Album of the week Now, Now – Threads (Trans Records, 2012)

Hayrus

Well-known member
Beste vrienden van de muziek

Zoals zovelen voor mij was de term ‘keuzestress’ wel van toepassing op dit concept. Het gemak waarmee ik een shortlist samenstelde woog niet op tegen de moeilijke knoop die ik uiteindelijk moest doorhakken. Na een duik in mijn Last.fm geschiedenis, die helaas enkele hiaten vertoont, een persoonlijke zoektocht boordevol melancholie en een vergeefse poging om een album op Spotify te krijgen, had ik mijn lijst klaar boordevol post rock-titanen en een klein relatief onbekend indie rock-album dat ik doorheen mijn leven ben blijven meenemen. Driemaal raden wat het geworden is.

Ik presenteer jullie het album Threads van Now, Now uit het fantastische muziekjaar 2012.


Now, Now (gestart als Now, Now Every Children) zijn in 2003 ontstaan als een typische Amerikaanse high school indie rock band uit twee klasgenoten die samen muziek zijn beginnen maken. Momenteel bestaan ze nog steeds uit dezelfde twee leden, maar op het moment van Threads waren ze met z’n drieën: Cacie Dalager (vocals, gitaar, keys), Bradley Hale (drum) en Jess Abbott (backing vocals, gitaar). Jess verliet de band in 2017.

Ik kan me het exacte moment waarop ik Now, Now leerde kennen niet meer herinneren, maar ik vermoed dat het via hun sterke passage op Audiotree was in 2012. In die tijd ging ik op YouTube van video naar video om actief nieuwe muziek te ontdekken (toen hadden we immers nog veel tijd) en de multi-vocalen van Cacie en Jess zijn gewoon blijven plakken sinds die ene video. Sindsdien heb ik Threads om de een of andere reden nooit meer kunnen loslaten. Het is zo’n album waarvan ik moeilijk kan beschrijven wat mij er nu precies in aantrekt, maar ik luister het vandaag nog altijd even graag als tien jaar geleden.

Ik ben niet goed in het beschrijven van muziek. Ik vind het een van de moeilijkste dingen die er bestaan. De dingen die ik voel bij muziek zijn voor mij heel persoonlijk en moeilijk uit te drukken in woorden. Algemeen zou ik dit album beschrijven als een indie (wat dat ook moge betekenen) rock/pop-album met emo- en postrock-invloeden. Een zeer sterke review van DIY Magazine omschrijft het als “Two parts Paramore to one part Mogwai” en dat lijkt me wel correct, hoewel ik nooit naar Paramore heb geluisterd.

Hieronder een korte beschrijving van de nummers, zo goed als mogelijk.

Find a thread to pull and we can watch it unravel” beginnen de eerste woorden van The Pull. Cacie’s stem lijkt van ver te komen en neemt je direct mee naar een verleden waarin pijn en verdriet afwisselen met liefde en hoop. Later in het album zul je beseffen dat deze intro een minimalistische ambient versie is van het titelnummer ‘Thread’.

Prehistoric zet dan de echte toon voor de rest van het album: strak (maar nooit echt zwaar) gitaarwerk, brede drums met een rauwe snare en veel toms en de altijd aanwezig synths die wisselen van achtergrond naar voorgrond. Cacie’s wondermooie stem bindt alles aan elkaar.

Lucie, Too en Dead Oaks gaan verder met diezelfde formule. De samenzang tussen Cacie en Jess komt in die laatste regelmatig naar voren en zorgt voor extra dynamiek, maar vooral extra emotie.

Oh. Hi. is een persoonlijke favoriet en brengt soms wat langer uitgesponnen muzikale stukken en een meer ambient rock vibe. Met But I Do volgt direct nog een hoogtepunt. Een leuk melodietje bouwt op naar een stevige chorus waarin de groep hun volledige bezetting tot zijn recht komt. “I am what you need when you can’t find it somewhere else” zingen de dames in harmonie. Wie intussen naar de lyrics heeft gekeken ziet dat dit album consistent blijft in zijn thematiek: jonge liefde, de emoties die daarmee gepaard gaan, de onzekerheid die mensen ervaren, duisternis en hoop. Ik zal persoonlijk dit album altijd associëren met high school, hoewel ik de middelbare school al even verlaten had toen dit album uitkwam. Dit album brengt mij altijd in een melancholische stemming, maar op een positieve manier. Ik val in herhaling, maar ik wil opnieuw DIY Magazine quoten: “An album which is deluged in melancholy of the sweetest kind”.

Via Separate Rooms gaan we naar de titeltrack. Thread is het hoogtepunt van dit album en het nummer dat voor mij het hele album samenvat. Deze mag dan ook meteen toegevoegd worden aan de playlist @BlackOccult. Wat de chorus bij mij losmaakt valt niet uit te drukken in woorden.

Threads wordt gevolgd door nog twee ijzersterke nummers. In Wolf nemen de hoge synths je mee via staccato gezongen multivocals naar een stevige chorus. In School Friends begint Casie met “You have a girlfriend but she’s not your girlfriend”. Een nummer dat schoonheid krijgt door zijn eenvoud. Vroeger zou ik dit als guilty pleasure omschrijven, maar nu durf ik gewoon met trots zeggen dat ik dit een prachtig nummer vind, dat mij meeneemt naar vroegere relaties en de onzekerheid die daarmee gepaard ging in die tijd. Push en pull. Het zijn uiteindelijk die relaties die mijn huidige relatie en mij als persoon mee hebben vormgegeven.

Het rustige en wondermooie Colony neemt je ten slotte mee naar afsluiter Magnet. Hier komen er terug wat postrock-invloeden naar boven. Er wordt opgebouwd tot een epische climax. De volumeknop gaat mee omhoog. “Can you still feel the pull?” vraagt Casie en daarmee is de cirkel is rond.

If I could go back to the start to break the pattern forming between us

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Het is een album dat ikzelf nooit als eerste zou noemen, als mensen mij vragen naar mijn muzieksmaak. Eigenlijk is dit het enige album dat ik actief luister in deze stijl. Mensen kennen mij als een postrock-luisteraar pur sang en net daarom heb ik hier gekozen om eens een album te nemen dat men niet per se aan mij zou linken. De postrock-giganten hou ik wel voor de volgende AOTW-ronde. Voor mensen die zin hebben in meer: Now, Now heeft in 2018 een nieuw album uitgebracht, Saved, met minder emo-invloeden en meer synths. Het klinkt wat meer als CHVRCHES. Ook een dikke aanrader.
 
Laatst bewerkt:
Mogwai vond ik een succesvolle AOTW. Niet fantastisch, wel goed. Hopelijk is de onbekende Paramore beter, dan zal ook deze AOTW zeer goed meevallen.
 
Ik ben wel fan van CHVRCHES ( :love: Lauren) dus dit album was zeker een plezier om te beluisteren en ik snap de vergelijking.
In het algemeen goede muziek maar de nummers zijn wel allemaal heel gelijkaardig vind ik. Misschien moet ik het album gewoon nog een paar keer beluisteren. Colony komt alvast in mijn favorieten.
 
Ja, een leuk album. Ik ga er deze week nog een paar keer naar luisteren. Mooie combinatie aan invloeden.

Ze gaan hier en daar wat richting pop-structuren, maar zoveel Paramore hoor ik hier niet in? Of het moet zijn omwille van de zangeres.. Maar ik moet eerder denken aan een band als Hop Along, die ook fijn enkele indie en emo toetsen verwerken in hun muziek.
 
Nu niet meteen iets wat ik zelf zal opzetten, maar ik kan er nog wel van genieten moest ik op het op de radio horen.
Ben wel fan van de vocals.
 
Zeer genietbaar, stem is wat vergeetbaar en wordt regelmatig verdronken onder het gitaar geweld.
Over het algemeen zeer braaf, best goed voor een maandagochtend.
 
Akkoord met wat hierboven wordt beschreven. Gaat er vlotjes in en is heel genietbare poppy indierock. Songs steken goed in elkaar, vocals bevallen me en ik vind de sound wat nostalgisch klinken naar wat ik in mijn tienerjaren graag naar luisterde voor ik de rabbit hole naar zware metalen ontdekte. Vandaag vind ik het wat braaf klinken, maar dat is niet noodzakelijk slecht.
 
Als ik Paramore lees denk ik vooral aan Tyler The Creator, die 10 jaar geleden zijn mening even neerpende over Haily Williams en haar nummer met BoB... :unsure:

(What you think of Hayley Williams?)
Fuck her, Wolf Haley robbin' them
I'll crash that fuckin' airplane that that faggot nigga B.o.B is in
Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar wel een lekkere schijf die je daar deelt :music:
Ik ben wel fan van CHVRCHES ( :love: Lauren) dus dit album was zeker een plezier om te beluisteren en ik snap de vergelijking.
In het algemeen goede muziek maar de nummers zijn wel allemaal heel gelijkaardig vind ik. Misschien moet ik het album gewoon nog een paar keer beluisteren. Colony komt alvast in mijn favorieten.
Als CHVRCHES je ding is, dan zeker de volgende plaat, Saved, eens luisteren. Staan ook een paar hele toffe nummers op.
Ja, een leuk album. Ik ga er deze week nog een paar keer naar luisteren. Mooie combinatie aan invloeden.

Ze gaan hier en daar wat richting pop-structuren, maar zoveel Paramore hoor ik hier niet in? Of het moet zijn omwille van de zangeres.. Maar ik moet eerder denken aan een band als Hop Along, die ook fijn enkele indie en emo toetsen verwerken in hun muziek.
Ja, volgens mij werd die vergelijking te snel gemaakt omwille van de zangeres. Hop Along ken ik niet. Zal ik eens luisteren.
 
