Verslavingen

Worstel jij met een verslaving?

  • Ik heb geen verslaving

    Stemmen: 40 42,6%
  • Ik heb één of meerdere verslaving(en)

    Stemmen: 39 41,5%
  • Ik had een verslaving, maar ben succesvol afgekickt

    Stemmen: 14 14,9%
  • Ik had een verslaving, maar ben hervallen

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    94
Ik begrijp wat jullie allemaal zeggen hoor, maar ik wil gewoon wat tegengas bieden omdat het een zéér dunne lijn is tussen problematisch of niet-problematisch.
Feit. Ook niks mis met tegengas, daar dient dit ook voor denk ik.

Problematisch gebruik hoeft daarom ook niet meteen een verslaving te zijn en ik denk dat daar misschien wel de gevoeligheid ligt. Je kan ook problematisch gebruiken als dit enkel in het weekend is of niet dagelijks. Dat is volgens de officiële termen dan misschien geen verslaving, maar het kan wel erg ongezond/riskant/problematisch zijn.
Dit klopt wel idd.
Ik heb hoegenaamd niet het gevoel dat ik verslaafd ben en zou me ook verdedigen moest iemand het tegendeel beweren. Dat zal dan trouwens met lege stellingen zoals "er zijn weken dat ik niet drink!" en "tijdens de week raak ik geen druppel aan!... allez tenzij het een verjaardag/voetbal/... is" zijn.

Maar puur statistisch gezien drink ik idd gewoon te veel. Daarom niet elke week maar gemiddeld bekeken over het jaar heen zal ik wel boven die 10 glazen per week zitten. Is dat gezond? Neen. Trek ik het mij aan? Ook niet eerlijk gezegd.
Ik ben momenteel (weeral) aan het stoppen met roken en probeer mezelf meer en meer te overtuigen/dwingen om gezonder te eten. Eens dat allemaal gelukt is vrees ik echter dat mijn wekelijkse pintjes nog altijd niet gaan sneuvelen hoor. De kans dat mijn denkwijze richting "tis het enige ongezonde dat ik nog doe" gaat is namelijk nogal groot :)
 
Dat was compleet niet bedoeld als humblebrag en gewoon om te kaderen waarom volgens mij alcohol niet noodzakelijk is om je amuseren.
Iedereen zijn mening, maar vrij irrelevant aangezien verslavingsproblematiek in de meeste gevallen wel wat verder gaat dan een paar pinten drinken om je te amuseren.
 
Iedereen zijn mening, maar vrij irrelevant aangezien verslavingsproblematiek in de meeste gevallen wel wat verder gaat dan een paar pinten drinken om je te amuseren.
En het is mijn mening dat "alcohol nodig hebben om je te amuseren" afdoen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en "irrelevant" noemen voor een verslavingsproblematiek verkeerd is. Je kan IMO de verslavingsproblematiek niet los zien van hoe we allemaal met alcohol omgaan.
 
Probleem is ook: als bijna iedereen drinkt en zich minder geremd/extraverter is, je zelf ook al bijna moet gaan drinken om op dezelfde golflengte te zitten.

Er wordt hier in het topic ook gesproken over onschuldigere zaken zoals koffie, snoep, suiker, ... dus het moeten hier toch niet altijd de zware gevallen zijn zeker.
 
En het is mijn mening dat "alcohol nodig hebben om je te amuseren" afdoen alsof het de normaalste zaak van de wereld is en "irrelevant" noemen voor een verslavingsproblematiek verkeerd is. Je kan IMO de verslavingsproblematiek niet los zien van hoe we allemaal met alcohol omgaan.
En die mening staat hier al genoeg in dit topic. Geef misschien eens wat ruimte aan mensen met hun verhalen i.p.v. op iedereen die drinkt in te pikken, te oordelen dat ze fout zijn in hun gedrag en dat jij het makkelijk vindt om zonder al te veel roesmiddelen te leven.

Niet per se op jou persoonlijk bedoeld, maar net hierboven zie je weer iemand duiden op het probleem dat een nuchter iemand heeft met mensen die drinken. Op die manier jaag je iedereen weg die iets persoonlijk wil delen over een mogelijke problematiek.

Bon, jullie doen maar. Ik zal gewoon het topic negeren.
 
En die mening staat hier al genoeg in dit topic. Geef misschien eens wat ruimte aan mensen met hun verhalen i.p.v. op iedereen die drinkt in te pikken, te oordelen dat ze fout zijn in hun gedrag en dat jij het makkelijk vindt om zonder al te veel roesmiddelen te leven.
In te pikken en te oordelen? Ik zei dat ik schrok van het aantal mensen die zelf aangaven problemen te hebben met hun drinkgedrag, en daar kwam dan de reactie op alsof ik het had over mensen die in het weekend wat drinken. Ik vind het een paar bruggen te ver om te doen alsof ik hier mensen begin aan te vallen, terwijl ze gewoon zelf zeggen dat het voor hen mogelijk te veel is.
Niet per se op jou persoonlijk bedoeld, maar net hierboven zie je weer iemand duiden op het probleem dat een nuchter iemand heeft met mensen die drinken. Op die manier jaag je iedereen weg die iets persoonlijk wil delen over een mogelijke problematiek.

Bon, jullie doen maar. Ik zal gewoon het topic negeren.
Het is me niet duidelijk hoe er zo mensen worden weggejaagd en wat er dan wel moet komen, maar we zullen alletwee het topic negeren voor een betere wereld!
 
Op zich doe ik nooit iemand kwaad met mijn slaappil, maar is blijkbaar 1 van de moeilijkste dingen om af te geraken lees ik overal.
En het in uz is echt een slaapprobleem bij mij vastgesteld dus het is balanceren op een dunne lijn ik ga altijd iets nodig hebben.
Maar in welke mate ? als mijn arts terug is uit vakantie gaan we dat toch eens goed moeten bekijken
 
Op zich doe ik nooit iemand kwaad met mijn slaappil, maar is blijkbaar 1 van de moeilijkste dingen om af te geraken lees ik overal.
En het in uz is echt een slaapprobleem bij mij vastgesteld dus het is balanceren op een dunne lijn ik ga altijd iets nodig hebben.
Maar in welke mate ? als mijn arts terug is uit vakantie gaan we dat toch eens goed moeten bekijken
Verslavingen zijn altijd moeilijk om vanaf te raken. Wat ik voor mezelf vooral geleerd heb is niet teveel kijken op het internet, het zijn altijd die die het meest problemen hebben die het hardst roepen.

Hoe meer ik zelf lees dat iets moeilijk is en veel neveneffecten kent, hoe groter de kans is dat ik het zelf ook moeilijk ga hebben en net die effecten ga meemaken. Ik weet natuurlijk niet of jij ook zo in elkaar zit.

Maar mijn tip is niet teveel lezen online op bepaalde fora. Luister (op een kritische manier) naar de professionals en raak er vanaf op de manier en tempo die voor jou het best is.
 
Naar mijn mening ben ik verslaafd aan mijn gsm. Wil echt ermee minderen, maar het is verdorie moeilijk.
 
Toen ik (in another life) nog in het nachtleven zat dronk ik bijna dagelijks sterke drank en toch wel grotere hoeveelheden. Niet om zat te worden, was gewoon part of the deal. Echt van de wereld ben ik zelden of nooit geweest en je bouwt wel wat resistentie op.
Moest ik nu drinken wat ik toen kon drinken, ik lag in coma denk ik. Elke 'ben je een alcoholieker' test in de krant was ik de hoogste graad zogezegd van alcoholproblemen, terwijl ik niet noodzakelijk dronk om te drinken. Ik had ook geen afkickverschijnselen en als ik is vakantie had, had ik ook geen nood om alcohol te drinken, net zoals ik thuis nooit alcohol dronk.

Een echte verslaving is veel genuanceerder dan iemand die dagelijks een pint zou drinken.

Mijn enige verslaving is nicotinegebruik tegenwoordig.
 
Ik durf het bijna niet te posten, maar bijna 10 jaar lang recreationeel Ketamine gebruikt, laat ons zeggen 2 a 3 keer per maand.

Ik zag daar dus echt geen graten in: Het wordt in de geneeskunde gebruikt, dus het kan toch niet zo'n kwaad?
Bovendien: je hebt er geen afkickverschijnselen van (wat bij andere drugs wél het geval is),
en je werd er niet dik van, en het tast je lever niet aan (zoals bij alcohol).

Bovendien voor de prijs moest je het ook niet doen, want een avondje stappen (drinken) was veel duurder dan één lijntje in het weekend.

Dus voor mij leek dit op het eerste zicht een leukere vorm van de remmen te lossen in het weekend, (rather then binge zuipen of smoren of whatever)

Maar dan kwam stilaan de gewenning, en had je meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. En begon je grotere hoeveelheid te gebruiken.

Tot ik op een gegeven moment dus een 'kleine kortsluiting' had gevoeld. Bloed die ofwel van of naar mijn hersenen ging, waarvan ik voelde dat het moeite had om via een ader, achter mijn oor te passeren. Tot op vandaag voel ik op dezelfde plaats nog wel een paar keer per dag een lichte/korte pijn. (Ik vraag me af of ik hiermee niet beter eens een scan laat nemen om te zien of daar werkelijk geen vernauwing of iets dergelijks is opgetreden?)

Dan toch serieus verschoten, en gedacht van: hier kon ik zomaar even een hersenbloeding van hebben opgelopen.
Voor mij is dat dan ook de drempel geweest. Het is leuk geweest, maar om in een karretje te belanden en motorisch gehandicapt te worden. No thx. Wel erg dat het eerst zo ver moest komen....
 
Op zich doe ik nooit iemand kwaad met mijn slaappil, maar is blijkbaar 1 van de moeilijkste dingen om af te geraken lees ik overal.
En het in uz is echt een slaapprobleem bij mij vastgesteld dus het is balanceren op een dunne lijn ik ga altijd iets nodig hebben.
Maar in welke mate ? als mijn arts terug is uit vakantie gaan we dat toch eens goed moeten bekijken
Heb je al eens een andere huisarts overwogen voor een tweede consultatie?
 
Ik durf het bijna niet te posten, maar bijna 10 jaar lang recreationeel Ketamine gebruikt, laat ons zeggen 2 a 3 keer per maand.

Ik zag daar dus echt geen graten in: Het wordt in de geneeskunde gebruikt, dus het kan toch niet zo'n kwaad?
Bovendien: je hebt er geen afkickverschijnselen van (wat bij andere drugs wél het geval is),
en je werd er niet dik van, en het tast je lever niet aan (zoals bij alcohol).

Bovendien voor de prijs moest je het ook niet doen, want een avondje stappen (drinken) was veel duurder dan één lijntje in het weekend.

Dus voor mij leek dit op het eerste zicht een leukere vorm van de remmen te lossen in het weekend, (rather then binge zuipen of smoren of whatever)

Maar dan kwam stilaan de gewenning, en had je meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. En begon je grotere hoeveelheid te gebruiken.

Tot ik op een gegeven moment dus een 'kleine kortsluiting' had gevoeld. Bloed die ofwel van of naar mijn hersenen ging, waarvan ik voelde dat het moeite had om via een ader, achter mijn oor te passeren. Tot op vandaag voel ik op dezelfde plaats nog wel een paar keer per dag een lichte/korte pijn. (Ik vraag me af of ik hiermee niet beter eens een scan laat nemen om te zien of daar werkelijk geen vernauwing of iets dergelijks is opgetreden?)

Dan toch serieus verschoten, en gedacht van: hier kon ik zomaar even een hersenbloeding van hebben opgelopen.
Voor mij is dat dan ook de drempel geweest. Het is leuk geweest, maar om in een karretje te belanden en motorisch gehandicapt te worden. No thx. Wel erg dat het eerst zo ver moest komen....
Niet alleen dat, maar je kan er ook serieuze blaasproblemen door krijgen.
 
Ik neem al een zestien jaar slaappillen. Al zijn het in feite antipsychotica en kalmeermiddelen, het is gewoon zo dat ik niet in slaap geraak zonder. Dat nu stoppen of afbouwen zou een zware zijn, dus dat zou ik misschien wel als ‘verslaving’ zien?
Ik heb ook opioïde pijnstillers voor mijn rug en gewrichten die ik echt niet zou willen missen, ze maken een relatief klein verschil in de pijn maar ze geven mij overdag wel een focus die ik in geen jaren - of ooit - gehad heb. Het maakt een enorm verschil in hoe ik mijn job kan doen, dus is misschien ook niet de gezondste insteek an sich. Maar hoe het helpt, ontegensprekelijk. Zelfde met de extra kalmeerpil die ik voor begin werkdag neem. Zonder zou ik gewoon de dag niet doorkomen zonder meerdere paniekaanvallen. Vanuit het standpunt ‘ben je functioneel zonder’ kan je dus in feite uitgaan van toch eerder verslaving.
 
Ik heb 20 jaar Seroxat genomen. Hoe ik daar vanaf ben geraakt, geen idee. Dat is voor veel mensen gewoon onmogelijk. Meermaals geprobeerd, meermaals mislukt, en dan toch na 20 jaar was het mij gelukt vorig jaar.

Nooit meer.

Doet mij enorm denken aan die slaappil verhalen hier, eens je dat gewoon bent… probeer maar eens te leven zonder…
 
Misschien kunnen al die humblebrag posts à la "ik heb geen XXX nodig om mij te amuseren" of "ik ben al jaren met gemak de bob van de groep" dan ook gewoon stoppen.
Laat staan hoe verwijtend ze overkomen naar mensen die hier misschien iets willen posten waar ze al een tijdje mee lopen maar niet mee weg kunnen door het stigma dat er rond hangt.
Maar om die reden zijn posts zoals "Ja ik drink regelmatig goed door maar het is geen probleem" toch ook niet behulpzaam voor mensen die hier willen posten dat ze WEL een probleem hebben? Want zo een posts minimaliseren het juist?
 
Ik heb alcohol opnieuw afgezworen nadat het overlijden van men vader me even had ontspoord. Een trigger waar ik geen rekening mee gehouden had. Maar door oa
- de audiobook van Allen Carr te beluisteren "The easy way to control alcohol",
vooraf een duidelijk plan voorop te stellen
- welke triggers heb ik
- welke gewoonte momenten
- op welke manier afbouwen
- welke aanpassingen in mijn leven invoeren, (mijn geval fitness)
- wat doen bij herval, hoe reageren
..
Gewoon maw eerst een visie te hebben een redelijk afgelijnd plan.
Een beetje simpel voorgesteld adhv een mooie quote :
Give me six hours to chop down a tree
and I will spend the first four sharpening the axe.
” - Abraham Lincoln

Is dat redelijk goed verlopen.
Voordelen zijn enorm.
*Meer rendement uit je dag
*Eender welke fysiek sport of inspanning neemt een ander niveau
*Slaap pak beter
*Meer motivatie op werk, meer gemoedsrust, ik was sowieso al stressbestendig maar ook weer een niveau hoger in gegaan.
*Lager hartslag, lijkt me sowieso altijd wel goed.
*Meer levensovertuiging vertrouwen.
*gewoon plus plus plus

Ben ik anti alcohol, of veroordeel ik anderen daar voor nope. Het laten was voor mij gewoon de beste keuze.
 
ben sowieso wel minder gevoelig aan verslaving.
Begonnen met roken aan mijn 15 maar het altijd beperkt gedaan.
Dwz dat ik tijdens de week bijna niet rookte (een 3 tal sigaretten per dag, sommige dagen geen enkele sigaret)
Ik rookte vooral in het weekend tijdens het uitgaan (dan pafte ik wel de een na de ander)
Een vijftal jaar geleden op een dag besloten om volledig te stoppen. Heb sindsdien geen enkele sigaret meer aangeraakt en na een paar dagen "afkicken" ook nooit meer geen zin erin gehad.

Met alcohol heb ik ook enkele strikte regels. Zo drink ik nooit tijdens werkweek of op zondag.
Er wordt veel te licht met alcohol omgesprongen in onze cultuur en ik zie veel mensen die problemen hebben met hun alcoholgebruik.
Tijdens het weekend werd er ook aan mijn kant teveel gedronken tijdens het uitgaan.
Dit ben ik nu ook sedert enige tijd aan het veranderen, ik heb geen zin meer om zat te zijn.
Nu probeer ik vooral te genieten van een lekker streekbier op café of op restaurant en schakel over naar alcoholvrij bier als ik wat aangeschoten geraak.
af en toe is er nog eens een uitspatting natuurlijk maar dit is een uitzondering aan het worden.
 
Terug
Bovenaan