Snelheidsbeperkingen of (salaris)wagens beperken (100 op snelwegen)

Goch niet alleen de bedrijfswagen he, imo ga je ook niet kunnen raken aan de die hoeveelheid prive wagens die er nu teveel zouden zijn zonder ook maar enige investering in alternatieven en betere infrastructuur. Imo moeten we ook niet doen alsof het enkel door het fiscale is dat er zoveel wagens rondrijden, we zitten hier in een land met een slechte ruimtelijke ordening, slecht openbaar vervoer, slechte infrastructuur voor fietspaden en een mentaliteit dat de auto de enige manier is voor van A naar B te raken (maar ook dit is weer een kip en het ei verhaal). Je kan de mensen geen ongelijk geven dat men in de huidige situaties kiest voor de wagen. Maar imo mag er wel nagedacht worden en actie ondernomen om die zaken aan te pakken zodat er minder wagens noodzakelijk zijn.
Wij wonen in de Antwerpse rand, afgelopen weekend in Antwerpen stad gaan eten.
Opties: fiets, OV of auto.
  • Fiets: normaal de favoriete oplossing. 40 minuten fietsen maar jammer genoeg platte band op m'n vriendin haar fiets (Tern, dus zelf ni te vervangen). Dan maar OV of auto.
  • OV: 1 uur van huis tot restaurant. Bus nemen en overstappen op de tram. Kostprijs: 2.5 euro per rit. 10 ritten kaart: 1.7 euro: 6.8 euro.
    Of we rijden tot aan een park & ride en nemen de tram maar qua reistijd zit ge dan aan't zelfde. 20 minuten nr de P&R, 35 a 40 minuten op de tram (vanuit Merksem of Wommelgem).
  • Auto: 25 minuten, 6.9 euro voor de parking, los in't centrum.

Tja, dan is de keuze rap gemaakt. Reistijd, comfort, prijs: de auto wint gewoon. Ge moet geen rekening houden met wegvallen van trams of bussen of tot wanneer ze rijden. En ik ben echt niet anit openbaar vervoer maar het zit hier gewoon zo slecht in elkaar.
Wat als robotica voor consumenten doorbreekt? Iedereen een thuisrobot die taakjes uitvoert. Weer enorme energievraag erbij. Of een ruimtevaartindustrie die veel betaalbaarder wordt waardoor allerhande privé-initiatieven satellieten de ruimte in willen schieten.

Innovatie is geweldig voor een verbetering van onze levenskwaliteit, maar we moeten erkennen dat we momenteel op relatief korte termijn op grenzen botsen waar we als mensheid met al ons denkvermogen geen goeie oplossing voor hebben, behalve een beetje vaart minderen.
Innovatie is er genoeg al lijkt mij de prioriteit soms wat fout te zitten. Veel innovatie maar vooral met economische groei in't achterhoofd.
Maar er zijn nog genoeg pracht initiatieven, zie bv. de Zipline drones met hun werk in Rwanda. Da's iets waar ik oprecht blij van wordt.
 
Tja, dan is de keuze rap gemaakt. Reistijd, comfort, prijs: de auto wint gewoon. Ge moet geen rekening houden met wegvallen van trams of bussen of tot wanneer ze rijden. En ik ben echt niet anit openbaar vervoer maar het zit hier gewoon zo slecht in elkaar.
Zelf ben ik niet zo gesteld op dat reiscomfort (ik heb nog jaren de Brusselse metro genomen), maar het grote doorslaggevende argument is voor mij toch gewoon betrouwbaarheid.

Je kan met de wagen in de file staan, maar het merendeel zijn structurele files en dus voorspelbaar, en heel af en toe verlies je dan eens echt onverwacht tijd door een ongeval.

Anderzijds, ik heb nu jaren de trein genomen, ik ben er zelfs voor naast een station gaan wonen, en het is toch echt zuivere frustratie geweest bij momenten. Het probleem is dat ik een overstap had tussen twee treinritten van pakweg 20 minuten. Dus eigenlijk een soort korteafstandstraject vooral binnen Brussel. Maar de NMBS heeft natuurlijk lijnen die doorheen heel het land gaan en Brussel doorkruisen. Resultaat is dat in de terugkomende richting er bijna altijd vertraging was voor trein 1, waardoor de kans zeer hoog was dat ik de aansluiting miste. En dan begon de miserie: in de spits krijg je dan 25-30 min extra reistijd aan je been, maar als ik durfde pas om 18u op het werk te vertrekken was dat kennelijk zo exotisch laat dat trein missen=een uur wachten in Jette of Bockstael, twee stations waar je niet/amper binnen kan staan.

Pas op, ik heb vrienden die een rechtstreekse trein hebben naar Brussel, en dan is dat zalig. Je kan vertraging hebben, maar dan verlies je geen aansluiting. Maar voor mij is het feit dat ik infeite gewoon van de Noordrand van Brussel naar het zuiden van de stad niet kan geraken via de trein op een betrouwbare manier (en vooral dan terug) toch wel een teken dat er iets schort (dit is hetzelfde bedrijf uiteindelijk). Als je dan infeite even lang onderweg bent met de wagen, of zelfs minder lang buiten de spits, en met een baby zit, dan incasseer je gewoon de kost van de benzine en neem je de wagen. Dat heeft echt mijn stressniveau doen dalen.

Algemeen is er gewoon nood aan een pak investeringen, zowel in de voertuigen zelf als in de infrastructuur. Er zijn nog een pak stations waar je een ellenlange trap omhoog moet van het perron naar het station en er geen lift is. Wat moet je eigenlijk doen als je slecht te been bent of in een rolstoel zit? En dan spreek ik nog niet over bussen/De Lijn, enkele jaren terug moest mijn vrouw daarmee naar allerhande cursussen geraken, en geregeld kwam er gewoon geen bus opdagen, waarna de chauffeur van de volgende bus eens zijn schouders ophaalde.
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik niet zo gesteld op dat reiscomfort (ik heb nog jaren de Brusselse metro genomen), maar het grote doorslaggevende argument is voor mij toch gewoon betrouwbaarheid.
Ja, da's ook ni doorslaggevend hoor. Maar de totale som valt gewoon verkeerd uit voor het OV.
Anderzijds, ik heb nu jaren de trein genomen, ik ben er zelfs voor naast een station gaan wonen, en het is toch echt zuivere frustratie geweest bij momenten.
In Mechelen gewoond op nog geen kilometer van het station. Dus ook veel de trein genomen en dezelfde ervaringen/frustraties :)
Of simpele dingen: housewarming in Berchem. Laatste trein van Berchem naar Mechelen op een zaterdagavond: kwart voor twaalf.
Da's eigenlijk belachelijk vroeg. Als ik dan bv. NL zie: destijds tijdens Roadburn: de hele nacht om het uur ofzo treinen naar omliggende steden.

Ik weet dat dat geld kost hé maar da's zoiets waar ge een directe kost hebt en indirecte opbrengsten (zoals bv minder wagens, minder uitstoot, minder kan op ongevallen met de wagen).
 
Ja, da's ook ni doorslaggevend hoor. Maar de totale som valt gewoon verkeerd uit voor het OV.

In Mechelen gewoond op nog geen kilometer van het station. Dus ook veel de trein genomen en dezelfde ervaringen/frustraties :)
Of simpele dingen: housewarming in Berchem. Laatste trein van Berchem naar Mechelen op een zaterdagavond: kwart voor twaalf.
Da's eigenlijk belachelijk vroeg. Als ik dan bv. NL zie: destijds tijdens Roadburn: de hele nacht om het uur ofzo treinen naar omliggende steden.

Ik weet dat dat geld kost hé maar da's zoiets waar ge een directe kost hebt en indirecte opbrengsten (zoals bv minder wagens, minder uitstoot, minder kan op ongevallen met de wagen).
Maar die minder wagens/uitstoot/... is echt niet zo heel relevant om 12u 's nachts hoor... Dat gaat over zo'n lage aantallen dat het geen enkel verschil zal maken.
 
- Ivm kip of het ei debat tussen fietsers (en treinpendelaars) en infrastructuur. Tot spijt van wie het benijdt, maar infrastructuur is echt wel het ei en de fietsers de kip. Sinds op de kleine ring in Brussel min of meer veilige fietspaden zijn, zie je gewoon dat er véél meer fietsers zijn. Dat is gewoon geëxplodeerd. En je bent nog sneller dan de auto's ook.
Dus de fietsers zijn de kip die het ei van de infrastructuur legt? :biglaugh:
 
Niet vergeten dat er een feitelijk gebrek is aan echte gewest of expres -wegen om ons te verplaatsen met de wagen, eigen aan onze ruimtelijke ordening, de steenwegen genre N9 - dat zijn geen steenwegen meer want overal zone 50, nergens meer inhalen, veel verkeerslichten, bus die op de rijbaan stopt en daarbovenop op bepaalde punten continu verzadigd (soms van 7h00-18h00). Op zich zal tergend traag of stilstaand verkeer mss wel positief zijn voor de veiligheid - maar dat is uiteraard niet de wijze waarop men verkeersveiligheid tracht te verbeteren.

De integratie van de elektrische fiets heeft veel potentieel maar vereist ook een veilig en groot netwerk van fietspaden, wetende dat veel wegen eigenlijk al te smal zijn voor de auto's alleen is het een gigantische uitdaging dat uit te rollen, nog los van het budget/vergunningen/tijd. Het is en blijft ook een kwetsbare groep bij een ongeval - het MOET dus veilig zijn.

Openbaar vervoer is zeer handig - maar het moet werkelijk perfect bij jouw situatie passen om echt beter te zijn dan de wagen (zelfs met al de huidige miserie), zoals velen aangeven is 1 overstap soms nog haalbaar maar dan nog - een vriend van me woont in een buurgemeente van Denderleeuw en werkt in Brussel - zelfs die is sneller met de wagen, en dan spreken we van Denderleeuw - daar heb je echt elke 10 minuten een trein naar Brussel. Industrieterreinen zijn quasi nooit vlot te bereiken met het OV. Overheden zijn fan van het OV - dat is terecht, maar ze vergeten wel te vermelden dat veel kantoren van overheden echt wel goed gelegen zijn - dat is geen optie voor veel werkgevers.

De focus van verkeersveiligheid wordt automatisch gerelateerd aan het verminderen van het verkeer - maar hoe realistisch is die piste? We zijn met steeds meer en meer, buiten een kantoorgebouw wordt alles wat ook maar iets met productie te maken heeft gewoon naar de buitenzijden van steden en gemeenten verdreven - typisch zones met weinig OV. Elke beslissing heeft een gevolg - mooi voorbeeld is Amylum - gelegen pal in het centrum van Aalst, aan de Dender: het zou me niet verbazen dat een grote groep werknemers zich vlot met fiets/bus/trein verplaatst - maar ja, een echte fabriek in het centrum heeft dan andere nadelen - ook op vlak van verkeersveiligheid, getuige het tragische dodelijke ongeval een tijdje terug als gevolg van vrachtwagenverkeer - eigen aan een fabriek.
 
Maar die minder wagens/uitstoot/... is echt niet zo heel relevant om 12u 's nachts hoor... Dat gaat over zo'n lage aantallen dat het geen enkel verschil zal maken.
Als je mensen wil overtuigen dat het OV een valabel alternatief is, lijkt het me wel belangrijk dat je ook dan een aanbod hebt, ook al is dat op vlak van absolute waardes van reizigers en vermeden uitstoot niet indrukwekkend. Eigenlijk lijkt me dat ook gewoon een mentaliteitsverandering die wel wenselijk kan zijn: afstappen van al die OV-bedrijven als een soort van last te zien omdat ze amper winst/enkel verlies maken.

Maar dan zijn we natuurlijk weer beland bij het hele "wat zijn nu de taken van een overheid"-debat, waar de balans de laatste jaren veel meer gaat richting privatisering, en dan moet er winst gemaakt worden om levensvatbaar te zijn. Terwijl je volgens mij ook kan redeneren dat goed OV organiseren een overheidstaak mag zijn.

Niet vergeten dat er een feitelijk gebrek is aan echte gewest of expres -wegen om ons te verplaatsen met de wagen, eigen aan onze ruimtelijke ordening, de steenwegen genre N9 - dat zijn geen steenwegen meer want overal zone 50, nergens meer inhalen, veel verkeerslichten, bus die op de rijbaan stopt en daarbovenop op bepaalde punten continu verzadigd (soms van 7h00-18h00). Op zich zal tergend traag of stilstaand verkeer mss wel positief zijn voor de veiligheid - maar dat is uiteraard niet de wijze waarop men verkeersveiligheid tracht te verbeteren.

