Voorjaarsklassiekers 2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ook vooral kijken wanneer de Amstel valt.
Naargelang het jaar kan dit wel eens sterk variëren.
Toen Museeuw won viel de Amstel bijna een maand later dan de ronde en na LBL.
In den tijd van de wereldbeker was de Amstel de afsluiter van het voorjaar, op een zaterdag ook om geen conflict te hebben met de marathon van Rotterdam als ik me niet vergis. Het is eigenlijk een vrij recent gegeven dat de Amstel zich tussen die monumenten heeft gewrongen. Op zich was het dus heel logisch om de Amstel en PR gewoon te wisselen.

Maar Amstel heeft inderdaad ook wel al in een aantal verschillende vormen bestaan. Ik zag hier onder andere ook de commentaar passeren dat Boonen de Amstel had kunnen winnen... nooit van zen leven imo. De Amstel kwam vanaf 2003 boven op de Cauberg aan, van dan tot 2012 was Boonen per definitie al kansloos. En ook in de jaren nadien toen ze de aankomst 1,5km verder op legden was die Cauberg veel te doorslaggevend voor iemand van het type Boonen om daar echt mee te doen voor de winst.

Van Petegem, dat zou dé man bij uitstek geweest zijn. Die werd in 1998 2de op het WK in Valkenburg... zijn beste resultaten in de Amstel zelf zijn 5de, 6de (2x) en 7de. Maar zijn piek lag natuurlijk ook in Vlaanderen.
 
Philippe Gilbert, die heeft ze alle 3 gewonnen :unsure: Maar geen idee of ie dat ook in hetzelfde seizoen zou gekunnen hebben.
Hoewel, 2011 :D
 
Maar Amstel heeft inderdaad ook wel al in een aantal verschillende vormen bestaan. Ik zag hier onder andere ook de commentaar passeren dat Boonen de Amstel had kunnen winnen... nooit van zen leven imo. De Amstel kwam vanaf 2003 boven op de Cauberg aan, van dan tot 2012 was Boonen per definitie al kansloos.

Dat was ik en ik sta voor de volle 100% achter wat ik zei. Ik vind dat je het potentieel van Boonen echt gigantisch onderschat.
Ik wil niet beweren dat hij op zijn Gilberts kon knallen op de Cauberg richting winst, maar hij had zeker genoeg potentieel om ook die westrijd te winnen. Zoals ook aangegeven in mijn post: voor die winst was er allicht wel een andere voorbereiding nodig.

Boonen wordt vaak gezien als de man van de sprint, of van het berewerk in PR en RVV. Daar is niets mis mee want daar had hij zich uiteindelijk op toegelegd, maar dat wil niet zeggen dat hij andere dingen kon.

Vergelijk het met WVA. Voor hetzelfde geld had hij zich enkel toegelegd op het voorjaarswerk op z'n Cancellara's en zei je hier over 10jaar: WVA AGR of een bergrit in de Tour winnen... nooit van zen leven imo.

Dat je zelfs Van Peteghem een hogere kans toedichte dan Boonen, louter en alleen op basis van uitslag zegt imo voldoende. Herinner u het WK in Valkenburg bijvoorbeeld, eigenlijk typisch AGR, en wie kon er nog als één van de weinigen mee met Gilbert? Hagen. En we gaan hier nu toch niet beweren dat Hagen meer potentieel heeft/had dan Boonen? :p

Eigenlijk een achterlijke discussie om te voeren, want Boonen heeft AGR nooit gereden en rijdt nu niet meer, maar het voorjaar is nog niet écht gestart dus ach.
 
Dat was ik en ik sta voor de volle 100% achter wat ik zei. Ik vind dat je het potentieel van Boonen echt gigantisch onderschat.
Ik wil niet beweren dat hij op zijn Gilberts kon knallen op de Cauberg richting winst, maar hij had zeker genoeg potentieel om ook die westrijd te winnen. Zoals ook aangegeven in mijn post: voor die winst was er allicht wel een andere voorbereiding nodig.

Boonen wordt vaak gezien als de man van de sprint, of van het berewerk in PR en RVV. Daar is niets mis mee want daar had hij zich uiteindelijk op toegelegd, maar dat wil niet zeggen dat hij andere dingen kon.

Vergelijk het met WVA. Voor hetzelfde geld had hij zich enkel toegelegd op het voorjaarswerk op z'n Cancellara's en zei je hier over 10jaar: WVA AGR of een bergrit in de Tour winnen... nooit van zen leven imo.

Dat je zelfs Van Peteghem een hogere kans toedichte dan Boonen, louter en alleen op basis van uitslag zegt imo voldoende. Herinner u het WK in Valkenburg bijvoorbeeld, eigenlijk typisch AGR, en wie kon er nog als één van de weinigen mee met Gilbert? Hagen. En we gaan hier nu toch niet beweren dat Hagen meer potentieel heeft/had dan Boonen? :p

Eigenlijk een achterlijke discussie om te voeren, want Boonen heeft AGR nooit gereden en rijdt nu niet meer, maar het voorjaar is nog niet écht gestart dus ach.
Is geen achterlijke discussie. Je maakt er een belachelijke discussie van... je doet eigenlijk alles wat je in de warmtepompen discussie andere mensen verwijt: juist de factoren gebruiken die in u kraam passen.

Redenen waarom Boonen nooit de Amstel zou gewonnen hebben:
* Boonen zijn piekjaren waren 2004-2012, in 2013 was het al but over. Als we eerlijk zijn hebben die laatste 5 jaar hebben eigenlijk niks toegevoegd aan zijn carriere (buiten veel geld verdienen). Al is dat volgens @MrKend54l vooral de schuld van Sep Vanmarcke :unsure: :hug:
* Amstel 2003-2012 was de versie die aan kwam direct boven op de Cauberg. Een hypergecontroleerde en OERSAAIE wedstrijd. Das was een paar uur "een beetje rondrijden" in Limburg om op het einde gewoon en massa de Cauberg op te knallen. Af en toe ging het wel eens mis waar dat waren uitzonderingen en dat was dan iemand genre Kreuziger... met alle respect geen écht grote naam.
* Hoeveel woog Boonen op competitiegewicht? 80kg? (ik ben misschien zelfs nog te voorzichtig) Hagen weegt op competitiegewicht waarschijnlijk vooraan de 70kg. Je mag nog de meest getalenteerde renner van het pak zijn, de marges zijn altijd klein en 10kg steek je zelf op een Cauberg echt niet weg.
* Hagen is/was wel degelijk een zéér getalenteerd renner, getuige zijn periode bij Columbia-HTC maar hij heeft nadien gewoon de keuze gemaakt om geld te scheppen in dienst van bij Sky. En je moet er niet aan twijfelen dat hij na die 5 jaar dik binnen was... dan moet er al een stevig kopke op staan om dan terug de switch te maken naar kopman (wat eigenlijk bijna niemand lukt).
* Hagen heeft historisch gezien ook vaker goed gepresteerd op WK's. Hij werd niet alleen in 2012 2de, ook in 2015 in Richmond was hij misschien wel 3de beste man in koers en was hij de enige die boven op 23rd street nog bij Van Avermaet geraakte (waar hij dan wel niet wou overnemen).
* En last but not least, een trivia vraag: weet je wie er op dat WK 2012 ook bij was, 12de werd en niet mee kon met Hagen? (Je moet het niet te ver zoeken)
 
Is geen achterlijke discussie. Je maakt er een belachelijke discussie van...
Tikkeltje arrogant
En je doet eigenlijk hetzelfde :D

Waar ik het niet mee eens ben zijn de volgende redenen (waarvan deel gewoon voortkomen uit een gebrek een goed lezen wat er staat):

* Amstel 2003-2012 was de versie die aan kwam direct boven op de Cauberg. Een hypergecontroleerde en OERSAAIE wedstrijd. Das was een paar uur "een beetje rondrijden" in Limburg om op het einde gewoon en massa de Cauberg op te knallen. Af en toe ging het wel eens mis waar dat waren uitzonderingen en dat was dan iemand genre Kreuziger... met alle respect geen écht grote naam.
Dan ga je er ook van uit dat een Quickstep dat vol zou inzetten op winst met bv Boonen identiek hetzelfde scenario zou schrijven? :p
Kreuziger inderdaad geen grote naam, maar niet relevant.

* Hoeveel woog Boonen op competitiegewicht? 80kg? (ik ben misschien zelfs nog te voorzichtig) Hagen weegt op competitiegewicht waarschijnlijk vooraan de 70kg. Je mag nog de meest getalenteerde renner van het pak zijn, de marges zijn altijd klein en 10kg steek je zelf op een Cauberg echt niet weg.

Hence: andere voorbereiding nodig dan voor de voorjaarsklassiekers. In die laatste hoef je niet op je scherpst aan de start te staan.

* Hagen is/was wel degelijk een zéér getalenteerd renner, getuige zijn periode bij Columbia-HTC maar hij heeft nadien gewoon de keuze gemaakt om geld te scheppen in dienst van bij Sky. En je moet er niet aan twijfelen dat hij na die 5 jaar dik binnen was... dan moet er al een stevig kopke op staan om dan terug de switch te maken naar kopman (wat eigenlijk bijna niemand lukt).

Dat ontken ik dan toch ook helemaal niet. Ik zeg gewoon dat Boonen meer potentieel had dan Hagen. Boonen had het ook in zich om goede tijdritten te rijden, maar heeft dat quasi nooit gedaan. Zijn deelname aan het WK TTT was geen loutere publiciteitsstunt. Hij heeft zich gewoon toegelegd op RVV en PR omdat daar voor hem de meeste centen terug waren te vinden, dus in se dezelfde focus als Hagen, maar op andere wijze.

