Verslavingen

Worstel jij met een verslaving?

  • Ik heb geen verslaving

    Stemmen: 40 42,6%
  • Ik heb één of meerdere verslaving(en)

    Stemmen: 39 41,5%
  • Ik had een verslaving, maar ben succesvol afgekickt

    Stemmen: 14 14,9%
  • Ik had een verslaving, maar ben hervallen

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    94
dd
Sowieso alchohol hier. Ondanks dit heb ik een al bij al succesvolle carrière in de finance sector (al begrijp ik ni hoe ik dit voor mekaar krijg). Van harddrugs wel succesvol kunnen afkicken and still counting.
Zelfde hier. Ik drink véél teveel vanaf de vrouw/kinderen gaan slapen zijn en de ochtend erna ben ik terug volop bezig. wel. Functioning drunk noemt men dat zeker?
Zelf een dikke functie in een bedrijf en professioneel 0 problemen maar dit gaat zich ooit wel wreken qua gezondheid. Is al zeker 15 jaar zo.
Wel geen roken of drugs hier.

Ik vind het wel zot dat ik overdag echt 0 goesting heb in alcohol en dit ook zelden of nooit zal drinken overdag. Buiten een buurt BBQ of zo, maar op restaurant nooit.
 
Hier zelf verslaafd aan cola, ik kan het beperken tot 1-2 blikjes per dag, maar zou er eigenlijk liever volledig vanaf zijn.
Idem, en meer bepaald de cafeïneshotjes via de cola, vrees ik.
Tijdje terug Cola Zero Cafeïnevrij gekocht (niet bewust, maar gewoon omdat die in promotie stond) en toen heb ik gemerkt dat het gebrek aan cafeïne een soort van ontwenningsverschijnselen uitlokte.
Intussen terug naar de gewone Cola Zero.

Het voelt niet als een verslaving aan en ergens heb ik het gevoel dat ik het perfect zou kunnen laten, maar toch blijf ik er naar terug grijpen.
Dus concreet toch een verslaving, of op z'n minst een lichamelijke afhankelijkheid.
 
Dus alcohol is voor u geen harddrug?
Alcohol komt in de opiumwet niet voor en is in die zin geen harddrug volgens de wet. Vandaar mijn verwoordingen. Indien ik het hier had omschreven als harddrug had ik waarschijnlijk de commentaar gekregen dat dit niet als dusdanig is gecategoriseerd. Wat mij betreft zijn grote hoeveelheden alchohol eveneens smeerlapperij net zoals harddrug dit is. Fair enough nu voor u?
 
Ik ben ooit zo’n hardcore WoW raider geweest, zo iemand die om 4u s nachts herbs ging plukken omdat het dan rustig was. Ik combineerde dat dan ook nog eens met gigantisch veel wiet smoren en 2 keer per week zwaar op stap gaan (drank en mdma/bollen/ket).

Maar eerlijk, het gamen was het moeilijkste om vanaf te geraken.

Toch wel 3j van mijn studentenjaren aan vergooid, ook die jaren gebuisd op unief. Was toen best depressief, omdat ik ook besefte dat ik mijn ruiten was aan het ingooien.

Op een dag zat ik lijkbleek na weeral eens een week nachtelijk leven op de trein en zag ik in de Metro een advertentie om animator te worden in een hotel. Voorwaarde was goed zijn in talen. Ik heb daar op gesolliciteerd en ik werd tot mijn grote verwondering uitgenodigd en geselecteerd om voor 6 maanden op Lesbos de Belgische gasten te gaan entertainen. Ik had dreadlocks, geen podiumervaring, ik kon niet dansen, en ik zat helemaal niet goed in mijn vel dus op mijn talen na snap ik tot op de dag van vandaag niet waarom dat ze daar toen dachten dat ik een goeie kandidaat zou zijn om dansjes te gaan doen met de kinderen van Belgische gasten in een all-in hotel.

Maar het heeft wel geholpen. Ik werd van de ene dag op de andere in een totaal andere setting gekatapulteerd, volledig buiten mijn comfort zone, in het gezelschap van mensen die niks met gamen of drugs hadden, en dat maakte het gemakkelijk. Ik was ook 6 dagen per week van s morgens tot s avonds aan het werk en er was geen gebrek aan vrouwelijk schoon. Het was ook lang genoeg om aan te voelen als een reset van mijn leven.

Toen ik terug in België kwam ben ik opnieuw moeten beginnen met mijn studies (aangezien ik een trisser was had dat wel wat voeten in de aarde) in een andere stad en heb ik met de wijsheid van de jaren mijn studies afgerond. Mijn vrienden uit Gent heb ik eigenlijk volledig mee gebroken, niet trots op maar ik wou niet terug in dat wereldje terecht komen en ik wist van mezelf dat de kans groot was dat ik zou vervallen in die vriendengroep.

Ik heb wel nog jaren gesmoord en recreatief drugs gebruikt, en, aangewakkerd door het feit dat ik in co-housings zat met mijn beste maten uiteraard heel veel gezopen. Maar het gamen heb ik grotendeels achterwege gelaten en ik deed wel gewoon wat van mij verwacht werd op unief.

Ben daar nog altijd vatbaar voor. Als ik nu Dota installeer dan kan dat echt zwaar interfereren met mijn leven, al een paar keer gebeurd en na een maand zwier ik dat er dan echt vanaf omdat ik dan om 5u ga opstaan om nog een paar potjes te gaan spelen voor de werkdag enzo.
 
Ik ben lang verslaafd geweest aan "gemak".
Alles dat moeilijk was, iets of wat uitdagend, ging ik uit de weg.
Liever wekenlang thuis blijven achter mijn computer dan iets te doen.
Mensen ontmoeten kost moeite, werken kost moeite, socializen kost moeite, studeren kost moeite, ...
Ook merken dat je zo isoleren eigenlijk super slecht is voor je mental health maar toch niet de stap zetten om er iets aan te doen want het alleen zijn is nog steeds comfortabeler / gemakkelijker op korte termijn.

Uitgeraakt door een combinatie van steun van vrienden, nieuwe omgeving en studierichting die me wel volledig lag.

Ohja en roken :unsure:. Ondertussen wel geswitched van sigaretten naar vapen, dus geen verkleurde nagels/tanden, tabakgeur en stinkende adem meer. Maar wel nog steeds die nicotine kick / verslaafd aan de handelingen en momenten die vasthangen aan het roken.
 
Hier ook de gsm.

Ik werk met timers voor de meest gebruikte apps (hier en fb) en hoewel ik die gewoon kan verzetten en verder surfen, doe ik dat weinig.

Vanaf 20u gaat alles in nachtmodus en grijstinten ook, dat helpt ook.

Fb profiel heb ik verwijderd toen ik op de timers zag dat ik er +-7u dag/nacht op zat (na de geboorte van de dochter dus die nachtelijke wakkere uren werden daaraan gespendeerd) en enkele jaren zonder gedaan en ik was oprecht verbaasd hoe makkelijk dat ging, dat ik er weinig van af zag. Na enkele jaren terug een fb profiel aangemaakt en nu is het een pak beter, makkelijker om terug af te sluiten.
Ik zit zelf niet veel op Facebook, maar zou mijn profiel graag verwijderen. Alleen ken ik geen alternatief om makkelijk optredens en events te vinden. Als iemand er hier een kent hoor ik het graag.
 
- cola (meer dan 20 jaar 3l per dag)
- nadien enkel nog cola zero

- xtc 2j ieder weekend
- nadien nooit meer

- coke 1,5 jaar van wekelijks naar dagelijks
- nadien nooit meer

- prOn wekelijks
- nog steeds

- gokken 10 jaar
- nadien niet meer

- alcohol al 20 jaar een probleem ieder weekend
- nog steeds (Bockie kan mooi uitleggen wat ik heb)

- roken (enkel als ik dronken ben)
- nog steeds

Dankzij veel sport train ik er altijd mijn slechte momenten af maar zoals hier al vermeld door iemand anders, die laatste (alcohol) zal mij ooit wel eens wreken. Ik snap niet dat ik nog steeds op gebied van sport geen hinder ondervind, laat staan dat mijn lever eens zegt van 'stop ermee, nu'

Op een rare manier moet ik sport ook in dit lijstje plaatsen want ik kan gewoonweg niet zonder sport. De rush die ik daarvan krijg moet ik meermaals hebben per week.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit zelf niet veel op Facebook, maar zou mijn profiel graag verwijderen. Alleen ken ik geen alternatief om makkelijk optredens en events te vinden. Als iemand er hier een kent hoor ik het graag.
van Facebook blijf ik weg, behalve messenger, whatsapp etc.

voor live events, is dit misschien wat je zoekt:
 
Ik zit zelf niet veel op Facebook, maar zou mijn profiel graag verwijderen. Alleen ken ik geen alternatief om makkelijk optredens en events te vinden. Als iemand er hier een kent hoor ik het graag.
Echt profiel verwijderen en vervolgens een fake aanmaken onder een andere naam (en zonder vrienden), waarbij je enkel de pagina's van de concertzalen en -organisatoren volgt.
Door die feed scroll je dan eens 5 minuten per dag en that's it.
Zo doe ik het althans.
 
Laatst bewerkt:
Enerzijds ben ik ook bang dat het zou weg vallen, is soms mijn enige houvast hoe belachelijk het klinkt

de dosis die ik nu neem is gewoon te zot, toen ik eraan begon voelde ik me de wereld te rijk het gaf een geluksgevoel ..maar voor het zelfde effect te krijgen pak je meer meer.
dokter wou dan afstappen naar ander middel en ondertussen neem ik ze beide.
Ik hoop dat er nog een ambulante oplossing is en anders is er maar 1 keus.

Mijn pa is acholist geweest, veel misserie gezien mijn moeder die nooit dronk kon het gedrag van mijn pa niet aan zijn uit elkaar gegaan mij pa heeft mijn ma zoveel pijn gedaan dat ze maar 1 weg zag zelf in drank en pillen storten met als gevolg zelfmoord.
Tot dan heb ik nog geen druppel gedronken gerookt.

Maar da uitgeput geraken ( heb wel echt een slaapprobleem in kliniek bewezen ) en nu zit hier weer vorig jaar 48 kg afgevallen op karakter, goed werk gehad, tot die eene oogontsteking wat me niet kababel maakt voor mijn werk dus ontslag.
 
Laatst bewerkt:
Kom op daar m
Enerzijds ben ik ook bang dat het zou weg vallen, is soms mijn enige houvast hoe belachelijk het klinkt

de dosis die ik nu neem is gewoon te zot, toen ik eraan begon voelde ik me de wereld te rijk het gaf een geluksgevoel ..maar voor het zelfde effect te krijgen pak je meer meer.
dokter wou dan afstappen naar ander middel en ondertussen neem ik ze beide.
Ik hoop dat er nog een ambulante oplossing is en anders is er maar 1 keus.

Mijn pa is acholist geweest, veel misserie gezien mijn moeder die nooit dronk kon het gedrag van mijn pa niet aan zijn uit elkaar gegaan mij pa heeft mijn ma zoveel pijn gedaan dat ze maar 1 weg zag zelf in drank en pillen storten met als gevolg zelfmoord.
Tot dan heb ik nog geen druppel gedronken gerookt.

