willydrama
Well-known member
Even grasduinen door de collectie op zoek naar een langspeler viel mijn oog op een 90s album dat 'a cut above' the rest was. The Joykiller's zelf getitelde elpee kwam uit in volle punkpophype toen Green Day en The Offspring na paar jaartjes tsjolen in de Californische scene radiovriendelijker werden en miljoenen units konden shiften. Persoonlijk vond ik die groepen maar niks op de geluidsdrager: NOFX & co hadden goeie humor, er was sfeer op de concerten maar de doorsnee ADHD skater was makkelijk te pleasen qua songkwaliteit.
Joykiller-zanger Jack Grisham had meer jaren op de teller dan de concurrentie: hij zat op een blauwe maandag in een bandje met Mike Patton en was een paar albums vocalist van TSOL (True Sound Of Liberty) geweest, de basissound waar hier op wordt verder gebouwd was daar toen al aanwezig in een veel ruwere vorm: scheurende gitaren en een vol stemgeluid maar nog niet de alchemie van deze schijf. Z'n breed vocaal spectrum (hoge uithalen/heldere zang/rauwe punkschreeuw) doen hier en daar aan Jello Biafra (Dead Kennedys) denken en producer Thom Wilson zat ook bij een DK plaat achter de knoppen destijds.
Had de CD al lang niet meer gehoord en 't was schrikken dat de nummers zo kort zijn, quasi allemaal onder de twee minuten toen andere bands zoals Bad Religion hier klaar mee waren, alsof ze pesterig willen zeggen: we kunnen wel volwaardige liedjes maken maar we willen niet. Invloeden van het Britse Stiff label maakte de band anders dan de collega's op MTV, alles zit vol catchy hooks; op momenten waar de voet van de pogostick gaat hoor je met een beetje fantasie een proto Kaiser Chiefs. Enjoy.
Joykiller-zanger Jack Grisham had meer jaren op de teller dan de concurrentie: hij zat op een blauwe maandag in een bandje met Mike Patton en was een paar albums vocalist van TSOL (True Sound Of Liberty) geweest, de basissound waar hier op wordt verder gebouwd was daar toen al aanwezig in een veel ruwere vorm: scheurende gitaren en een vol stemgeluid maar nog niet de alchemie van deze schijf. Z'n breed vocaal spectrum (hoge uithalen/heldere zang/rauwe punkschreeuw) doen hier en daar aan Jello Biafra (Dead Kennedys) denken en producer Thom Wilson zat ook bij een DK plaat achter de knoppen destijds.
Had de CD al lang niet meer gehoord en 't was schrikken dat de nummers zo kort zijn, quasi allemaal onder de twee minuten toen andere bands zoals Bad Religion hier klaar mee waren, alsof ze pesterig willen zeggen: we kunnen wel volwaardige liedjes maken maar we willen niet. Invloeden van het Britse Stiff label maakte de band anders dan de collega's op MTV, alles zit vol catchy hooks; op momenten waar de voet van de pogostick gaat hoor je met een beetje fantasie een proto Kaiser Chiefs. Enjoy.