Album of the week Anna von Hausswolff - Dead Magic (2018)

Nattefrost

Well-known member
Zoals vele van mijn voorgangers overwoog ik om mijn betoog af te trappen met het erkennen van de moeilijkheid van de keuze, de slapeloze nachten, de vele albums die geschrapt moesten worden, etc. Bij nader inzien zou het gelogen zijn, de keuze was bijna onmiddellijk gemaakt, het achteraf opstellen van lijstjes met "andere kanshebbers" eigenlijk slechts pro forma. Heel even heb ik getwijfeld toen de artieste in kwestie recent besproken werd in de "Naar welke muziek luister je nu?" thread. Zou iedereen het al beluisterd hebben? Ligt het allemaal nog te vers in het geheugen van de lezer/luisteraar? Maar goed - die zorgen aan de kant gelaten - het werd dan toch de keuze van het hart. Met extra dank aan @Kid_C om niet deze uit z'n shortlist te selecteren en die eer aan mij te laten.

Anna von Hausswolff is een Zweedse organiste en zangeres. Dat eerste deel van de beschrijving zou ze pas na de start van haar nog jonge carrière ontdekken - op haar debuut Singing from the Grave (2010) draaide het nog vooral om piano en, uiteraard, haar stem. Op de daaropvolgende albums maakt de piano plaats voor het orgel, op haar laatste plaat horen we zelfs énkel nog dat instrument. Zo ver gaan we hier niet, Anna's stem is voor mij een essentieel onderdeel van de aantrekkingskracht van haar werk, al is ook dat instrumentale album een waardig onderdeel van haar oeuvre. De keuze voor deze plaat is een keuze voor het perfecte huwelijk tussen orgel en stem, een hoogtepunt waar ze met Ceremony (2013) en The Miraculous (2015) naar toewerkte.

Zo komen we dus bij ons album van de week - of in mijn geval album van de afgelopen jaren, Dead Magic. Gedurende 47 minuten krijgen we hier, in vijf nummers, een mix van drone, gothic, doom, pop, klassiek en een hint van metal gepresenteerd. Anna’s muziek is, over het algemeen, traag, vaak zwaar, met dromerige elementen en een soort mystieke schoonheid. Ik ga de individuele nummers niet in te veel detail bespreken, daar heb ik toch de juiste woorden niet voor. Gewoon korte impressies.


Opener The Truth, The Glow, The Fall is nog vrij licht, met een geluid dat gaandeweg steeds gelaagder wordt en uitmondt in etherische drones. In vergelijking is de opvolger The Mysterious Vanishing of Electra een veel directer nummer, met Anna’s schreeuwende, steeds wildere zang over stevige gitaar riffs op een traag, beukend ritme. Dit is waarschijnlijk haar meest onweerstaanbare nummer op dit album, het soort dat je uitkiest om iemand aan een artiest te introduceren.

Wat volgt is het langste stukje dat op deze plaat te vinden is, en volgens mij ook het meeste geduld vraagt van de luisteraar: het 16 minuten durende Ugly and Vengeful. Een lange, trage opbouw leidt ons naar een vocaal hoogtepunt waarbij Anna de goden lijkt aan te roepen, waarna het losbarst in de stevigste drum beat van het album, zware gitaren en panische orgeltonen. Een fenomenaal nummer waarvan ik verwacht dat het voor de meesten verschillende luisterbeurten nodig gaat hebben.

Via The Marble Eye, het enige instrumental nummer, zijn we aanbeland bij de afsluiter, het wondermooie en onuitspreekbare Källans återuppståndelse, een persoonlijke favoriet van mij - al geldt dat bijna voor heel het album. De sobere tonen en fijngevoelige zang laten het nooit na om mij in vervoering te brengen.

Oké, dat waren dus toch te veel woorden, nu is het aan jullie. Hopelijk bereikt het hier nog een nieuw publiek en kunnen jullie ervan genieten.
 
Vrij recent ontdekt met dank aan de Franse Integristen die van hun tak aan het maken waren omdat dit "duivelskind" in hun kerk ging spelen.
Ongelooflijke muziek en een raadsel waarom ik ze nooit een kans gegeven heb want haar naam was me zeker niet vreemd.
 
Het is dankzij die Franse katholieke integristen die tegen haar "satanische" concert protesteerden dat ik haar oeuvre mocht ontdekken en verdorie, dat is best de moeite! Er zijn nog andere boeiende vrouwen die hetzelfde ecclectische genre - want dit kan je onmogelijk als één enkel genre bestempelen - benaderen zoals Chelsea Wolfe of Emma Ruth Rundle.

Dit vind ik erg krachtig, staat ook op die plaat. Zo intens moet dat zijn om live mee te maken.

Een duet met King Dude zou nog mooi zijn. Chelsea Wolfe en Josephine Olivia hebben dat al met verve mogen doen.
 
Leuk om te zien dat toch verschillende mensen ze ontdekt hebben door die idiote controverse rond haar optredens laatst, toch nog een positief effect :)

Ik heb ze zelf ontdekt op Roadburn 2019, ik kende ze niet echt voor Roadburn, maar volledig omver geblazen door haar optreden. Wat een stem, ongelofelijk.
Ugly & Vengeful is toch wel mijn favo track op dit album, dat einde :love: The Mysterious vanishing of Electra als close second.

Die laatste orgel plaat is iets minder mijn ding, want ik mis echt wel haar stem daar.

Fun fact, ze heeft ook eens opgetreden op het banket van de Nobel-ceremonie, maar dat was toch iets klassieker als haar normale werk precies :unsure:

 
Leuk om te zien dat toch verschillende mensen ze ontdekt hebben door die idiote controverse rond haar optredens laatst, toch nog een positief effect :)

Ik heb ze zelf ontdekt op Roadburn 2019, ik kende ze niet echt voor Roadburn, maar volledig omver geblazen door haar optreden. Wat een stem, ongelofelijk.
Ugly & Vengeful is toch wel mijn favo track op dit album, dat einde :love: The Mysterious vanishing of Electra als close second.

Die laatste orgel plaat is iets minder mijn ding, want ik mis echt wel haar stem daar.

Fun fact, ze heeft ook eens opgetreden op het banket van de Nobel-ceremonie, maar dat was toch iets klassieker als haar normale werk precies :unsure:

Tot nu toe ook de enige keer dat ik haar live zag, dat was alles wat ik ervan verwachtte en meer. Dat was een festival vol muzikale hoogtepunten en toch stak haar optreden er nog bovenuit.

Dat laatste album kan ik enorm appreciëren, maar ik hoop dat ze die weg niet blijft volgen, dat zou zonde zijn. Ze maakt ook al deel uit van instrumentaal collectief BADA (toch ook dik in orde, die "live" show tijdens Roadburn Redux was geweldig), dus reden te meer om op haar solo werk de stem te behouden.
 
Ik had die controverse wat gevolgd, maar me niet verder in de muziek verdiept. Deze AOTY is dus welgekomen. :)

Heerlijk toch, die orgelklanken, zeker icm haar stem! En heel smaakvol ondersteund door de overige effecten, zonder dat het té wordt.

Na een eerste luisterbeurt ben ik zeker fan, maar deze gaat nog even op repeat voor ik met een definitieve mening kom. Ik zat wel met Maryssa Nadler in mijn hoofd, als in: ook een link naar de metal via de uitmuntende sfeer, zonder daarom zelf metal te zijn. En 80s Swans is feitelijk ook niet veraf.
 
Laatst bewerkt:
Ik had die controverse wat gevolgd, maar me niet verder in de muziek verdiept. Deze AOTY is dus welgekomen. :)

Heerlijk toch, die orgelklanken, zeker icm haar stem! En heel smaakvol ondersteund door de overige effecten, zonder dat het té wordt.

Na een eerste luisterbeurt ben ik zeker fan, maar deze gaat nog even op repeat voor ik met een definitieve mening kom. Ik zat wel met Maryssa Nadler in mijn hoofd, als in: ook een link naar de metal via de uitmuntende sfeer, zonder daarom zelf metal te zijn. En 80s Swans is feitelijk ook niet veraf.
Marissa Nadler vind ik nog meer singer songwriter dan de andere namen die ik hier ook al las, zoals Chelsea Wolfe en Emma Ruth Rundle. Soms heb ik het gevoel dat die allemaal op 1 hoop gesmeten worden omdat het vrouwen zijn in een overwegend mannenwereld. Darkher en A.A. Williams passen waarschijnlijk ook in dat rijtje. Het is wel een feit dat ze allemaal gloomy en/of melancholisch klinken en het zeer goed doen bij metal publiek, maar muzikaal doen ze toch allemaal hun eigen ding.
 
Marissa Nadler vind ik nog meer singer songwriter dan de andere namen die ik hier ook al las, zoals Chelsea Wolfe en Emma Ruth Rundle. Soms heb ik het gevoel dat die allemaal op 1 hoop gesmeten worden omdat het vrouwen zijn in een overwegend mannenwereld. Darkher en A.A. Williams passen waarschijnlijk ook in dat rijtje. Het is wel een feit dat ze allemaal gloomy en/of melancholisch klinken en het zeer goed doen bij metal publiek, maar muzikaal doen ze toch allemaal hun eigen ding.
Zeker akkoord, het is absoluut niet mijn bedoeling om die artiesten op dezelfde hoop te smijten.

Ik maak graag vergelijkingen maar wil daar niet niet teveel gewicht op leggen. Ik apprecieer wat Anna haar muziek zeker op zichzelf!
 
Zang laat me meestal koud, hier ook voor het grootste deel. Met momenten heeft ze mij wel mee in de zang, dat gebeurt amper bij mij dus chapeau.

Instrumentatie is wel :love2:
 
Dit is het album waarmee ik Anna Von Hausswolff heb leren kennen en misschien daardoor nog steeds mijn favoriet, hoewel ik Ceremony ook de moeite vind. Nu was het wel al een tijd geleden dat ik Dead Magic beluisterd had, heb de recente controverse ook wat gemist (lol gekke katholieke extremisten).

Ik weet dat ze veel gelinkt wordt met de metalwereld maar op zich is dat niet het eerste waar ik aan denk bij het beluisteren. Dit is muziek voor een donker, gotisch sprookje. Een soort uitvergrote chamber pop, als de kamer in kwestie een grote hal in een kasteel of in een kerk is. Heel theatrale muziek, iets waar ik normaal niet zo voor ben maar hier werkt het goed binnen de context van de muziek, met die monumentale orgel vaak centraal. Het zorgt er ook voor dat de muziek niet té drukkend en kil wordt. Als ze met die geweldige stem uithaalt doet het me geregeld wat aan PJ Harvey en Kate Bush denken. Verbaast me bijvoorbeeld ook helemaal niet dat ze met Swans op toernee gegaan is, dat is voor mij ook wel een raakpunt.

Maar los van vergelijkingen en raakpunten maakt Anna Von Hausswolff (geweldige naam toch ook) gewoon vrij originele, persoonlijke muziek. Dit is een heel goeie plaat en ik kijk er de komende tijd naar uit nog wat ander werk van haar te (her)ontdekken, misschien moet ik me toch ook eens iets van haar in huis halen, dit is alvast een goeie aanleiding.
 
Wel wel wel, dat was eens iets totaal anders.

Ik kende het verhaal rond die controverse dus het deed wel een belletje rinkelen, maar ik had er nog niet naar geluisterd tot vandaag.
My bad, dit was ronduit prachtig. Van harte welkom in mijn bibliotheek, Anna.
 
Allez nattefrost, merci om al één album te elimineren uit mijn shortlist 😅

Geweldig album dit!
Anna ontdekt ergens in 2019 met dit album en vooral de song 'the mysterious vanishing of electra'. Miljaar, wat een nummer! Dat staat hier bijna wekelijks wel es op.
Uiteindelijk het ganse album ontdekt en ze blijven volgen. Tis zo een van die artiesten die direct een sfeer schept van bij de eerste noot.

In december stiekem nog naar Nijmegen gegaan voor haar optreden in de Stevenskerk op het orgel daar. Niet hetzelfde als bvb haar gekende optreden in Montreux, maar even geweldig. Een amenra in de kerk of op een kerkhof is ook niet hetzelfde als ergens anders, maar daarom ook niet minder goed, integendeel.

Dat muziekgedeelte hier is er alleszins niet slechter op geworden.
 
Ik heb de Franse controverse ook meegekregen en maakte toen een mentale aantekening om haar muziek eens te gaan beluisteren. Dit is me toen toch ontgaan, dus blij bij deze er aan herinnerd te worden. Al wat nummers in mijn Spotify gezet om de komende week eens rustig te beluisteren.

Die gedoe met die Fransen heeft haar in ieder geval geen windeieren gelegd denk ik zo.
 
Grote fan hier! The Mysterious Vanishing of Electra is echt een kippenvelnummer - die zwepende percussie, die traagoscillerende basgitaarsnaren die klinken alsof ze de slagplaat bijna in twee gaan breken, maar vooral Anna's bezwerende zangkreten die eerder klinken als een zevenenzeventigjarige zeventiendeëeuwse heks uit een Hans Andersen-sprookje dan een dertigjarige vrouw. Fantastisch.

Net nog eens opgezet door mijn setup (Schiit DAC en Jotunheim amp -> Hifiman Arya, fully balanced), en die productie zit toch ook wel écht strak. Randall Dunn weet natuurlijk ook wel waar hij mee bezig is.

Who is she?!
 
Toch wel grappig dat bijna iedereen hier ondertussen van de naam gehoord heeft door die controverse met de Franse integristen. :laugh: Hopelijk heeft het haar een hoop extra fans opgeleverd.
 
Terug
Bovenaan