Minder auto's en minder verplaatsingen.. hmm.. Ja oké, maar alleen dit gaat het de verzadiging niet oplossen. Er zijn oorzaken waarom er zoveel wagens rondrijden, oorzaken die ook rechtstreeks mede verantwoordelijk zijn voor de huidige verkeersproblematiek. Zolang die niet aangepakt of veranderd worden zal de situatie er niet op verbeteren.
Er zijn reeds enkele oorzaken aangehaald in dit topic; de loonfiscaliteit werkt de bedrijfswagens in de hand. Onvoldoende kwaliteit en capaciteit van het openbaar vervoer stimuleert het wagengebruik. Extracurriculaire activiteiten van ouder en kind vragen ook een verplaatsing.
Zolang de loonlast in dit land torenhoog blijft waardoor de overheid andere verloningsvormen aantrekkelijker maakt, gaan die bedrijfswagens grotendeels blijven. De fiscale aftrekbaarheid zal naar de toekomst toe serieus zakken naar 67,5% wat waarschijnlijk een effect zal hebben op het aantal wagens, maar ook zeker op de grootte (= €€) van de wagens. Vergeet niet dat de bedrijfswagens momenteel broodnodig zijn om de Fit for 55 doelstellingen te halen gezien zij ecologischer in uitstoot zijn dan de particuliere aankopen.
12% van de uitstoot in de EU komt door personenwagens (ik dacht 20% in België maar kan de bron niet meer vinden) en de bedrijfswagens bedragen
61,9% van de nieuwe inschrijvingen in België. Groener wagenpark op korte termijn -> bedrijfswagens zijn vereist.
Het openbaar vervoer is inderdaad ook aan verbetering toe; meer investeringen, infrastructuurwerken voor betere doorstroom tram&bus, meer controles, meer aanwervingen en een hoger gevoel van veiligheid voor de chauffeurs. Om er één puntje uit te lichten: Het lokale bedrijf in mijn buurt voor geregeld vervoer i.o.v. De Lijn zoeken alleen al 200 chauffeurs. Stel je voor dat je die plaatsen kunt invullen, heb je meer aanbod naar de reiziger toe. Te laag loon, gevoel van onveiligheid, te weinig prestige? Ik ben geen expert maar hierin zijn ook meerdere financiële en maatschappelijke factoren die ertoe bijdragen waarom de jobs niet ingevuld geraken.
Eerlijk gezegd oefenen de verplaatsingen van extracurriculaire activiteiten veel minder druk uit op het verkeer dan puur woon-werk verkeer. Iedereen moet rond hetzelfde tijd op het werk zijn en terug vertrekken, dat vraagt om problemen. Ik denk niet dat de kinderen naar de voetbal brengen ervoor zorgt dat anderen te laat op hun bestemming aankomen. En of dat nu gebeurt met de wagen van mama of papa, dat maakt niet uit. Dat gebeurt sowieso in momenten dat er meer verspreid verkeer is simpelweg omdat niet elk kind op hetzelfde tijdstip moet beginnen met trainen, alsook niet elke dag van de week. (om nu de voetbal als voorbeeld te nemen but you get my point)
Tenslotte, mochten de werkgevers flexibeler zijn en ons van 's morgens af aan thuis te laten beginnen met werken zodat je op een later tijdstip naar kantoor kan gaan, zou dit al een enorme verbetering zijn. Uiteraard brengt dit weer de vraag met zich mee hoe je het thuiswerken gaat controleren. Of het blijven promoten van home office. Bij de klant waar ik nu zit heb ik in de wandelgangen vernomen dat men graag heeft dat iedereen terug naar kantoor komt. De omgekeerde wereld dus.. Maar dat is weer een ander topic waardig (dat mss al bestaat).
Uiteraard zijn er nog meer puntjes die aangehaald kunnen worden maar zo blijf je bezig..
TL;DR Eenzijdige regeltjes invoeren om het aantal wagens te verminderen gaat meer problemen geven op andere fronten dan het oplost in verkeersveiligheid. Het aantal wagens is een gevolg op zich van andere factoren en gebreken dat te complex is om volledig te ontleden.