En last but not least, een trivia vraag: weet je wie er op dat WK 2012 ook bij was, 12de werd en niet mee kon met Hagen? (Je moet het niet te ver zoeken)

Hij kon toch vrij lang mee en eerlijk is eerlijk; had hij dan achter Gilbert moeten rijden? :unsure:

In ieder geval: hij had hem imo zeker kunnen winnen. Daarom was het nog niet gebeurd. Net als Roglic en de Tour, Gilbert en MSR, of Vanmarcke en PR. Voor hetzelfde geld was het hem nooit gelukt. De Risk/Reward lag voor Boonen gewoon heel anders in AGR dan in PR/RVV, vandaar ook de keuze.

Over Valverde's deelname aan RVV: als je in WP of LBL de hellingen op kan knallen, kan je dat in Vlaanderen ook. Awel, die redenering klopt nog steeds als je hem omdraait. Het is ook maar de Cauberg he.

Dit is wel mijn laatste post hierover.
 
Ik denk nu ook wel dat Boonen de AGR had kunnen winnen, zelfs boven op de Cauberg. Als je in Vlaanderen klimmen van 1 tot 1.5km met de beste opkunt, kan je dat in Nederlands Limburg ook. Hij had dan wel zijn seizoen iets anders moeten indelen. De voorjaarspiek iets later leggen en wedstrijden als E3 of G-W skippen ifv AGR
 
Dan ga je er ook van uit dat een Quickstep dat vol zou inzetten op winst met bv Boonen identiek hetzelfde scenario zou schrijven? :p
Kreuziger inderdaad geen grote naam, maar niet relevant.

Dat ontken ik dan toch ook helemaal niet. Ik zeg gewoon dat Boonen meer potentieel had dan Hagen. Boonen had het ook in zich om goede tijdritten te rijden, maar heeft dat quasi nooit gedaan. Zijn deelname aan het WK TTT was geen loutere publiciteitsstunt. Hij heeft zich gewoon toegelegd op RVV en PR omdat daar voor hem de meeste centen terug waren te vinden, dus in se dezelfde focus als Hagen, maar op andere wijze.
Quick-Step in de periode Boonen leek kwa tactiek eigenlijk in het niks op wat ze vandaag de dag doen. Vandaag maakt het eigenlijk niet uit wie wint, als het maar nen blauwen is. Vroeger MOEST Boonen winnen, Boonen was commercieel gezien 20x keer interessanter dan pakweg Terpstra. Das imo ook nog steeds mee dé grote oorzaak van dat débacle in de Omloop 2015.
Een scenario schrijven waar Boonen in de Amstel alleen met voorsprong aan de Cauberg begint zou zéér onwaarschijnlijk geweest zijn.
Het grote voordeel dat Quick-Step vandaag heeft is dat je gewoon niet op álles kan blijven springen. Als je als concurrent weet dat ze met 1 specifieke renner "moeten" winnen maakt dat je job véél makkelijker.

Daarnaast ging het in de originele discussie ook over de triple, ze allemaal winnen in 1 jaar. Ik sprak over Van Peteghem omdat die met zijn lichaamsbouw gerust mee kon doen in de Amstel terwijl hij met diezelfde bouw ook in Vlaanderen won.
Boonen was gemaakt voor het Vlaamse werk, hij had misschien kunnen proberen om Amstel te winnen maar om daar echte kanshebber te zijn had hij wel een transformatie moeten ondergaan. Cru gezegd, Van Peteghem had door zijn piek wat te rekken of iets anders te leggen voor de rest niks moeten doen, Boonen zou eigenlijk ne kilo of 7-8 hebben moeten afvallen.

Enfin, Boonen en de Amstel: ik zie het niet. Jij ziet het wel. Agree to disagree dan maar :tongue:

Ik denk nu ook wel dat Boonen de AGR had kunnen winnen, zelfs boven op de Cauberg. Als je in Vlaanderen klimmen van 1 tot 1.5km met de beste opkunt, kan je dat in Nederlands Limburg ook. Hij had dan wel zijn seizoen iets anders moeten indelen. De voorjaarspiek iets later leggen en wedstrijden als E3 of G-W skippen ifv AGR
Kasseien vs geen kasseien, de gemiddelde helling in de Amstel is langer en de Amstel bevat aanzienlijk meer hoogtemeters dan de Ronde. Allemaal zaken die toch een serieus verschil maken. Een flandrien type gaat veel minder afzien op de kasseien (zeker ook op de vlakkere kasseien), een ardennen type gaat veel minder afzien op langere hellingen en gaat bijkomende hoogtemeters veel beter verteren.
 
Laatst bewerkt:
Quick-Step in de periode Boonen leek kwa tactiek eigenlijk in het niks op wat ze vandaag de dag doen. Vandaag maakt het eigenlijk niet uit wie wint, als het maar nen blauwen is. Vroeger MOEST Boonen winnen, Boonen was commercieel gezien 20x keer interessanter dan pakweg Terpstra.
Vandaar dat Devolder 2 keer RVV gewonnen heeft terwijl Boon gevangen zat erachter? :p
 
Tuurlijk had Boonen de Amstel kunnen winnen.

Alleen won hij terecht diverse malen de Ronde en Roubaix, koersen die hij liever reed en won dan de Amstel.
Nog straffer, tenzij dat ik ergens een verloren uitslag gemist heb heeft Boonen nooit meegereden in de Amstel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan