Verslavingen

Worstel jij met een verslaving?

  • Ik heb geen verslaving

    Stemmen: 40 42,6%
  • Ik heb één of meerdere verslaving(en)

    Stemmen: 39 41,5%
  • Ik had een verslaving, maar ben succesvol afgekickt

    Stemmen: 14 14,9%
  • Ik had een verslaving, maar ben hervallen

    Stemmen: 1 1,1%

  • Totaal aantal stemmers
    94
Een hele avond cola of ice tea (zelfs als je frisdranken of koffie of ... mengt) is gewoon echt minder lekker dan regelmatig een frisse pint of cocktail of ... ertussen, vind ik dan. Tegenwoordig beginnen er wel deftige alternatieven te komen qua alcoholvrij bier dat wel... .

En ik heb nu niet bepaald drank nodig om losser te komen of socialer te worden ofzo :unsure: .

Geen idee qua verslavingen valt het wel mee denk ik, soms de dagen wat te vol steken vanwege een soort van fomo, maybe. Beetje verslaafd aan "alles" willen doen dan? Zo een week enkel met nen boek bezig zijn (of toch t grootste deel van den tijd) ik kan er ook wel van genieten maar doe het zeer zelden. Ik dronk vroeger wel veel frisdrank, in feite enkel frisdrank of alcohol, dikwijls naar sporttraining gegaan met twee liter cola fles die twee uur later leeg was terwijl de rest water bijhad :unsure: .
 
Ik drink geen alcohol, nooit. Dus ook als tiener of student ging ik uit op cola en icedtea. Het lijkt mij dat vooral mannen dat "minder fun" als excuus inroepen èn dan nog vooral van introverte mannen die drank "nodig" hebben om losser te komen.
Ik ben redelijk introvert, maar ik dans mijn gat er pas af op de dansvloer na een paar Duvels (of het equivalent). Als ik nuchter dans is dat gegarandeerd als een stijve hark en ligt mijn gat er allesbehalve af.

Alcohol werkt nu eenmaal drempelverlagend en maakt je veel losser. Niet iedereen heeft alcohol nodig om los te komen en zijn of haar gat eraf te dansen, maar sommige mensen wel.
 
Hoezo is de fun er dan snel vanaf? Wat maakt dat je zonder alcohol geen plezier kan hebben? Als 14 jarige had je toch ook plezier zonder alcohol als je iets met vrienden deed? Waarom kan dat als volwassene niet?
Bij mij persoonlijk: omdat bier het enige is dat ik een hele avond kan drinken :) Ik hou van de smaak en het geeft mij geen opgeblazen gevoel na 2 glazen zoals frisdrank dat wel doet. Koffie heb ik ook geen last van maar ik ben nogal gevoelig aan caffeine dus dat is ook geen goed idee voor een hele avond (en ze serveren dat ook niet overal)

Ik ben vaak genoeg bob en amuseer me dan nog natuurlijk maar elke keer de garcon langs komt is het een twijfel van wat ik nu weer compleet tegen mijn zin ga bestellen.

Sinds er een aantal alcoholvrije bieren op de markt zijn gekomen die te drinken zijn probeer ik die af en toe maar qua smaak kunnen die toch nog niet tippen aan echte pint.

Het gaat hem mij dus hoegenaamd niet om het gevoel dat alcohol mij geeft. Als er volgende week een 0,0% uitkomt die ik qua smaak wel écht kan appreciëren zal ik dat heel vaak bestellen waarschijnlijk.
 
Ik sta wel versteld van de hoeveelheid posts hier die toch minstens de richting uitgaan van problematisch alcoholgebruik.

Het ligt misschien aan de omgeving, maar ik was door omstandigheden nogal snel "BOB" in mijn vriendenkring, waardoor ik zowat vanaf mijn 18 jaar de meeste feestjes/fuiven heb meegemaakt op 1-2 consumpties. In het begin, komende uit "joehoe we pakken een zuipkaart"-tienerjaren, denk je dan wat te missen, en als je de enige nuchtere bent tussen een hoop zat volk kan dat ook zien, maar eigenlijk heb ik dat al snel helemaal niet gemist hoor.

Ik ben geen geheelonthouder hé, ik geniet ook wel eens van een speciaalbier, maar het "nodig" hebben om je te amuseren zit denk ik deels in je hoofd en deels in je "sociale gewoontes" (=vriendengroep en omgeving waarin je op stap gaat).
 
Ik sta wel versteld van de hoeveelheid posts hier die toch minstens de richting uitgaan van problematisch alcoholgebruik.

Het ligt misschien aan de omgeving, maar ik was door omstandigheden nogal snel "BOB" in mijn vriendenkring, waardoor ik zowat vanaf mijn 18 jaar de meeste feestjes/fuiven heb meegemaakt op 1-2 consumpties. In het begin, komende uit "joehoe we pakken een zuipkaart"-tienerjaren, denk je dan wat te missen, en als je de enige nuchtere bent tussen een hoop zat volk kan dat ook zien, maar eigenlijk heb ik dat al snel helemaal niet gemist hoor.

Ik ben geen geheelonthouder hé, ik geniet ook wel eens van een speciaalbier, maar het "nodig" hebben om je te amuseren zit denk ik deels in je hoofd en deels in je "sociale gewoontes" (=vriendengroep en omgeving waarin je op stap gaat).
Wat is dan problematisch alcoholgebruik? Ik drink zelf, dus mogelijk heb ik daar wel een vertekend beeld op. Dat je het nodig hebt om te amuseren zit inderdaad in je hoofd en ligt ook aan je karakter. Een extravert persoon heeft geen alcohol nodig om losser te worden, want dat is die al. Het wordt in mijn ogen pas problematisch als je het dagelijks nodig hebt om te kunnen functioneren en dat is nog iets anders dan pintjes willen drinken als je naar een fuif gaat en omdat zattekes zijn plezant is.
 
Ik kan het hier allemaal verkeerd opvatten (dat heb je nu eenmaal sneller bij het geschreven woord) maar ik merk dat er hier nogal snel hollier than thou wordt gedaan richting mensen die graag een pintje drinken.
Smaak is subjectief dus daar valt niet over te twisten en alcohol verlaagt idd u remmingen dus ik kan me perfect inbeelden dat introvertere personen zich "beter" voelen tijdens sociale momenten als de edge er wat af gehaald is.

Maar om zulke zaken al direct te gaan klasseren onder "richting problematisch" omdat er hier op een zaterdagavond eens 10 pinten worden gedronken vind ik nogal kort door de bocht.
Naar mijn mening is er een groot verschil tussen "die zaterdagavonden dat ik nog eens met de vrienden naar een dansgelegenheid ga heb ik wel enkele pintjes nodig om die eerste stap richting de dansvloer te zetten" en "ik kan me niet amuseren zonder alcohol"

Soit, als de ondertoon helemaal anders is mijn excuses!
 
Ik volg het "heiliger dan heilig" idee toch ook wel een beetje. Ik heb periodes gehad dat ik best veel dronk, best heel veel, surprise surprise mijn topperiode bevond zich tijdens de eerste twee jaar ofzo als student, tijdens den blok en examens dronk ik geen drubbel alcohol en had ik daar ook absoluut geen nood aan (week of vijf-zes zeker in eerste semester?). Wat was het eerste wat ik deed als examens erop zaten? Ge moogt gerust zijn nen dag of twee vollenbak feesten en zuipen. No way dat ik mij dan een alcoholverslaving zou laten opspelden, want die heb ik nooit gehad. 'De hoeveelheid posts die minstens richting problematisch alcoholgebruik gaan', ja kom he... .

Prima dat je je tienerjaren en de rest van je leven zonder of met nauwelijks alcohol doorbrengt, vrijheid blijheid en al, maar een alcoholverslaving is echt wel meer dan ne mens dieje al is graag (veel) te veel drinkt.
 
Wat is dan problematisch alcoholgebruik? Ik drink zelf, dus mogelijk heb ik daar wel een vertekend beeld op. Dat je het nodig hebt om te amuseren zit inderdaad in je hoofd en ligt ook aan je karakter. Een extravert persoon heeft geen alcohol nodig om losser te worden, want dat is die al. Het wordt in mijn ogen pas problematisch als je het dagelijks nodig hebt om te kunnen functioneren en dat is nog iets anders dan pintjes willen drinken als je naar een fuif gaat en omdat zattekes zijn plezant is.

