Voorjaarsklassiekers 2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Die doet dat niet graag. Heeft in het verleden al een paar keer aangegeven dat hij in een eendagswedstrijd zelden zijn niveau haalt. Beetje een diesel die wat moet roteren voor hij een van zijn stoten kan uithalen.
WK is nog iets anders hé. Hij heeft al meermaals aangegeven dat hij het best jammer vindt dat hij nog geen WK heeft kunnen rijden.
En sowieso, meegaan in de vlucht met een verdwaalde Oezbeek en Irakees kan hij nog wel perfect aan hoor. Het zal eerder een kwestie zijn van weggeraken, maar een mens mag dromen :p

Dit dus. Maar een Evenepoel zou altijd een vrije rol moeten krijgen vind ik wel.

Hoe definieer je vrije rol dan precies? Evenepoel is daar voorlopig nog niet sterk genoeg voor. Qua benen geen probleem, maar hij heeft nog niet voldoende koersintelligentie om zo een vrije rol aan te kunnen, zonder andere plannetjes in't water te gooien. Voorlopig ga ik er van uit dat hij ook nog steeds alleen moet aankomen om te winnen en dat spreekt nu ook niet bepaald in zijn voordeel.
Lijkt me sowieso het helderst om gewoon uit te gaan van één kopman, en Evenepoel dan als luxeknecht. Wanneer binnen een paar jaar Evenepoel dan enige kopman is, zal het des te eenvoudiger zijn om Wout in de rol van luxeknecht te duwen...

Laatst bewerkt:
Is dat wel zo? Dat dachten we in Leuven ook en Van Aert heeft nadien gezegd dat de koers zo zwaar was dat op de laatste keer Smeys zijn benen eigenlijk al af waren. En dat parcours in Australië is echt niet te onderschatten, het enige verschil is de aanloop over die langere helling, dat speelt in principe meer in de kaart van Van Aert dan in die van de raspunchers alla Alaphilippe & van der Poel, maar dat is nog zo vroeg in de wedstrijd dat dat niet echt een factor gaat spelen. Het is vooral die klim op het lokale circuit die het verschil gaat maken en die is toch wel vrij pittig als je het profiel bekijkt.

Ik denk dat het voor de Belgen vooral zaak is om just niks te doen dit jaar, zeker niet die koers te willen dragen. Hoe je het ook draait of keert: als Alaphilippe fit is, is hij op dat parcours imo altijd superfavoriet om zichzelf opnieuw op te volgen. Dan moet je het gewicht van de koers bij de Fransen leggen en mannetjes meesturen.
Op zich verwacht ik ook wel een gemotiveerde Pogacar, ik denk dat diej toch ook wel oren heeft naar zo'n regenboogtruitje, maar als die dit jaar effectief voor GC gaat in de Vuelta weet ik niet of dat echt combineerbaar is.
Nee nee, ik pleit zeker niet om de koers zélf in handen te nemen. Maar misschien zijn we er wel bij gebaat dat de koers hard genoeg wordt gemaakt. Misschien ook niet hoor... In Leuven ging het inderdaad mis, maar ik ga er nog altijd vanuit dat we daar niet de beste Wout gezien hebben. Wout neemt echter wel graag de touwtjes zelf in handen. Dat zagen we niet alleen in Leuven, maar ook in Imola en ook in Tokio. Ik zou het nu toch ook over laten aan anderen inderdaad.

Die doet dat niet graag. Heeft in het verleden al een paar keer aangegeven dat hij in een eendagswedstrijd zelden zijn niveau haalt. Beetje een diesel die wat moet roteren voor hij een van zijn stoten kan uithalen.
Dat lijkt een aannemelijke uitleg ware het niet dat hij wel gewoon openingsritten wint in Parijs-Nice, Dauphiné & Catalonië incl. bijhorende leiderstruien.
Hoewel dat natuurlijk nog iets anders is dan een eendagskoers waar het objectief is "die koers winnen" en een rittenkoers waar die eerste etappe voor veel mannen nog opwarming is voor het echte werk en klassementsmannen nog even na elkaar kijken. Zie ook Bouchard in Tour of the Alps maandag.

Hoe je zo iets in de renners hun bak kan schuiven is imo onverstaanbaar. Het is een koers en als supporter maak je gvd dat je uit de weg bent. Die moet tenminste in de graskant staan. Je staat niet op het parcours. Precies of je langs een F1 race op de curbstones zou gaan staan.

Dit dus. Maar een Evenepoel zou altijd een vrije rol moeten krijgen vind ik wel.
Het is gewoon niet zo zwart/wit als jij het hier wil maken.

LanterneRouge heeft hier een filmpje specifiek over die val en dan zie je toch dat er meer dan 1 of 2 kanten aan het verhaal zijn.

Het is zoals ik in een eerder post al zei absoluut niet duidelijk voor een gemiddelde toeschouwer waar het parcours start en stopt, en de blokken suggereren eigenlijk dat het asfalt deel geen deel is van het parcours imo. Voor de meeste hier is dat duidelijk... wij kijken al 10, 15, 20, 25 jaar Roubaix dus "élke wielerfan weet toch dat ze daar ook naast de kasseien rijden???!???!!!????". Zo werkt het gewoon niet, 80-90% van de mensen denkt daar gewoon niet over na. Voor hen is het simpel: "op deze strook staan blokken dus hier rijden ze niet, DUS ik mag hier staan". En eerlijk: is die redenering zo fout?

Sterker nog, de V markeringen op de asfaltstroken duiden voor mij er eigenlijk op dat dit fietsstroken zijn, waaruit je zou kunnen concluderen dat deze stroken eigenlijk off-limits zijn voor de renners, maar ook dat is weer niet eenduidig. Als je naar de policy kijkt die in beeld komt rond 2:48 in het filmpje staat er "als er een gevaarlijke situatie gecreëerd wordt voor toeschouwers of andere renners door een renner zijn acties dan zal deze actie bestraft worden". En let's be honest, dat constant in- & uitvoegen op die strook is super gevaarlijk voor zowel toeschouwers als publiek. Het is niet duidelijk voor het publiek EN ik zou Kung zijnde niet op mijn gemak zitten met een Van Aert die 2 meter voor mij telkens in- en uit die stukjes rijdt. Als Wout een klein foutje maakt, en met de vermoeidheid in die fase is dat niet uit te sluiten, dan sleurt hij Kung & Devriendt gewoon mee.

Dit is voor mij eigenlijk gewoon 80% de fout van de organisatie, 15% van die fan en 5% van Lampaert.

Dit is nooit de fout van Lampaert, hij rijdt op op het parcours zoals je mooi kan zien op het stilstaande beeld. Organisatie gaat gedeeltelijk in de fout omdat er geen nadars staan en ook die supporter die toch wel gewoon ziet dat hij op de het asfalt staat en volgens mij is het asfalt gewoon de weg waar de renners over rijden. Als die supporter doet zoals de mensen rond hem en gewoon een stap achteruit staat dus niet op het asfalt is er niets aan de hand. En niet duidelijk voor een toeschouwer? Hij staat gewoon op het asfalt, zo moeilijk of onduidelijk is dat toch niet

Laatst bewerkt:
Dit is nooit de fout van Lampaert, hij rijdt op op het parcours zoals je mooi kan zien op het stilstaande beeld. Organisatie gaat gedeeltelijk in de fout omdat er geen nadars staan en ook die supporter die toch wel gewoon ziet dat hij op de het asfalt staat en volgens mij is het asfalt gewoon de weg waar de renners over rijden. Als die supporter doet zoals de mensen rond hem en gewoon een stap achteruit staat dus niet op het asfalt is er niets aan de hand. En niet duidelijk voor een toeschouwer? Jij staat gewoon niet op het asfalt, zo moeilijk of onduidelijk is dat toch niet
Jij zegt dat hij op het parcours rijdt... waarom zet de organisatie blokken op de asfaltstrook als die eigenlijk deel moet zijn van het parcours?

PS: het antwoord "elke wielerfan weet dit toch?" is geen valabele uitleg.
PS2: ik zeg niet dat ik vind dat de renners niet op die asfaltstroken mogen rijden, ik speel gewoon advocaat van de duivel.

Jij zegt dat hij op het parcours rijdt... waarom zet de organisatie blokken op de asfaltstrook als die eigenlijk deel moet zijn van het parcours?

PS: het antwoord "elke wielerfan weet dit toch?" is geen valabele uitleg.
ik zie toch geen asfaltblokken staan in dat beeld, noch 10-15 meter voor hem. Indien het geen parcours is dan moet de organisatie dit afsluiten met nadars of iets dergelijks. Dus een fout van de organisatie dan :-) dus absoluut geen fout van Lampaert

En even mijn zin aangepast want ze was niet correct. Kortom: tijdens een wielerwedstrijd staat je niet op het asfalt maar ga je van de weg af. Dit is toch de logica zelve. Tijdens een voetbalwedstrijd ga je toch ook binnen de lijnen gaan staan van een veld? Van het parcours blijf je gewoon af dus sta je in het gras, berm, stoep,...

ik zie toch geen asfaltblokken staan in dat beeld, noch 10-15 meter voor hem. Indien het geen parcours is dan moet de organisatie dit afsluiten met nadars of iets dergelijks. Dus een fout van de organisatie dan :) dus absoluut geen fout van Lampaert

En even mijn zin aangepast want ze was niet correct. Kortom: tijdens een wielerwedstrijd staat je niet op het asfalt maar ga je van de weg af. Dit is toch de logica zelve. Tijdens een voetbalwedstrijd ga je toch ook binnen de lijnen gaan staan van een veld? Van het parcours blijf je gewoon af dus sta je in het gras, berm, stoep,...
Er staat wel degelijk duidelijk een zwart blok op de asfaltstrook hooguit 15 meter voor de plaats waar die supporter staat. In dit stukje van het filmpje (5:12):
zie je dat duidelijk.

Hét probleem is in hetzelfde filmpje op 5:05 perfect zichtbaar... in die bochten secties staan nergens blokken opgesteld. Dus inderdaad ligt het grootste deel van het fout bij de organisatie.
Maar ik kan niet akkoord gaan met de vergelijking dat je niet binnen de lijnen staat bij een voetbalmatch. Bij een voetbalmatch is het veld duidelijk afgelijnd, hier is dat duidelijk niet het geval waardoor de grens van het parcours wel degelijk voor interpretatie vatbaar is. Het kan niet de intentie zijn van de organisatie om de asfaltstrook deel van het parcours te maken, anders zou het geen secteur meer zijn. Maar het is wel de verantwoordelijk van de organisatie om aan iedereen (renners en toeschouwers) duidelijk te maken waar de grens dan wel precies ligt.

Tot een aantal jaar geleden was dit eigenlijk een non-issue. Ik heb ooit met de superklassieker nog die strook gereden richting Roubaix en die stukjes asfalt naast de kasseien lagen toen zo dramatisch slecht dat je evengoed op de kasseien kon rijden. Het resultaat was dus dat ze daar toen niet echt veel moeite moesten doen om de renners van die zijstroken weg te houden. Maar nu ze die stroken herdaan hebben een aantal jaar terug moeten ze plots wel trachten van actief de renners op de kasseien te houden. Als ik mij niet vergis haalde Sagan op deze strook een paar jaar terug ook al halsbrekende toeren uit maar ik kan geen beelden vinden helaas. Ik hoop dat dit incident nu toch een duidelijk signaal was naar de organisatie dat dit anders en vooral beter moet de komende jaren.

De openbare weg is toch het parcours waar ze op rijden? En waar staat die persoon? Toch op de openbare weg :-).

Soit we vinden elkaar voor een groot stuk nl dat de organisatie in de fout gaat. Jij vindt dan dat Lampaert ook in de fout gaat en daar ben ik helemaal niet mee akkoord omdat hij daar gewoon mag rijden.

De openbare weg is toch het parcours waar ze op rijden? En waar staat die persoon? Toch op de openbare weg :).

Soit we vinden elkaar voor een groot stuk nl dat de organisatie in de fout gaat. Jij vindt dan dat Lampaert ook in de fout gaat en daar ben ik helemaal niet mee akkoord omdat hij daar gewoon mag rijden.
We komen inderdaad grotendeels overeen, ik strijd gewoon graag dingen af :unsure: . Daarom wil ik toch ook nog even aanstippen dat de openbare weg zeker niet gelijk is aan de breedte van het parcours. De openbare weg omvat namelijk niet alleen rijstroken voor wagens maar ook (onder andere) fiets- en voetpaden. :coolbrows:

Op die laatste 2 delen van de openbare weg mogen renners volgens de UCI code niet rijden, zeker niet als dat gevaar inhoudt voor toeschouwers of renners. Nu gaat het hier wel duidelijk niet om een fietspad maar eerder om een fietssuggestiestrook.

Natuurlijk ligt de fout vooral bij de organisatie. En neen, ik vind niet dat je een renner iets kan verwijten, die nota bene 250km in de benen heeft in de hel. Maar dat is ook de zoveelste lompe supporter.

We komen inderdaad grotendeels overeen, ik strijd gewoon graag dingen af :unsure: . Daarom wil ik toch ook nog even aanstippen dat de openbare weg zeker niet gelijk is aan de breedte van het parcours. De openbare weg omvat namelijk niet alleen rijstroken voor wagens maar ook (onder andere) fiets- en voetpaden. :coolbrows:

Op die laatste 2 delen van de openbare weg mogen renners volgens de UCI code niet rijden, zeker niet als dat gevaar inhoudt voor toeschouwers of renners. Nu gaat het hier wel duidelijk niet om een fietspad maar eerder om een fietssuggestiestrook.
als je twijfelt ga je van de openbare weg af, dan kan je alvast geen renners raken :coolbrows:

amai wie had dit verwacht

Pogocar kan dus ook niet alles winnen en Alaphilippe nog altijd niet top

en Valverde weer op dat podium lol

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan