Verkoop sociale woning

DEN_DWOAZN

Active member
Mijn partner heeft (als alleenstaande) enkele jaren terug een sociale koopwoning gekocht. Nu wil ze die verkopen om samen iets te kopen.

Echter is er een voorkooprecht van de maatschappij waarvan ze gekocht had destijds. Nu meld de maatschappij ook dat de notariskosten voor de verkopende partij zijn omdat de woningsplicht van 20 jaar niet nageleefd wordt. Echter kan ik contractueel nergens terug vinden waar dit expliciet staat. Het zou niet als dusdanig in een wet staan maar wel als algemeen aanvaard worden beschouwd. Heeft er iemand hier ervaring mee?
 
Wat bedoel je precies met notariskosten? Van de verkoop nu, of van de initiële aankoop uit het verleden? Want de aankoop verloopt via de overheidsdienst vastgoedtransacties zonder notaris


Ja beste lezertjes, het is mogelijk om vastgoed aan te kopen zonder notaris in België ;-)
 
Wat bedoel je precies met notariskosten? Van de verkoop nu, of van de initiële aankoop uit het verleden? Want de aankoop verloopt via de overheidsdienst vastgoedtransacties zonder notaris


Ja beste lezertjes, het is mogelijk om vastgoed aan te kopen zonder notaris in België ;-)
Wist ik niet maar ben er ook niet over verbaasd... Weer een voorbeeld van hoe goed beide uiteinden van het maatschappelijk spectrum hier hebben terwijl de middenklasse wordt uitgeperst.

Nu, zoals eerder al opgemerkt ben ik principieel voor sociale woningen en andere sociale voorzieningen. De toepassing in België is echter niet goed.

On topic: de notariskosten bij een verkoop zijn toch steeds voor de kopende partij? Die laat het onroerend goed immers registreren als zijn eigendom, waarvoor een duurbetaalde ambtenaar als een notaris zijn papiermolen in gang zet...

Ik begrijp de vraag dus niet.

Echter, dat kopers van sociale woningen geen notariskosten betalen verbaast me dan weer niet.
 
Ja maar aangezien ze de wederinkoop willen doen en zij haar 20 jaar niet gaat naleven zijn hun van mening dat de verkopende partij voor de kosten moet opdraaien, dus ook de notariskosten bij aankoop.
 
Dit staat op vmsw.be:

De woning wederinkopen​


Een sociale huisvestingsmaatschappij kan soms de woning wederinkopen. Zij koopt dan uw woning terug. De voorwaarden waaronder de sociale huisvestingsmaatschappij de woning kan wederinkopen staan in uw verkoopakte.
Ik vermoed dus dat die regeling gewoon in je originele verkoopakte staat. Als je die niet meer hebt liggen kan je die normaal terugvinden op MyMinFin.
Indien niet zou ik vriendelijk bedankten (maar enkel wanneer alles in orde is natuurlijk, anders gaan ze misschien dwarsliggen).
 
Het voorkeursrecht voor wederinkoop staat inderdaad vermeld, echter is er nergens iets terug te vinden ivm de notariskosten voor de verkoper ipv de aankoper. (sociale huisvestingsmaatschappij in deze)
 
Nog geen vaste prijs bepaald. Dit kunnen ze ook pas doen van zodra de procedure in gang gezet is.
De gebrekkige info die ik geef is de gebrekkige info die ik krijg.
 
Terug
Bovenaan