Snelheidsbeperkingen of (salaris)wagens beperken (100 op snelwegen)

Maar het gaat over meer dan die treinen 's nachts hé. Dat is wat zowel @Sylverscythe als ik zeggen: stop er mee om een OV bedrijf te zien als iets dat winst moet maken. Investeer er in en maak het aanlokkelijk, dan gaat ge uw bussen, trams en treinen meer vullen en haalt ge der onrechtstreeks toch meer voordeel uit?
Maar ik bekijk het niet enkel als winstgevend want het draait om veel meer dan dat.
Een lege bus of trein (of quasi leeg) heeft veel meer impact op het milieu dan wanneer die mensen niet het OV nemen. Of dit nu 'nachts of overdag is, maakt niet uit.
Je kan investeren al wat je wilt, daarmee ga je het basis-probleem niet aanpakken. Dat OV minder makkelijk & vrij is. Je bent afhankelijk van dienstregelingen en haltes. En die 2 worden ingepland op basis van het eerdere puntje, hoeveel die gebruikt worden.
Er is nu al een personeeltekort bij de OV-maatschappijen, hoe denk je dit op te lossen door nog verder uit te breiden?

[edit] Zoals anders ook al deels hierboven aanhaalt dus terwijl ik deze post aan het typen was :p
 
Laatst bewerkt:
Maar ik bekijk het niet enkel als winstgevend want het draait om veel meer dan dat.
Een lege bus of trein (of quasi leeg) heeft veel meer impact op het milieu dan wanneer die mensen niet het OV nemen. Of dit nu 'nachts of overdag is, maakt niet uit.
Je kan investeren al wat je wilt, daarmee ga je het basis-probleem niet aanpakken. Dat OV minder makkelijk & vrij is. Je bent afhankelijk van dienstregelingen en haltes. En die 2 worden ingepland op basis van het eerdere puntje, hoeveel die
Er is nu al een personeeltekort bij de OV-maatschappijen, hoe denk je dit op te lossen door nog verder uit te breiden?

[edit] Zoals anders ook al deels hierboven aanhaalt dus terwijl ik deze post aan het typen was :p
Onze opzet was gewoon dat als je mensen naar het OV wil halen je de dienstverlening moet uitbreiden. Dit zodat men het wel als een alternatief ziet, ook al zullen er weinig mensen een wagen bezitten om 's nachts rond te rijden en die nu kunnen wegdoen.

Dat wordt dan gecounterd door "jamaar een lege trein is verspilling door de milieu-impact". Ja, maar het gaat dan ook over de (hopelijk) secundaire effecten, op langere termijn, niet over wat die trein op dat moment kost. Het idee dat mensen krijgen dat ze er met de trein ook wel geraken, dat ze voor dat familiefeest misschien gewoon de trein kunnen nemen.

Dat een trein nooit voor iedereen even efficiënt kan zijn als een privévoertuig dat deur tot deur gaat ziet iedereen denk ik wel in, maar ik vind dat er ook wat overdreven fatalistisch over wordt gedaan. @anders haalt die overstappen als groot probleem aan, terwijl ik niet echt denk dat een korte overstap zo problematisch is, als je kans om die te halen effectief groot is. Dus zoals altijd zit je dan bij betrouwbaarheid en stiptheid. Is dat iets dat je perfect kan krijgen op ons net, nee, maar wel beter als je effectief investeert en misschien ook de trend omkeert om alles te regionaliseren en op te delen.
 
Maar in wat ge je investeren @Sylverscythe om die betrouwbaarheid en stiptheid te garanderen?

Als we het over bussen hebben, die moeten nog steeds door het normale verkeer. Ongeacht welke investering ga je dat nooit direct kunnen aanpakken.
Als we kijken naar het stiptheidsdashboard van de NMBS zie je dat een heel groot deel van de problemen niet opgelost raken met investeringen (nl door derden zoals spoorlopers, kabeldiefstallen, ongevallen, ... of schade aan materiaal/infrastructuur door o.a. weeromstandigheden zoals een boom op de sporen of dieren of ...). Ook de grootste bron van opstapelende vertraging in het land zal je niet in 1-2-3 met wat investeringen oplossen, dan heb ik het namelijk over de N-Z as in Brussel. Daar zijn al tal van voorstellen gekomen om deze te ontlasten, maar er is nooit iets deftig en haalbaar uit de bus gekomen.

En dan zit je natuurlijk nog met de problemen van combinatie. Een overstap is niet enkel trein-trein maar ook trein-andere vorm van OV. Dewelke niet op elkaar afgestemd zijn en ook moeilijk doenbaar is.

En deze problematiek is niet zozeer het probleem van de vervoersmaatschappijen, maar ook door de dynamische groei van België en ruimtelijke ordening. Dit heb je zelf al aangekaart i.v.m. de wegen maar heeft natuurlijk hetzelfde effect op OV.
 
Maar momenteel wordt dat ook niet zo aanzien (aangezien het een verlieslatend bedrijf is dat niet geprivatiseerd wordt)?
Ik denk ook dat niemand echt vindt dat ze winst moeten maken, break-even draaien zonder belastingsgeld zou al heel leuk zijn. Het probleem is dat er nu bergen belastingsgeld naar verschoven worden, de tickets niet bepaald goedkoop zijn, en iedereen nog altijd het gevoel heeft dat de service nu niet bepaald top is.
Hét grote probleem van treinen, is dat die met hubs werken. Als ik naar Antwerpen of Leuven wil, zal ik ongetwijfeld de trein nemen.
Naar Gent, is het echter 1.5u, dat is 20 min langer dan met auto).
Naar Charleroi: 3u (itt 1u 20 min met auto).
En dat heeft niks met stiptheid of service te maken, dat is puur omdat er overstappen tussen zitten. En dat krijg je nooit opgelost met treinen.
Probleem voor zeer binnenkort: Europa heeft de treinsector opengemaakt, net zoals de luchtvaart enkele decennia geleden.

Wat gaat er gebeuren?
Buitenlandse spelers gaan hier treinritten kunnen aanbieden. Die gaan alleen ritten aanbieden op de commercieel meest interessante alternatieven. Maw, momenteel de meest winstgevende routes van de NMBS. Die nieuwe providers zullen passagiers willen aantrekken met lage promotarieven, waarop NMBS ook zijn tarieven zal moeten aanpassen.

Verlies van de NMBS gaat nog groter worden als het al is. In hoeverre gaat de overheid dat blijven subsidiëren?
 
Eigenlijk is onze regering, verkeersdeskundigen en ook het forum het element salariswagen verkeerd aan het bekijken, wil je écht minder salariswagens op de baan - geef een equivalent alternatief in cash (of cheques die je overal kan voor gebruiken - zo ben je zeker dat er geconsumeerd wordt) en ik voorspel een gigantisch succes en een daling van het aantal salariswagens op de baan, ook het aantal SUV's zal verminderen want jaja - die leuke X3 zal in veel gevallen plaats maken voor een kleiner model. Anderzijds zal er meer geld naar andere sectoren vloeien - de wagen -lobby zal bij dit voorstel wel de grote middelen bovenhalen, zelfs Europa (die Germans) zal erbij betrokken worden.

Toch al een stukje veiliger: minder wagens en minder SUV's
 
Eigenlijk is onze regering, verkeersdeskundigen en ook het forum het element salariswagen verkeerd aan het bekijken, wil je écht minder salariswagens op de baan - geef een equivalent alternatief in cash (of cheques die je overal kan voor gebruiken - zo ben je zeker dat er geconsumeerd wordt) en ik voorspel een gigantisch succes en een daling van het aantal salariswagens op de baan, ook het aantal SUV's zal verminderen want jaja - die leuke X3 zal in veel gevallen plaats maken voor een kleiner model. Anderzijds zal er meer geld naar andere sectoren vloeien - de wagen -lobby zal bij dit voorstel wel de grote middelen bovenhalen, zelfs Europa (die Germans) zal erbij betrokken worden.

Toch al een stukje veiliger: minder wagens en minder SUV's
Dat bestaat al: het mobiliteitsbudget. Je kan de cash wel niet overal voor gebruiken maar wel voor redelijk wat (openbaar vervoer, fiets, groenere auto, huur en afbetalingen als je dicht genoeg bij het werk woont), en het deel dat je niet kan spenderen wordt relatief licht belast, je betaalt enkel de sociale zekerheid, geen belastingen.

Het is niet echt een groot succes, ook wel door de omslachtige regelgeving errond vermoed ik maar het wordt steeds populairder.
 
Dat bestaat al: het mobiliteitsbudget. Je kan de cash wel niet overal voor gebruiken maar wel voor redelijk wat (openbaar vervoer, fiets, groenere auto, huur en afbetalingen als je dicht genoeg bij het werk woont), en het deel dat je niet kan spenderen wordt relatief licht belast, je betaalt enkel de sociale zekerheid, geen belastingen.

Het is niet echt een groot succes, ook wel door de omslachtige regelgeving errond vermoed ik maar het wordt steeds populairder.

Te beperkt, als je ook gewoon eten/drinken/resto/reizen/elektro/meubels/tuinbenodigdheden/dierenvoeding/multimedia/cultuur ... kan kopen wordt dat een knoert van een succes. Nu wordt het quasi enkel toegepast voor de lening af te betalen, de rest is in de meeste gevallen veel minder interessant.

Eventueel zelfs een combo: de X5 45e inruilen tegen een Megane en een hoop budget voor bovenstaande, de keuze zal voor velen snel gemaakt zijn. Maar zelfs dan is er winst, een SUV maakt plaats voor iets gangbaars van formaat.
 
Eigenlijk is onze regering, verkeersdeskundigen en ook het forum het element salariswagen verkeerd aan het bekijken, wil je écht minder salariswagens op de baan - geef een equivalent alternatief in cash (of cheques die je overal kan voor gebruiken - zo ben je zeker dat er geconsumeerd wordt) en ik voorspel een gigantisch succes en een daling van het aantal salariswagens op de baan, ook het aantal SUV's zal verminderen want jaja - die leuke X3 zal in veel gevallen plaats maken voor een kleiner model. Anderzijds zal er meer geld naar andere sectoren vloeien - de wagen -lobby zal bij dit voorstel wel de grote middelen bovenhalen, zelfs Europa (die Germans) zal erbij betrokken worden.

Toch al een stukje veiliger: minder wagens en minder SUV's
Dat vind ik toch een heel naieve kijk op de zaken, en de cijfers spreken u tegen.

Zoals je zelf al zegt, gaat het wegvallen van een bedrijfswagen er niet voor zorgen dat die persoon privé geen wagen gaat kopen. Plaats daar volgende cijfers tegenover:
Zo werd 87,1% van de in 2022 ingeschreven BEV's ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen, terwijl particulieren 12,9% van de nieuwe elektrische autobezitters vertegenwoordigen.
Hetzelfde geldt voor PHEV's die in 2022 worden ingeschreven: 91,4% van de nieuwe inschrijvingen komt ten goede aan bedrijven of zelfstandigen, tegen 8,6% aan particulieren. (bron)
Dit wilt dus zeggen dat de vergroening van het wagenpark teniet zal gedaan worden.

Ik vind geen recentere cijfers die dit specifiek tonen opgesplitst voor particulier/bedrijfswagen; maar in 2021 was 60% van de bedrijfswagens een SUV/crossover, particulier 40% (bron).


Dusja, het is niet omdat het geen bedrijfswagen is, dat men geen SUV koopt als particulier sinds in 2021 40% van de particulier aangekochte nieuwe wagens het ook al waren. Maar de kans is ettelijke keren groter dat het een verbrandingsmotor zal zijn i.p.v. elektrisch of hybride...

Het kan inderdaad zijn dat je laatste zin klopt, dat het er minder zullen zijn, maar de vraag is hoeveel minder natuurlijk. Ik denk dat de vermindering héél beperkt zal zijn.
 
Te beperkt, als je ook gewoon eten/drinken/resto/reizen/elektro/meubels/tuinbenodigdheden/dierenvoeding/multimedia/cultuur ... kan kopen wordt dat een knoert van een succes. Nu wordt het quasi enkel toegepast voor de lening af te betalen, de rest is in de meeste gevallen veel minder interessant.

Eventueel zelfs een combo: de X5 45e inruilen tegen een Megane en een hoop budget voor bovenstaande, de keuze zal voor velen snel gemaakt zijn. Maar zelfs dan is er winst, een SUV maakt plaats voor iets gangbaars van formaat.
Maar in de gevallen dat je het nu kunt gebruiken is het financieel zelfs interessanter dan een bedrijfswagen. Een bedrijfswagens is fiscaal voordelig maar ook niet gratis, je hebt het voordeel alle aard, de solidariteitsbijdrage en de aftrekbeperking. Die vallen volledig weg bij een mobiliteitsbudget terwijl je wel het volledig bedrag als budget krijgt.

Pak dat een gemiddelde bedrijfswagengenieter nu 1500 belastingen betaalt op zijn VAA, de werkgever nog eens 500 verliest door de aftrekbeperking en nog eens 1000 solidariteitsbijdrage per jaar. Da's 3000 euro in totaal. Als zo'n gemiddelde auto pakweg 8000 euro per jaar kost aan de werkgever en dat dus het overeenkomstig mobiliteitsbudget zou zijn en de werknemer alles cash laat uitbetalen, en dus volledig kan kiezen wat hij er mee koopt dan betaalt hij hier 40% op 8000 van, dus 3.200. Ongeveer dezelfde fiscale kost dus.

Mensen nog minder belasten komt er eigenlijk op neer dat mensen 9000€ geld moeten krijgen om 8000€ auto op te geven, wat wel wijst op een zekere economisch irrationele voorkeur voor een bedrijfswagen. (en voor mensen die bvb wel huur/afbetalingen kunnen inbrengen zitten we al in die situatie, die krijgen nog meer fiscaal voordeel dan toen ze een bedrijfswagen hadden, mensen die in die situatie hun bedrijfswagen niet opgeven voor een mobiliteitsbudget zijn bijna zeker ergens een denkfout aan het maken)
 
Laatst bewerkt:
Te beperkt, als je ook gewoon eten/drinken/resto/reizen/elektro/meubels/tuinbenodigdheden/dierenvoeding/multimedia/cultuur ... kan kopen wordt dat een knoert van een succes. Nu wordt het quasi enkel toegepast voor de lening af te betalen, de rest is in de meeste gevallen veel minder interessant.

Eventueel zelfs een combo: de X5 45e inruilen tegen een Megane en een hoop budget voor bovenstaande, de keuze zal voor velen snel gemaakt zijn. Maar zelfs dan is er winst, een SUV maakt plaats voor iets gangbaars van formaat.
Indien het budget voor zo goed als alles zou kunnen gebruikt worden, ontstaat er dan geen probleem ivm gelijke behandeling van alle werknemers? Het is nu al op het randje, want je geniet een belastingsvoordeel op basis van iets wat er niet meer is (de bedrijfswagen die je voordien had). Om het verdedigbaar te houden, moet het fiscaal voordelig budget aan mobiliteit of gerelateerde zaken besteed worden. Indien dit niet langer het geval is, waarom zou dan niet elke werknemer van dit voordeel mogen genieten?
 
Het openbaar vervoer is voor veel mensen toch een ver-van-hun-bedshow hoor.

Mijn vader woont op 800 meter van het station Herentals, en zijn werk is op 100 meter van station Antwerpen-Berchem. Die staat dus gewoon elke ochtend met zijn firmawagen in de file op de E313, en ik ben er zeker van dat hij dat ook zou doen met een eigen wagen. De trein past gewoon niet in zijn zelfbeeld. Ik denk dat hij zich dan een mislukkeling zou voelen of zo.

Vandaag nog reden mijn ouders met 2 aparte auto's naar het centrum om daar op café te gaan. Mijn vader ging nog een douchke nemen en kwam een kwartier later achterna. Dat gaat dus over een rit van 1,5 km, waarbij ze pal op de markt parkeren om hun koffie / pintje te gaan drinken. Parkeertickets nemen ze nooit, ze betalen gewoon de boete als er controle is. En mijn vader stapt na zijn 3e trappist sans gêne de auto in.

Krijg zo'n mensen maar eens op een trein, bus of fiets! :p
 
Maar in wat ge je investeren @Sylverscythe om die betrouwbaarheid en stiptheid te garanderen?

Als we het over bussen hebben, die moeten nog steeds door het normale verkeer. Ongeacht welke investering ga je dat nooit direct kunnen aanpakken.
Als we kijken naar het stiptheidsdashboard van de NMBS zie je dat een heel groot deel van de problemen niet opgelost raken met investeringen (nl door derden zoals spoorlopers, kabeldiefstallen, ongevallen, ... of schade aan materiaal/infrastructuur door o.a. weeromstandigheden zoals een boom op de sporen of dieren of ...). Ook de grootste bron van opstapelende vertraging in het land zal je niet in 1-2-3 met wat investeringen oplossen, dan heb ik het namelijk over de N-Z as in Brussel. Daar zijn al tal van voorstellen gekomen om deze te ontlasten, maar er is nooit iets deftig en haalbaar uit de bus gekomen.

En dan zit je natuurlijk nog met de problemen van combinatie. Een overstap is niet enkel trein-trein maar ook trein-andere vorm van OV. Dewelke niet op elkaar afgestemd zijn en ook moeilijk doenbaar is.

En deze problematiek is niet zozeer het probleem van de vervoersmaatschappijen, maar ook door de dynamische groei van België en ruimtelijke ordening. Dit heb je zelf al aangekaart i.v.m. de wegen maar heeft natuurlijk hetzelfde effect op OV.
Maar dat bedoel ik dus met fatalisme. Men suggereert nachttreinen --> een lege trein is verspilling (zonder idee van grootte-orde). Ik suggereer investeringen en we gaan er meteen vanuit dat er niets opgelost kan worden, en ik moet details geven.

Die incidenten met derden worden (op lange termijn) aangepakt, zo goed als het kan zeker, door o.a. minder overwegen, minder vrij toegankelijke sporen, enz. Uiteraard gaat dat nooit volledig opgelost zijn. Maar als je al bv. de kans op defecten aan de rijtuigen terugdringt, gaan we erop vooruit. En zo zullen er nog wel zaken zijn die kunnen aangepakt worden mits gewoon er geld in te steken, en misschien de NMBS/Infrabel eens door te lichten op vlak van efficiëntie.

Die Noord-Zuid verbinding is een gigantisch pijnpunt, ik ga het niet oplossen. Ik vermoed dat zonder een megalomaan project dat de begroting serieus pijn doet en praktisch een nachtmerrie is, dat ook niet snel opgelost zal worden. Maar de combinatie van maatschappijen, dat hebben we toch gewoon weer onszelf aangedaan hoor.

Ik weet dat het niet dezelfde mensen zijn, maar het is een beetje grappig enerzijds te lezen hoe "vooruitgangsoptimisten" geloven dat we wel iets gaan uitvinden waardoor we naar niets moeten zien en de bomen tot in de hemel blijven groeien, en anderzijds je kennelijk al in detail moet kunnen zeggen hoe het OV beter kan want dát is toch niet eenvoudig. :unsure:

Het openbaar vervoer is voor veel mensen toch een ver-van-hun-bedshow hoor.

Mijn vader woont op 800 meter van het station Herentals, en zijn werk is op 100 meter van station Antwerpen-Berchem. Die staat dus gewoon elke ochtend met zijn firmawagen in de file op de E313, en ik ben er zeker van dat hij dat ook zou doen met een eigen wagen. De trein past gewoon niet in zijn zelfbeeld. Ik denk dat hij zich dan een mislukkeling zou voelen of zo.

Vandaag nog reden mijn ouders met 2 aparte auto's naar het centrum om daar op café te gaan. Mijn vader ging nog een douchke nemen en kwam een kwartier later achterna. Dat gaat dus over een rit van 1,5 km, waarbij ze pal op de markt parkeren om hun koffie / pintje te gaan drinken. Parkeertickets nemen ze nooit, ze betalen gewoon de boete als er controle is. En mijn vader stapt na zijn 3e trappist sans gêne de auto in.

Krijg zo'n mensen maar eens op een trein, bus of fiets!
Bij mijn ouders, vooral mijn vader, was dat net hetzelfde. Het OV was volgens die generatie iets voor arme mensen die geen wagen konden betalen.
 
Laatst bewerkt:

Op die manier zal het ook niet lukken om meer auto's uit het verkeer te houden.
 
Terug
Bovenaan