Verslavingen

Worstel jij met een verslaving?

  • Ik heb geen verslaving

    Stemmen: 40 42,6%
  • Ik heb één of meerdere verslaving(en)

    Stemmen: 39 41,5%
  • Ik had een verslaving, maar ben succesvol afgekickt

    Stemmen: 14 14,9%
  • Ik had een verslaving, maar ben hervallen

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    94
Deze topic werd gestart door Kenneke (veel sterkte trouwens), maar we willen deze graag groter maken dan de hulpthread voor 1 individu.
Dit wordt dus een algemene verslavingen-thread, waarbij iedereen die zelf kampt met, of iemand in zijn kringen kent die kampt met verslavingen, terecht kan.
 
Sinds de dood van mijn moeder aan slaapmedicatie geraakt op mijn eentje lukt het niet om er mee te stoppen
-btw drink niet rook niet
Iemand tips , of goede klinieken

In opwellingen denk ik ook aan foute dingen

Alvast dank

Zou als eerste stap naar je huisarts gaan en dit bespreken, die kan een afbouwschema met je opstellen en/of eventueel gerichter doorverwijzen voor bijvoorbeeld die negatieve gedachtes.
 
Ik heb op dat gebied slechte huisarts (van de oude stempel )
die gaf me altijd wat ik vroeg.
Via via al te weten gekomen dat afbouwen zonder andere medicatie niet helpt

Ik wil dr schuld zeker niet van me afschuiven naar mijn dokter
 
Ik heb op dat gebied slechte huisarts (van de oude stempel )
die gaf me altijd wat ik vroeg.
Via via al te weten gekomen dat afbouwen zonder andere medicatie niet helpt

Ik wil dr schuld zeker niet van me afschuiven naar mijn dokter

Ben je van regio Brugge toevallig?
 
Ik heb op dat gebied slechte huisarts (van de oude stempel )
die gaf me altijd wat ik vroeg.
Via via al te weten gekomen dat afbouwen zonder andere medicatie niet helpt

Ik wil dr schuld zeker niet van me afschuiven naar mijn dokter
Geen idee of je een OPZ ergens bij je hebt liggen, maar neem daar zeker eens contact mee op.

Zij zijn de eerste stap voor vrijwillige of gedwongen opnames en nemen zowel mensen met mentale problemen, als druggebruikers en andere verslaafden aan.
 
Als de huisarts geen optie is:

In Gent heb je Karus en Guislain. Daarnaast kan je ook altijd vlot contact krijgen bij het CAW en de druglijn.
Neem eens contact op met zo'n dienst en kijk van daar verder. Zij kunnen je sowieso het meeste info geven over het aanbod in jouw buurt, want dat is soms moeilijk om daar zelf je weg in te vinden. Zij kunnen bijvoorbeeld ook mee inschatten hoe hoog je zorgnood is en hoe hoog het crisisgehalte is. Een verslaving komt vaak niet alleen en er zit vaak meer onder de oppervlakte, wat ook de nodige aandacht moet krijgen.

Persoonlijk zou ik starten met de druglijn en eens met hun bellen of chatten en jouw verhaal doen. Dit kan anoniem en zij hebben de nodige expertise rond verslaving in huis.

Weet dat als je aan foute dingen denkt, je ook terecht kan bij de zelfmoordlijn op 1813.
 
Ik ben trouwens zelf redelijk verslaafd aan fastfood en gsm-gebruik.

1. Ik zou veel gezonder moeten eten. Gelukkig heb ik een lieve vrouw die altijd keigezond kookt.
Maar van zodra ik een mentaal dipje heb of een dag goed gewerkt heb, ga ik snel voor een snelle vettige hap.
Voorlopig heb ik genoeg afwisseling in mijn dieet en heb ik geen tekorten, maar als ik niet samenwoonde, zou het echt wel veel erger zijn.

2. Ik haat het dat ik zoveel tijd op social media doorbreng op mijn gsm. Ieder vrij moment ga ik toch eerst nog even 10-15min doomscrollen vooraleer ik echt in gang schiet.
Ik heb mijn Facebook en Instagram al eens verwijderd, maar helaas heb ik deze echt nodig om mijn werk te promoten. “Social media presence” is echt wel nodig, maar het is echt een vloek 🫤
 
Hier ook de gsm.

Ik werk met timers voor de meest gebruikte apps (hier en fb) en hoewel ik die gewoon kan verzetten en verder surfen, doe ik dat weinig.

Vanaf 20u gaat alles in nachtmodus en grijstinten ook, dat helpt ook.

Fb profiel heb ik verwijderd toen ik op de timers zag dat ik er +-7u dag/nacht op zat (na de geboorte van de dochter dus die nachtelijke wakkere uren werden daaraan gespendeerd) en enkele jaren zonder gedaan en ik was oprecht verbaasd hoe makkelijk dat ging, dat ik er weinig van af zag. Na enkele jaren terug een fb profiel aangemaakt en nu is het een pak beter, makkelijker om terug af te sluiten.
 
Hier ook de gsm.

Ik werk met timers voor de meest gebruikte apps (hier en fb) en hoewel ik die gewoon kan verzetten en verder surfen, doe ik dat weinig.

Vanaf 20u gaat alles in nachtmodus en grijstinten ook, dat helpt ook.

Fb profiel heb ik verwijderd toen ik op de timers zag dat ik er +-7u dag/nacht op zat (na de geboorte van de dochter dus die nachtelijke wakkere uren werden daaraan gespendeerd) en enkele jaren zonder gedaan en ik was oprecht verbaasd hoe makkelijk dat ging, dat ik er weinig van af zag. Na enkele jaren terug een fb profiel aangemaakt en nu is het een pak beter, makkelijker om terug af te sluiten.
Ik heb recent ook zo'n timers opgezet en een focus mode ma-vrij (wellbeing standaard in Android). Helpt mij in ieder geval enorm om toch minder erop te zitten en vooral niet meer nodeloos op Reddit te zitten scrollen bijvoorbeeld.
 
Ik heb op dat gebied slechte huisarts (van de oude stempel )
die gaf me altijd wat ik vroeg.
Kan je niet eens naar een andere huisarts gaan?

Tis niet omdat je een vaste hebt nu dat je daar heel je leven bij moet blijven ofzo en een tweede opinie kan nooit kwaad!

Hier zelf verslaafd aan cola, ik kan het beperken tot 1-2 blikjes per dag, maar zou er eigenlijk liever volledig vanaf zijn.
 
Geen verslaving, maar ik ben wel vatbaar voor gokspellen.
Ik speel het af en toe wel eens, soms maandelijks, soms zit er een half jaar tussen, maar ik begin er wel altijd opnieuw mee.
Momenteel wel perfect onder controle en doe ik het puur voor het plezier, maar ik moet daar wel heel goed mijn focus op houden dat het niet dreigt uit de hand te lopen. Dat gevoel heb ik nu niet, maar je weet niet bij een grote tegenslag.
 
Terug
Bovenaan