Volg hier mijn knotsgekke avontoren in mijn nieuwe midlife crisis hobby: Modulaire Synths
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
| Gebruiker | Total |
|---|---|
| Cyberkef | 13 |
) was ik best al redelijk actief bezig met muziek. Begonnen bij de klassieke notenleer (wat ik eigenlijk best wel nog graag deed en goed kon, ooit nog naar een professionele studio mogen gaan om met 4 een gans kinderkoorgezang in te zingen
) + piano/synthesizer (met als afsluiter men openbaar examen, wat helaas faliekant afgelopen was
meteen het einde van mijn prille "carrière"
).
), maar toch was er iets mee waardoor het mij niet helemaal kon vastbijten.
) waarbij er terug een vonkje oplichtte. Zijn passie om met DIY electronica muziek (en ondertussen nog een PAK meer echt waanzinnige projecten) te maken gaf mij inspiratie, maar mijn complete gebrek aan electronica kennis had dat altijd wat afgeremd. Die modular synths echter, hmmmm dat bleef er wel héél interessant uitzien!

Dus nu kunnen we al vast al een aaneenschakeling van aan elkaar geplakte zoemende tonen zelf spelen!
) bediend volume controller. Zo kan je je gezoem van je VCO met een externe sturing dus automatisch en heel snel luider en stiller maken (ipv als een volslagen idioot continue aan die knop te staan draaien).

).
) termijnen proberen opsplitsen per merk/shop.
)

Ook komt het met een doorzichtige cover (met velcro band) zodat je je kabels kan laten zitten en toch beschermd zitten. DANG!
Na lang foefelen "werkt" het weer maar ik heb iets te veel cold joins naar mijn goesting (en al zeker op zo ne kritiek voedingselement).
) maar komt pas maandag toe. Ga dan wrsl nog eerst de meest sketchy solders herdoen want vertrouw het voor geen haar. BAH
On-y-va, waar waren we gebleven...

)
), maar iit Sam is Robin alle rust zelve
Heeft mij enorm veel bijgebracht over zo'n dingen solderen zonder TE perfectionistisch te willen zijn.
uit 

). Sommige solders waren ook "shared" waardoor ik continue voor kortsluiting vreesde "het is toch ECHT shared he
"
Heerlijk 
) es zien wat er nog op de plank ligt, en dees is gemarkeerd als "beginners grade"... BWAHAHAHA yeah no. Het zijn inderdaad maar enkele switches/gliders, maar tussen die SMB's niets raken? Start praying 
Wat porren en duwen later sprong er plots toch leven in de brouwerij, en een paar minuten later voorzichtig tunen en hij zong als een engeltje
OEF
Hiermee kan je input dus versmallen en omhoog/omlaag shiften. Niet superveel nodig, maar in mijn VCV Rack patches sluipt die er toch ook te regelmatig in om links te laten liggen. Was (ivm de andere modules) toch goedkoop
, dus HUP!
Deze bevat (een Arduino met) drie banken van elk 10 digitale noise sources, die nog es elk aanstuurbare X/Y variabelen hebben, vloeiend door een LowPass/BandPass/HighPass filter (met instelbare cut-off) + resonance... en dat dubbel!

En een van de dingen die ik wou was een passieve multiplier (= verdeelstekker voor de jacks zonder extra logica/versterking). Hiermee kan je bvb één gate (bvb kloksignaal) of CV (bvb een LFO) gebruiken over verschillende modules.1 -> 2 3 4 5
↳ 7 8 9 10
1 -> 2 3 4 5
6 -> 7 8 9 10
(en ondertussen nog wat sparen
)

Zonder afspelende voorbeeldjes is het best wel abstractik begrijp er geen zak van
![]()
Maar ik beloof dat ik één dezer wel es iets ga proberen opnemen!
(ze werken een tikkeltje anders dan ik oorspronkelijk verwacht had, time/size <-> feedback), maar (eer)gisterenavond toch al een paar nice dingen uitgekregen 
momentje.
Een zwitzers zakmes met handige functies dus.... en paar dagen nadat ik het typte, ontploft de voeding ervan in ware ElectroBOOM fashion... Frkng goeikope chinese brolHopelijk overleeft men soldeerbout dees...

(on)-off-(on) betekent dus dat als ge die verzet, ze automatisch terug naar het midden springt (en je ze dus moet blijven vasthouden haha).
Voorlopig dus nog op USB voeding totdat ik ofwel de juste ribboncable vind, ofwel een of andere 12V -> 5V chip.

3 bordjes/verdiepingen, en zoveel onderdelen dat het bij momenten bandwerk leek. De cartridge connector had wrsl de kleinste pads die ik tot nu toe heb moeten solderen, 1 jumped solder en het ging om zeep zijn (maar all ended wel, professional solder at work HAHA!)

), in mijn tweede week verlof tijd genoeg om in een paar dagen alles af te krijgen en er mee te spel- Yeah right I wished, alles hiervoor was slechts een opwarmertje voor deze drie master DIY modules (precies een eindexamen) :')

), vactrol based mutes (zodat het niet instant/klikkerig aan/uit is, maar smooth) en L/R panning (spijtig genoeg niet via CV bestuurbaar). Ook enkel draaiknoppen ipv slidertjes, maar eh I'm already over it.
Daarnet mailtje naar support gestuurd, volgende week zal het wel gefixed zijn dan. En als kers op de taart: frkng potentiometers I swear to god + op het allerlaatste seconde zag ik dat ik met men verstrooide kop de voeding er omgekeerd had opgesoldeerd. Dat ging vuurwerk gegeven hebben, sjans dat ik dat op tijd had gezien.

Vakantiegeld een maand te vroeg gestort...En terwijl terug efkes sparen voor het laatste winkelmandje (geen DIY's meer, GELUKKIG): Mordac DATA voor visualisatie en Divkid's øcht + expander voor die zalige lfo's![]()

) en de Ochd+Expander (LFO's
) waren er nog een paar modules extra in het winkelmandje geslopen 
= 3 VCO's in 1 module, 1 hoofdoscillator, en twee (pre getunede) oscillators die zorgen voor Frequency Modulation.

), en slaag ik er in om mijn webcam/soundcard setup gefixed te krijgen zodat ik wat kan livestreamen op Twitch.