Toen ik Paramore las, had ik wat schrik want dat is in mijn ogen toch niet meer dan platte poppy emopunk/core.

Nu ik bezig ben met luisteren, is het toch wat genuanceerder. Het doet me vooral aan Memoryhouse (gvd ook al tien jaar oud zeg...) denken met een knipoog naar Mogwai.

Zeer aangenaam en helemaal mijn ding als ik in de juiste mood zit!
 
Ik ga wel akkoord met de meeste comments hierboven. Best aangename muziek, het is weer iets waar ik nog niet eerder van gehoord had. Ook de andere groepen die hier al genoemd zijn ken ik niet (al heb ik de naam 'CHVRCHES' wel al een aantal keren zien passeren, ik denk dan meestal dat het een of andere metalband is gezien de U -> V schrijfwijze ook wel iets is dat vaak toegepast wordt in de kvltere scenes :unsure: ). Maar misschien moet ik ze ook eens een kans geven.
Best wel fan van de vocals ook.
 
Mooie keuze van @Hayrus. Ik ken het album en heb er vroeger aardig veel naar geluisterd. Net zoals hem kan ik moeilijk beschrijven wat mij nu echt aanspreekt aan Now, Now - buiten dan dat de vocals 'aangenaam' en 'catchy' klinken (en niet op een overdreven poppy manier, zoals Paramore), en het inderdaad meer wegheeft van emo/indie dan poppunk. Weinig bands imo die zoals Now, Now klinken.

Om één of andere reden is 'Wolf' het nummer dat mij het meest is bijgebleven.

Leuk dat andere users deze band nu ook leren kennen!
 
Voeg nog PJ Harvey toe aan de Paramore / Mogwai vergelijking.
Duidelijk hoorbaar in 'Colony'.

Album gaat weer te snel voorbij.
Geen meesterwerk of topalbum voor de top-vijf van het jaar. Eerder zo eentje die onder de radar vliegt en wordt ondergescheten door bekendere groepen /artiesten die geen graan overlaten voor de rest en de lijsten aanzwellen met vraagstellende muziek.

Toen ik Paramore las, had ik wat schrik want dat is in mijn ogen toch niet meer dan platte poppy emopunk/core.
Iemand heeft 'After Laughter' nog niet beluisterd of vergist zich van woord met 'platte' :).
 
Ik vind ze niet veel “parts” weg hebben van Paramore maar op dit album doen ze mij denken aan Echosmith, kan dat?
 
Toen ik Paramore las, had ik wat schrik want dat is in mijn ogen toch niet meer dan platte poppy emopunk/core.

Nu ik bezig ben met luisteren, is het toch wat genuanceerder. Het doet me vooral aan Memoryhouse (gvd ook al tien jaar oud zeg...) denken met een knipoog naar Mogwai.

Zeer aangenaam en helemaal mijn ding als ik in de juiste mood zit!
Memoryhouse :love: zo lang geleden ook al. Prachtig, dit wordt het voor deze avond.

2012 was voor mij echt een topjaar: Beach House, Mono, Raketkanon, Amenra, Sigur Rós, Caspian (meesterwerk!)... Slechts een handgreep uit dat jaar.

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik had niet verwacht dat zoveel mensen dit leuk zouden vinden. Er zijn ook al veel artiesten genoemd die ikzelf nog niet kende, dus ik weet weer wat gedaan.
 
Voila, ook een keer kunnen luisteren en ik moet zeggen: dit is helemaal mijn ding. Niet voor elke dag, maar toch eentje om regelmatig eens op te zetten, al is het maar tijdens het afwassen. Fijne vibes, aangenaam ritme doorheen de plaat, mooi.
 
Niet meteen muziek waar ik zelf veel naar luister, maar ik vond het zeker niet slecht.

Het eerste nummer zette me nog een beetje op het verkeerde been waardoor ik dacht dat het wat meer dreampop ging zijn. Daarna gaat het inderdaad richting emo en indierock, maar ik blijf er nog wel van die dreampop sfeer in horen, dat bevalt me wel. Ik ben zelf niet zo bekend met Paramore en Chvrches, maar ik hoor er soms ook nog echo’s in van shoegaze en de atmosferische rockbands uit de 80’s. De nummers zelf zijn catchy, aangename zang, een plezante luisterervaring. Vooral de tweede helft van het album, van Thread tot Magnet, kon ik appreciëren.

Op zich al voldoende voor een geslaagd AOTW maar dan dropt @Hayrus hier ineens ook nog een link naar Waking Season van Caspian, een sterk post-rock album dat compleet van mijn radar verdwenen was. Vroeger een tijdje veel naar Caspian geluisterd, die ga ik de komende tijd ook nog eens herontdekken.

Had je een shortlist van andere albums? Ben benieuwd of ik daar nog een post-rockparel tussen zou kunnen ontdekken. Heb je ooit From Bone To Satellite van Tarentel gehoord? Dat was een optie voor mijn eigen AOTW.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan