Elektronica Cyberkefs Modular Synth DIY Adventure

No offence he cyberkef but you gotta work on those soldering skills!
Ja, had echt miserie met men TS100 :( Maar dees foto was met een macrolens getrokken en vergrootglaswerk he, gewoon ziet het er heus zo dramatisch niet uit :D

maar wanneer krijgen eens iets te horen? :unsure:
Hij is momenteel nog niet compleet genoeg, qua percussion kan ik men meug wel al wat vinden maar de voices zijn nog te MEH :unsure:

Dat gezegd zijnde: Erica Synth Black Stereo Delay2 en Reverb modules aangekomen vandaag :hakkuh: Daar ga ik de komende uren/dagen/weken nog veel mee oefenen :music:

De firmware straks updaten door er speciaal gegenereerde wav-files in te laten afspelen :thinking: Die klinken als oude 56k modems die in gang worden getrokken :D

IMG_20240312_190805526_HDR~3.jpg


En als kers op de taart nog een stand ontworpen (en 2x uitgeprint) omdat em de dag nadat ik em er in had gezet, besloot om de appel van Newton te volgen en bijgevolg een krater in men nieuwe bureau heeft gegraven 😭



Veel beter :feelsgood:
 
Laatst bewerkt:
:unsure: ik begrijp er geen zak van :unsure:
Zonder afspelende voorbeeldjes is het best wel abstract :hug: Maar ik beloof dat ik één dezer wel es iets ga proberen opnemen!

Dat gezegd zijnde, als ik de synth verbind met men PC (om het via daar af te spelen, streamen, opnemen, ...), dan zit er een vréselijk irritante ruis op (nochtans geen enkel probleem via men headphones). Dus ofwel is die (nochtans nieuwe) kabel al kaduuk, ofwel is er iets gaande met lekstroom, ofwel is er iets grondigs mis met mijn geluidskaart HMMMMM :thinking:

Ben nu al een paar avonden druk bezig de delay/reverb modules onder de knie te krijgen :music: (ze werken een tikkeltje anders dan ik oorspronkelijk verwacht had, time/size <-> feedback), maar (eer)gisterenavond toch al een paar nice dingen uitgekregen :hakkuh:
Heb gisteren ook per toeval ontdekt dat er in men Keystep Pro een functie inzit om men keyboard in twee te splitten over twee verschillende tracks, dus linkerhand en rechterhand tegelijkertijd twee verschillende VCO's kan laten spelen, dat was wel een :drool:momentje.

Ondertussen is er nog één extra module onderweg vanuit Parijs: Pamela's PRO Workout. Een stevig advanced "clocking modulator" met 8 outputs. Die doet zowel gates (met oa euclidian patterns en probability) als CV (square, ratchets, sine, triangle, random steps, ...) mét ingebouwde quantizer. En als kers op de taart kan je verschillende outputs gaan combineren met logica :drool:Een zwitzers zakmes met handige functies dus.

Ik was lang aan het twijfelen om dees te kopen (omdat ik het meeste kan doen met men keystep/beatstep), maar er zit oa ook een functie in om de randomness te "freezen" in een loop en die dan na een bepaalt aantal keer afspelen terug te reseeden in een compleet ander patroon. Dat is een zeer leuke functie die de core is van een andere bekende module "Turing Machine" (die ook op men wishlist stond), dat is dus weeral wat plaats uitgespaart voor andere modules!

1710497581760.png
1710497617474.png
1710497630725.png
1710497650171.png


Officieel wordt ie enkel maar met een witte plate verkocht, maar aangezien al de rest van men modules zwart zijn heb ik een frontplate besteld van een Zweedse webshop in the middle of nowhere lol, merci moderne wereld om zo een obscure dingen wereldwijd beschikbaar te maken!

1710497742146.png
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen en om te zien dat je er zo door gefascineerd bent. Benieuwd naar de eerste resultaten!



(ohja, ik begrijp er ook geen jota van, maar das niet erg :unsure: )
 
(ohja, ik begrijp er ook geen jota van, maar das niet erg :unsure: )

1. Mentaal/financieel klaarzijn om absurd veel tijd en geld te investeren in een hobby waarvan iedereen terecht denkt "dat kan toch eigenlijk allemaal evengoed met gratis software?? :thinking:"
2. Dagen/weken/maanden reviews bekijken en modules uitzoeken uit duizenden mogelijkheden waarvan je denkt "dees gaat mijn meug zijn", nog zelf allemaal solderen indien van toepassing, en in een doos/kast stoempen
3. Volgens de regels van de kunst (of net niet 😏 ) alles met kabeltjes verbinden
4. Draaien aan knopkes totdat je tevreden bent met het resultaat
5. ???
6. PROFIT (van een lege portefeuille)

Voorbeeldje van een van men favo youtubers (die oa mijn "1U MOTION MTR" module ontworpen heeft van vorige pagina) van één van de modules in men research wishlist:

Meanwhile is vanmorgen men PPW toegekomen :music:


En omdat het kan:



Terwijl ook - voor de middel lange termijn - twee winkelmandjes gevuld (waarvan een paar master grade DIY modules bij Befaco; die hun Bill Of Materials = :crazy:), ne mens weet waarvoor sparen! :headshake:
 
Laatst bewerkt:
Woohooo, loon gestort => tijd voor een paar nieuwe modules! 🥳

Na een paar weken zwaar twijfelen en afwegen, had ik alweer een nieuw winkelmandje gevuld bij (mijn ondertussen bijna huisleverancier :unsure: ) Befaco!

Een paar dagen voordat ik definitief ging bestellen: een announcement dat ze vandaag om 16u drie nieuwe modules gingen launchen (al een sjans dat ik nog niets besteld had :'D). Drie interessante modules maar niets superdringends (en vooral, nog geen reviews), dus uiteindelijk toch maar het oorspronkelijk mandje laten doorgaan:

1711209382868.png

Iets waarvan ik nooit dacht dat ik het nodig ging hebben (maar na het spelen meer en meer ervaarde van wel):
  • een mixer (met per kanaal instelbare lows/mids/highs en... mutes :drool: nooit gedacht dat ik ging kwijlen op mutes yet here we are), wel geen fancy sliderkes noch VC erop (LFO dat langzaam panned van linkeroor naar rechteroor = :drool: ) but hey... you win some, you loose some.
  • een eerste expander op die mixer met 3 AUX sends/returns (en nog wat stuff) = eigenlijk de hoofdreden van de keuze van de vorige module. Hiermee kan ik - per kanaal instelbaar! - kiezen wat/hoeveel naar welke effectsmodule (delay + reverb + (module #4)) gaat :love:. Nu is het alles of niets, en dat satureert te hard waardoor alles wat modderig wordt :headshake:
  • een tweede expander op die mixer met 6 VCA's (hoewel er al zitten op men kickall en percall, handig voor uw voices of ander geëxperimenteer). Een module waar ik lang op getwijfeld heb, maar eh 🤷‍♂️
  • en last but not least, naast reverb en delay bestaan er nog een buttload aan andere toffe effectjes (distortion, phaser, fuzz, ...) maar als je die allemaal apart moet kopen pakt dat best veel plaats in dus... waarom geen effect module waarin je je effecten kan kiezen aan de hand van gameboy format cartridges :D ZEVEN cartridges in de "founders edition pack" om mee te spelen, sommige van die demo's waren echt :feelsgood: hopelijk komen er in de toekomst nog extra cartridges uit (+ je kan er ook zelf maken als je slim genoeg bent). Die Trash distortion module kan uw oren laten bloeden :music:
  • (+ nog wat extra kabeltjes en splitters)

Vier Master Grade modules en hoooooooooooooly fuck die instructions en bill of materials, this is the real shit :crazy:
Hopelijk overleeft men soldeerbout dees...
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk overleeft men soldeerbout dees...
... en paar dagen nadat ik het typte, ontploft de voeding ervan in ware ElectroBOOM fashion... Frkng goeikope chinese brol :S
Gelukkig was de voeding van men Eurorack case dezelfde en nu is de stabiliteit van het solderen x10, great succes! :cheer:

3.0 DSO138Mini Oscilloscope DIY Adaptation​

Ik had hier in het begin van men avontuur een goedkope DSO138Mini Oscilloscoop gekocht dat in een klein doosje zat, en daar wou ik als eigen DIY projectje een Eurorack module van maken met switchbare ingangen!
Het begon alvast niet zo goed omdat ik de verkeerde switches had gekocht 🙈 (on)-off-(on) betekent dus dat als ge die verzet, ze automatisch terug naar het midden springt (en je ze dus moet blijven vasthouden haha).
En een paar uur later ontdekte ik dat een standaard Eurorack elektriciteitsribbon cable geen +5V bevat, enkel -12V, 0V en +12V 💢 Voorlopig dus nog op USB voeding totdat ik ofwel de juste ribboncable vind, ofwel een of andere 12V -> 5V chip.

Oh well, weeral een hoop bijgeleerd! Kleine opwarmer voor de 4 aankomende Master modules... (shoutout naar de 3D printer voor het frontplaatje!)



Het ding is veel te traag/fickely om echt superbruikbaar te zijn, maar in afwachting van men Mordac' Data 😬

3.1 FX Boy DIY Kit​

Men derde effectmodule, met 7 GameBoy format cartridges (gemaakt door verschillende bekende fabrikanten) die hot-swappable zijn, elke cartridge heeft twee modes + twee variabele draaiknoppen (CV aanstuurbaar natuurlijk) + low/mid/high EQ. Eentje waar ik naar uitkeek :D

Master module, en goddamned ze hebben niet overdreven :D 3 bordjes/verdiepingen, en zoveel onderdelen dat het bij momenten bandwerk leek. De cartridge connector had wrsl de kleinste pads die ik tot nu toe heb moeten solderen, 1 jumped solder en het ging om zeep zijn (maar all ended wel, professional solder at work HAHA!)



De kickdrum door de "Harder Distortion" jagen = :drool: :hakkuh:

De volgende modules gaan ook perfect zijn, met de expander kan ik elk inkomend kanaal apart effecten configureren, ipv nu alles in 1 grote pot, of enkel eentje apart. Ik kijk/hoor er al naar uit!
 
Laatst bewerkt:
Na een weekje verlof in het buitenland (ver weg van mijn synth :cry: ), in mijn tweede week verlof tijd genoeg om in een paar dagen alles af te krijgen en er mee te spel- Yeah right I wished, alles hiervoor was slechts een opwarmertje voor deze drie master DIY modules (precies een eindexamen) :')
  • Héél véél componentjes => liters bloed/zweet/tranen/soldeersel gevloeid, en de soldeerbout heeft zen frezen serieus afgezien
  • Soms wat verwarrende labeling op de PCB en/of mentaal in automatische modus dingen prepareren => paar stevige desoldeersessies :angry:
  • Paar componentjes tekort/verkeerd in verpakking => lightning fast support :love:
  • Maar vooral: de densiteit van sommige componenten was er echt los over (volgens de handleiding moest ik er een paar zelfs wat scheef insteken omdat er geen plaats genoeg was anders), h*ly f*ck => paar nog steeds werkende componenten met smeltwondjes :unsure:
Dit zijn een paar grote sjarels, dus alle modules van de eerste kit vliegen terug in hun originele case.

3.2 Hexmix DIY Kit​


Een 6 channel mixer met per kanaal 3 band EQ (gimme moar BASS :hakkuh: ), vactrol based mutes (zodat het niet instant/klikkerig aan/uit is, maar smooth) en L/R panning (spijtig genoeg niet via CV bestuurbaar). Ook enkel draaiknoppen ipv slidertjes, maar eh I'm already over it.
Deze mixer op zichzelf was nu niet echt iets dat op mijn verlanglijstje stond, maar deze dient als basis voor de Hexpander (zie volgend hoofdstukje).

