Elektronica Cyberkefs Modular Synth DIY Adventure

Cyberkef

Shinigami
Crowdfunder FE

0. Intro​

In een héél ver verleden ("Cyberkef" bestond zelfs nog niet 🧔‍♂️) was ik best al redelijk actief bezig met muziek. Begonnen bij de klassieke notenleer (wat ik eigenlijk best wel nog graag deed en goed kon, ooit nog naar een professionele studio mogen gaan om met 4 een gans kinderkoorgezang in te zingen :music: ) + piano/synthesizer (met als afsluiter men openbaar examen, wat helaas faliekant afgelopen was 😓 meteen het einde van mijn prille "carrière" :headshake: ).

Hier heb ik menig uur op zitten tokkelen toen (deze heb ik nog steeds trouwens, al moet ik men skills van toen dringend terug oppoetsen):

1706899780303.png

Een paar jaar later mezelf verdiept in FruityLoops (en daar is toen één leuk liedje uit voortgekomen, dat nog steeds op tijd en stond in mijn playlist passeert :music: ), maar toch was er iets mee waardoor het mij niet helemaal kon vastbijten.
Toen passeerde Telenet Games en is dat allemaal een stille dood gestorven...

Twintig jaar later stootte ik via onze #diy Discordchannel op het YouTube-kanaal van LookMumNoComputer/ThisMuseumIsNotObsolete (even geniaal als chaotisch :love:) waarbij er terug een vonkje oplichtte. Zijn passie om met DIY electronica muziek (en ondertussen nog een PAK meer echt waanzinnige projecten) te maken gaf mij inspiratie, maar mijn complete gebrek aan electronica kennis had dat altijd wat afgeremd. Die modular synths echter, hmmmm dat bleef er wel héél interessant uitzien!

Ongeveer iets na het midden van vorig jaar besloot ik uiteindelijk toch om wat BeyondGaming taken neer te leggen om wat vrije tijd te creëren, en mij terug wat meer te verdiepen in deze wereld. Ik denk dat quasi iedereen die ik hoor vertellen over modular synths met dezelfde raad komt: "Begin er niet aan. Het is net zoals roken, eens je er aan begint kan je er niet meer mee stoppen en je verliest er bakken geld mee.". WHELP!

Daarom begon ik eerst voorzichtig met de meest logische stap, software synths: VCV Rack 2 (start volledig gratis, dui-zen-den modules waarvan er heel veel gebaseerd zijn op bestaande hardware modules). In een sneltreintempo het YouTube kanaal van Omri Cohen verorberd, en ik was helemaal vertrokken. Het klikte quasi direct, en na een paar maand nog altijd niet beu.
Vorige week hoorde ik Omri nog in een podcast exact uitleggen wat ik voelde waarom dit mij harder bekoord dan muziek maken in bvb FruityLoops. Hier is er geen repetitief knip-/plakwerk op een PC om alles in 4/8/16/32 maten/schema's perfect te maken, modular synths speelt veel vloeiender/natuurlijker, het is ook nooit 100% hetzelfde.

Ondertussen op de 2e handsmarkt al voorzichtig wat beginnen investeren (van links naar rechts: Arturia Keystep Pro, Korg nanoKONTROL 2, Arturia Beatstep Pro) die ik via USB kan gebruiken in VCV Rack:

IMG_20231218_140356766_HDR.jpg

Zolang je de hardware sequencers gebruikt valt het zo nog niet op, maar via USB zit er net een iets te grote delay (en kleine haperingen) op om comfortabel "live" te spelen. Ook ben je met software nog redelijk "beperkt" in het performen van je patches (je bent gelimiteerd in het mappen van je software op je externe controllers), met hardware heb je gewoon instant controle over ALLES. Buttons and sliders EVERYWHERE.

