808 State
Well-known member
100 op de snelweg en 50 waar je nu 70 mag: zo wil Forum Verkeersveiligheid verkeer veiliger maken
Een drastische verlaging van de maximumsnelheid op onze wegen, meer controles op snelheid en drugs, en het sneller innen van boetes: het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid (VFV) heeft een resem heel concrete voorstellen gedaan om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. Want terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen wel daalde, zijn alle andere cijfers over verkeersslachtoffers helaas gestegen.Alweer een idee dat het doel voorbij schiet, want eigenlijk moeten we gewoon streven naar minder auto's én minder verplaatsingen. Zeker onder impuls van de bedrijfswagens is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden dat er bij de meeste gezinnen twee of zelfs meerdere wagens op de oprit of voor de deur geparkeerd staan. Wagens die om te beginnen meer gebruikt worden dan nodig en dan ook nog eens parkeerplaats innemen.
In Vlaanderen wordt autobezit voornamelijk belast op basis van de fiscale PK's en de uitstoot. Maar waarom zou iemand die één Ferrari bezit meer belastingen moeten betalen dan een gezin met twee lichte Dacia's die meer plaats innemen op de baan? Waarom kan er voor autobezit niet gewerkt worden met een forfaitaire belasting waarbij voor het eerste voertuig per domicilie een bepaalde belasting wordt geheven, maar voor het tweede voertuig direct die belasting maal twee? Autobezit in de steden en blauwe zones wordt ook al op die manier belast door een parkeerkaart voor een tweede wagen merkelijk duurder te maken dan die voor de eerste wagen. Uiteraard ga je hiermee vooral de privé eigenaars raken aangezien bedrijfswagens niet ingeschreven staan op het domicilie adres van de bestuurder, maar via een verhoogd VAA moet zoiets toch ook mogelijk zijn? Hier kom je natuurlijk wel weer voor de problematiek te staan dat het ene een Vlaamse bevoegdheid is, en dat alles wat met bedrijfswagens te maken heeft nog steeds federaal is.
De aankoop of het bezit van een tweede of derde wagen merkelijk duurder maken zou veel meer mensen eens doen nadenken over het feit of die tweede wagen echt wel nodig is. Tot voor vijfentwintig jaar geleden hadden de meeste gezinnen maar één wagen, en dat ging ook allemaal perfect zelfs bij de tweeverdieners. Maar tegenwoordig moet je eens zien hoeveel mensen de wagen nemen voor een verplaatsing van 5 km en daarvoor sluipwegen nemen die daar totaal niet voor bedoeld zijn. Iedere ochtend kruis ik langs de stille veldbaan die ik doe met de fiets tientallen wagens waarvan ik op een kilometer afstand al zie dat het bedrijfswagens zijn die een sluiproute nemen. Bijna altijd zijn het SUV's van de instapcategorie, want ze willen tegenwoordig allemaal (zelfs de juniors) met een SUV rijden, maar een Q6 of X5 zijn uiteraard onbereikbaar dus is het een karavaan van Q1's en X1's met telkens alleen de bestuurder aan boord die mijn pad kruist.
Tegenwoordig zie je door de opkomst van de elektrische fietsen wel al een evolutie in de goeie richting. Maar door de combinatie van meer thuiswerk, dichter bij huis werken, een vlotter openbaar vervoer én nog meer de fiets nemen moeten we de auto's op de baan toch echt tot een minimum kunnen herleiden.