Hier botste ik halverwege op het probleem dat er een paar IC's te kort waren (die kon ik in afwachting van pakketje van support even lenen van de volgende DIY kit, en ik had ruim op tijd al een nieuwe set IC's voordat ik ze terug nodig had).
Bij de laatste stappen (de potentiometers solderen) heb ik het hardst van al gevloekt, 1 wima boxed capacitor die er (vooral met de macrolens) heel gehavend uitziet, miserie miserie!

Waarschijnlijk ook de eerste module waar ik heel veel contacten gecontroleerd heb op kortsluiting :D

Maar toen ik em aanstak werkte alles perfect, ik was zo luid aan het juichen dat men vrouw verschrikt kwam aflopen en dacht dat ik iets in brand had gestoken (how dares she).



3.3 Hexpander DIY Kit​


Deze verbindt zich met een dikke vette IDE kabel naar de Hexmix, en via deze module kan je (individueel regelbaar per kanaal!) 3 AUX sends naar effectmodules sturen en van deze modules hun stereo returns terug in de master mixen (+ ook de kanalen DJ style voorbeluisteren voordat je ze inmixt).
Ge hebt 6 inputs (bvb kickdrum, snare, closed-hat, bass drone, voice 1, voice 2) en 3 effect modules (bvb delay, reverb, distortion), met de AUX expander kan je exact kiezen per input hoeveel je van welk effect wilt hebben (bvb kickdrum = beetje delay + beetje reverb + MAX DISTORTION; voice1 = max delay, medium reverb, geen distortion; ...) zodat niet alles verzuipt in een grote delay/reverb kamer.
Dit was een workflow die ik al maanden gewoon was in VCV rack en echt miste in hardware.

Ook hier zat er 1 rij potentiometer reteslecht, onder het vergrootglas met minder dan een millimeter aan elke kant met mijn fijnste soldeerstiftje proberen tussen geraken zonder gewonden, solder joints die plots oversprongen tussen pinnetjes en zo kortsluiting gingen veroorzaken... Ook hier heel veel extra controles met de multimeter :')

Maar ook hier werkte alles zonder magic smoke! Heb precies wel wat ruis met de FX boy, dat moet ik nog es onderzoeken of dat ligt aan de voeding/aansluiting/instellingen/...



3.4 Hex Mix VCA DIY Kit​

Nog een expander van de Hexmix (die je standalone kan gebruiken als je wilt), een module waar ik hard aan twijfelde of ik die uberhaupt echt nodig had (maar hij past qua lay-out er perfect naast + als je voices met envelopes wilt gebruiken heb je toch een vca nodig anyway). Je kan per kanaal kiezen of hij het volume exponentieel -> lineair -> logaritmisch moet "shapen".

Op de PCB zaten al een paar IC's surface mounted en ik dacht van "aah die gaat wel meevallen". Zo... veel... componentjes... Halverwege was ik het plots echt beu :') Maar goed, we zijn er bijn- FUCK, ze hebben twee capacitors omgewisseld waardoor ik em niet kan aansluiten want die ene die ik nu tekort heb zit niet in men doos met spare componentjes 😭 Daarnet mailtje naar support gestuurd, volgende week zal het wel gefixed zijn dan. En als kers op de taart: frkng potentiometers I swear to god + op het allerlaatste seconde zag ik dat ik met men verstrooide kop de voeding er omgekeerd had opgesoldeerd. Dat ging vuurwerk gegeven hebben, sjans dat ik dat op tijd had gezien.

Testen of het werkt zal pas voor volgende week zijn tho.



3.5 What's next​

Ermee spelen natuurlijk :music:


IMG_20240411_223929971_HDR.jpg


En terwijl terug efkes sparen voor het laatste winkelmandje (geen DIY's meer, GELUKKIG): Mordac DATA voor visualisatie en Divkid's øcht + expander voor die zalige lfo's :feelsgood:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan