Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Typisch wat in vele discussies over expertenrapporten gebeurt: Er worden door een expert/expertengroep 10 voorstellen gedaan, waarvan 1 waarover veel discussie is (en dus veel in de media komt). Even later: "de experts denken niet aan ... (een van die andere 9), wat een waardeloos rapport"
 


Gestegen energieprijzen

Een eerste belangrijk luik in het rapport gaat over de gestegen energieprijzen, de belangrijkste motor van de hoge inflatie. De expertengroep pleit ervoor om een ‘structuur van paraatheid voor de energiecrisis’ uit te bouwen, naar analogie met de crisisstructuren die snel beslissingen konden nemen tijdens de coronacrisis. Een snelle maatregel die volgens de experten op tafel moet komen is het invoeren van autovrije zondagen en het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen tot 100 kilometer per uur. Ook het aanbevelen van telewerk en openbaar vervoer moet overwogen worden.
Aha, dat is nu het eerste artikel waarin ik die extra dingen zie staan (nuja, het zit achter een paywall :p, maar goed).

Maar ik merk daar een groot verschil tussen enerzijds "autovrije zondagen en verlagen van maximumsnelheid" en anderzijds "telewerk".
De eerste zijn namelijk dingen die je gewoon zelf ook kan kiezen om te doen om uw koopkracht te verhogen. Die laatste is iets dat door uw werkgever wordt gekozen en daarvoor is dus regelgeving nodig.
Openbaar vervoer hangt er wat van af. Met combinatie van thuiswerk kan dat wel eens duurder uitvallen dan de auto (doordat je geen abonnement moet nemen). Voorbeeld van mezelf:
Heen en terug met trein: 25.6€ (speciaal geval, diabolotaks), halftijds abonnement is 52€ (voor 2 keer op en af) dus ook niet goedkoper. Voltijds abonement is 152€ voor 4 keer op en af, dus duurder.
 
Ik blijf het raar vinden dat "100km/u rijden" een maatregel voor de koopkracht is, maar pushen naar thuiswerk niet. Ik heb sinds 15/03/2021 7420km gereden ipv de 31250km die ik daarvoor op diezelfde periode reed.
Of dus een brandstofbesparing van 1668.1€ of aan de huidige prijzen 3336€.

Maar nu corona "gedaan" is (geen idee hoe dat bepaald is, er zijn nog steeds meer dagelijkse besmettingen dan in "de 2e golf"), is er geen enkele raadgeving meer om thuiswerk te promoten... Het heeft nochtans een véél grotere invloed op de koopkracht en het milieu.
Dit dus, zo hard he.
 
Openbaar vervoer hangt er wat van af. Met combinatie van thuiswerk kan dat wel eens duurder uitvallen dan de auto (doordat je geen abonnement moet nemen). Voorbeeld van mezelf:
Heen en terug met trein: 25.6€ (speciaal geval, diabolotaks), halftijds abonnement is 52€ (voor 2 keer op en af) dus ook niet goedkoper. Voltijds abonement is 152€ voor 4 keer op en af, dus duurder.
Een halftijds abonnement gebruik je niet noodzakelijk maar 2 keer, in de praktijk kan je dat 3 keer gebruiken (3 weken lang). Voltijds abo is "4,3333" keer, maar is sowieso goekoper op jaarbasis.
 
Een halftijds abonnement gebruik je niet noodzakelijk maar 2 keer, in de praktijk kan je dat 3 keer gebruiken (3 weken lang). Voltijds abo is "4,3333" keer, maar is sowieso goekoper op jaarbasis.
Jaja, maar ik moet maar 1x per week gaan (dus 2x op 15 dagen)?
Je kàn het meer gebruiken, maar daar zit eigenlijk het probleem bij de combinatie van abonnement en thuiswerk he.

Nu, in mijn geval zijn individuele tickets gewoon heel duur door de diabolotaks he. Voor een deel van de bevolking zal OV nog steeds goedkoper zijn dan met de auto te gaan, zéker als ze ook parking zouden moeten betalen bvb. Ik wou gewoon meegeven dat de combinatie van die 2 maatregelen niet persé "dubbele winst" is.
 
Jaja, maar ik moet maar 1x per week gaan (dus 2x op 15 dagen)?
Je kàn het meer gebruiken, maar daar zit eigenlijk het probleem bij de combinatie van abonnement en thuiswerk he.
als je elke week dezelfde dag gaat, ga je 3 keer in 15 dagen.
 
Ik blijf het raar vinden dat "100km/u rijden" een maatregel voor de koopkracht is, maar pushen naar thuiswerk niet. Ik heb sinds 15/03/2021 7420km gereden ipv de 31250km die ik daarvoor op diezelfde periode reed.
Of dus een brandstofbesparing van 1668.1€ of aan de huidige prijzen 3336€.

Maar nu corona "gedaan" is (geen idee hoe dat bepaald is, er zijn nog steeds meer dagelijkse besmettingen dan in "de 2e golf"), is er geen enkele raadgeving meer om thuiswerk te promoten... Het heeft nochtans een véél grotere invloed op de koopkracht en het milieu.

Goed punt. Kleine kanttekening is (bij mij toch) dat de verwarming in de winter thuis dan ook overdag moet opstaan.

Ik ga dan ook wel 99% van de tijd met de fiets naar het werk, dus thuiswerk zou mijn koopkracht eerder doen dalen :p
In jouw geval, als je zoveel km moet doen, zal het idd nog steeds een stevig verschil maken.
 
Ahja :D Dat was niet zo slim van mij :D. Halftijds abonnement is dus goedkoopste optie inderdaad.
Ik heb van mijn werkgever een soort van treinpas gekregen "railease" heet dat.

Dat is 20 dagen over een half jaar dat ik mag reizen ermee

Dus dagen = geen heen en weer zoals een railpass. Ik vul een dag in en mag dan eender waar naartoe gaan die dag.
 
Maximumsnelheid omlaag om de koopkracht te verhogen. Het moet niet veel gekker dan dit worden. Gaat het dan over de koopkracht van de overheid door alle bijkomende flitsboetes die ze daarmee gaan kunnen uitschrijven?

Dat ze het doen onder het motto van veiligheid of milieu kan ik ergens nog begrijpen, maar onder het motto van koopkracht is toch de grootste bullshit ooit. De mensen die effectief willen besparen kunnen hun nu ook gewoon aan 90km/h rechts tussen de vrachtwagens houden om te besparen, daarvoor zijn er echt geen bijkomende betuttelende maatregelen nodig. 120km/h 's avonds op een lege snelweg is nu trouwens al ridicuul traag, en dan vooral wanneer je terugkomt van Duitsland. Zou gewoon opgetrokken moeten worden naar 130km/h met dynamische borden in functie van de verkeersdrukte.

Op weg naar vakantie trouwens gemerkt dat benzine in Duitsland en Slovenië ruim goedkoper staan dan hier. Als het hun dus écht om de koopkracht te doen is kunnen ze de accijnzen net als in die landen gewoon verder verlagen.

Blijven inzetten op telewerk zou voor velen, vooral diegene zonder bedrijfswagen/tankkaart en geen terugbetaald OV abbo, inderdaad zoals aangehaald meer opleveren aan koopkracht, om over de tijdswinst nog te zwijgen.

Mijn Golf begint om de zoveel tijd te blazen (regenereren) als ik te lang korte ritjes heb gedaan die niet over 50km/h gingen. En stinken dat dat doet.
Volkswagen is daar nogal gekend voor. Historisch gezien ook redelijk wat ervaring mee. :unsure:
 
Terug
Bovenaan