Voorjaarsklassiekers 2022

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 14
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit gaat helemaal niet over Wanty verwijten, ik verwijt de UCI een slecht systeem. Wanty was vorig jaar al WT hé, hun enige goede WT koers was de Vuelta. Je haalt zelf hun beste renners aan. Van Poppel sprong er qua punten bovenuit. Meer dan 90% van zijn punten kwamen uit koersen onder WT niveau. Wanty haalde in 2021 slechts 35% (laagste van heel de WT) van zijn UCI punten in WT koersen, in vergelijking bij BEX was dat 76%, bij LTS 63%. Je kan met die cijfers toch moeilijk ontkennen dat Wanty de vorige 2 jaren (voor 2020 hebben ze CCC's punten gekregen) enorm baat heeft gehad bij het systeem?

Ik ben er trouwens ook niet mee akkoord dat de concurrentie die kleinere koersen ook rijdt. Frans gespronsorde ploegen nemen in het algemeen deel aan het meeste wedstrijden. Vorig jaar Wanty, Cofidis en Arkea het meest van iedereen. Er zijn nu eenmaal heel veel koersjes waarin hun sponsors geïnteresseerd zijn. Het systeem bevoordeelt op die manier onrechtstreeks vooral Franse, maar ook in iets mindere mate Belgische ploegen (als die het slim zouden spelen). BEX bijvoorbeeld heeft gewoon geen reden om die koersjes te doen. Het brengt hun sponsors niets op.

Er wordt gewoon veel positiever gekeken naar Wanty omdat ze gezien worden als de "underdog", de kleine ploeg die beter doet dan ervan verwacht wordt. En dat mag, maar laten we niet doen alsof die goed waren voor dit jaar. Als ze dit jaar op deze manier voortdoen, verdienen ze de WT hé, daar niet van. Het is maar een manier om aan te duiden waarom het systeem suckt.

Ik zal nooit snappen waarom er zoveel haat is naar Lotto omdat ze "staatsgesteund" zijn. Er wordt precies gedaan alsof mensen hun belastingen naar die ploeg gaan, wat natuurlijk helemaal niet waar is. De nationale loterij heeft de verplichting een deel van hun winsten te investeren in sport, een wielerploeg is daar een voorbeeld van. FDJ is hetzelfde hoor. Ik vind dat een bepaalde charme hebben dat een WT team instaat om vooral nationaal talent te doen ontbolsteren. Bij FDJ hebben ze dat goed gedaan, bij LTS veel minder de laatste jaren. Als mensen liever oliesponsoren hebben zoals Total, UAE of Bahrain so be it, maar ik heb toch liever een nationale loterij dan.
Het is natuurlijk een zeer moeilijke balans oefening hé, heel dat puntensysteem. Ja WT koersen zouden harder moeten doorwegen in principe maar je moet ook goed opletten dat je niet naar een systeem gaat waar ploegen die al in de WT zitten standaard bevoordeeld worden omdat ze punten kunnen sprokkelen in koersen waarvoor ploegen onder WT niveau gewoon niet uitgenodigd worden.

Ik zal Uno-X als voorbeeld nemen. Zij krijgen nu wel meer en meer wildcards maar dat was tot vorige seizoen (en ook nu trouwens) zeker niet overal het geval. Dan fnuik je eigenlijk bij voorbaat de kans van zo'n ploeg om in de WT te geraken als ze gewoon geen WT koersen mogen rijden.

Er is inderdaad ook nog een groot verschil tussen "staatssteun" en de Nationale Loterij. Letterlijk niemand verplicht iemand om geld te geven aan de Nationale Loterij en dan heb ook ik veel liever dat ze hun geld steken in de ondersteuning van een nationaal team dat ook minstens deels in de jeugd investeerd dan in het sponsoren van het stadion van een voetbalploeg...

Het is natuurlijk een zeer moeilijke balans oefening hé, heel dat puntensysteem. Ja WT koersen zouden harder moeten doorwegen in principe maar je moet ook goed opletten dat je niet naar een systeem gaat waar ploegen die al in de WT zitten standaard bevoordeeld worden omdat ze punten kunnen sprokkelen in koersen waarvoor ploegen onder WT niveau gewoon niet uitgenodigd worden.

Ik zal Uno-X als voorbeeld nemen. Zij krijgen nu wel meer en meer wildcards maar dat was tot vorige seizoen (en ook nu trouwens) zeker niet overal het geval. Dan fnuik je eigenlijk bij voorbaat de kans van zo'n ploeg om in de WT te geraken als ze gewoon geen WT koersen mogen rijden.

Er is inderdaad ook nog een groot verschil tussen "staatssteun" en de Nationale Loterij. Letterlijk niemand verplicht iemand om geld te geven aan de Nationale Loterij en dan heb ook ik veel liever dat ze hun geld steken in de ondersteuning van een nationaal team dat ook minstens deels in de jeugd investeerd dan in het sponsoren van het stadion van een voetbalploeg...

Akkoord over de volledige lijn hoor. Het is ontzettend moeilijk om met een goed systeem te komen. Ik heb die denkoefening ook al een paar keer gemaakt en ik raak er ook niet helemaal uit. Al is UNO-X voor de moment ook wel gewoon niet goed genoeg om in de WT te zitten natuurlijk. Cool team enzo, ik zeg het ik vind dat wel charmant dat nationale bij een ploeg, maar veel echt goede renners hebben die niet. Wel heel wat talent. En het gaat hier nu wel om teams die ervan profiteren die wel aan zowat elke WT koers kunnen deelnemen natuurlijk.

Was Benoot ook niet (deels) vertrokken omdat Lotto hem geen beter contract kon aanbieden wegens de komst van Gilbert? Gewoon een (wederom verkeerde) keuze van Lelangue lijkt me dus.
Geen idee eigenlijk. Hij kon bij DSM (of Sunweb toen nog?) wel beter zijn boterham verdienen waarschijnlijk.

De vraag is of het nu ook goed geweest was om Benoot dé grootverdiener te maken en je ploeg daar op af te stemmen natuurlijk. Het is immers ook geen winnaarstype. Zoals hij nu bij Jumbo zit, in de schaduw van VA, is dat eigenlijk perfect voor hem.

Tom Devriendt :laugh:

FQsvjPOXsAE9wcd

En in de Tour of the Alps is het stevig gestart en Froome zit zowaar nog steeds in het zeer uitgedunde pelotonnetje van een 20-tal renners. De comeback is ingezet.

Ik ben absoluut fan van Parijs Roubaix. Misschien één van de minst eerlijke klassiekers omwille van de hoge kans op pech -bijzonder veel lekke banden dit jaar-, maar toch is er niets dat Parijs Roubaix kan benaderen qua spanning.

En toch, en toch... Vroeger wilde ik graag een natte PR, maar door de toegenomen aandacht voor de veiligheid van de renners ben ik gaan beseffen dat een natte PR gewoon levensgevaarlijk is. Afgelopen zondag was het een droge Parijs-Roubaix, stof happen van het zuiverste soort. En wat is het resultaat?

Julie De Wilde breekt halswervel bij de vrouwen
Merlier kon zijn spier zien door een zeer diepe wonde
Asgreen is een stukje van zijn oor kwijt
Van Rooy brak zijn sleutelbeen op vier plaatsen
Askey kreeg een schijfrem in zijn knie
Groß heeft zijn schouder ontwricht
Tiller brak zijn sleutelbeen
Turgis heeft zijn schouder gekneusd en zware schaafwonden opgelopen
...

Topsport is per definitie ongezond en lichamelijke letsels horen er voor een stuk zeker bij als je aan wielrennen doet. Maar het medisch bulletin van Parijs Roubaix is jaar na jaar gewoon zó lang, dat ik mij stilaan begin af te vragen of ze daar misschien ook niet eens over moeten beginnen nadenken. Wat mij betreft is er nog wel een hemelsbreed verschil in een val na het opzoeken van de limiet, en vallen door simpelweg willekeur omdat je de kasseien niet goed kan zien.

Ik ben absoluut fan van Parijs Roubaix. Misschien één van de minst eerlijke klassiekers omwille van de hoge kans op pech -bijzonder veel lekke banden dit jaar-, maar toch is er niets dat Parijs Roubaix kan benaderen qua spanning.

En toch, en toch... Vroeger wilde ik graag een natte PR, maar door de toegenomen aandacht voor de veiligheid van de renners ben ik gaan beseffen dat een natte PR gewoon levensgevaarlijk is. Afgelopen zondag was het een droge Parijs-Roubaix, stof happen van het zuiverste soort. En wat is het resultaat?

...

Topsport is per definitie ongezond en lichamelijke letsels horen er voor een stuk zeker bij als je aan wielrennen doet. Maar het medisch bulletin van Parijs Roubaix is jaar na jaar gewoon zó lang, dat ik mij stilaan begin af te vragen of ze daar misschien ook niet eens over moeten beginnen nadenken. Wat mij betreft is er nog wel een hemelsbreed verschil in een val na het opzoeken van de limiet, en vallen door simpelweg willekeur omdat je de kasseien niet goed kan zien.
En sommigen finishten nog :crazy:. Beesten dat het geen naam heeft.

M-S heeft de afdaling van de Poggio. Gilbert had er enkele jaren terug chance, dat hij niet in afgrond viel.
RVV heeft de afdaling naar de Kwaremont. Die ene coureur en de supporter, die net wegstapte + VDP 2019.
L-B-L niet echt iets noemenswaardig, denk ik?
RVL, ook een afdaling. De Plus - Bakelants - Evenepoel.

Giro heeft wisselende weersomstandigheden. Afdaling in de sneeuw en smeltend sneeuw of ook weer een afdaling: Weylandt.
Tour drijft je misschien tot het uiterste, omwille van de prestigieuze wedstrijd, waarin je nog meer jezelf in de uitstal wil zetten.
Vuelta heeft extreme hitte soms.

Dit zijn dan nog de belangrijkste wedstrijden.
Als je niet op het medisch bulletin wil geraken, dan moet je ervoor zorgen dat je in de vroege vlucht zit of niet meedoen, hé.
Ik geef je wel gelijk, dat veiligheid primeert, maar wat kan je doen in PR om de veiligheid meer te garanderen? De kasseien beter steken?
Fans verbieden, om gevallen als Lampaert te vermijden?

Het mooie aan (bijna) al die koersen is, dat de beslissing zowat overal in de laatste 100km kan vallen. Behalve MSR
Maar dat brengt dan ook de nodige nervositeit met zich mee waardoor de valpartijen zich opstapelen :(

Bij MSR is het gewoon een serieuze afdaling op enkele km's voor de streep die voor nervositeit zorgt. De kwaremont afdalen is vals plat tov de poggio

Maar dat brengt dan ook de nodige nervositeit met zich mee waardoor de valpartijen zich opstapelen :(
Dingen gebeuren inderdaad gewoon.
Een voetballer in een derby of belangrijke match kan ook eventjes de controle verliezen en te hard ingaan op een speler, met een enkelbreuk tot gevolg of erger.
Een vuile judoka onder druk zal ne keer bijgeven, na de bel, met een krak tot gevolg van een bot.

Topsport is niet gezond, op elk gebied. Het is het hedendaagse brood en spelen voor ons.
De omstandigheden van PR zijn niet lief. Het is daarom dat het gemaakt is voor de bonkigere onder de coureurs. Een magere ronderenner zet voet aan de grond daar en wordt bijna geamputeerd, om het zo te stellen. Stof vreten of stof zijn.

Was Benoot ook niet (deels) vertrokken omdat Lotto hem geen beter contract kon aanbieden wegens de komst van Gilbert? Gewoon een (wederom verkeerde) keuze van Lelangue lijkt me dus.
Ik was inderdaad eigenlijk ook al even uit het oog verloren dat Lambrecht gewoon 6e en 4e werd in zijn debuut in de Amstel en Waalse Pijl (ook 5e in de Brabantse en 12 in de Dauphiné) Tja dan weet je genoeg natuurlijk. Enorm pijnlijke zaak, zowel menselijk als sportief inderdaad. De fouten zijn vooral gemaakt door Lelangue hé, die heeft het relatief beperkte budget van Lotto gewoon slecht uitgegeven. En als je iemand die niet presteert 3 jaar contract geeft, is er geen ruimte om dat recht te zetten.
Als het mij nog goed bijstaat, dan boterde het echt niet meer tussen Wellens en Benoot. En op dat moment hadden die beide min of meer dezelfde ambities (kleinere rondes, waalse klassiekers...) En een gedeeld kopmanschap zagen die niet meer zitten.
Dus ik denk dat het de één of de ander was. En Tiesj zal ook wel een pak duurder geworden zijn na zijn onverwinning in Strade.

...

Daar ben ik het voor een groot stuk mee eens, maar niet met dat eerste, over dat minst eerlijke. Als je dan kijkt naar Wereldrecord met Boonen: In zijn leven nog maar 1x niet gefinisht daar, en nog maar 2x platgereden in Roubaix. Alle trainingen inclusief, geloof ik? Dan is dat ook gewoon een deel van het kunnen, en wordt het plots wel één van de eerlijkste.

Daar ben ik het voor een groot stuk mee eens, maar niet met dat eerste, over dat minst eerlijke. Als je dan kijkt naar Wereldrecord met Boonen: In zijn leven nog maar 1x niet gefinisht daar, en nog maar 2x platgereden in Roubaix. Alle trainingen inclusief, geloof ik? Dan is dat ook gewoon een deel van het kunnen, en wordt het plots wel één van de eerlijkste.
Maar hoe kan je dan voorkomen om plat te rijden?
Andere route kiezen? Andere bandenspanning dan de rest?

Maar hoe kan je dan voorkomen om plat te rijden?
Andere route kiezen? Andere bandenspanning dan de rest?
Awel, maar kijk die aflevering eens! Het is all of the above, and more. Positie op de fiets, parcourskennis, bandenspanning, andere route kiezen, koers kunnen lezen, in het pak kunnen rijden (niet kijken naar de mens voor je, maar al een stukje verder), materiaal correct kunnen gebruiken (die vering aan- en uitzetten)... Maar positie op de fiets en juiste routes kiezen over de kasseien was het grootste verschil in schokken die je fiets te verwerken krijgt. Daardoor kun je oa je banden iétsjes harder zetten en minder kans op platte band te krijgen, en toch nog over de kasseien glijden. Of ze niet iets harder zetten en nog minder hard botsen, da's dan de keuze.
Allee, met hoe vaak Boonen hem gereden heeft, kun je dan niet meer zeggen dat nooit lekrijden puur geluk is geweest. Oké, 'nooit', da's geluk. Maar nooit vs 3x per deelname, dat niet meer.

Wout Van Aert zijn wiel dus in 2 gebroken op Arenberg... exact zelfde als Laporte... Slechte batch geleverd gekregen?? Gaan ze volgens mij toch eens een serieus woordje over klappen met Shimano

@MrKend54l kan het nochtans wel niet laten van consequent alles wat Wout wint in waarde te reduceren. Op zich geen probleem mee, je mag altijd wel kanttekeningen maken bij bepaalde acties of overwinningen maar dan moet je het consequent voor alle renners doen imo. Als Mathieu niks verkeerd kan doen en bij elke koers die Wout rijdt moet komen zeveren van "het was maar E3 en geen monument, ze lieten hem rijden op de Ventoux, het was geen Strade in maart..." en weet ik wat nog dan mag je niet verschieten van die reactie imo.
Dat klopt niet hoor.
Consequent in waarde reduceren is gewoon pertinent onjuist. Nee ik maak gewoon de kanttekening en plaats enige nuance bij zijn prestaties.
Want dat Wout in 2020 in MSR en strade wint in een raar jaar dat geldt ook voor VDP zijn overwinning in de ronde natuurlijk.

Ik durf gerust Wout zijn prestaties naar waarde schatten hoor. Want zijn palmares zegt niet alles. Het fenomenale werk dat hij al enkele keren in de tour heeft gedaan als superknecht is op zijn zachtst gezegd fenomenaal.
Dat heb ik nog maar weinig of zelfs geen enkele andere hedendaagse god weten doen. Maar voor mij maakt dat nu niet dat hij alleen dit zou kunnen, misschien kunnen anderen dit ook wel maar hoeven ze het niet te doen.
We kunnen zeggen dat hij dit jaar wederom geen monument pakt (ik zie hem persoonlijk LBL niet winnen), maar hij neemt wel 2 klassiekers. Een andere renner zou daarvoor zijn moeder verkopen, en bij Wout voelt dat toch als een soort van mislukking van het voorjaar.
En dat is erg, maar er is meer dan alleen dat en het seizoen is ook nog lang.

Zijn voorjaar is niet gelukt, daar moeten we niet flauw over doen. Alles bij Wout stond in het teken van de RVV en P-R, en die heeft hij niet aan zijn palmares kunnen toevoegen. Het erge is dat hij er zelf niets aan kan doen en dat zonder die Corona hij er ongetwijfeld dichtbij had geweest.

De E3 en de Omloop zijn fantastisch voor 99% van het peloton, maar met een goed gevoel zal hij hij het voorjaar toch niet afsluiten. Tenzij hij zondag voor de verrassing kan zorgen...

Op naar de groene trui en het WK dan maar zeker?

Op naar de groene trui en het WK dan maar zeker?
Gaat hij die ruimte van de ploeg krijgen vraag ik mij af. Of zal het algemeen klassement wederom voorrang krijgen?

WK is ook maar af te wachten hoe goed Remco is. Als die de rest van het seizoen de pannen van het dak rijdt dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat belgian cycling ook zijn kaart zal trekken.
En ik weet niet of vertrekken met twee kopmannen een goed idee is, het verleden bewijst dat alvast. Dus stel nu in het geval dat ze vol de kaart van Remco trekken omdat ze denken dat hij het meeste kans maakt, dan zal het dus ook geen WK voor Wout zijn.

Gaat hij die ruimte van de ploeg krijgen vraag ik mij af. Of zal het algemeen klassement wederom voorrang krijgen?

WK is ook maar af te wachten hoe goed Remco is. Als die de rest van het seizoen de pannen van het dak rijdt dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat belgian cycling ook zijn kaart zal trekken.
En ik weet niet of vertrekken met twee kopmannen een goed idee is, het verleden bewijst dat alvast. Dus stel nu in het geval dat ze vol de kaart van Remco trekken omdat ze denken dat hij het meeste kans maakt, dan zal het dus ook geen WK voor Wout zijn.

Is dat nu gewoon om vervelend te zijn of denk jij nu echt dat ze VA of Evenepoel gaan thuislaten voor het WK? Tenzij die een gebroken been hebben of met de vrouw van de bondscoach in bed duiken gaan die altijd mee hoor.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan