Reverz
Well-known member
Het is natuurlijk een zeer moeilijke balans oefening hé, heel dat puntensysteem. Ja WT koersen zouden harder moeten doorwegen in principe maar je moet ook goed opletten dat je niet naar een systeem gaat waar ploegen die al in de WT zitten standaard bevoordeeld worden omdat ze punten kunnen sprokkelen in koersen waarvoor ploegen onder WT niveau gewoon niet uitgenodigd worden.Dit gaat helemaal niet over Wanty verwijten, ik verwijt de UCI een slecht systeem. Wanty was vorig jaar al WT hé, hun enige goede WT koers was de Vuelta. Je haalt zelf hun beste renners aan. Van Poppel sprong er qua punten bovenuit. Meer dan 90% van zijn punten kwamen uit koersen onder WT niveau. Wanty haalde in 2021 slechts 35% (laagste van heel de WT) van zijn UCI punten in WT koersen, in vergelijking bij BEX was dat 76%, bij LTS 63%. Je kan met die cijfers toch moeilijk ontkennen dat Wanty de vorige 2 jaren (voor 2020 hebben ze CCC's punten gekregen) enorm baat heeft gehad bij het systeem?
Ik ben er trouwens ook niet mee akkoord dat de concurrentie die kleinere koersen ook rijdt. Frans gespronsorde ploegen nemen in het algemeen deel aan het meeste wedstrijden. Vorig jaar Wanty, Cofidis en Arkea het meest van iedereen. Er zijn nu eenmaal heel veel koersjes waarin hun sponsors geïnteresseerd zijn. Het systeem bevoordeelt op die manier onrechtstreeks vooral Franse, maar ook in iets mindere mate Belgische ploegen (als die het slim zouden spelen). BEX bijvoorbeeld heeft gewoon geen reden om die koersjes te doen. Het brengt hun sponsors niets op.
Er wordt gewoon veel positiever gekeken naar Wanty omdat ze gezien worden als de "underdog", de kleine ploeg die beter doet dan ervan verwacht wordt. En dat mag, maar laten we niet doen alsof die goed waren voor dit jaar. Als ze dit jaar op deze manier voortdoen, verdienen ze de WT hé, daar niet van. Het is maar een manier om aan te duiden waarom het systeem suckt.
Ik zal nooit snappen waarom er zoveel haat is naar Lotto omdat ze "staatsgesteund" zijn. Er wordt precies gedaan alsof mensen hun belastingen naar die ploeg gaan, wat natuurlijk helemaal niet waar is. De nationale loterij heeft de verplichting een deel van hun winsten te investeren in sport, een wielerploeg is daar een voorbeeld van. FDJ is hetzelfde hoor. Ik vind dat een bepaalde charme hebben dat een WT team instaat om vooral nationaal talent te doen ontbolsteren. Bij FDJ hebben ze dat goed gedaan, bij LTS veel minder de laatste jaren. Als mensen liever oliesponsoren hebben zoals Total, UAE of Bahrain so be it, maar ik heb toch liever een nationale loterij dan.
Ik zal Uno-X als voorbeeld nemen. Zij krijgen nu wel meer en meer wildcards maar dat was tot vorige seizoen (en ook nu trouwens) zeker niet overal het geval. Dan fnuik je eigenlijk bij voorbaat de kans van zo'n ploeg om in de WT te geraken als ze gewoon geen WT koersen mogen rijden.
Er is inderdaad ook nog een groot verschil tussen "staatssteun" en de Nationale Loterij. Letterlijk niemand verplicht iemand om geld te geven aan de Nationale Loterij en dan heb ook ik veel liever dat ze hun geld steken in de ondersteuning van een nationaal team dat ook minstens deels in de jeugd investeerd dan in het sponsoren van het stadion van een voetbalploeg...

. Beesten dat het geen naam heeft.