Voorstel tot verlagen maximum snelheid op snelwegen

Een fetish voor regels betekent niet per se dat er meer regels moeten bijkomen. De toespeling die ik maakte was er eentje van dat de regel voor sommige mensen altijd hoger staat dan eender wat, zonder nuance of bedenking.

Het is allemaal al eens gezegd geweest, de topic ligt dan even stil, en dan zie je ineens weer dezelfde teneur terugkomen. Ik ben heus niet begonnen met posts zonder inhoud, wees eens eerlijk.

Nu kom je weeral af met een drogreden. Je hoeft niet te stellen dat iemand tegen is, omdat die moeilijk om kan met verandering. Verandering is niet per se slecht. Verander het dan naar 130km/h!
Die groep mensen die jij definieert "klampen" zich helemaal niet vast aan een bepaalde vogelpik die ooit eens gebeurd is. Nee, die mensen hebben gewoon een andere mening dan die van jou, maar jij wil die niet accepteren omdat 1 politicus of 1 denktank dit als een valabele verandering naar voren schuift.
Als er kan worden aangetoond dat 130 km/u beter is, is dat voor mij geen probleem hoor. Enkel lijkt het er toch op dat 100 km/u beter is. Een groot deel van de argumenten tegen zijn gewoon niet erg sterk hé, allez mensen die in slaap vallen en dergelijke. Een paar mensen deden dan effectief moeite om wat te discussiëren, maar ik zie gewoon niet in hoe (en ik ga niet opnieuw beginnen) inzoomen op een specifieke situatie waar je denkt dat 100 km/u gevaarlijker is, een argument wordt.

Jouw punt is al een paar keer "het is niet omdat studies of politici iets zeggen dat het zo is". Ok, waarvan akte, en hoe komen we dat te weten, door niets te doen? Je kon exact hetzelfde zeggen over elke wet of maatregel die weldegelijk een verbetering bracht, en dat werd effectief ook gedaan. "Gordelplicht? Het is niet omdat politici en experts zeggen dat zo'n gordel veilig is, dat het zo is hé, wat als je een brandend voertuig moet verlaten?"

Ik ben hier terug ingetrokken door op @anders. te reageren, jij dropt dan een loze post en reageert wat gepikeerd als er reactie op komt, tjah. We verschillen inderdaad van mening, maar ik krijg gewoon nogal de kriebels van dat "ik weet het beter dan een studie want ik heb boerenverstand"-riedeltje.

En nu blijf ik uit deze thread want het is niet of er wordt hier nog veel interessants gezegd.
 

daar is de theorie wel juist gebleken maar tis geldklopperij
Een onderzoek door VIAS Institute. De instelling die eveneens ook de technische controles doet van de trajectcontroles en de werking ervan controleert. Het gevaar bestaat erin dat zo'n instelling zichzelf relevant moet maken/blijven, en dat je met bepaalde vooroordelen aan dat onderzoek begint. Het zou nogal idioot overkomen om geen effecten te meten terwijl je net zelf trajectcontroles voorgesteld hebt als plan voor de verkeersveiligheid nee?

Het zou ook interessant zijn om te weten als ze gelijktijdig met het invoeren van de trajectcontroles, ook ingrijpende infrastructuurwerken ondernomen hebben. Die factor zou namelijk voor een stuk de winst in verkeersveiligheid kunnen verklaren. Zie bvb. de E40 Brussel-Leuven.

Ik geloof zeker dat trajectcontroles meehelpen aan de verkeersveiligheid en dat de gemiddelde snelheid inderdaad daalt. Maar de grootte van dat effect, daar stel ik mij vragen bij want veel onderbouwing geeft dat artikel niet. En dan kan je je de vraag stellen als het kosten/baten de moeite waard is, en vooral hoeveel zin het zou hebben om de snelheid nog verder te verlagen.
 
Met wat dan wel?
Ik ga er vanuit dat zulke voorstellen wel komen vanuit 1 of andere conclusie van studies.
Je verbruikt effectief minder als je trager rijdt.
Er is een betere doorstroming als je rustiger rijdt.
En er is een betere verkeersveiligheid als je trager rijdt.
Zie antwoord @anders. Daarnaast zie het volgende :

Wat je kan argumenteren is of het zin heeft om overal 100 te nemen ipv 120 maar dan gaat je verbruik stijgen maar heeft soms minder met doorstroming te maken.
Er wordt gesteld dat een verlaging van 120 -> 100 beter is voor de totaliteit. Terwijl dit je reinste nonsens is. Wat niet wil zeggen dat het niet beter kan zijn op bepaalde locaties. Al zit de oplossing voor mij niet noodzakelijk in het aanpassen van de snelheden maar in het aanpassen van de infrastructuur. Dat zorgt voor veel minder problemen dan de snelheid. En als je de snelheid toch wilt aanpassen, houdt u dan gewoon aan de bestaande onderverdelingen.
Persoonlijk voor mij zie ik geen reden waarom ik 1 set arbitraire regeltjes dien te vervangen door een ander set arbitraire regeltjes terwijl die set arbitraire regeltjes enkel in het verkiezingsprogramma van groen zat. En die bij de anderen op geen enkel moment nog maar te overwegen waren.

Snelheid is voor mij dan ook eerder een contribuerende reden voor de gevolgen van een accident, maar in de meeste gevallen niet de oorzaak van een accident. Of toch niet de oorzaak voor het verschil tussen dat accident had niet voorgevallen indien ik ipv 120, 100 had gereden. Al baseer ik mij voor het laatste vooral op het voorlopig 1ne accident dat ik gehad had (houd hout vast). En dat was eerder tgv verstrooidheid tgv handsfree bellen en mijn mannelijk brein dat niet kan multitasken.

Idem van de 70 ipv 90 : overal in Vlaanderen stond het vol van borden '70', best om het dan om te wisselen toch?
En nu zie ik gewoon zone 70, zone 50 en zone 30 borden... dan had ik liever standaard 90, en zet uw zone borden waar je vindt dat ze nodig zijn.
Al moet ik eerlijk zijn dan ik liever de algemene regel van 90 heb met borden van 70. Worst case scenario mis ik dan 1 bord, terwijl het nu wel eens enorm klote kan zijn als ik juist een zone 50 bord gemist heb op wat anders een gewone connectieweg was.

Ah, ja, het doortrekken tot in het belachelijke, die hadden we in deze thread nog niet gehoord. Ik denk dat een zeer belangrijke factor in dit alles de economie is hoor. Mensen zich makkelijk laten verplaatsen om te werken en te consumeren is volgens mij altijd prioriteit 1 geweest, wat ook verklaart hoe de grootste randdebiel aan een rijbewijs kan raken uiteindelijk.
En het enigste wat ik zie, is gewoon een vicieuze cirkel naar onder onder de invloed van emoties. Niet meer, niet minder.
Net zoals dat mijn houdt het zoals het is, ook vooral gebaseerd is op emoties. Maar ik ben dan ook niet iemand die verandert om te veranderen of dat als meerwaarde ziet.

Maar zeg eens, welke grote reden is er dan om een weinig populaire maatregel te nemen?
Omdat de groenen dan toch met 1 trofee kunnen stoefen die ze behaald hebben in hun programma. En de kans dat ze daarmee hun kiespubliek mee tegen de haren gaan strijken, acht ik lager dan als VLD, VB, CDV, NVA,... dit zouden doen.
 
Wat mij eigenlijk het meest stoort, is de prioriteiten waarin dit soort dingen worden voorgesteld.
Het ging origineel over de koopkracht, daar heb je geen wetgeving voor nodig, mensen zullen zelf wel 100km/u gaan rijden als ze vinden dat dat genoeg bespaart.

Daarna ging het over milieu, doorstroming en verkeersveiligheid. Dat eerste, oké, dat kan. Al vermoed ik dat de impact veel kleiner gaat zijn dan wordt beweerd.
Dat tweede, dat is effectief al tegengesproken door experten dat in België de capaciteit van de ringwegen de oorzaak van de files is.
Dat derde... Echt letterlijk elk ongeval op een autostrade dat in de media komt gaat over ofwel een vrachtwagen/auto die op een file rijdt, of iemand die véél te snel reed. Je kan ook de pakkans nog veel harder opdrijven ipv de grenswaarde naar beneden te halen. Dan heb je misschien ook effectief effect op de verkeersveiligheid. Voor mij is trajectcontrole overal en rijbewijs met punten en automatische controle op gsm-gebruik allemaal geen enkel probleem omdat je daar diegenen die de regels niet respecteren mee straft itt de regels dan nutteloos verstrengen.
 
Het kan mij toch nog altijd schelen dat op de wegen waar ik vroeger 90 mocht rijden, dit nu best case nog maar 70 is (soms zelfs gewoon 30 - 50).
En dat is al vlot 10 - 20 jaar geleden.

Ik zie echt niet in waarom dat minder verbruik, betere doorstroming, én hogere verkeersveiligheid een reden zouden zijn om dat te verlagen naar een andere via vogelpik gekozen set van 3 cijfers. Want hey, 90 op autostrades is nog beter voor het verbruik, doorstroming en hogere verkeersveiligheid. Hell laat ons het brengen op 30 met uitzondering van het OV of taxi's. Dan is er geen enkele reden om nog een eigen wagen te nemen, wat leidt tot NOG minder verbruik, een nog betere doorstroming en een nog hogere verkeersveiligheid.

Laat ons dan ook een kat een kat noemen. Dit heeft in realiteit niets te maken met minder verbruik, betere doorstroming en hogere verkeersveiligheid.

90 zou inderdaad nog beter zijn. Maar de wrange realiteit is dat beleidsmakers in de maatschappij moeten rekening houden met een schijnbaar grote groep mensen die niet in staat zijn om hun emotionele reacties over maatregelen die, bij monde van diezelfde mensen, leiden tot minder verbruik, betere doorstroming, en een hogere verkeersveiligheid, even door te slikken om te kunnen instemmen met maatregelen die als grootste bijwerking hebben dat men voor enkele minuten in de dag meer het ongemak zal moeten verduren van in de auto te zitten.
 
Een onderzoek door VIAS Institute. De instelling die eveneens ook de technische controles doet van de trajectcontroles en de werking ervan controleert. Het gevaar bestaat erin dat zo'n instelling zichzelf relevant moet maken/blijven, en dat je met bepaalde vooroordelen aan dat onderzoek begint. Het zou nogal idioot overkomen om geen effecten te meten terwijl je net zelf trajectcontroles voorgesteld hebt als plan voor de verkeersveiligheid nee?

Het zou ook interessant zijn om te weten als ze gelijktijdig met het invoeren van de trajectcontroles, ook ingrijpende infrastructuurwerken ondernomen hebben. Die factor zou namelijk voor een stuk de winst in verkeersveiligheid kunnen verklaren. Zie bvb. de E40 Brussel-Leuven.

Ik geloof zeker dat trajectcontroles meehelpen aan de verkeersveiligheid en dat de gemiddelde snelheid inderdaad daalt. Maar de grootte van dat effect, daar stel ik mij vragen bij want veel onderbouwing geeft dat artikel niet. En dan kan je je de vraag stellen als het kosten/baten de moeite waard is, en vooral hoeveel zin het zou hebben om de snelheid nog verder te verlagen.
Ik weet dat het voor hardrijders moeilijk is om te verteren, maar deze studie staat niet alleen. Er zijn ook systematische dalingen van het aantal slachtoffers op plaatsen waar vaste camera's worden geplaatst, en het plan Sarkozy (rijbewijs met punten, strenge controles) deed het aantal verkeersdoden met meer dan 20% dalen.

Dus stel je er maar vragen bij, maar dat is dan omdat je gewoon alle relevante studies ter zake negeert.
 
Ik weet dat het voor hardrijders moeilijk is om te verteren, maar deze studie staat niet alleen. Er zijn ook systematische dalingen van het aantal slachtoffers op plaatsen waar vaste camera's worden geplaatst, en het plan Sarkozy (rijbewijs met punten, strenge controles) deed het aantal verkeersdoden met meer dan 20% dalen.

Dus stel je er maar vragen bij, maar dat is dan omdat je gewoon alle relevante studies ter zake negeert.
Moet ik nu echt op zulke reacties antwoorden in dit subforum? Ik dacht dat het niveau hier hoger was.

Je bevestigt net mijn punt dat niet enkel camera's ongevallen doen dalen, maar evenzeer strenge controles en het rijbewijs met punten. Net zoals aangepaste weginfrastructuur een deels verklarende factor zal zijn.

Al een geluk dat iemand zich hier nog vragen bij stelt i.p.v. hersenloos een "studie" (een artikel van anderhalve pagina) over te nemen. Om me dan nog gelijk te geven ook.
 
Moet ik nu echt op zulke reacties antwoorden in dit subforum? Ik dacht dat het niveau hier hoger was.µ
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt.
Je bevestigt net mijn punt dat niet enkel camera's ongevallen doen dalen, maar evenzeer strenge controles en het rijbewijs met punten. Net zoals aangepaste weginfrastructuur een deels verklarende factor zal zijn.
Al een geluk dat iemand zich hier nog vragen bij stelt i.p.v. hersenloos een "studie" (een artikel van anderhalve pagina) over te nemen. Om me dan nog gelijk te geven ook.
Ik geef je geen gelijk.
En al die maatregels doen hetzelfde als het verder verlagen van de maximale snelheid : het reduceren van de snelheid (en dus energie bij impact) en het reduceren van de snelheidsverschillen (een belangrijke oorzaak van ongevallen).

En dus minder slachtoffers bij lagere max snelheid.

Bovendien ook lager verbruik, lagere uitstoot en minder files.
 
Ik denk dat je me niet goed begrepen hebt.
Je mag altijd toelichting geven.
Is het hard te verteren dat studies niet altijd gelijk hebben? Ook als ze niet alleen staan?
Ik geef je geen gelijk.
Dat zal ik dan ook wel niet goed begrepen hebben zeker. Je geeft me in ieder geval geen ongelijk.
En al die maatregels doen hetzelfde als het verder verlagen van de maximale snelheid : het reduceren van de snelheid (en dus energie bij impact) en het reduceren van de snelheidsverschillen (een belangrijke oorzaak van ongevallen).

En dus minder slachtoffers bij lagere max snelheid.
Wat ik niet ontken.
Bovendien ook lager verbruik, lagere uitstoot en minder files.
- Lager verbruik: als lager verbruik de doelstelling is van de snelheid te verlagen, waarom leggen we geen regels op inzake aerodynamica aan wagens en kunnen SUV's gewoon vrij rondrijden? Of waarom hebben zoveel auto's meer dan 100 pk nodig? Nog zoveel ruimte voor verbetering mogelijk!
- Lagere uitstoot: oei gooi de zone 30 dan ook maar op het schop want bij 30km/u is bvb. de NOx-uitstoot 35% hoger dan bij 70 km/u!
- Minder files: dat is al ontkracht geweest in dit topic en door experten. Is niet het geval aangezien de files in BE vnl. ontstaan op knooppunten.
 
Ik weet dat het voor hardrijders moeilijk is om te verteren, maar deze studie staat niet alleen. Er zijn ook systematische dalingen van het aantal slachtoffers op plaatsen waar vaste camera's worden geplaatst, en het plan Sarkozy (rijbewijs met punten, strenge controles) deed het aantal verkeersdoden met meer dan 20% dalen.

Dus stel je er maar vragen bij, maar dat is dan omdat je gewoon alle relevante studies ter zake negeert.
maar in Frankrijk is er helemaal geen daling van toegelaten snelheid? Er is een stijging van pakkans gekomen ...
Laten we misschien daar dan op focussen ipv op het aanpassen van de regel waarvoor de pakkans te laag is?
 
Zot dat hier nog altijd over gediscussieerd wordt op het forum.

Ik geef enkel even mee dat ik sinds een maand of 2 nog maar 110 km/u rij op de snelweg i.p.v. 120 km/u.
Brandstofverbruik is gedaald met 15% ongeveer.
Doe ermee wat ge wilt he :unsure:
 
The proof of the pudding is in the eating.

Ik zie het gebeuren in de huidige context dat dit misschien wel geïmplementeerd wordt tegen de winter maar ik kan verkeerd zijn.

Is het beter voor het milieu? Wss wel, maar bij een diesel moet je af en toe keer doorstampen om alle gassen erdoor te krijgen. Is mij toch gezegd bij de keuring. Dus als de mensen dit niet doen is er mss een reele kans dat de concentratie schadelijke stoffen evenredig blijft.

Verbruik je minder? Zeer zeker.

Zullen de filles opgelost worden? We zullen zien zeker…

Zal er een betere verkeersveiligheid zijn bij lagere snelheid? Enige wat ik daarbij durf een kantekening te maken, tis soms gevaarlijker om een camion in de regen voorbij te steken aan een lagere snelheid dan aan een hogere snelheid. Maar dat is slechts mijn indruk… dus ik denk dat er maar conclusies kunnen getrokken worden een tijdje na implementatie.
 
Is het beter voor het milieu? Wss wel, maar bij een diesel moet je af en toe keer doorstampen om alle gassen erdoor te krijgen. Is mij toch gezegd bij de keuring. Dus als de mensen dit niet doen is er mss een reele kans dat de concentratie schadelijke stoffen evenredig blijft.

Dit lijkt me complete onzin.

Wat je bedoelt is dat je met een diesel voor je naar de keuring gaat best eens (met een warme motor) een paar keer hard de gaspedaal induwt voor een paar seconden, om vastzittenden roetpartikels eruit te krijgen. Maar met de nieuwe roettest weet ik niet of dat zelfs nog iets uitmaakt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...test-verandert-voor-heel-wat-dieselwagens-wi/

Heeft niks te maken met 130, 120 of 110 te rijden op de snelweg
 
Dit lijkt me complete onzin.

Wat je bedoelt is dat je met een diesel voor je naar de keuring gaat best eens (met een warme motor) een paar keer hard de gaspedaal induwt voor een paar seconden, om vastzittenden roetpartikels eruit te krijgen. Maar met de nieuwe roettest weet ik niet of dat zelfs nog iets uitmaakt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...test-verandert-voor-heel-wat-dieselwagens-wi/

Heeft niks te maken met 130, 120 of 110 te rijden op de snelweg
Dunno, tis wat ze mij bij de keuring hebben gezegd. Heeft idd niets met snelheid te maken maar idd om het ‘vuiligheid’ eruit te blazen.

Of dat da nu waar is of nie. No idea, daarbij dak het er ook bij gezet heb dat het de keuring was die me dat meegaf.

En dat artikel spreekt vanaf euro 5. Heeft voor mijn euro 4 toyotatje nix mee te zien.
 
Dunno, tis wat ze mij bij de keuring hebben gezegd. Heeft idd niets met snelheid te maken maar idd om het ‘vuiligheid’ eruit te blazen.

Of dat da nu waar is of nie. No idea, daarbij dak het er ook bij gezet heb dat het de keuring was die me dat meegaf.

En dat artikel spreekt vanaf euro 5. Heeft voor mijn euro 4 toyotatje nix mee te zien.

Lijkt me eerder klassieke wijsheid van de oude garde die dan wordt doorgegeven op de volgende generatie. Misschien waar voor een Mercedes 220 uit 1988, maar ondertussen totaal voorbijgestreefd.
 
Dit lijkt me complete onzin.

Wat je bedoelt is dat je met een diesel voor je naar de keuring gaat best eens (met een warme motor) een paar keer hard de gaspedaal induwt voor een paar seconden, om vastzittenden roetpartikels eruit te krijgen. Maar met de nieuwe roettest weet ik niet of dat zelfs nog iets uitmaakt: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...test-verandert-voor-heel-wat-dieselwagens-wi/

Heeft niks te maken met 130, 120 of 110 te rijden op de snelweg
Het heeft er ergens wel mee te maken. Als je altijd aan lage snelheid en in lage toeren blijft rijden, heeft de roetfilter problemen met het regeneratieproces waarbij achterblijvende roet verbrand worden. Zeker wanneer je meestal maar korte ritten doet.
Het ophopen daarvan in de roetfilter lijdt tot vermogensverlies van je wagen en soms zelfs motorschade.

In Nederland heeft men 10 jaar geleden ook lage toeren zitten promoten om brandstofverbruik te drukken en toen is er een serieuze opstoot geweest van wagenproblemen ten gevolge daarvan. Het geld dat bestuurders dachten uit te sparen aan het tankstation door aan lage toeren te rijden, konden ze alweer uitgeven aan een vervanging van de roetfilter.
Ik had na 11 jaar ook problemen met mijn diesel en daarna doorverkocht in Oost-Europa. Daar halen ze de roetfilter eruit en probleem opgelost.
 
Mijn Golf begint om de zoveel tijd te blazen (regenereren) als ik te lang korte ritjes heb gedaan die niet over 50km/h gingen. En stinken dat dat doet.
 
Ik rijd sinds maart bijna niet meer met de auto. Brandstofverbruik ook spectaculair gedaald :unsure:
Ik blijf het raar vinden dat "100km/u rijden" een maatregel voor de koopkracht is, maar pushen naar thuiswerk niet. Ik heb sinds 15/03/2021 7420km gereden ipv de 31250km die ik daarvoor op diezelfde periode reed.
Of dus een brandstofbesparing van 1668.1€ of aan de huidige prijzen 3336€.

Maar nu corona "gedaan" is (geen idee hoe dat bepaald is, er zijn nog steeds meer dagelijkse besmettingen dan in "de 2e golf"), is er geen enkele raadgeving meer om thuiswerk te promoten... Het heeft nochtans een véél grotere invloed op de koopkracht en het milieu.
 


Gestegen energieprijzen

Een eerste belangrijk luik in het rapport gaat over de gestegen energieprijzen, de belangrijkste motor van de hoge inflatie. De expertengroep pleit ervoor om een ‘structuur van paraatheid voor de energiecrisis’ uit te bouwen, naar analogie met de crisisstructuren die snel beslissingen konden nemen tijdens de coronacrisis. Een snelle maatregel die volgens de experten op tafel moet komen is het invoeren van autovrije zondagen en het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen tot 100 kilometer per uur. Ook het aanbevelen van telewerk en openbaar vervoer moet overwogen worden.
 
Terug
Bovenaan