De integratie van de elektrische fiets heeft veel potentieel maar vereist ook een veilig en groot netwerk van fietspaden, wetende dat veel wegen eigenlijk al te smal zijn voor de auto's alleen is het een gigantische uitdaging dat uit te rollen, nog los van het budget/vergunningen/tijd. Het is en blijft ook een kwetsbare groep bij een ongeval - het MOET dus veilig zijn.
Ik heb het elders al gezegd maar dit is ook gewoon een erfenis door onze geschiedenis van al lang een (dicht)bevolkte streek te zijn en al een hele tijd een geïndustrialiseerd land. Al onze dorps- en stadskeren zijn organisch gegroeid over de eeuwen, waardoor er een chaotisch net van wegen is ontstaan, waar velen origineel ontworpen waren voor paard en kar, of misschien enkele wagens per uur. Onze secundaire wegen zijn veelal gegroeid uit de verbindingen tussen die kernen, en lopen daar dus door, terwijl jaren van "doe maar" ervoor heeft gezorgd dat iedereen naast die wegen is gaan wonen.

Als je dit vergelijkt met de meer geplande steden uit bv. de VS of Latijns-Amerika zit je hier gewoon met een (onmogelijke?) situatie waar een sowieso al vrij smalle weg nu in beide richtingen wagens, (e-)fietsen, bromfietsen, (e-)steps, enz. moet slikken. En die weg verbreden betekent mensen onteigenen. Ondertussen hebben ze aan de andere kant van de oceaan rustige dorpswegen die hier als expreswegen zouden dienstdoen met zo'n breedte. Ik heb naast zo'n weg gewoond: een voetpad/fietspad van meer dan een meter breed, en dan twee rijstroken die je hier in België als dubbele rijstroken zou opvatten, met een middenberm van een meter breed. Daar passeerde dan misschien 50 wagens op een uur tijd als het druk was.
 
Pas op, ik heb vrienden die een rechtstreekse trein hebben naar Brussel, en dan is dat zalig. Je kan vertraging hebben, maar dan verlies je geen aansluiting. Maar voor mij is het feit dat ik infeite gewoon van de Noordrand van Brussel naar het zuiden van de stad niet kan geraken via de trein op een betrouwbare manier (en vooral dan terug) toch wel een teken dat er iets schort (dit is hetzelfde bedrijf uiteindelijk). Als je dan infeite even lang onderweg bent met de wagen, of zelfs minder lang buiten de spits, en met een baby zit, dan incasseer je gewoon de kost van de benzine en neem je de wagen. Dat heeft echt mijn stressniveau doen dalen.

Ik heb jarenlang de trein Brugge - Brussel genomen en dat was eigenlijk perfect. Veel opties, op een uur stond ik in de hoofdstad en alle stress was weg. Brugge -> Brussel met de wagen was verschrikkelijk.
 
Maar die minder wagens/uitstoot/... is echt niet zo heel relevant om 12u 's nachts hoor... Dat gaat over zo'n lage aantallen dat het geen enkel verschil zal maken.
Ik had het over de algemene kosten/baten van het OV, niet alleen die van 12u 's nachts.
Zoals @Sylverscythe het zegt: we moeten afstappen van OV bedrijven te zien als iets te zien dat winst/zo weinig mogelijk verlies moet draaien. Goed openbaar vervoer betaalt zichzelf op andere vlakken terug.

Al wordt het niet geholpen door onze verschrikkelijke ruimtelijke ordening.
 
Ik heb jarenlang de trein Brugge - Brussel genomen en dat was eigenlijk perfect. Veel opties, op een uur stond ik in de hoofdstad en alle stress was weg. Brugge -> Brussel met de wagen was verschrikkelijk.
Welja, ik vermoed dat dit een IC was en je niet echt moest overstappen? Dan zal zo'n trein op een eigen spoor wel winst maken tegenover een verzadigde E40.

In mijn geval maakt die overstap gewoon heel het (korte) traject lastig. Ik zou ook liever 1u op een trein op mijn gemak zitten in plaats van 20 min + 10 min overstap + 20 min, veel praktischer om bv. te werken.
 
Mijn ervaring na enkele maanden speedpedelec is niet dat er een groot gebrek aan een enorm netwerk van fietspaden is. Om in Brussel te raken met mijn tocht van 25km doe ik soms een deel fietsostrade, en een deel kleine gemeentelijke baantjes waar zelfs in de spits weinig verkeer is. Die baantjes hebben vaak geen fietspaden maar zijn wel erg aangenaam om te fietsen.
Mijn grote probleem is vooral Brussel zelf, waar je hoe dan ook verplicht wordt je tussen enorm grote verkeersstromen te begeven. Kan de infrastructuur beter? Zeker en vast. Maar een drama is het niet bepaald. Hier een screenshot van mijn eigen 'fietsnetwerk' dat ik gebruik om van en naar het werk te fietsen. Helemaal links vind je eerdergenoemd kruispunt tussen Assesteenweg en Ninoofsesteenweg.
Wat je duidelijk ziet is dat de Ninoofsesteenweg zelf (de perfect rechte lijn recht naar Brussel) eigenlijk de snelste route zou zijn. Maar zoals eerder gezegd, dat zou compleet suicidaal zijn. Al de kronkelingen die ik maak maken mijn woon-werk route wsl 2km langer. (Google Maps stuurt me er recht over en da's nog altijd 23.6 km)

In Antwerpen was dat min of meer hetzelfde verhaal, behalve dat de fietsinfrastructuur in de stad zelf grootteordes beter was.
Het plannen van je route is wel iets dat een lange tijd in beslag neemt. Veel trail en error om wat deftige routes uit te stippelen.
 
Laatst bewerkt:
Wij wonen in de Antwerpse rand, afgelopen weekend in Antwerpen stad gaan eten.
Opties: fiets, OV of auto.
  • Fiets: normaal de favoriete oplossing. 40 minuten fietsen maar jammer genoeg platte band op m'n vriendin haar fiets (Tern, dus zelf ni te vervangen). Dan maar OV of auto.
  • OV: 1 uur van huis tot restaurant. Bus nemen en overstappen op de tram. Kostprijs: 2.5 euro per rit. 10 ritten kaart: 1.7 euro: 6.8 euro.
    Of we rijden tot aan een park & ride en nemen de tram maar qua reistijd zit ge dan aan't zelfde. 20 minuten nr de P&R, 35 a 40 minuten op de tram (vanuit Merksem of Wommelgem).
  • Auto: 25 minuten, 6.9 euro voor de parking, los in't centrum.

Tja, dan is de keuze rap gemaakt. Reistijd, comfort, prijs: de auto wint gewoon. Ge moet geen rekening houden met wegvallen van trams of bussen of tot wanneer ze rijden. En ik ben echt niet anit openbaar vervoer maar het zit hier gewoon zo slecht in elkaar.

Rondrijden in centrum Antwerpen is het meeste comfort? :ROFLMAO: En met die reistijd heb je veel geluk. Ga maar eens op welke andere random moment en kans is groot dat je lang stilstaat op de Kaaien, omdat er weer en masse dubbel "geparkeerd" wordt op de Turnhoutsebaan (en waar toch nooit op gecontroleerd wordt), of omdat je in cirkeltjes blijft gestuurd worden door de omleidingen (door 'wegenwerken' in irrelevante straatjes waar je wel nooit iemand ziet werken), etc.

Ik woon ook in de rand en ik geraak er met de fiets in een halfuurtje en met de brommer in 15/20 minuutjes. Er is gewoon geen betere/snellere manier, tenzij het weer zo'n typisch Belgische herfstdag is met oneindige regen.
 
Ik had het over de algemene kosten/baten van het OV, niet alleen die van 12u 's nachts.
Zoals @Sylverscythe het zegt: we moeten afstappen van OV bedrijven te zien als iets te zien dat winst/zo weinig mogelijk verlies moet draaien. Goed openbaar vervoer betaalt zichzelf op andere vlakken terug.

Al wordt het niet geholpen door onze verschrikkelijke ruimtelijke ordening.
Maar is dat zo?
Want die trein die 's nachts moet rijden voor 3 man, gaat véél meer CO2 uitstoten dan die 3 auto's. Het is een fabeltje dat OV goed is voor het milieu he, dat is énkel zo als die treinen ook effectief vol zitten. Elke trein die rijdt zonder passagiers is eigenlijk ecologisch echt een ramp.
 
Mijn ervaring na enkele maanden speedpedelec is niet dat er een groot gebrek aan een enorm netwerk van fietspaden is. Om in Brussel te raken met mijn tocht van 25km doe ik een deel fietsostrade, en een deel kleine gemeentelijke baantjes waar zelfs in de spits weinig verkeer is. Die baantjes hebben geen fietspaden maar zijn wel erg aangenaam om te fietsen.
Mijn grote probleem is vooral Brussel zelf, waar je hoe dan ook verplicht wordt je tussen enorm grote verkeersstromen te begeven. Kan de infrastructuur beter? Zeker en vast. Maar een drama is het niet bepaald. Hier een screenshot van mijn eigen 'fietsnetwerk' dat ik gebruik om van en naar het werk te fietsen. Helemaal links vind je eerdergenoemd kruispunt tussen Assesteenweg en Ninoofsesteenweg.

In Antwerpen was dat min of meer hetzelfde verhaal, behalve dat de fietsinfrastructuur in de stad zelf grootteordes beter was.
Het plannen van je route is wel iets dat een lange tijd in beslag neemt.
Die fietsostrades lijken me wel een goed idee, al zie je IMO daar ook wel het probleem dat ik hierboven aanhaalde over dat heel Vlaanderen eigenlijk wel al (inefficiënt) volgebouwd is.

Men wil hier een fietsostrade vervolledigen, dus eigenlijk een verbinding maken tussen al bestaande netwerken, langs het spoor. Men heeft nu een "voorkeurstraject" vastgelegd, en dan gingen ze nu bestuderen. Meer weet ik niet want zowel de provincie als de gemeente wil niets communiceren tot die studie afgelopen is. Maar het is nu al duidelijk dat als je een beetje fietsostrade wil naast het spoor je gewoon mensen gaat moeten onteigenen, dus een snelle uitvoering kan je daar al vergeten. Voor mij gaat dit over een stukje tuin, ik ben niet echt opgetogen met een rechtstreekse toegang tot mijn achterdeur dus dan kan ik investeren in een hek, maar tot daar. Maar ik heb buren die gewoon op enkele meters van de sporen wonen. Een eerdere communicatie met de provincie leerde me dat ze 14 m naast de sporen als ideaal zien (wat buffer en mensen rijden liefst op een breed fietspad met enige afstand van de trein), dan moeten er gewoon twee huizen weg.
 
Salariswagens:
  • Graag een correcte registratie en belasting van privégebruik of anders de wagen beperken tot woon-werkverkeer plus 500 km (vergelijkbaar met pakweg Nederland).
  • Een aparte snelheidslimiet voor salariswagens lijkt mij onwenselijk en zelfs gevaarlijk MAAR:
    • indien er een kilometerheffing komt, deze wél doorrekenen aan de chauffeur. Technisch makkelijk te realiseren in deze moderne tijden.
    • bij EV's: controle op gebruik van wagen als "batterij" om stroom opgewekt door de werkgever, mee naar huis te nemen.
      Enkel elektriciteit gebruikt voor woon-werkverkeer mag vergoed worden. Technisch allesbehalve evident.
SUV-plaag:
  • Helaas een ronduit onveilige én onecologische trend, tegengaan met hogere verkeersbelastingen lijken mij het minste. Ik zou verder gaan en de verkoop van zo'n auto's ook op andere manieren inperken.
  • Jammer voor de mensen die dat dan wél écht gebruiken voor waar het voor dient.

Kilometerheffing:
  • Tenzij er een stevige verhoging van de kwaliteit én veiligheid van ons openbaar vervoer komt (inclusief een stevige verlaging van marginaliteit en zwartrijden), absoluut niet.
    Zeker buiten de Vlaamse ruit maar eigenlijk ook gewoon daarbinnen is het op dit moment: te weinig beschikbaar, niet stipt genoeg en sterker nog: men pest treinpendelaars met nog eens de laatste euro's eruit te persen door zoveel mogelijk stationsparkings betalend te maken.
Snelheidsbeperking/energie/milieu:
  • de huidige 120 km/h is ook maar arbitrair tot stand gekomen, dat moet geen blijver zijn.
    100 km/h tijdens de spits lijkt mij niet onredelijk, 't is niet alsof je dan al sneller vooruit geraakt,
    130 km/h moet wat mij betreft niet, maar als symbolische compensatie? Waarom niet? Denk niet dat ik het zou doen, verbruikt merkbaar meer.
  • Bebouwde kom, trajectcontroles, ruimtelijke ordening, het is een ramp in dit land eerlijk gezegd. Dus die 50 km/h naar 30 km/h brengen, dat zou echt een klucht zijn. Focus gewoon op strenge controle in schoolomgevingen. Ik zou nog liever 60 km/h zien i.p.v. 50 -> 70 -> 50 -> 70.
Fietsen/fietsbelasting:
  • Terug naar de 19e eeuw of wat? Ik zou eerder inzetten op een verplichte verzekering bij elektrische fietsen, verplichte fietshelm.
  • Beperking van de snelheid tot 25 km/h zoals dat nu reeds technisch verplicht is lijkt mij voldoende.
  • https://www.standaard.be/cnt/dmf20230323_95776570
  • Grote probleem met die e-bikes en speedelecs zijn al die oude mensen die zelf al decennia niet meer aan een deftige snelheid gefietst hebben, die plots voluit "kunnen" gaan.
 
Of simpele dingen: housewarming in Berchem. Laatste trein van Berchem naar Mechelen op een zaterdagavond: kwart voor twaalf.
Da's eigenlijk belachelijk vroeg. Als ik dan bv. NL zie: destijds tijdens Roadburn: de hele nacht om het uur ofzo treinen naar omliggende steden.
Terwijl dat sommige landen het anders doen, was dit imho ofwel een speciaal aanbod voor Roadburn of een verkeerde herinnering :p
Tilburg-Eindhoven de nacht van zaterdag op zondag:
72XgGz6.png


Ter vergelijking, Gent-Antwerpen dezelfde dag:
OugrAtK.png


Lijkt mij vooral een andere focus: latere treinen + een trein ertussen <> vroegere "eerste" trein. En je zult voorstanders van beide systemen hebben.

Ik weet dat dat geld kost hé maar da's zoiets waar ge een directe kost hebt en indirecte opbrengsten (zoals bv minder wagens, minder uitstoot, minder kan op ongevallen met de wagen).
Maar is dat ook zo? Want tenzij je aansluitingen hebt (ofwel bus of andere treinen), gaan er denk ik niet veel mensen treinen tussen steden pakken 'snachts.
 
Men wil hier een fietsostrade vervolledigen, dus eigenlijk een verbinding maken tussen al bestaande netwerken, langs het spoor. Men heeft nu een "voorkeurstraject" vastgelegd, en dan gingen ze nu bestuderen. Meer weet ik niet want zowel de provincie als de gemeente wil niets communiceren tot die studie afgelopen is. Maar het is nu al duidelijk dat als je een beetje fietsostrade wil naast het spoor je gewoon mensen gaat moeten onteigenen, dus een snelle uitvoering kan je daar al vergeten. Voor mij gaat dit over een stukje tuin, ik ben niet echt opgetogen met een rechtstreekse toegang tot mijn achterdeur dus dan kan ik investeren in een hek, maar tot daar. Maar ik heb buren die gewoon op enkele meters van de sporen wonen. Een eerdere communicatie met de provincie leerde me dat ze 14 m naast de sporen als ideaal zien (wat buffer en mensen rijden liefst op een breed fietspad met enige afstand van de trein), dan moeten er gewoon twee huizen weg.
Iets zegt me dat veel gemeentes zelf niet zo opgetogen zijn met het hele fietsostrade-verhaal vanwege de ongelofelijk administratieve knoop en allerhande belangen die meespelen, en dat ze er daarom ook niet met volle vaart aan meewerken. Enorm jammer. @anders. postte hier een link naar de meest ridicule moordstrook aller tijden, en als je dan een beetje uitzoomt zie je op de kaart parallel aan die steenweg op één km afstand de spoorlijn Aarschot-Lier, waar blijkbaar ook een fietsostrade komt. Helaas lees je daar bij de helft van het traject 'tracé-onderzoek'. Dat kan nog gerust 5 jaar duren eer men in actie schiet.
Behalve de verwijzing naar de 19de eeuw, verrassend redelijk. :p
 
Iets zegt me dat veel gemeentes zelf niet zo opgetogen zijn met het hele fietsostrade-verhaal vanwege de ongelofelijk administratieve knoop en allerhande belangen die meespelen, en dat ze er daarom ook niet met volle vaart aan meewerken. Enorm jammer. @anders. postte hier een link naar de meest ridicule moordstrook aller tijden, en als je dan een beetje uitzoomt zie je op de kaart parallel aan die steenweg op één km afstand de spoorlijn Aarschot-Lier, waar blijkbaar ook een fietsostrade komt. Helaas lees je daar bij de helft van het traject 'tracé-onderzoek'. Dat kan nog gerust 5 jaar duren eer men in actie schiet.

Behalve de verwijzing naar de 19de eeuw, verrassend redelijk. :p
Wel, wij wonen quasi naast die spoorweg he :), en ik denk dat ik blij ga mogen zijn als ik die fietsostrade ooit zal mogen zien. Er staan gigantisch veel huizen naast die spoorlijn. en er loopt geen parallelweg vlak naast de spoorweg die ze kunnen gebruiken. Anderzijds weet iedereen die hier in de buurt ook dat ze die steenweg ten alle kost moeten vermijden met de fiets, en nemen ze gewoon de parallele wegen door de woonwijken etc.

Op die steenweg gaan ze trouwens nu 1 rond punt aanpassen, en de werken zijn nog maar net begonnen en ze zijn al voor een half jaar stilgelegd omdat er 1 stuk grond nog niet in orde is. Die eigenaar van dat stuk grond ziet de prijs ook ineens omhoog schieten :p

btw:
https://rtv.be/artikels/tegen-2021-zou-heistse-moordstrook-aangepakt-worden-a62873
 
Rondrijden in centrum Antwerpen is het meeste comfort? :ROFLMAO: En met die reistijd heb je veel geluk. Ga maar eens op welke andere random moment en kans is groot dat je lang stilstaat op de Kaaien, omdat er weer en masse dubbel "geparkeerd" wordt op de Turnhoutsebaan (en waar toch nooit op gecontroleerd wordt), of omdat je in cirkeltjes blijft gestuurd worden door de omleidingen (door 'wegenwerken' in irrelevante straatjes waar je wel nooit iemand ziet werken), etc.

Ik woon ook in de rand en ik geraak er met de fiets in een halfuurtje en met de brommer in 15/20 minuutjes. Er is gewoon geen betere/snellere manier, tenzij het weer zo'n typisch Belgische herfstdag is met oneindige regen.
Ik zit comfortabeler in mijn wagen dan op de tram of bus hoor :p
En qua reistijd: zo uitzondelijk zot is dat niet. Nu met de vele werken is het wel iets moeilijker geworden maar meestal ben ik ni zot lang onderweg.

Maar is dat ook zo? Want tenzij je aansluitingen hebt (ofwel bus of andere treinen), gaan er denk ik niet veel mensen treinen tussen steden pakken 'snachts.
Maar is dat zo?
Want die trein die 's nachts moet rijden voor 3 man, gaat véél meer CO2 uitstoten dan die 3 auto's. Het is een fabeltje dat OV goed is voor het milieu he, dat is énkel zo als die treinen ook effectief vol zitten. Elke trein die rijdt zonder passagiers is eigenlijk ecologisch echt een ramp.
Maar het gaat over meer dan die treinen 's nachts hé. Dat is wat zowel @Sylverscythe als ik zeggen: stop er mee om een OV bedrijf te zien als iets dat winst moet maken. Investeer er in en maak het aanlokkelijk, dan gaat ge uw bussen, trams en treinen meer vullen en haalt ge der onrechtstreeks toch meer voordeel uit?
 
Ik zit comfortabeler in mijn wagen dan op de tram of bus hoor :p
En qua reistijd: zo uitzondelijk zot is dat niet. Nu met de vele werken is het wel iets moeilijker geworden maar meestal ben ik ni zot lang onderweg.



Maar het gaat over meer dan die treinen 's nachts hé. Dat is wat zowel @Sylverscythe als ik zeggen: stop er mee om een OV bedrijf te zien als iets dat winst moet maken. Investeer er in en maak het aanlokkelijk, dan gaat ge uw bussen, trams en treinen meer vullen en haalt ge der onrechtstreeks toch meer voordeel uit?
Maar momenteel wordt dat ook niet zo aanzien (aangezien het een verlieslatend bedrijf is dat niet geprivatiseerd wordt)?
Ik denk ook dat niemand echt vindt dat ze winst moeten maken, break-even draaien zonder belastingsgeld zou al heel leuk zijn. Het probleem is dat er nu bergen belastingsgeld naar verschoven worden, de tickets niet bepaald goedkoop zijn, en iedereen nog altijd het gevoel heeft dat de service nu niet bepaald top is.
Hét grote probleem van treinen, is dat die met hubs werken. Als ik naar Antwerpen of Leuven wil, zal ik ongetwijfeld de trein nemen.
Naar Gent, is het echter 1.5u, dat is 20 min langer dan met auto).
Naar Charleroi: 3u (itt 1u 20 min met auto).
En dat heeft niks met stiptheid of service te maken, dat is puur omdat er overstappen tussen zitten. En dat krijg je nooit opgelost met treinen.
 
Terug
Bovenaan