Ik kan het hier allemaal verkeerd opvatten (dat heb je nu eenmaal sneller bij het geschreven woord) maar ik merk dat er hier nogal snel hollier than thou wordt gedaan richting mensen die graag een pintje drinken.
Smaak is subjectief dus daar valt niet over te twisten en alcohol verlaagt idd u remmingen dus ik kan me perfect inbeelden dat introvertere personen zich "beter" voelen tijdens sociale momenten als de edge er wat af gehaald is.

Maar om zulke zaken al direct te gaan klasseren onder "richting problematisch" omdat er hier op een zaterdagavond eens 10 pinten worden gedronken vind ik nogal kort door de bocht.
Naar mijn mening is er een groot verschil tussen "die zaterdagavonden dat ik nog eens met de vrienden naar een dansgelegenheid ga heb ik wel enkele pintjes nodig om die eerste stap richting de dansvloer te zetten" en "ik kan me niet amuseren zonder alcohol"

Soit, als de ondertoon helemaal anders is mijn excuses!

"Ik gebruik enkel in het weekend coke. Gewoon om me wat losser te kunnen voelen en de edge eraf te halen. Zonder coke uitgaan is toch minder fun. Ik heb geen probleem, want doorheen de week kan ik best functioneren op mijn werk. Zo veel gebruik ik ook niet, misschien 10 lijntjes per avond".

Bij zo'n uitspraak zullen veel mensen (uiteraard niet iedereen) zeggen dat dat problematisch is. Waarom is dat bij alcohol dan niet problematisch? De enige reden die ik kan vinden is omdat het maatschappelijk aanvaard is. Maatschappelijke aanvaarding maakt iets echter niet meteen minder problematisch.
Opnieuw: stel dat alcohol nu pas op de markt komt, zouden we dit dan normaal en ok vinden? En waarom vinden we dit normaal en ok dat iemand wekelijks/dagelijks alcohol gebruikt en vinden we dit niet normaal bij coke/mdma/...?

De VAD raadt trouwens aan om wekelijks niet meer dan 10 standaardglazen te drinken en niet allemaal op één dag. Daarboven wordt er gesproken van 'riskant' gebruik.
 
Ik volg het "heiliger dan heilig" idee toch ook wel een beetje. Ik heb periodes gehad dat ik best veel dronk, best heel veel, surprise surprise mijn topperiode bevond zich tijdens de eerste twee jaar ofzo als student, tijdens den blok en examens dronk ik geen drubbel alcohol en had ik daar ook absoluut geen nood aan (week of vijf-zes zeker in eerste semester?). Wat was het eerste wat ik deed als examens erop zaten? Ge moogt gerust zijn nen dag of twee vollenbak feesten en zuipen. No way dat ik mij dan een alcoholverslaving zou laten opspelden, want die heb ik nooit gehad. 'De hoeveelheid posts die minstens richting problematisch alcoholgebruik gaan', ja kom he... .

Prima dat je je tienerjaren en de rest van je leven zonder of met nauwelijks alcohol doorbrengt, vrijheid blijheid en al, maar een alcoholverslaving is echt wel meer dan ne mens dieje al is graag (veel) te veel drinkt.
Ik kan het hier allemaal verkeerd opvatten (dat heb je nu eenmaal sneller bij het geschreven woord) maar ik merk dat er hier nogal snel hollier than thou wordt gedaan richting mensen die graag een pintje drinken.
Smaak is subjectief dus daar valt niet over te twisten en alcohol verlaagt idd u remmingen dus ik kan me perfect inbeelden dat introvertere personen zich "beter" voelen tijdens sociale momenten als de edge er wat af gehaald is.

Maar om zulke zaken al direct te gaan klasseren onder "richting problematisch" omdat er hier op een zaterdagavond eens 10 pinten worden gedronken vind ik nogal kort door de bocht.
Naar mijn mening is er een groot verschil tussen "die zaterdagavonden dat ik nog eens met de vrienden naar een dansgelegenheid ga heb ik wel enkele pintjes nodig om die eerste stap richting de dansvloer te zetten" en "ik kan me niet amuseren zonder alcohol"

Soit, als de ondertoon helemaal anders is mijn excuses!
Maar allez:
Komt veel voor denkik waarbij het alcohol gebruik niet perse problemen geeft in je leven (buiten dan is de semi-kater overdag als je boven je gewoonlijke hoeveelheid gaat), maar gewoon echt ongezond is op lange termijn.

Bij mij is het zo erg niet en ook al 10 jaar 'stabiel', dus escaleert niet. Maar wel opnieuw elke avond toch het equivalent van 3-4 pintjes is natuurlijk niet gezond lange termijn.
- alcohol al 20 jaar een probleem ieder weekend
- nog steeds (Bockie kan mooi uitleggen wat ik heb)
Zelfde hier. Ik drink véél teveel vanaf de vrouw/kinderen gaan slapen zijn en de ochtend erna ben ik terug volop bezig. wel. Functioning drunk noemt men dat zeker?
Sowieso alchohol hier. Ondanks dit heb ik een al bij al succesvolle carrière in de finance sector (al begrijp ik ni hoe ik dit voor mekaar krijg). Van harddrugs wel succesvol kunnen afkicken and still counting.
Als mensen zelf zeggen dat het eigenlijk problematisch is, ben ik dan "holier than thou" als ik daarmee akkoord ga? Ik vind 4 aparte mensen in een thread van niks toch redelijk veel, en dat gaat niet over eens 10 pinten op zaterdag.

Ik snap dat alcohol sociaal glijmiddel kan zijn voor introverten, maar laat ons misschien niet doen alsof het ook effectief onschadelijk is en we eigenlijk goed bezig zijn als we moeten drinken om ons te amuseren hé. Jullie reacties vind ik eerlijk gezegd eerder minimaliseren hoor, wat in het kader van hoe sociaal aanvaard het is om te drinken wel goed past. Persoonlijk, dat wil dus zeggen dat het mijn mening is, voor er hier nog iemand in het defensief schiet, vind ik dat de effecten en gevaren van alcohol vaak onder de mat worden geveegd omdat het zo aanvaard is.
 
Voor mij persoonlijk, als jij voor de rest functioneert en je gebruik onder controle hebt, please do do coke (wettelijk is dat iets anders uiteraard). Kans op problematisch gebruik bij langdurig recreatief gebruik is bij coke gewoon veel groter dan bij alcohol, lijkt me.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Als mensen zelf zeggen dat het eigenlijk problematisch is, ben ik dan "holier than thou" als ik daarmee akkoord ga? Ik vind 4 aparte mensen in een thread van niks toch redelijk veel, en dat gaat niet over eens 10 pinten op zaterdag.
Vandaar dus mijn eerste zin... Ik las u post als reactie op de posts eromtrent, niet op die van de eerdere pagina's. Het ging trouwens ook niet enkel om u post.
Het is zoals ik al zei makkelijker om iets fout op te pakken als het geschreven staat ipv echt in een discussie.
Ik snap dat alcohol sociaal glijmiddel kan zijn voor introverten, maar laat ons misschien niet doen alsof het ook effectief onschadelijk is en we eigenlijk goed bezig zijn als we moeten drinken om ons te amuseren hé. Jullie reacties vind ik eerlijk gezegd eerder minimaliseren hoor, wat in het kader van hoe sociaal aanvaard het is om te drinken wel goed past. Persoonlijk, dat wil dus zeggen dat het mijn mening is, voor er hier nog iemand in het defensief schiet, vind ik dat de effecten en gevaren van alcohol vaak onder de mat worden geveegd omdat het zo aanvaard is.
Ik denk niet dat er ook maar iemand gaat ontkennen dat alcohol schadelijk is of dat hij het drinkt voor zijn (fysiek of mentale) gezondheid. Het is inderdaad sociaal acceptabeler om te drinken dan om andere drugs te nemen dat klopt. En dat zal wel zijn omdat het al zo lang ingeburgerd is.

"Ik gebruik enkel in het weekend coke. Gewoon om me wat losser te kunnen voelen en de edge eraf te halen. Zonder coke uitgaan is toch minder fun. Ik heb geen probleem, want doorheen de week kan ik best functioneren op mijn werk. Zo veel gebruik ik ook niet, misschien 10 lijntjes per avond".

Bij zo'n uitspraak zullen veel mensen (uiteraard niet iedereen) zeggen dat dat problematisch is. Waarom is dat bij alcohol dan niet problematisch?
Eerlijk? Ik ben van mening dat er voor alles een tijd en een plaats is. Als jij op een zaterdagavond in een club een halve gram coke door je neus wil halen be my guest. Zolang je geen aggresievelieng wordt die elke keer ruzie gaat zoeken boeit mij dat niet. Want het is dan uiteindelijk hetzelfde als iemand die, in diezelfde club, 10-12 pintjes achterover kapt.
Als je op een dinsdagochtend voor het werk, een zondagnamiddag in de binnenspeeltuin of een zaterdagmiddag voor je bij de ouders gaat eten eerst even snel een lijn, een joint, een pilletje xanax of 2 shots vodka nodig hebt, dàn heb je een probleem imo.

Maar ik kan me idd inbeelden dat er veel meer mensen zijn die recreatief gebruik van coke problematischer vinden dan dat van alcohol.
De VAD raadt trouwens aan om wekelijks niet meer dan 10 standaardglazen te drinken en niet allemaal op één dag. Daarboven wordt er gesproken van 'riskant' gebruik.
Andere gezondheidsinstellingen raden ook aan om maar 10 frieten te eten per portie. Dat volgt ook niet iedereen.
Ik wil hiermee niet minimaliseren wat de gezondheidsrisico's zijn van alcohol trouwens, gewoon dat eens over de schreef gaan iets is dat iedereen wel eens doet.
 
Kans op problematisch gebruik bij langdurig recreatief gebruik is bij coke gewoon veel groter dan bij alcohol, lijkt me.
Goh met de kwaliteit dat je hier in België vind, zou ik coke nog niet zo snel van tafel vegen. Nu er is niet echt een equivalent van een "pintje" per dag bij het eten bvb. Wat hier wel een vaste waarde heeft. Maar coke opzetten tegen zware alcohol als weekendvertier.. het zal uiteindelijk niet veel slechter zijn denk ik.
Het probleem met die 2 is, die gaan echt wel hand in hand.

Ik moet mezelf vooral in check houden met smartphone/internet/gamen. Sinds de smartphone er is heb ik het wel deels opgegeven. Sociale settings laat ik hem wel achterwege.. maar hoeveel uur ik per dag scroll.. pff.
 
"Ik gebruik enkel in het weekend coke. Gewoon om me wat losser te kunnen voelen en de edge eraf te halen. Zonder coke uitgaan is toch minder fun. Ik heb geen probleem, want doorheen de week kan ik best functioneren op mijn werk. Zo veel gebruik ik ook niet, misschien 10 lijntjes per avond".

Bij zo'n uitspraak zullen veel mensen (uiteraard niet iedereen) zeggen dat dat problematisch is. Waarom is dat bij alcohol dan niet problematisch? De enige reden die ik kan vinden is omdat het maatschappelijk aanvaard is. Maatschappelijke aanvaarding maakt iets echter niet meteen minder problematisch.
Opnieuw: stel dat alcohol nu pas op de markt komt, zouden we dit dan normaal en ok vinden? En waarom vinden we dit normaal en ok dat iemand wekelijks/dagelijks alcohol gebruikt en vinden we dit niet normaal bij coke/mdma/...?

De VAD raadt trouwens aan om wekelijks niet meer dan 10 standaardglazen te drinken en niet allemaal op één dag. Daarboven wordt er gesproken van 'riskant' gebruik.
Ja, overmatig alcoholgebruik is quasi even zoniet ongezonder dan overmatig coke gebruik. Maar het zijn appels met peren. Coke is dan weer meer verslavend dan alcohol, zeker wanneer het gerookt wordt.

Maar veel onderzoeken geven telkens weer aan dat er meer mensen in behandeling zijn voor en meer mensen sterven door alcohol dan door coke. Wat nogal wiedes is, wanneer het ene in de legaliteit zit en het andere niet. Dus ja, die legaliteit van alcohol maakt dat het for the masses gevaarlijker wordt en die cijfers dus veel groter zijn, dat klopt. Maar jouw vergelijking 10 lijntjes coke vs pakweg 10 pinten op een avond. Je hoeft geen kenner te zijn om te weten wat daar het meest problematische is.

Voor mij is het grote verschil dat met alcohol doorgaans ook smaak gepaard gaat. Veel mensen drinken niet louter om zat te worden maar ook omdat het lekker is. Dat is bij coke snuiven en de meeste andere harddrugs wel anders, daar gaat het zuiver om de roes.

Soit, ik heb zelf van mijn 15de tot mijn 20ste ongeveer zowat alle toen beschikbare drugs in alle vormen behalve spuiten geprobeerd, sommige op vrij regelmatige basis, maar had bij harddrugs nooit het gevoel verslaafd te zijn. Dat was wel het geval bij weed. Ik smoorde op mijn 16de al quasi gans de dag door, ook op school. Op mijn 19-20 had ik er genoeg van en ben ik met alles plots gestopt en sindsdien al 22 jaar niks meer aangeraakt.

Behalve alcohol. Ik drink graag en geef toe, te veel. Ik kan gerust enkele dagen zonder maar kan evengoed een week hebben waarin ik alle dagen drink. Ik vind het niet meteen problematisch, behalve uiteraard dat het niet echt gezond is, zolang ik niet het gevoel heb dat ik pakweg om 12u al "moet" drinken. Wanneer ik een lange werkdag heb, dat kan zoals gisteren van 's ochtends 8u tot 's avonds 22u zijn, denk ik geen moment aan alcohol. Al heb ik gisteren wel nog 1 glas wijn gedronken thuis.

Ik heb mensen gekend die hun flessen drank in de kleerkast verstopten of 's ochtends op kantoor in een koffietas jenever zaten te drinken, dat is pas problematisch. Net zoals iemand bij ons op kantoor 2x per dag, in de voormiddag en in de namiddag een lijn gaat snuiven op het toilet. Dat is pas problematisch imo, niet die 2 of 3 glazen wijn of bier 's avonds in de zetel.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat bij alcohol er heel veel stigma hangt aan 'te veel alcohol drinken'. Als je hoort dat iemand te veel drinkt associeer je dat met sociale/geld/andere problemen in zijn leven.

Terwijl je teveel kunt drinken dan gezond is, maar niet teveel als in al die andere side effects. Net zoals roken een beetje. Te veel roken is slecht voor de gezondheid maar dat betekend niet dat je sociaal/emotioneel/geld wise een probleem hebt.

Dus daarom kan een persoon nogal snel defensief worden als het gaat over 'te veel alcohol', want dat word vaak bedoelt zoals in mijn eerste alinea, wat dan voor mensen van de tweede alinea totaal niet van toepassing is.
 
Ik begrijp wat jullie allemaal zeggen hoor, maar ik wil gewoon wat tegengas bieden omdat het een zéér dunne lijn is tussen problematisch of niet-problematisch.

Sommige uitspraken hier deed ik zelf ook op verschillende momenten in mijn verslaving: ik heb het onder controle, er is geen fun zonder, ik voel mij niet verslaafd, het heeft geen invloed op mijn werk, iedereen gaat eens over de schreef, ... Afhankelijk van jouw gebruik, persoonlijkheid, enzovoort zijn dit juist wél problematische uitspraken en dat moet ook gezegd worden, vind ik. Het mogen geen excuses worden om overmatig gebruik goed te praten en om de grenzen van het toelaatbare steeds te laten opschuiven.

Ik wil helemaal niet zeggen dat niemand nog alcohol mag drinken of slechts 1 glas per week. Ik wil wel duidelijk maken dat er in onze maatschappij véél wordt gedronken en dat dit best raar is als je kijkt naar alle effecten en gezondheidsproblemen die dit kan veroorzaken.
Iedereen doet uiteraard met zijn eigen lichaam wat hij zelf wil, maar soms kan het handig zijn om eens vanop een afstand naar je gebruik te kijken.

Edit: Problematisch gebruik hoeft daarom ook niet meteen een verslaving te zijn en ik denk dat daar misschien wel de gevoeligheid ligt. Je kan ook problematisch gebruiken als dit enkel in het weekend is of niet dagelijks. Dat is volgens de officiële termen dan misschien geen verslaving, maar het kan wel erg ongezond/riskant/problematisch zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben redelijk introvert, maar ik dans mijn gat er pas af op de dansvloer na een paar Duvels (of het equivalent). Als ik nuchter dans is dat gegarandeerd als een stijve hark en ligt mijn gat er allesbehalve af.

Alcohol werkt nu eenmaal drempelverlagend en maakt je veel losser. Niet iedereen heeft alcohol nodig om los te komen en zijn of haar gat eraf te dansen, maar sommige mensen wel.
Ik ben zoals Avondland, ik ben ook nogal introvert en heb een paar glazen nodig om los te komen. Ik zie mij dan ook al zeker niet dansen in nuchtere toestand.

Verder ben ik niet echt verslaafd in die mate dat ik alcohol nodig heb om te kunnen functioneren. Ik zou mij gewoon niet lang amuseren op café zonder alcohol. Een goeie pot bier of een glas wijn smaakt ook gewoon beter dan alcoholvrije dranken. Nu, doorheen de week, heb ik al 2 dagen geen druppel alcohol gedronken en heb ik ook geen zin of nood gehad om te gaan alcohol drinken.
 
Dit wordt dus een algemene verslavingen-thread, waarbij iedereen die zelf kampt met, of iemand in zijn kringen kent die kampt met verslavingen, terecht kan.
Misschien kunnen al die humblebrag posts à la "ik heb geen XXX nodig om mij te amuseren" of "ik ben al jaren met gemak de bob van de groep" dan ook gewoon stoppen.
Laat staan hoe verwijtend ze overkomen naar mensen die hier misschien iets willen posten waar ze al een tijdje mee lopen maar niet mee weg kunnen door het stigma dat er rond hangt.
 
Misschien kunnen al die humblebrag posts à la "ik heb geen XXX nodig om mij te amuseren" of "ik ben al jaren met gemak de bob van de groep" dan ook gewoon stoppen.
Laat staan hoe verwijtend ze overkomen naar mensen die hier misschien iets willen posten waar ze al een tijdje mee lopen maar niet mee weg kunnen door het stigma dat er rond hangt.
Dat was compleet niet bedoeld als humblebrag en gewoon om te kaderen waarom volgens mij alcohol niet noodzakelijk is om je amuseren.
 
Edit: Problematisch gebruik hoeft daarom ook niet meteen een verslaving te zijn en ik denk dat daar misschien wel de gevoeligheid ligt. Je kan ook problematisch gebruiken als dit enkel in het weekend is of niet dagelijks. Dat is volgens de officiële termen dan misschien geen verslaving, maar het kan wel erg ongezond/riskant/problematisch zijn.
Dit klopt wel, hoewel ook "problematisch" natuurlijk vrij zwaar geladen en nogal breed is natuurlijk.

Voor mijn gezondheid zal mijn alcoholgebruik niet goed zijn. Dat kan je dus wellicht als problematisch omschrijven. Maar andere "problemen" ervaar ik daar helemaal niet mee.

Maar idd, het is niet omdat ik pakweg 15 pinten kan drinken op een avond zonder echt scheef te lopen dat ik alcoholverslaafd zou zijn. Als dat dan wel zo wordt gezegd kan dat zeker een soort wrevel opwekken. Dat het dan problematisch is in bepaalde ogen kan zo zijn, maar ook dat is voor interpretatie vatbaar, want problematisch in welke zin? Gezond is het uiteraard niet, maar zolang het geen andere problemen met zich meebrengt (agressie, verwaarlozing van gezin of werk, rijden onder invloed, financieel,...) vind ik het problematische nog best meevallen.
 
Terug
Bovenaan