Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Silence

Well-known member
Edit Crew: artikel in beginpost toegevoegd.

Groen wil snelheid op snelweg beperken tot 100 km/u

Stijn Bex, Vlaams parlementslid van Groen, wil de maximumsnelheid op autosnelwegen verlagen naar 100 km/u. Dat schrijft ‘Het Belang van Limburg’. Hij vraagt ook om de ticketprijzen van De Lijn te bevriezen.
Wie 100 wil rijden om zuiniger te rijden kan dat nu toch ook al perfect doen ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Groen wil snelheid op snelweg beperken tot 100 km/u: “Auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof”

Die van Groen zijn helemaal van het padje af... het is precies of ze niet denken aan hun blabbered resultaat in de peilingen.
In Nederland, rond breda een aantal weken terug ook toch zo'n lange delen gehad met 100km. Dan zit je daar met een 4-baans rijvak aan 100 te rijden en vermits de hollanders wel tuk zijn op hun flitsers en trajectcontroles, houden de meesten zich eraan.

Precies alsof ge op de ring van leuven aan het rijden zijt aan 50 per uur op zo'n moment
 
In realiteit verlies je niet zoveel tijd met 100km/u te rijden.
Dus als het echte crisis is geen probleem.

Dat nu invoeren is een groene wens.
 
Groen wil snelheid op snelweg beperken tot 100 km/u: “Auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof”

Die van Groen zijn helemaal van het padje af... het is precies of ze niet denken aan hun blabbered resultaat in de peilingen.

Hallo Groen: Wij, de gewone mensen, zullen zelf wel bepalen hoe we ons budget beheren, dat moeten jullie niet voor ons doen.

En ook als Groen wilt dat er minder fossiele brandstof verbruikt wordt (in dit artikel niet voor het klimaat, maar voor Putin) moeten ze stoppen met gascentrales te promoten ipv weeral de mensen lastig te vallen.
 
Dat smogalarm van vorige week, gelde dat ook voor elektrische wagens?
Uiteraard, er zit daar geen uitzondering op. Op VRT NWS stond zelfs mooi uitgelegd waarom, oa meer fijn stof van de banden dan gewone auto + de onveiligheid van grote verschillen in snelheden op 1 baan.


Die grafiek met uitstoot van verbranding vs randzaken vind ik best wel opmerkelijk.
 
En vandaag zien we waarom Groen nooit een breed publiek gaan hebben. Dat zijn zulke uitspraken die mensen tegenhouden om op groen te stemmen.
Bwah ik kan wel leven met 110 ofzo als de data overtuigend is dat daar veel voordelen aan zijn.
Bv:
- minder schadelijke uitstoot/fijn stof
- minder stikstof
- minder verkeersdoden
- daling in hoeveelheid brandstof dat België nodig heeft
- minder file?

Maar de voordelen moeten wel meetbaar zijn natuurlijk.
 
Bwah ik kan wel leven met 110 ofzo als de data overtuigend is dat daar veel voordelen aan zijn.
Bv:
- minder schadelijke uitstoot/fijn stof
- minder stikstof
- minder verkeersdoden
- daling in hoeveelheid brandstof dat België nodig heeft
- minder file?

Maar de voordelen moeten wel meetbaar zijn natuurlijk.
 
Groen wil snelheid op snelweg beperken tot 100 km/u: “Auto die trager rijdt, verbruikt minder brandstof”

Die van Groen zijn helemaal van het padje af... het is precies of ze niet denken aan hun blabbered resultaat in de peilingen.
Volledig ondoordachte/inconsistente gedachtegang, langs de ene deur gigantisch hard proberen te pushen voor auto's die niets meer uitstoten en dan met zoiets kortzichtig afkomen. Als ge groen laat doen rijden we allemaal binnen 5 jaar toch elektrisch met groene energie die komt uit onze zonnepanelen (of dat realistisch is, dat is een ander verhaaltje).

Zoiets eindigt toch altijd in hetzelfde verhaaltje.

Dit gaat gewoon uitdraaien op een platvloerse vorm van belastings-inning op woon/werk verkeer want een elektrische wagen die 110km/u rijd kan je niet meer belasten op CO² uitstoot maar wel "belasten" op snelheid. Dit dan verkapt onder de noemer of moral high ground van "verkeersveiligheid" of pseudo eco-wetenschap en we lepelen het wel bij iedere lompe woke zot binnen. Combineer het dan nog eens een keertje met een louche figuur die maar al te graag die boetes wilt innen en daar een zeer royale zakcent voor int en het verhaaltje is compleet.

Het geen dat beter werkt dan 90km/u of 120km/u is gewoon geen uitstoot creëren. Dat ze eens een keertje afkomen met voorstellen die hardleerse ego trippende micro managers aan banden leggen die hun personeel dwingen fulltime op de bureau te werken terwijl deze werknemers perfect volledig kunnen tele-werken. File problemen en file uitstoot hebben geen kortzichtige extra burgertje-pest maatregelen nodig maar een complete shift in mentaliteit.

Zoals gewoonlijk toont groen zijn "amai da kost mij hier belachelijk veel onnodige centen" kleur.
 
Laatst bewerkt:

- minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden
- uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag komt omdat auto’s met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130
- auto’s zijn verder veel stiller als ze minder hard rijden
- 100 rijden is ook nog eens veel veiliger, bij snelheden boven de 100 geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt
- tenslotte nemen ook de files af als we 100 rijden

Hoezo ondoordacht of van het paadje af?
 
Echt weer een ondoordacht voorstel van Groen!, het hele wagenpark wordt meer en meer elektrisch dus waarom moet dit nu nog gebeuren? Het zoveelste rondje automobilisten pesten. Als ze echt in zaten met het milieu zouden ze hun energiebeleid wat meer afstemmen op groene energie alternatieven en minder op Russische gas leveringen.
- minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden
- uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag komt omdat auto’s met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130
- auto’s zijn verder veel stiller als ze minder hard rijden
- 100 rijden is ook nog eens veel veiliger, bij snelheden boven de 100 geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt
- tenslotte nemen ook de files af als we 100 rijden

Hoezo ondoordacht of van het paadje af?
Wel ja, als we allemaal de fiets nemen en auto's verbieden dan hebben we al die voordelen x10. Zullen we dat ineens dan maar doen?
Het is hier een afweging tussen de voor- en de nadelen. Ik zie voor mezelf veel meer nadelen dan voordelen ervan.
 

- minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden
- uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag komt omdat auto’s met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130
- auto’s zijn verder veel stiller als ze minder hard rijden
- 100 rijden is ook nog eens veel veiliger, bij snelheden boven de 100 geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt
- tenslotte nemen ook de files af als we 100 rijden

Hoezo ondoordacht of van het paadje af?

En bij 90 km/u zie ik nog veel meer voordelen...

Nee, ik zie hier gewoon een soort politiek in om 1) meer snelheidsboetes te innen en 2) mensen nog meer te gaan ontraden van de wagen te nemen.
 

- minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden
- uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag komt omdat auto’s met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130
- auto’s zijn verder veel stiller als ze minder hard rijden
- 100 rijden is ook nog eens veel veiliger, bij snelheden boven de 100 geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt
- tenslotte nemen ook de files af als we 100 rijden

Hoezo ondoordacht of van het paadje af?
80 rijden zorgt voor nog meer voordelen!
 

- minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden
- uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag komt omdat auto’s met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130
- auto’s zijn verder veel stiller als ze minder hard rijden
- 100 rijden is ook nog eens veel veiliger, bij snelheden boven de 100 geldt dat elke kilometer harder rijden voor drie tot vier procent meer dodelijke slachtoffers zorgt
- tenslotte nemen ook de files af als we 100 rijden

Hoezo ondoordacht of van het paadje af?
Zoals ik hierboven zei: 0km/u zorgt voor nog meer voordelen.

Laat me dan eventjes de gedachtekronkel terug draaien: en als ik elektrisch rij, mag ik dan wel terug 120 km/u rijden? Het zou voor mij een initiatief zijn om volledig elektrisch te willen rijden. Of, mag ik terug 120km/u rijden als ik zonnepanelen leg, een mottige sticker op mijn achterruit plak dat mijn wagen gevuld is met hernieuwbare energie, en dus geen boete mag krijgen?
 
Terug
Bovenaan