Dus, hardware modular synths it is! WOOOoooooo... :unsure:

Er bestaan redelijk wat standaarden in deze wereld, maar omdat ik hier geen ganse kamer vol wou zetten heb ik gekozen voor de kleinere Eurorack standaard (... wat blijkbaar meteen ook de duurste sjarels uit de hoop zijn, typisch).

Ik wou er meteen wel twee vliegen in een slag mee slaan. Niet alleen terug actiever bezig zijn met muziek, maar meteen ook mijn elektronica kennis mee verruimen. Gelukkig is dit net de perfecte hobby om deze twee te combineren.

1.0 Erica Synths - mki x es.EDU DIY System​

In de loop van de jaren was ik al es per toeval op het YouTube kanaal van Moritz Klein gestoten en wat een toeval, sinds vorig jaar heeft hij (ism een bekende fabrikant) een ganse DIY kit ontworpen en gelanceerd, en als start van mijn nieuwe avontuur heb ik mij meteen gans de DIY kit gekocht in de kerstvakantie om er meteen in te kunnen vliegen:

1706899528238.png

Bij elke module zit een handleiding van 50 blz waarin hij tot in de kleinste details uitlegt hoe alles werkt (op zen YouTube kanaal kan je het ook allemaal zien met animaties). Je bouwt alles eerst op breadboards voordat je de boel op de PCB's soldeert zodat je stap per stap alles goed kan verstaan van wat je nu precies aan het maken bent. Perfect als eerste DIY project voor beginners!

Ik heb dit begin vorige maand gestart (4 januari) en afgewerkt (12 januari) met quasi live verslaggeving op ons Discord #diy kanaal, maar als voorbereiding van deel 2 (dat ik binnenkort hoop te starten), wou ik hier nog es documenteren wat er vorige maand gebeurd is!

IMG_20240104_123349144_HDR.jpg


Ik ga niet alles in detail uitleggen om geen domme beginners fouten te maken, terwijl je alles heel gedetailleerd + correct kunt terugvinden op zijn kanaal. En ik hoop dat mijn korte samenvattingen niet te ingewikkeld gaan worden voor leken, maar hopelijk vind je het minstens even interessant als ik het vind :D

Aan de slag!
 
Laatst bewerkt:

1.1. Case met voeding​

Zonder correcte voeding is het natuurlijk onmogelijk om je modules effectief te testen/gebruiken, dus beginnen we eerst met deze stap!

Eurorack heeft standaard +12V/-12V/5V voeding met deze universele IDC power connectors. Deze specifieke DIY kit heeft geen modules die 5V gebruiken, dus deze is optioneel (en hier zelfs helemaal niet gebruikt).
Een eerste en enigste (!!) (blijkbaar traditioneel) slachtoffer was de groene LED (de twee beentjes waren even lang, edelachtbare!)...

Mijn allereerste soldeerproject was een succes!



Voorlopig een stil protest, want er zijn nog geen modules.

1.2. VCO​

We starten met de meest basic module: Voltage Controlled Oscillator. Een oscillator genereert een wave op een gegeven frequentie, bvb de standaard "do" noot (ook wel C4 genoemd), is in de meeste landen ter wereld 261.6 Hz (1 octaaf hoger = verdubbeling van die frequentie, 1 octaaf lager = halvering van die frequentie).
Dit resulteert in een (op zich redelijk saai) stabiel gezoem. Afhankelijk van welk soort golf gaat dit van een zacht (sine wave) of middelhard (saw wave) tot zelfs hard (square/pulse wave) gezoem. Deze specifieke module doet saw en pulse.
Afhankelijk van welke richting de grote knop staat, krijg je een lager of hoger statisch gezoem. Maar, als basis van een muziekinstrument zou dat best wel saai zijn he?

Daarvoor staat de VC in VCO dus, als je er een (compatibel) extern instrument/module op aansluit, kan je de toonhoogte van je gezoem via voltages (automatisch) controleren/aansturen. In de modular synth wereld komt 1V overeen met 1 octaaf. En wat een toeval, die Keystep van de vorige post ondersteunt dat wel niet perfect zeker :music: Dus nu kunnen we al vast al een aaneenschakeling van aan elkaar geplakte zoemende tonen zelf spelen!

Maar er zijn ook enkele andere inputs in deze (en heel veel andere modules) waarin voltages diverse zaken kunnen aansturen (hier Frequency Modulation en Pulse Width), en dat kan je echt heel creatief gebruiken. Een kickdrum module aansturen aan 330/sec ipv de klassieke 120/min? Why not, misschien komt er wel iets heel origineels uit!

Men tweede soldeerproject zonder 1 foutje! Deze sjarel getuned krijgen was een ander paar mouwen, maar gelukkig waren er genoeg tips en tricks van andere YouTubers die deze voor mij al gemaakt hadden.



1.3. Dual VCA​

Een tweede basismodule die zeker niet mag ontbreken: Voltage Controlled Amplifier (of zoals de puristen het noemen: Attenueverter, want het maakt aangegeven input signalen eigenlijk stiller, niet luider).
Dit kan je het gemakkelijkst vergelijken met een automatisch (VC :fingerguns_r:) bediend volume controller. Zo kan je je gezoem van je VCO met een externe sturing dus automatisch en heel snel luider en stiller maken (ipv als een volslagen idioot continue aan die knop te staan draaien).



1.4. (2x) Envelope Generator​

Aha, hier wordt het interessant. Een envelope is een specifieke stuur/signaal "vorm" (doorgaans ook Attack Decay Sustain Release genoemd) die start met een pulse die je op de gate doet. Deze envelope kan je dan gebruiken op bvb je VCA om het uitgerekt gezoem te transformeren in een snaar (of gebruik dit op een filter, of ... experimenteren is leren!).

1706906240936.png

Op het moment dat je een AAN signaal stuurt naar je gate (cfr het indrukken-en-houden van een toets op je piano) start je Attack (die je lang of kort kunt maken) die je signaal tot maximum hoogte stuurt, gevolgd door een Delay (die je lang of kort kunt maken) die het signaal laat zakken tot een opgegeven Sustain (is itt de drie ADR geen instelbare tijdsduur is, maar een instelbaar hoogteniveau) totdat je de toets loslaat, en dan kom je in de Release (die je lang of kort kunt maken).

De Keystep ondersteunt ook dit Gate signaal, dus al ik nu deze drie modules aansluit + de Keystep, hebben we een zeer basic piano!

Bij deze specifieke module is Decay en Release gecombineerd, en deze heeft ook een "Loop" modus, zodat hij een eigen interne klok gebruikt om te triggeren ipv een extern signaal. We hebben er in deze kit ook twee, omdat je deze voor veel andere VC gerelateerde dingen kan/gaat gebruiken.



Et voila, zo hebben we al de meest basic setup om iets nuttigs mee te doen :)

 
Laatst bewerkt:

1.5. Sequencer​

Vergelijk dit met een automatisch spelende mini-piano dat (3 tot 5) "noten" in een lus continue afspeelt. Deze heeft eigen ingebouwde en aanstuurbare klok maar kan je ook extern aansturen (dus ook met je VCO deze HEEL snel laten spelen). Ze stuurt gate signalen (bvb voor je EG) en CV (bvb voor je VCO) uit, en je kan de toon instellen per noot.
Wederom, wat je uiteindelijk doet met die gates/CV's is volledig je eigen keuze: VCO+EG aansturen, filter aansturen, ... Voltage is voltage!

Dit is een zéér basic sequencer, in de Keystep Pro zitten er 4 die je tegelijkertijd kunt laten lopen (en in de Beatstep Pro 3) die véél meer kunnen (... maar die kosten ook veel meer).




1.6. VCF​

Nog een onmisbare tool in een kit: Voltage Controlled Filter. Deze "low pass" filtert dynamisch alle "hoge" frequenties uit een input signaal (afhankelijk van een mogelijks automatisch ingestelde/bestuurde cut-off frequentie), met een snuifje instelbare resonantie voor dat beetje extra oomf! Perfect om geluid te boetseren!



1.7. Wave Folder​

Een module die ik ook zeker wou! "Vouwt" de saw wave van je VCO tot een zachtere triangle wave, of zelfs een hardere bijna-square wave als je de intensiteit verhoogt on the fly!

"Oef eindelijk een kleintje, deze zal wel snel gaan"... SO SO WRONG.



 
Laatst bewerkt:

1.8. Sample & Hold / Noise​

Wat zouden synths zijn zonder wat Noise (herinner je mss van het testbeeld op TV vroeger), hier krijg je er 3-in-1: de klassieke White noise, de zwaardere Pink noise en de lichtere Blue noise. Combineer deze met een VCA en een snappy EG om een closed-hat te simuleren!

Wrsl een van mijn favoriete modules: Sample & Hold. Deze "leest" continue de input (een normaal signaal zoals bvb een zeer trage sinus/triangle golf of zeer snelle pure random noise) en op het moment dat hij een gate ontvangt, onthoudt hij welk voltage op dat moment binnenkwam en stuurt hij enkel dit continue voltage als output (tot de volgende gate triggert).
Kan je een beetje vergelijken met een (random) sequencer, en ik ben gigantische fan van randomness :music:

Deze module kan ook slew/portamento. Als je een normale piano voor het oor haalt, en je wisselt tussen noten dan gaat die overgang "direct". Met slew dan smeeeeer je die overgang uit, alsof je met je vinger op een viool van noot wisselt.



1.9. Mixer​

Een zeer basic module: 3 input signalen mixen tot 1 signaal waarbij je de onderlinge volumes kunt regelen.



1.10. Output mixer​

Tot nu toe was alle "muziek" monofonisch (als je je hoofdtelefoon in alle andere modules zou aansluiten zou enkel 1 oortje werken).
Deze output mixer maakt er een stereo signaal van (versterkt voor hoofdtelefoon, onversterkt voor line-out).

Deze was de enige module die niet gemaakt was door Moritz maar een professor (en de documentatie was dan ook van een compleet ander niveau :unsure: ).



1.11. THE END (... for now)​

Men eerste full DIY kit was binnen een week klaar, en slechts 1 ledje had het niet overleefd. Ik heb mij ROT geamuseerd om dit te maken en dit smaakt zeker naar meer :D



Na enkele weken zware research (= de ModularGrids afschuimen van men favo YouTubers) heb ik een selectie gemaakt van (voornamelijk weer DIY modules) die ik in een volgende fase wil maken. Dit is inderdaad een prijzige hobby, dus ik ga dit met wat (loon gerelateerde :unsure: ) termijnen proberen opsplitsen per merk/shop.

De volgende fase zal bestaan uit (allemaal DIY) stuff van Befaco:
* 1x nieuwe Case (waarbij ik de meeste modules van hierboven ga verhuizen, Eurorack compatible babyyyyyyy lets gooooooooo)
* 1x Four input mixer (met instelbare visualisaties, ziet er echt zalig uit in het donker)
* 1x Output module (specifiek voor deze case)
* 1x VCO module
* 1x digitale Noise module
* 1x percussive four VCA+EG module (voor kicks, hats, ...)
* Redelijk wat random onderdeeltjes (eurorack power, switches, jacks) om:
* men goedkope DSO-138 Mini oscilloscope om te bouwen naar een eurorack module (je waves gevisualiseerd zien = :feelsgood: )​
* met een oude Arduino Nano zelf een visuele tuner (of andere audio gerelateerde dingen) te bouwen​

Hopelijk zie ik jullie hier dan terug!
 
Laatst bewerkt:
1708013489471.png


Et voila, na paar weken dagelijks meermaals refreshen op men Befaco winkelmandje kreeg ik derjust mailtje "Hey, we've 3 Case DIY Kits in stock right now... BE FAST!!"

1708089452563.png

De volgende soldeerprojectjes (8 kits + 2 DIY brouwsels) zijn onderweg uit Barcelona se :music: :hakkuh: :cheer:

1708089517601.png

ARE WE THERE YET?!
 
Laatst bewerkt:
Ga zeker volgen!

In mijn brein zit een soort van vreemde kortsluiting waar ik aan één zijde enorm veel muzikaal gevoel heb, maar aan de andere kant mijn brein blijkbaar volstrekt niet in staat is van dat aan mijn motoriek over te brengen.
Ik kan perfect heelder melodieën in mijn hoofd genereren, maar toen ik jong was (dus pakweg 40 à 45 jaar geleden, ben er 55 nu) zowat alles geprobeerd op de muziekschool om die melodieën uit een instrument uit te krijgen (en er heel veel geprobeerd), en dat heeft nooit gewerkt...
Creëerde zoveel frustratie dat ik dat destijds dan maar maar (na 5 jaar proberen), volledig uit mijn leven gebannen heb...

Nu een heel stuk ouder en een beetje een "tech" nerd, ben ik wel enorm gefascineerd in analoge synths, de Juno's (gebruiken wel al DCO's), Moog's en noem maar op, en heb dan ook wat Arturia materiaal net voor hun uitgebreid gamma aan analoge synth simulatoren....

De combinatie van de interesse in de analoge synths en er effectief eentje te bouwen is wel héél fascinerend!
En begrijpelijk, heb destijds zo een wat op Ebay aan het kijken geweest, en die originele analoge synths gaan voor echt wel veel geld! Als in ettelijke duizenden eurootjes!
 
Laatst bewerkt:
En begrijpelijk, heb destijds zo een wat op Ebay aan het kijken geweest, en die originele analoge synths gaan voor echt wel veel geld! Als in ettelijke duizenden eurootjes!
Denk dat sommige mensen zonder het weten een klein fortuin aan "oude kabaalboxen" liggen hebben in kartonnen dozen op zolder, als ge zoiets dan per ongeluk tegenkomt op een lokaal rommelmarktje :crazy: Heb zo bvb al originele Roland TR-808's zien passeren aan $7k tot $10k...

Op het YT kanaal van LMNC/TMI(not)O (links hier helemaal boven) passeren er ook veel van die ouwe vintage synths, zo fascinerend om te zien :D Spijtig dat de veerboot tss Oostende en Ramsgate niet meer bestaat, anders was ik er al ZEKER op bezoek geweest (is 20 minuutjes wandelen tss haven en museum).
 

2.0 Befaco​

Voila, alles mooi aangekomen en compleet, ik ga mij de komende dagen/weken alvast kunnen amuseren met solderen :music: :hakkuh:

IMG_20240221_121831312.jpg


2.1 7U Case DIY kit​

21-02-2024: Geen modules zonder case/voeding: 104 horizontal pitch, 3U+1U+3U hoog (dat zou wel een paar rondjes shoppen moeten overleven tegen dat die vol zit). Zitten ook redelijk wat aansluitingen aan de achterkant (MIDI, USB, jacks in/out) EN intern (voor modules die het Intellijel formaat ondersteunen). En als kers op de taart zitten er onderaan VESA mount gaatjes zodat je hem op een stand kan installeren :D Ook komt het met een doorzichtige cover (met velcro band) zodat je je kabels kan laten zitten en toch beschermd zitten. DANG!

... halverwege het solderen van de 448 beentjes van de voedingsblokjes in stap 1 besloot men TS100 soldeerbout om in staking te gaan, al een geluk dat ik al 1 volledige kit gedaan had en zo wist dat het niet aan mij lag maar uuuuggggggghhhhhhhhhhhhhhhhh timing :angry: Na lang foefelen "werkt" het weer maar ik heb iets te veel cold joins naar mijn goesting (en al zeker op zo ne kritiek voedingselement).

22-02-2024: Bah, vandaag begon instant met niets anders dan cold joins, heb 2 nieuwe kopjes besteld (beiteltip als vervanging + punt tip) voor men TS-100 hopelijk betert dat (de reviews tho, zoveel namaak/brol :cry: ) maar komt pas maandag toe. Ga dan wrsl nog eerst de meest sketchy solders herdoen want vertrouw het voor geen haar. BAH

26-02-2024: Twee nieuwe kopkes ontvangen, beiden gedetecteerd en stabiel qua temperatuur, de overgrote helft vd negatieve reviews vallen al af... (Bovenste = nieuw)

IMG_20240226_091809994_HDR.jpg


Niet 100% wat ik verwacht had, maar pakken beter dan ervoor :) On-y-va, waar waren we gebleven...



4x rode leds, en 4x correcte voltages! De rails er in krijgen was serieus wringen, maar we zijn er geraakt zonder rook noch zware gewonden :hakkuh:

2.2 1U Out DIY kit​

De kleinste als opwarmertje, ging eerst enkel zien om alles te sorteren zodat ik er morgen na het werk er meteen in kon vliegen, maar ie was plots al helemaal klaar na een uurtje :unsure:
Ondanks een DIY labeled kit was het meeste (smb's) al op voorhand gedaan (OEF, daar ben ik mentaal nog niet klaar voor), dus enkel de sockets/potentiometers/jacks moesten gedaan worden.
Ondanks het supercompacte/drukke bordje, toch alles vlot gesoldeerd gekregen wooooo. Wou deze ook als eerst doen omdat deze via de Intellijel interface ook de jacks achteraan in de case kan connecteren.



Aan de handleidingen is wel duidelijk: dit is al big boy mode. Geen prentjes meer om te helpen wat waar moet, enkel lijstjes, een lijntje (soms vage) tekst per stap, en vingers kruisen!
 
Laatst bewerkt:
Denk dat sommige mensen zonder het weten een klein fortuin aan "oude kabaalboxen" liggen hebben in kartonnen dozen op zolder, als ge zoiets dan per ongeluk tegenkomt op een lokaal rommelmarktje :crazy: Heb zo bvb al originele Roland TR-808's zien passeren aan $7k tot $10k...
Ik heb nog een Roland mc-505 op zolder liggen. Wel stofvrij ingepakt.
Zou er eens terug mee aan de slag moeten gaan.
 
Ziezo, men vorige post hierboven aangevuld: de case en eerste module zijn af! :hakkuh:
Morgen de andere modules uit hoofdstuk 1 verhuizen (zo zit alles knus bij elkaar), en es nadenken welke de volgende gaat zijn :D :cheer:
Pony VCO voor een extra stem? Kickall voor een dedicated kickdrum op de achtergrond? Molten Modular Motion MTR zen lichtshow? :thinking:

(Percall + Noise Plethora zijn wrsl de moeilijkste/laatste :D)
 
Vóór het volgende soldeerprojectje, es al men mki x es.EDU modules verhuisd van de kleine case naar de grote (dan zit alles knus bij elkaar voordat ik terug ruimte nodig heb).


(het armzalig geluid komt uit speelgoedspeakers die toevallig in de buurt stond om te zien of alle modules correct voeding kregen :unsure: )

2.3. 1U MOTION MTR DIY Kit​

Een module die mij redelijk nauw aan het hart ligt, ontworpen door een van men recente youtubers die ik al weken/maanden aan het bingen bent: Molten Modular (aka Robin Vincent). Een heel verre buur en kennis van Sam/LMNC (ze gebruiken zelfs dezelfde zegswijzen en vloekjes wat bij momenten wel grappig is, het zouden vader en zoon kunnen zijn :D), maar iit Sam is Robin alle rust zelve :D Heeft mij enorm veel bijgebracht over zo'n dingen solderen zonder TE perfectionistisch te willen zijn.

Dit is hoofdzakelijk een visualisatietool (kunt per kanaal kiezen tussen audio/CV mode) om meer feeling te krijgen met wat er gebeurt in een bepaalde stap van je setup. Je kan het ook gebruiken als mixer, en als manuele CV draaiknop om dingen aan te sturen! Heel veel functies in een kleine unit dus :hakkeh:

Maar heilig kakske, dees was met het vergrootglas en veel gevloek, zo dicht bij die smb's dat was niet goed voor mijn tikker zenne...



Maar het ziet er echt :love: uit :drool:


2.4. Kickall DIY Kit​

Een module die ik in VCV Rack bijna altijd gebruik: een Oscillator met VCA en EG in één compacte module met als hoofddoel: kickdrums. Een drum Sequencer ervoor, een juicy Delay achter, time/bend een kwartje open en dan van wave -> square = :drool: :hakkuh:

De eerste pagina van de manual was al een overzicht van de weerstandjes ALLEEN. Het was twee volle avonden werk om em succesvol in elkaar te steken, al was het wederom met een klein hartje (gisterenavond laat per ongeluk 1 weerstand verkeerd gestoken, lang leve de desoldeerpomp 😓 ). Sommige solders waren ook "shared" waardoor ik continue voor kortsluiting vreesde "het is toch ECHT shared he :crazy: "

MAAR, ik stak em in gang, en meteen UNTS UNTS UNTS UNTS :music: Heerlijk :D

 
Laatst bewerkt:

2.5. Pony VCO DIY Kit​

Na het succesvol calibreren van de vorige module (en er een half uur mee spelen :music: ) es zien wat er nog op de plank ligt, en dees is gemarkeerd als "beginners grade"... BWAHAHAHA yeah no. Het zijn inderdaad maar enkele switches/gliders, maar tussen die SMB's niets raken? Start praying 🙏

Het is een VCO met ingebouwde wavefolding magic (dat je via de timbre slider kan veranderen), een wave type switch (sine/triangle/ramp/square waves), een range switch tussen full/octave/semitone/LFO (low freq oscillation, zéér handig om andere modules te laten bewegen, ben er zo'n fan van dat ik hier later dedicated modules voor ga bijstoppen) en een buttload aan inputs.

Een uurtje vloek en bidwerk later, flawless solder victory!

Bij het kalibreren van de VCO echter, bleek toch wat meer aan de hand. De eerste potentiometer met multimeter naar 2.500V => no problem. De tweede potentiometer met de tuner naar de C2 noot => NOPE. Een onhoorbaar lage frequentie was het enige dat er uitkomt, geen millimeter beweging in te krijgen hoe ik em ook draaide 😓 Wat porren en duwen later sprong er plots toch leven in de brouwerij, en een paar minuten later voorzichtig tunen en hij zong als een engeltje 👼 OEF



2.6. Dual Attenuverter DIY Kit​

Een utility module die ik waarschijnlijk 10x uit/in men winkelmandje heb gestopt "heb ik dit nu ècht nodig, de Motion MTR heeft toch ook 0V-10V met een draaiknopke"... Yes, but no, die heeft geen instelbare offset om bvb een LFO fijner aan te sturen :fingerguns_r: Hiermee kan je input dus versmallen en omhoog/omlaag shiften. Niet superveel nodig, maar in mijn VCV Rack patches sluipt die er toch ook te regelmatig in om links te laten liggen. Was (ivm de andere modules) toch goedkoop :unsure: , dus HUP!



2.7. Noise Plethora DIY Kit​

Deze (zéér uitgebreide) module is wat... unieker :unsure: Deze bevat (een Arduino met) drie banken van elk 10 digitale noise sources, die nog es elk aanstuurbare X/Y variabelen hebben, vloeiend door een LowPass/BandPass/HighPass filter (met instelbare cut-off) + resonance... en dat dubbel!
En als extraatje nog een gritty (denk aan het geluid van een opstartende LP)/white noise + LP/BP/HP filter! En dat allemaal extern bestuurbaar :D

Zelf gebruik ik deze supergraag met een VCA/EG om percussive sounds mee te maken (daarvoor dient de volgende module). Puur op zichzelf komen er wel raar geluid uit, hier ga ik later nog veel mee experimenteren...

MASTER GRADE DIFFICULTY, oh boy... Dees gaat een multi-dagen projectje worden :D



Achteraf gezien vond ik dat sommige vorige modules (die met SMB componentjes reeds op geïnstalleerd) een PAK moeilijker waren. Ok, het waren veel componentjes, maar buiten 2 potentiometers helemaal op het einde die echt supermoeilijk zaten, vond ik dees eigenijk best wel gemakkelijk! Ook zaten er meer weerstandjes/capacitatoren in dan nodig waren, dat had me ook efkes een kleine hartaanval bezorgd.
Of mss ben ik gewoon zo goed geworden hé hé hé :unsure:

Nog een te gaan van deze reeks!
 
Laatst bewerkt:

2.7. Percall DIY Kit​

De laatste DIY uit deze reeks, is eigenlijk 4x VCA+EG combo (met focus op percussive), waarbij 1->2 en 3->4 gelinkt zijn met elkaar, en er nog es een mixer bovenop. Zeer handig om noise te gebruiken als closed/open hats, of baselines side-chainen met een kick.

Deze was geclassificeerd als high grade, maar net als de vorige vermoed ik dat het wrsl meer komt door de grote kit dan echt de moeilijkheid (wederom waren het de laatste pots die wat ambetant zaten). Maar ook deze laatste heeft het overleefd zonder kleerscheuren!



2.8. Passive Multiplier DIY​

Ik had nog wat losse componentjes bijgekocht om zelf wat ... creatief te wezen :unsure: En een van de dingen die ik wou was een passieve multiplier (= verdeelstekker voor de jacks zonder extra logica/versterking). Hiermee kan je bvb één gate (bvb kloksignaal) of CV (bvb een LFO) gebruiken over verschillende modules.

Ik had al wat ontwerpjes gevonden, maar was er niet helemaal tevreden mee dus heb ik zelf maar iets gemaakt gebaseerd op alle rondcirculerende technieken.

Eén signaal in nr1 => 1 IN -> 8 OUT

Code:
1 -> 2  3  4  5
↳    7  8  9 10

of als je een tweede signaal stopt in nr6, dan onderbreek je de "ladder" => 2 IN -> 2x 4 OUT
Code:
1 -> 2  3  4  5
6 -> 7  8  9 10

Proper afgewerkt met een zelf ontworpen plaatsen in Fusion360 -> 3D printer en BAM DONE.



2.9. What's next?​

Eerst hiermee al wat uur mee zitten spelen, met nog menig uur die volgt :D (en ondertussen nog wat sparen :unsure: )

IMG_20240305_230612130_HDR~2.jpg


Ik heb nog wat modules op mijn wishlist (helaas geen DIY soldeerwerk), waarvan enkele (voor mij persoonlijk) must-haves:
* Mordax DATA: zéér uitgebreide module: 4 channel oscilloscope, spectrum analyser, spectograph, tuner, waveform generator, clock source/div/multi... Ik zie doodgraag mijn waves gevisualiseerd :D
* DivKid Ochd+expander: 8x Low Frequency Oscillator (gebruik ik bijna altijd in VCV Rack om beweging te maken in andere modules)
* Delay & Reverb: keuzestress door teveel opties, maar voorlopig gaat de voorkeur uit naar Erica Synth Black Stereo Reverb/Delay2 (of mss de Pico DSP wat kleinere instap is? of Mimeophon/Desmodus Versio?? AARGH)

En dan nog een ganse waslijst aan interessante modules met meer twijfel :D
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan