Vasectomie

Hier 10-tal jaar geleden laten doen.
Verdoving werkte niet echt goed want voelde alle snijwerk.
Dokter vroeg of ze extra verdoving moest geven maar heb gezegd dat ze maar gewoon moest voortdoen…
Extra prikken of effe snijden maakt ook niet veel verschil 🤣.

Erna niet echt last van gehad eigenlijk.

Was in Sint-Lucas Gent.
Was zenuwachtig omdat ik ervoor forums had zitten lezen en toen alleen negatieve dingen had onthouden.
Achteraf dus geen enkel probleem gehad.

Dan werd de ingreep plots 2u uitgesteld dus moest nog beetje in Gent-Centrum gaan rondlopen.

Leg ik me op die operatietafel, kijk naar boven: zie ik op de plafond allemaal dieren getekend.
Waarschijnlijk dus een operatiezaal die ze vooral gebruiken voor kinderen 😆😆😆.

Tijdens de ingreep kwamen er toevallig nog een 3 tal vrouwelijke collega’s langs om een babbeltje te slaan over dagdagelijkse dingen.
Altijd leuk als ge daar met alles bloot ligt.

Mijn vriendin is tegen een vasectomie zodat - als zij zou wegvallen - ik makkelijk opnieuw aan kinderen zou kunnen beginnen met een nieuwe partner. :unsure:

Zeg nooit nooit, maar ik zal in dat geval genoeg werk hebben met mijn 3 sjarels. Na een rouwproces mij opnieuw voortplanten zou ergens helemaal onderaan op het prioriteitenlijstje staan, denk ik.

idd, eigenlijk had ik dat al 20-30jaar eerder moeten doen, want het was zelfs een voorwaarde toen ik mijn ex leerde kennen: als je kinderen wil, ga je iemand anders moeten zoeken, want ik wil er echt geen. Dus had het toen al evengoed kunnen doen.
Nja, voor hetzelfde geld was je dan nu met iemand samen die wel kinderen wil. Ik vind dat achteraf gemakkelijk praten en denk ook niet dat tussen 20 en 30 jaar de juiste leeftijd is om dat al te laten doen.

Off topic: heb je al het punt gezien in de topictitel :evil:

Tijdens de ingreep kwamen er toevallig nog een 3 tal vrouwelijke collega’s langs om een babbeltje te slaan over dagdagelijkse dingen.
Altijd leuk als ge daar met alles bloot ligt.
Ik had een knappe blonde verpleegster die voor de operatie kwam vragen of ik al geschoren was. Jammer genoeg was het al thuis gebeurd :wallbash:

Tja, wat kunnen we zeggen. Sommige mannen hebben gewoon ballen.

Als je uzelf een beetje inleest komt ge snel tot de conclusie dat het één van de meest veilig nietszeggende ingrepen is die beschikbaar is voor de man. Nu als ge het al zo simpel verwoord als "kapot" maken is het concept waarschijnlijk te moeilijk voor u om te vatten en ik zeg altijd wel, begin nooit aan iets dat ge niet begrijpt.

Persoonlijk ook iemand gekend die er nadien last en spijt van heeft gehad. Maar procentueel vertaald dat zich onder de 1%, wat het voor mij niet echt moeilijk maakte om er met door te gaan. Nog geen seconde spijt van.
Maar wel ballen die niet meer werken zoals het hoort aangezien de leidingen kapot zijn. :p Je kon ook gewoon deftig antwoorden natuurlijk in plaats van me meteen te gaan beledigen en me wegzetten als iemand die niet veel begrijpt, maar dat is voor sommigen ook te veel gevraagd natuurlijk. :unsure: Het is nu eenmaal iets permanent kapot maken in je lichaam. Ik kan het anders beschrijven, maar dat verandert de realiteit niet...
Een hoop hormonen nemen voor jaren aan een stuk is voor vrouwen genormaliseerd, terwijl dat veel ingrijpender is. Dan blijft een koperspiraaltje over, wat velen niet verdragen, of altijd condooms gebruiken. Dan kies ik wel voor een half uurtje op een tafel liggen.
Veel vrouwen zijn ongelooflijk goed met die hormonen te nemen. Geen maandstonden meer of veel lichtere/geen pijn tijdens hun periode. Die operatie is iets permanent beschadigen terwijl je met de pil kan stoppen en alles terug als voorheen wordt. Een spiraaltje is iets meer werk, maar is ook weer niets permanent. Maar ook daar weer, ik zou nooit verwachten van m'n vriendin dat ze die zaken neemt of doet. Ze doet het omdat het beter is voor haar.

Als je als man zoiets zelf beslist, by all means, go for it. Ik zal nooit achter zo'n operatie staan maar het is jouw lichaam en daar doe je mee wat je wil. Maar als ik dan lees dat iemands vriendin/vrouw dit vraagt of zelfs pusht, dan vind ik dat er toch wel ver overgaan. Als mijn vriendin ermee moest afkomen, zeg ik vriendelijk dat ze het zelf maar moet laten doen. Maar ik zou zoiets langs de andere kant nooit verwachten van m'n vriendin en zij ook niet van mij. Dus het zou meer zijn om haar effe te laten voelen hoe vreemd het is om zoiets te vragen van iemand.

Ik heb een kind van 2 jaar en het idee van een 2e is er momenteel niet, maar nog niet direct van tafel geschoven. Maar ne keer dat er een 2e kind is of we zijn zeker-zeker van bij 1 kind te blijven, dan maar ik direct afspraak. Een kleine moeite voor de man en mijn vrouw zal zo blij zijn dat ze niets hormonaals moet nemen of laten steken.

Net een afspraak gemaakt bij een uroloog om dit ook te laten uitvoeren. Zeg nog eens tegen mijn vrouw dat scrollen op BG niet productief is :unsure:

Ik word volgend jaar 40. Ik heb 2 kinderen van 5 en 8 en dat is voor mij helemaal ok. Mijn leven is compleet en in balans. De vrouw twijfelt echter nog over een derde, maar daar sta ik niet meer voor te springen.
Denk toch dat ik een vasectomie voor m'n verjaardag ga vragen in 2026 :unsure:

Veel vrouwen zijn ongelooflijk goed met die hormonen te nemen. Geen maandstonden meer of veel lichtere/geen pijn tijdens hun periode. Die operatie is iets permanent beschadigen terwijl je met de pil kan stoppen en alles terug als voorheen wordt. Een spiraaltje is iets meer werk, maar is ook weer niets permanent. Maar ook daar weer, ik zou nooit verwachten van m'n vriendin dat ze die zaken neemt of doet. Ze doet het omdat het beter is voor haar.

Als je als man zoiets zelf beslist, by all means, go for it. Ik zal nooit achter zo'n operatie staan maar het is jouw lichaam en daar doe je mee wat je wil. Maar als ik dan lees dat iemands vriendin/vrouw dit vraagt of zelfs pusht, dan vind ik dat er toch wel ver overgaan. Als mijn vriendin ermee moest afkomen, zeg ik vriendelijk dat ze het zelf maar moet laten doen. Maar ik zou zoiets langs de andere kant nooit verwachten van m'n vriendin en zij ook niet van mij. Dus het zou meer zijn om haar effe te laten voelen hoe vreemd het is om zoiets te vragen van iemand.
Ik denk nu wel dat de meerderheid van de vrouwen de pil neemt omdat ze niet zwanger willen worden, en niet omdat ze zich beter voelen zo. Uiteindelijk is de keuze in een langdurige relatie dan ofwel blijvende neveneffecten voor een partij of kortstondige last voor de andere.

Natuurlijk is dwang niet ok, maar dat een vrouw aanhaalt dat het na X jaren hormonen slikken + eventuele zwangerschappen misschien eens tijd wordt voor de man om iets te ondernemen vind ik zo vreemd niet. Uiteraard kan je ook condooms gebruiken, al denk ik niet dat er veel mannen blij zouden zijn met de boodschap dat het vanaf nu enkel met condoom te doen is. Persoonlijk denk ik dat er veel vaker wordt gepusht om maar "gewoon" de pil te nemen.

Laatst bewerkt:
Veel vrouwen zijn ongelooflijk goed met die hormonen te nemen. Geen maandstonden meer of veel lichtere/geen pijn tijdens hun periode. Die operatie is iets permanent beschadigen terwijl je met de pil kan stoppen en alles terug als voorheen wordt.

Ik weet dat dit een mannentopic is, maar dit kan ik toch niet laten voorbijgaan.

Ja, voor een hoop vrouwen helpt orale anticonceptie of ze hebben er geen (directe) Neven werkingen. Maar er zitten ook enorme risico's aan verbonden waaronder een verhoogde kans op (borst)kanker en een verhoogd risico op trombose. Dan heb je ook nog de mogelijke psychologische bijwerkingen...

Ik pak de pil al een tien jaar niet meer hierdoor. Ik had last van stemmingswisselingen en ik vond de overige risico het trouwens niet waard. Wij gebruiken een condoom.

Ik heb 10 jaar geleden aan mijn gynaecoloog gevraagd voor een sterilisatie en ze wou dat toen niet doen. Nu, omdat ik al lang met dezelfde partner samen ben en ik de 30 voorbij ben, wil ze het wel doen maar ik zit het momenteel niet zitten omdat ik andere gezondheidsproblemen heb die liever eerst wil oplossen voor ik een operatie onderga.

Ik zou heel graag willen dat mijn partner zich laat steriliseren maar hij wil dat niet. Ik zou hem daar ook nooit in dwingen. Zijn lichaam en hij kiest zelf wat hij ermee doet

Ik weet dat dit een mannentopic is, maar dit kan ik toch niet laten voorbijgaan.

Ja, voor een hoop vrouwen helpt orale anticonceptie of ze hebben er geen (directe) Neven werkingen. Maar er zitten ook enorme risico's aan verbonden waaronder een verhoogde kans op (borst)kanker en een verhoogd risico op trombose. Dan heb je ook nog de mogelijke psychologische bijwerkingen...

Ik pak de pil al een tien jaar niet meer hierdoor. Ik had last van stemmingswisselingen en ik vond de overige risico het trouwens niet waard. Wij gebruiken een condoom.
Ik wist niet dat er risico's zoals verhoogde kans op borstkanker aan verbonden waren. Geldt dit enkel voor de pil of ook voor het hormoonspiraal? En is er ook onderzocht hoe groot die kans juist is? Want een kleine verhoogde kans lijkt me wel aanvaardbaar als een vrouw dan bv. niet de maandelijks terugkomende pijn meer heeft. Als mensen een verhoogde kans op longkanker al willen accepteren om te roken, lijkt me dit hier helemaal wel aanvaardbaar voor velen (maar weer iets dat iedereen voor zichzelf moet bepalen).

Stemmingswisselingen lijkt me idd ook lastig, zowel voor jezelf als je partner.

Ik neem nu bvb ook hormonen tegen haaruitval, maar daar heb ik zelf voor gekozen. En zo zou dat ook bij vrouwen moeten zijn. Net zoals vasectomie (wat ik zelf nog een grote stap verder vind omdat het permanent is) een eigen keuze zou moeten zijn. Ik zou zelfs bij de vraag van m'n vriendin al redelijk heftig reageren omdat ik die vraag stellen not done vind.

Ik heb 10 jaar geleden aan mijn gynaecoloog gevraagd voor een sterilisatie en ze wou dat toen niet doen. Nu, omdat ik al lang met dezelfde partner samen ben en ik de 30 voorbij ben, wil ze het wel doen maar ik zit het momenteel niet zitten omdat ik andere gezondheidsproblemen heb die liever eerst wil oplossen voor ik een operatie onderga.

Ik zou heel graag willen dat mijn partner zich laat steriliseren maar hij wil dat niet. Ik zou hem daar ook nooit in dwingen. Zijn lichaam en hij kiest zelf wat hij ermee doet
Dat is de enige juiste manier imo. Je hebt controle over je eigen lichaam en daar kan je mee doen wat je wil, net zoals je partner dat over zijn lichaam kan beslissen. Ik zou mijn vriendin laten doen als ze voor een ingreep zou kiezen, maar ik zou er niet achterstaan omdat het zo definitief is en de ingreep uiteindelijk iets goed functionerend beschadigt. Dan gebruik ik liever altijd een condoom dan haar die ingreep te laten doen.

Ik zou zelfs bij de vraag van m'n vriendin al redelijk heftig reageren omdat ik die vraag stellen not done vind.
Wat is daar not done aan? Als koppel moet je daar toch gewoon normaal over kunnen praten lijkt me. Zeker eens dat de uiteindelijke beslissing bij de persoon zelf ligt, maar in een goede relatie moet zoiets toch gewoon bespreekbaar zijn imo.

Ik wist niet dat er risico's zoals verhoogde kans op borstkanker aan verbonden waren. Geldt dit enkel voor de pil of ook voor het hormoonspiraal?

Ik neem al 10 jaar geen anticonceptie meer dus ik weet al the details niet meer. Google zal je wel verder kunnen helpen :)

Want een kleine verhoogde kans lijkt me wel aanvaardbaar als een vrouw

Voor mij dit bv niet aanvaardbaar. Dus gelieve niet voor vrouwen te spreken. Dat wordt al genoeg gedaan.

Ik zou zelfs bij de vraag van m'n vriendin al redelijk heftig reageren omdat ik die vraag stellen not done vind.
Das toch net hetzelfde als met jouw partner over haar anticonceptie praten? In mijn relatie met mijn partner is alles bespreekbaar. En zeker zaken die een impact (kunnen) hebben op ons beide. Maar misschien zit mijn relatie gewoon anders in elkaar.

Nja, voor hetzelfde geld was je dan nu met iemand samen die wel kinderen wil. Ik vind dat achteraf gemakkelijk praten en denk ook niet dat tussen 20 en 30 jaar de juiste leeftijd is om dat al te laten doen.

Off topic: heb je al het punt gezien in de topictitel :evil:
toch niet, want een vrouw die een kind wil, zou voor mij een dealbreker zijn. Ook al zou ik haar graag zien, ik wil echt echt echt geen kinderen en ik zou echt geen toegeving doen p dat vlak. Dan zou ik liever heb dat zij iemand vindt die wel een kind wil, dan dat ik een kind zou hebben dat ik eigenlijk niet wou, maar wel met de vrouw van mijn dromen ben.
Dus ik heb dat ook heel duidelijk gezegd tegen mijn ex toen we elkaar leerden kennen. Had zij toen wel kinderen gewillen, zou het toen al einde verhaal voor ons als koppel zijn geweest.
Dus had ik toen al een vasectomie gehad, was het gewoon een extra argument geweest om aan te tonen hoe sterk ik er over denk en dat kinderen geen optie waren.

off topic: van uw titel ga ik geen punt maken

Ik ga niet heel het topic doorlezen, maar eigen ervaring:

Een vijftal jaar geleden laten doen, ik was toen 37. Zelf naar de kliniek gereden, langer in de wachtzaal gezeten dan op die tafel gelegen en zelf weer teruggereden. De ingreep zelf houdt in principe weinig in. Achteraf sloeg het wel alle kleuren uit, blauw, paars, whatever. Kan je voorhebben als men ergens tegen een adertje zit, maar dat verdwijnt. Weinig last van gehad na de ingreep en er is ook niks van litteken te zien. Wel nog een goed jaar af en toe wat vage pijn gehad aan één kant maar die is intussen ook volledig weg.
Ik vind het ferm gemakkelijk, geen risico meer op ongewenste zwangerschappen, partner moet ook geen hormonen meer innemen.

Maar wel ballen die niet meer werken zoals het hoort aangezien de leidingen kapot zijn. :p Je kon ook gewoon deftig antwoorden natuurlijk in plaats van me meteen te gaan beledigen en me wegzetten als iemand die niet veel begrijpt, maar dat is voor sommigen ook te veel gevraagd natuurlijk. :unsure: Het is nu eenmaal iets permanent kapot maken in je lichaam. Ik kan het anders beschrijven, maar dat verandert de realiteit niet...
De realiteit is nochtans simpel genoeg en ver van wat jij beschrijft. Men opereert en past jou reproductief systeem aan. Op aanvraag. Gepland. Er gaat niets "kapot". Dat insinueert dat er "plots" iets niet zou werken.

Nu 41 en als mijn vrouw vraagt om een reversal en een kind.. zou ik vermoedelijk nog steeds plooien.

Zelf nooit een kinderwens gehad.. maar een partner die het vraagt zou moeilijk zijn om te weigeren.

100% gelijk. Al vraag ik me af waarom uw partner zich niet wil laten steriliseren?
Jullie zijn al zo lang samen en als ik het goed begrijp geen extra kinderwens?

Vind het nogal kortzichtig dat over het algemeen de verantwoordelijkheid zo vaak bij de vrouw gelegd wordt voor anticonceptie, terwijl het voor de man een simpele ingreep is met minieme kans op iets van bijwerkingen... enkele dagen zeurende pijn en dat is het.

Dat in vergelijking met jarenlang uw lichaam vol hormonen pompen, uw natuurlijke cyclus verstoren en allerlei mogelijke nevenwerking (fysiek & mentaal).

Sterilisatie voor vrouwen is ook gewoon een veel zwaardere ingreep met meer risico.

Wat is daar not done aan? Als koppel moet je daar toch gewoon normaal over kunnen praten lijkt me. Zeker eens dat de uiteindelijke beslissing bij de persoon zelf ligt, maar in een goede relatie moet zoiets toch gewoon bespreekbaar zijn imo.
Iemand vragen om iets te laten stuk maken in zijn/haar lichaam is not done vind ik.

Voor mij dit bv niet aanvaardbaar. Dus gelieve niet voor vrouwen te spreken. Dat wordt al genoeg gedaan.
Euhm, je quote maar een deel van m'n zin dus je bent nu gewoon m'n zin aan het aanpassen. Mijn vriendin kiest hier zelf voor en zij zal de nodige voorlichting wel gekregen hebben, dus zij vindt het aanvaardbaar.

Das toch net hetzelfde als met jouw partner over haar anticonceptie praten? In mijn relatie met mijn partner is alles bespreekbaar. En zeker zaken die een impact (kunnen) hebben op ons beide. Maar misschien zit mijn relatie gewoon anders in elkaar.
Nee, zie hierboven. Je vraagt je partner om iets in zijn lichaam stuk te maken, permanent. Jouw relatie zit idd anders in elkaar dan, want zoiets zou ik nooit vragen aan mijn partner. Het zou zelfs niet in me opkomen.

De realiteit is nochtans simpel genoeg en ver van wat jij beschrijft. Men opereert en past jou reproductief systeem aan. Op aanvraag. Gepland. Er gaat niets "kapot". Dat insinueert dat er "plots" iets niet zou werken.
Dus als ik plan om een ruit in te slaan omdat ik ze niet meer nodig heb (omdat ze bvb toch vervangen zal worden door dubbel glas) en ik doe dat op het geplande moment en het is mijn ruit, is die ruit niet kapot nadat ik ze ingeslagen heb? :unsure:

Terug
Bovenaan