808 State
Well-known member
Natuurlijk, zie de vele Dacia DustersParticulieren kopen ook volop SUV's hoor.
Dat is de nieuwe trend, los van bedrijfswagens.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Natuurlijk, zie de vele Dacia DustersParticulieren kopen ook volop SUV's hoor.
Dat is de nieuwe trend, los van bedrijfswagens.
Nieuwe kopers kopen meer SUVs dan vroeger, maar niet in dezelfde mate als bedrijfswagens, omdat de kostprijs voor je statussymbool natuurlijk een belemmering wordt als vadertje staat niet mee sponsort door het van de belastingen af te trekken. En bij particuliere auto's is er ook een enorme tweedehandsmarkt waar je rekening mee moet houden als je consumentenvoorkeuren in kaart wil brengen.Particulieren kopen ook volop SUV's hoor.
Dat is de nieuwe trend, los van bedrijfswagens.
Goh, ik kan geen exacte cijfers geven maar wel spreken over mijn omgeving. Daar kopen particulieren toch wel echt alleen maar 'goedkope' SUV's hoor.Nieuwe kopers kopen meer SUVs dan vroeger, maar niet in dezelfde mate als bedrijfswagens, omdat de kostprijs voor je statussymbool natuurlijk een belemmering wordt als vadertje staat niet mee sponsort door het van de belastingen af te trekken. En bij particuliere auto's is er ook een enorme tweedehandsmarkt waar je rekening mee moet houden als je consumentenvoorkeuren in kaart wil brengen.
En waarop baseer je die uitspraak eigenlijk? De voornaamste reden waarom de salariswagen in België bestaat is namelijk de scheve loonfiscaliteit. In vergelijking met onze buurlanden houden we netto het minst over van ons bruto.Het concept van de salariswagen is inherent verbonden met het concept van de auto als statussymbool
Dat baseer ik opEn waarop baseer je die uitspraak eigenlijk? De voornaamste reden waarom de salariswagen in België bestaat is namelijk de scheve loonfiscaliteit. In vergelijking met onze buurlanden houden we netto het minst over van ons bruto.
Volgens mij ga je in elk land, ongeacht de belastingsdruk, veel bedrijfswagens krijgen als je daarmee gewoon een zeer voordelige regeling bekomt waardoor je belastingsdruk omlaag gaat.En waarop baseer je die uitspraak eigenlijk? De voornaamste reden waarom de salariswagen in België bestaat is namelijk de scheve loonfiscaliteit. In vergelijking met onze buurlanden houden we netto het minst over van ons bruto.
- De reden waarom er überhaupt zoveel zijn is nog steeds omwille van de fiscaliteitDat baseer ik op
1) het feit dat sommige salariswagens nog effectief gebruikt worden op de job voor zaken als klantenbezoeken, waar je niet met een Renault Kangoo wilt afkomen. (met alle respect voor de Kangoo, ik heb er zelf één)
2) De deprimerende jaloezie-gevulde conversaties die ik jaar na jaar op de werkvloer in meerdere bedrijven moest aanhoren van collega's over de auto van andere collega's, alsook omgekeerd het gestoef over de eigen bedrijfswagen.
3) Gewoon de compositie van het wagenpark waar je bij bedrijfswagens bijna uitsluitend nog blitse SUVs aantreft die inherent minder praktisch zijn dan andere types auto's als breaks of ludospaces met veel meer kofferruimte. Op de privémarkt zie je veel meer praktisch gerichte wagens: kleine stadswagens, en eerder genoemde breaks & ludospaces, MPV's. SUV's zien er vooral imposant uit. Bij een Dacia Dokker betaal je voor de inhoud, bij een Dacia Duster voor de vorm.
Nee. De SUV is een statussymbool omdat dat een marketingcreatie is van automerken. In de VS bestaat gereeds lange tijd een regel die 'lichte vracht'-wagens vrijstelt van de emissiebeperkingen die op personenwagens gelden. Dankzij enorm hard werk van de autolobby vallen SUV's daaronder. De autobouwers zijn daarop massaal wagens voor persoonlijk gebruik op pick-up platforms beginnen bouwen en hebben daar enorme marketing achter gestoken. Die trend is al erg lang bezig in de VS en is recentelijk naar Europa overgewaaid. In het begin van deze eeuw waren er al serieuze waarschuwingen over deze tendens, lang voor de boom van elektrische voertuigen. Het lijkt me trouwens niet zo dat SUV's beter geschikt zijn als elektrische wagens. Anders zou Tesla's goedkoopste basismodel ook wel een SUV zijn.- SUVs zijn nu eenmaal het gemakkelijkste om een zware batterij in te steken. Gezien EVs de laatste paar jaar het interessantste zijn om te leasen lijkt me dit toch ook een belangrijke factor waarom ze momenteel zo talrijk aanwezig zijn. Pakweg 5 jaar geleden was dit helemaal niet zo. Zijn mensen plotsklaps de laatste jaren dan zo tuk op hun statussymbolen?
Men had gewoon dit systeem nooit mogen invoeren, nu is de geest uit de fles en krijgt geen enkele politicus verkocht dat men zo'n mooie regeling zou verliezen.- De reden waarom er überhaupt zoveel zijn is nog steeds omwille van de fiscaliteit
Ik vind dat @Kas de Kalebas overdrijft, maar je kan toch gewoon niet ontkennen dat het voor velen een statussymbool is? Een (Duits) premiummerk, een zekere budget hebben om uit te kiezen, ... als je de thread over brutoloon of over bedrijfswagens leest zou ik toch zeker niet zeggen dat mensen daaraan immuun zijn.- Ik vertoef ook al heel mijn loopbaan in bedrijven waar bedrijfswagens courant zijn. Ik zie maar zelden dat soort opschepperij/jaloezie. Het is maar waar je werkt zeker?
Zie de reply van @Kas de Kalebas, die trends zijn volgens mij echt niet aan elkaar gekoppeld hoor. Alsof je in een gewone sedan ook geen battery packs kwijt kan, dat heeft Tesla als een van de eerste bewezen (of zie de Nissan Leaf). SUV's zijn gewoon populair geworden, en de meesten zijn louter meer dan esthetisch verhoogde gewone wagens, die eigenlijk amper voor iets extra geschikt zijn dan een sedan, buiten dan de zithoogte en het (subjectieve) gevoel van veiligheid voor de bestuurder, terwijl ze veelal net gevaarlijker zijn voor de omgeving.- SUVs zijn nu eenmaal het gemakkelijkste om een zware batterij in te steken. Gezien EVs de laatste paar jaar het interessantste zijn om te leasen lijkt me dit toch ook een belangrijke factor waarom ze momenteel zo talrijk aanwezig zijn. Pakweg 5 jaar geleden was dit helemaal niet zo. Zijn mensen plotsklaps de laatste jaren dan zo tuk op hun statussymbolen?
Nochtans is het wel zo. Dat Tesla's basismodel een sedan is, sluit helemaal niet uit dat een SUV makkelijker te bouwen is als EV.Het lijkt me trouwens niet zo dat SUV's beter geschikt zijn als elektrische wagens. Anders zou Tesla's goedkoopste basismodel ook wel een SUV zijn.
De meeste zware ongevallen gebeuren door zwaar overdreven snelheid of rijden onder invloed. De snelheid op steenwegen van 70 naar 50 brengen gaat niet voorkomen dat iemand daar 100 rijdt.Nochtans is het wel zo. Dat Tesla's basismodel een sedan is, sluit helemaal niet uit dat een SUV makkelijker te bouwen is als EV.
Alle 70 banen naar 50 gaan omvormen lijkt mij ook wel niet zomaar zonder gevolg, er wordt nu al zo vaak gereden met de gsm in de hand. Bij zo'n situaties gaat dat enkel maar verergeren.
De meeste zware ongevallen gebeuren door zwaar overdreven snelheid of rijden onder invloed. De snelheid op steenwegen van 70 naar 50 brengen gaat niet voorkomen dat iemand daar 100 rijdt.
Ben hier wel geïnteresseerd in. Kun je daar meer info over verschaffen? Mij lijkt het net dat het grotere gewicht en slechtere aerodynamica een SUV net een pak minder geschikt maakt als EV op vlak van autonomie. Hoe groter de auto, hoe meer batterij je er in kwijtkunt natuurlijk, maar die logica lijkt me enkel op te gaan als je vergelijkt met sedans of kleine coupes. Een loodzware SUV zal profijt halen uit het koppel dat je uit een elektromotor krijgt, maar da's geen voordeel ten opzichte van andere carrosserievormen. Of is de body-on frame constructie van sommige SUV's beter geschikt om er een batterijskateboardplatform van te maken?Nochtans is het wel zo. Dat Tesla's basismodel een sedan is, sluit helemaal niet uit dat een SUV makkelijker te bouwen is als EV.
Nochtans is het simpel. Een SUV heeft gewoon meer ruimte om die batterij kwijt te kunnen.Ben hier wel geïnteresseerd in. Kun je daar meer info over verschaffen? Mij lijkt het net dat het grotere gewicht en slechtere aerodynamica een SUV net een pak minder geschikt maakt als EV op vlak van autonomie. Hoe groter de auto, hoe meer batterij je er in kwijtkunt natuurlijk, maar die logica lijkt me enkel op te gaan als je vergelijkt met sedans of kleine coupes. Een loodzware SUV zal profijt halen uit het koppel dat je uit een elektromotor krijgt, maar da's geen voordeel ten opzichte van andere carrosserievormen. Of is de body-on frame constructie van sommige SUV's beter geschikt om er een batterijskateboardplatform van te maken?
Dan is dat toch gewoon geen SUV meer... ground clearance van nog geen 10cm. Als een tesla model 3 er in slaagt om 5 cm meer ground clearance te hebben, 18cm lager te zijn, 7cm korter te zijn en nog altijd 40% meer autonomie te hebben krijg ik toch de indruk dat ruimte voor batterijen niet het probleem is.Nochtans is het simpel. Een SUV heeft gewoon meer ruimte om die batterij kwijt te kunnen.
Bij een sedan/break zit je al redelijk laag tegen de grond, bij een SUV heb je veel marge om daar mee te spelen.
Een mooi voorbeeld is Mercedes EQC, daar zie je overduidelijk dat de batterij onderaan toegevoegd is, want de bodemruimte is een pak minder dan bij zijn ICE variant. Let wel, eenmaal je het ziet, blijf je het wel zien het ziet er imo niet uit.
Inderdaad, ik heb vroeger een hele tijd mijn pendeltraject afgelegd in combinatie van fiets en trein (met de fiets naar het station en daarna met de trein. Uiteindelijk opgegeven om met de fiets naar het station te gaan, gezien de ve;e pogingen diefstal, vandalisme, etc, tot meerdere keren per jaar toe. Van de camera's aan het station waren nooit beelden beschikbaar (waarschinlijk dummies of zo).Ik zou graag naar 't stad gaan met de fiets, of boodschappen doen. Het is dat tevoet terugkomen dat tegensteekt, en weer es langs de fietswinkel om het gestolen exemplaar te vervangen. En met een fietswrak rondrijden om dat tegen te gaan... nee dank je, dan neem ik de auto wel.
Wat een ongelooflijke aannames en kortzichtigheid hier. Het is niet omdat je zelf geen 2 wagens nodig hebt dat een ander deze ook niet zou kunnen nodig hebben of het hun leven toch aanzienlijik gemakkelijker maakt.100 op de snelweg en 50 waar je nu 70 mag: zo wil Forum Verkeersveiligheid verkeer veiliger maken
Een drastische verlaging van de maximumsnelheid op onze wegen, meer controles op snelheid en drugs, en het sneller innen van boetes: het Vlaams Forum voor Verkeersveiligheid (VFV) heeft een resem heel concrete voorstellen gedaan om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. Want terwijl het aantal verkeersdoden in Vlaanderen wel daalde, zijn alle andere cijfers over verkeersslachtoffers helaas gestegen.
Alweer een idee dat het doel voorbij schiet, want eigenlijk moeten we gewoon streven naar minder auto's én minder verplaatsingen. Zeker onder impuls van de bedrijfswagens is het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld geworden dat er bij de meeste gezinnen twee of zelfs meerdere wagens op de oprit of voor de deur geparkeerd staan. Wagens die om te beginnen meer gebruikt worden dan nodig en dan ook nog eens parkeerplaats innemen.
In Vlaanderen wordt autobezit voornamelijk belast op basis van de fiscale PK's en de uitstoot. Maar waarom zou iemand die één Ferrari bezit meer belastingen moeten betalen dan een gezin met twee lichte Dacia's die meer plaats innemen op de baan? Waarom kan er voor autobezit niet gewerkt worden met een forfaitaire belasting waarbij voor het eerste voertuig per domicilie een bepaalde belasting wordt geheven, maar voor het tweede voertuig direct die belasting maal twee? Autobezit in de steden en blauwe zones wordt ook al op die manier belast door een parkeerkaart voor een tweede wagen merkelijk duurder te maken dan die voor de eerste wagen. Uiteraard ga je hiermee vooral de privé eigenaars raken aangezien bedrijfswagens niet ingeschreven staan op het domicilie adres van de bestuurder, maar via een verhoogd VAA moet zoiets toch ook mogelijk zijn? Hier kom je natuurlijk wel weer voor de problematiek te staan dat het ene een Vlaamse bevoegdheid is, en dat alles wat met bedrijfswagens te maken heeft nog steeds federaal is.
De aankoop of het bezit van een tweede of derde wagen merkelijk duurder maken zou veel meer mensen eens doen nadenken over het feit of die tweede wagen echt wel nodig is. Tot voor vijfentwintig jaar geleden hadden de meeste gezinnen maar één wagen, en dat ging ook allemaal perfect zelfs bij de tweeverdieners. Maar tegenwoordig moet je eens zien hoeveel mensen de wagen nemen voor een verplaatsing van 5 km en daarvoor sluipwegen nemen die daar totaal niet voor bedoeld zijn. Iedere ochtend kruis ik langs de stille veldbaan die ik doe met de fiets tientallen wagens waarvan ik op een kilometer afstand al zie dat het bedrijfswagens zijn die een sluiproute nemen. Bijna altijd zijn het SUV's van de instapcategorie, want ze willen tegenwoordig allemaal (zelfs de juniors) met een SUV rijden, maar een Q6 of X5 zijn uiteraard onbereikbaar dus is het een karavaan van Q1's en X1's met telkens alleen de bestuurder aan boord die mijn pad kruist.
Tegenwoordig zie je door de opkomst van de elektrische fietsen wel al een evolutie in de goeie richting. Maar door de combinatie van meer thuiswerk, dichter bij huis werken, een vlotter openbaar vervoer én nog meer de fiets nemen moeten we de auto's op de baan toch echt tot een minimum kunnen herleiden.
Ooit van een 'jas' gehoord? Of een 'bloes'? Of 'elektrisch'?Fietsen? Serieus? Al eens naar buiten gekeken vandaag? Ik ga echt niet in de regen met mijn fiets naar het werk. En dan al die maanden dat het koud is idem. In de zomer is het 30 graden en kom je bezweet toe. Weed rokende dromers zijn het. De auto zal blijven bestaan. Altijd.