Maar da uitgeput geraken ( heb wel echt een slaapprobleem in kliniek bewezen ) en nu zit hier weer vorig jaar 48 kg afgevallen op karakter, goed werk gehad, tot die eene oogontsteking wat me niet kababel maakt voor mijn werk dus ontslag.

Nu zit ik hier dag in dag uit, op de moment dat mijn kinderen en vrouw thuis zijn.
En ik ben kwaad op mezelf dat ik dat mijn vrouw en kinderen aan doe.

Hier in omstreken nemen ze geen nieuw patienten meer. mijn dokter is in verlof tot 8 oktober en hier in omstreken is alles vol
Hou vol daar. Er staan hier tips van plekken waar ge terecht kunt. Blijf proberen.

Ge hebt al meermaals bewezen dat ge in staat zijt om een andere draai te geven aan uw leven. Dit is moeilijk maar zeker niet onmogelijk.

Doe gewoon geen domme dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Gisteren wat de hard in de drank gevlogen en bijgevolg vannacht ziek geweest. Nu ga ik toch eens wat minderen de komende weken. Proberen te beperken tot het weekend en in minder grote hoeveelheden.
 
Ik weet niet waar ik aan verslaafd ben. Lezen, maar da's niet schadelijk. Mijn dag is niet compleet als ik niet gelezen heb. Drank ... ik kan er wel een aantal dagen afblijven, maar zie mezelf nooit volledig ermee stoppen. Ik drink te graag en geniet van het smaakpallet. Ik heb de onhebbelijke neiging om te snoepen en de kilo's krijg ik moeilijk kwijt omdat ik geen fut en motivatie heb. Het is té verleidelijk om niet langs de bakker te stoppen voor koffiekoeken op thuiswerkdagen, al probeer ik daar echt op te letten. Ik zou eigenlijk moeten sporten, maar ik heb het gevoel dat ik wordt geleefd en dat alles op automatische piloot moet gaan en dat alles vol zit met dingen die MOETEN gebeuren dat ik pas tijd heb voor leuke dingen als ik moe ben. En dan kan ik er niet de volledige aandacht aan geven. Ik ben ook een beetje smartphoneverslaafd, wat storend kan zijn in een sociale setting. Vaak is dat uit verveling, zoals op een sociale verplichting aanwezig zijn maar eigenlijk goesting hebben om op mijn gemak te zijn en met gerust gelaten te worden.
 
Als ik teveel van hetzelfde krijg geniet ik er niet meer van. Geen alcohol in de week en relatief 'clean' eten doet het wel voor mij. In 't weekend geniet ik dan extra hard van een goed stuk vlees met een fles wijn erbij. Ik probeer eigenlijk continu alles wat in evenwicht te houden.

Ik forceer mezelf ook om te gaan trainen/lopen. De dag er na geniet ik dan extra hard van de 'rustdag' en zou ik rond 21u eens een film durven opleggen. Moest ik elke avond naar films kijken, zou ik me daar slecht bij voelen.

Precies of ik moet het verdienen om te zondigen. Pas dan voel ik mij er goed bij.
 
dd

Zelfde hier. Ik drink véél teveel vanaf de vrouw/kinderen gaan slapen zijn en de ochtend erna ben ik terug volop bezig. wel. Functioning drunk noemt men dat zeker?
Zelf een dikke functie in een bedrijf en professioneel 0 problemen maar dit gaat zich ooit wel wreken qua gezondheid. Is al zeker 15 jaar zo.
Wel geen roken of drugs hier.

Ik vind het wel zot dat ik overdag echt 0 goesting heb in alcohol en dit ook zelden of nooit zal drinken overdag. Buiten een buurt BBQ of zo, maar op restaurant nooit.

Komt veel voor denkik waarbij het alcohol gebruik niet perse problemen geeft in je leven (buiten dan is de semi-kater overdag als je boven je gewoonlijke hoeveelheid gaat), maar gewoon echt ongezond is op lange termijn.

Bij mij is het zo erg niet en ook al 10 jaar 'stabiel', dus escaleert niet. Maar wel opnieuw elke avond toch het equivalent van 3-4 pintjes is natuurlijk niet gezond lange termijn.

Heb ooit gerookt (al jaren gestopt) en heb er zowat hetzelfde gevoel bij. Het was lang niet storend in mijn leven maar ooit minder of stop ik toch best is. Bij Roken was de trigger dat het wel storend werd. Want roken is iets dat veel opvallender/storender is voor de omgeving (zeker met kinderen zou ik niet marginale rokende ouder willen zijn) en dat heeft me doen stoppen. Bij alcohol is die motivatie er niet echt, dus is het enkel het heel lange termijn ongezonde wat voorlopig niet genoeg is (ook omdat het nu niet drop dead ongezond is met mijn hoeveelheden).
 
Laatst bewerkt:
Hier al 15 maand geen druppel alcohol. De rust die ik terug gevonden heb in mijn hoofd is onbetaalbaar. Ik was zoals zovelen een gewoontedrinker (duvel) geworden. Alcohol maakte me onverschillig en egoïstisch.
Het is soms wel beetje social awkward als je ergens moet zijn.
Als ik nu vanop een afstand zie welk een impact alcohol heeft op onze samenleving…
 
Minder drinken is één ding, maar ik zou alcohol ook niet volledig kunnen schrappen bij sociale bijeenkomsten e.d. Lijkt me dat de fun er dan snel zou af zijn en ik vlug naar huis zou zijn.
 
Minder drinken is één ding, maar ik zou alcohol ook niet volledig kunnen schrappen bij sociale bijeenkomsten e.d. Lijkt me dat de fun er dan snel zou af zijn en ik vlug naar huis zou zijn.
Dit ook. Die lichte roes werkt drempelverlagend en geestverheffend in mijn geval. En ik geniet ook van de smaak en de alcoholische "kick" die je niet hebt bij alcoholvrije alternatieven. Het is wel een positieve evolutie dat alcoholvrije alternatieven anno 2023 beter beschikbaar zijn. Zo kan je als autorijder nog uitgaan en ben je niet veroordeeld tot water en frisdrank. Alcoholvrij bier bestaat wel al langer, maar Jupiler/Maes/Stella/... vind ik in hun alcoholvrije variant te zoet dus het is goed dat er nu ook beter alcoholvrij bier op de markt is.

Ik zou me pas verslaafd voelen aan alcohol als ik het elke dag zou drinken en dat probeer ik bewust niet te doen. Op vakantie gebeurt dat wel, maar dat is dan een uitzondering.
 
Minder drinken is één ding, maar ik zou alcohol ook niet volledig kunnen schrappen bij sociale bijeenkomsten e.d. Lijkt me dat de fun er dan snel zou af zijn en ik vlug naar huis zou zijn.

Maar is dat niet omdat je dit gewoon bent geworden doorheen de jaren? Alcohol is zo'n logisch middel geworden in onze maatschappij.
Hoezo is de fun er dan snel vanaf? Wat maakt dat je zonder alcohol geen plezier kan hebben? Als 14 jarige had je toch ook plezier zonder alcohol als je iets met vrienden deed? Waarom kan dat als volwassene niet?
Zonder speed/coke/MDMA is een sociale bijeenkomst ook veel minder fun, maar toch gebruikt niet iedereen dit.

Ik probeer me bij alcohol ook altijd in te beelden hoe de situatie zou zijn indien het nu pas op de markt zou komen. Ik schat in dat de kans zéér groot zou zijn dat dit snel verboden zou worden.
 
Ik drink geen alcohol, nooit. Dus ook als tiener of student ging ik uit op cola en icedtea. Het lijkt mij dat vooral mannen dat "minder fun" als excuus inroepen èn dan nog vooral van introverte mannen die drank "nodig" hebben om losser te komen.
 
Terug
Bovenaan