zijn.
De waarheid ligt in het midden inderdaad. Mijn grootouders zijn gepensioneerd en hebben maar één auto, voor hun kan dat perfect. Maar dat is gewoon niet universeel toepasbaar omdat ieder gezin andere noden heeft. Een tweede wagen duurder maken zoals 808 State voorstelt lost niets op tenzij we mensen in deze ratrace nog wat meer stress willen bezorgen. De ruimtelijke ordening en toegang tot veilige infrastructuur en gemakkelijke OV moet gewoon beter en dat zal helaas niet vandaag op morgen veranderen.
 
Mac-bc is that you? Hier misbruik je een artikel over verkeersveiligheid om nog eens goed te bashen op bedrijfswagens. Wagens die notabene het veiligste van het hele wagenpark zijn. Een Q1 of een X1 zal in de bebouwde kom eerder de noodrem aantrekken dan Johnny die rondscheurt met zijn gechipte Golf MK4. Twee wagens voor een gezin is trouwens echt geen overbodige luxe meer. Vergelijken met vroeger is niet fair of wil je de vrouw haar werk en vrijheid terug afnemen en aan de haard zetten? Enig idee welke impact pendeltijd heeft op het welzijn van full-time werkende ouders?
Qua veiligheid: De golf zal een voetganger onder het massamiddelpunt treffen waardoor deze op de motorkap geworpen wordt. Een X1 SUV zal met zijn dikke neus voetgangers echter wel recht op hun massamiddelpunt treffen bij een botsen en de volle energie overbrengen. Om maar te zwijgen dat ie 42% meer weegt.

Niet iedereen leeft in een stad of heeft een veilige manier om met de fiets of het OV naar het werk te gaan.
Niet iedereen, nee, maar er is wel veel potentieel, niet? Elektrische fietsen, speedpedelecs, investeringen in fietsinfrastructuur? Mensen overtuigen hun auto voor een fiets in te ruilen kan toch alleen maar aangemoedigd worden?
 
Qua veiligheid: De golf zal een voetganger onder het massamiddelpunt treffen waardoor deze op de motorkap geworpen wordt. Een X1 SUV zal met zijn dikke neus voetgangers echter wel recht op hun massamiddelpunt treffen bij een botsen en de volle energie overbrengen.


Niet iedereen, nee, maar er is wel veel potentieel, niet? Elektrische fietsen, speedpedelecs, investeringen in fietsinfrastructuur? Mensen overtuigen hun auto voor een fiets in te ruilen kan toch alleen maar aangemoedigd worden?
We zijn aan het afdwalen en het ging mij niet om het type auto maar wel over technologie zoals voetgangersdetectie of AEB-systeem.
 
De waarheid ligt in het midden inderdaad. Mijn grootouders zijn gepensioneerd en hebben maar één auto, voor hun kan dat perfect. Maar dat is gewoon niet universeel toepasbaar omdat ieder gezin andere noden heeft. Een tweede wagen duurder maken zoals 808 State voorstelt lost niets op tenzij we mensen in deze ratrace nog wat meer stress willen bezorgen. De ruimtelijke ordening en toegang tot veilige infrastructuur en gemakkelijke OV moet gewoon beter en dat zal helaas niet vandaag op morgen veranderen.
Het lijkt me toch vooral een politiek/ideologische keuze over hoe het aan te pakken hoor. Hopen op een betere ruimtelijke ordening, infrastructuur, en OV is ook wel een beetje wachten op Godot natuurlijk. Je zal nooit hetzelfde comfort kennen als een privévoertuig van anderhalve ton dat deur tot deur gaat lijkt me. Dusja, manieren om mensen te stimuleren alternatieve te verkennen zijn niet altijd slecht, je kan dan natuurlijk argumenteren tegen het duurder maken van wagens, maar ik denk wel dat we die weg opgaan.

Politieke partijen zoals de N-VA zijn ook nogal getrouwd met het klassiek beeld waar een gezin twee wagens heeft en daarmee alles doet heb ik de indruk, want echt moedige investeringen in openbaar vervoer lijken er nu ook niet te gebeuren. Dus in de praktijk lijkt het me dat beter OV niet echt voldoende mensen begeestert.
 
We zijn aan het afdwalen en het ging mij niet om het type auto maar wel over technologie zoals voetgangersdetectie of AEB-systeem.
Kun je niet los van elkaar zien. Het concept van de salariswagen is inherent verbonden met het concept van de auto als statussymbool en de daarbijhorende race to the bottom naar steeds grotere en grotere auto's die momenteel bezig is. Van de 10 populairste bedrijfswagens in 2022 waren er 9 SUV's.

Politieke partijen zoals de N-VA zijn ook nogal getrouwd met het klassiek beeld waar een gezin twee wagens heeft en daarmee alles doet heb ik de indruk, want echt moedige investeringen in openbaar vervoer lijken er nu ook niet te gebeuren. Dus in de praktijk lijkt het me dat beter OV niet echt voldoende mensen begeestert.
Lijkt me niet echt een 'klassiek' beeld. Twee wagens per gezin is eerder iets van de laatste 20-30 jaar, niet?
 
Laatst bewerkt:
Lijkt me niet echt een 'klassiek' beeld. Twee wagens per gezin is eerder iets van de laatste 20-30 jaar, niet?
Goh, hangt af van wat je klassiek noemt zeker, ik heb thuis en bij vrienden/familie weinig anders gezien toen ik opgroeide, en ik ben er 36. Moest mac-bc hier zijn zou hij over de verkavelingsvlaming spreken om het stereotype te verduidelijken :unsure:
 
Niet iedereen, nee, maar er is wel veel potentieel, niet? Elektrische fietsen, speedpedelecs, investeringen in fietsinfrastructuur? Mensen overtuigen hun auto voor een fiets in te ruilen kan toch alleen maar aangemoedigd worden?

De honderdduizenden kilometers aan moordstrookjes en zwarte kruispunten zijn niet echt motiverend om de fiets te nemen. Een hele generatie gaat zo verloren op dat vlak hé. Die groeien op met de luxe en het comfort van een auto waarmee ze naar school gebracht worden. Geef die ouders eens ongelijk. Investeringen naast dus eenvoudige maatregelen zoals in dat artikel lijken mij eerst aan de orde.

Vergeet ook niet dat de auto een grote inkomstenbron is van de overheid. Paradoxaal betalen we daarmee de infrastructuur en transitie.
 
Laatst bewerkt:
Kun je niet los van elkaar zien. Het concept van de salariswagen is inherent verbonden met het concept van de auto als statussymbool en de daarbijhorende race to the bottom naar steeds grotere en grotere auto's die momenteel bezig is. Van de 10 populairste bedrijfswagens in 2022 waren er 9 SUV's.
Particulieren kopen ook volop SUV's hoor.
Dat is de nieuwe trend, los van bedrijfswagens.
 
De honderdduizenden kilometers aan moordstrookjes en zwarte kruispunten zijn niet echt motiverend om de fiets te nemen. Een hele generatie gaat zo verloren op dat vlak hé. Die groeien op met de luxe en het comfort van een auto waarmee ze naar school gebracht worden. Geef die ouders eens ongelijk. Investeringen op dat vlak naast dus eenvoudige maatregelen zoals in dat artikel lijken mij eerst aan de orde.

Vergeet ook niet dat de auto een grote inkomstenbron is van de overheid. Paradoxaal betalen we daarmee de infrastructuur en transitie.
Zoals gezegd, niet iedereen heeft de mogelijkheid de fiets op een comfortabele manier te nemen, maar er is volgens mij nog veel laaghangend fruit. En investeringen in betere fietsinfrastructuur is natuurlijk een no-brainer, al moet worden gezegd dat het ook wel een kip-ei-verhaal is, of misschien is een cascade-effect een betere term: Meer fietsers betekent meer democratische politieke wil om werk te maken van fietspaden. Minder auto's op een baan betekent dat het praktisch haalbaarder wordt om asfalt af te staan aan fietsers. Meer en betere fietspaden betekent meer fietsers en minder auto's.

Mijn grootste probleem met de 'normalisering' van 2 grote auto's per gezin is dat de klimaattransitie er nagenoeg onmogelijk door wordt. De hoeveelheid mineralen die we moeten ontginnen om alles klimaatneutraal te maken is van een aard dat we doelstellingen eigenlijk onmogelijk zullen halen als we geen gedragsverandering teweegbrengen.

Mensen overtuigen de fiets te pakken is dus enorm belangrijk om een soort sneeuwbaleffect van investeringen in fietsinfrastructuur te krijgen. En geloof me, ik zeg het niet omdat het in mijn persoonlijk belang is, want ik doorkruis Brussel elke dag langs het kanaal en andere fietsers zijn daar veruit het grootste obstakel. :)
 
Terug
Bovenaan