Van Hool grijpt naast Lijncontract en verhuist productie

Dus de rijke familie van Hool zal met de volgende generatie ‘gewoon’ moeten werken als werknemer? Alles is op?
 
Beetje nieuwe (typische Van Hool) ontwikkeling...

De crisis-CEO eist nu dat de familie Van Hool eerst de erfeniskwestie uitklaart (die 2 dochters die niets kregen) ,en dit voor de 25ste, of zijn hele hele herstelplan dreigt naar de prullenbak te vliegen.
Die dochters hebben blijkbaar vastgoed ge-erfd.
In hoeverre de verdeling van de erfenis indertijd eerlijk verlopen is, weet ik niet.
 

Wou blijkbaar niet alleen het grootste aantal werknemers houden maar zich in de toekomst ook verder willen richten op militair materiaal. Gezien de huidige ontwikkelingen en we op Europees vlak meer voor onze eigen veiligheid moeten kunnen instaan had België daar samen met de FN Herstal toch een voortrekker kunnen zijn. En ook op economisch vlak van kunnen profiteren.

Toch ook hemeltergend dat het hier nooit even simpel kan gaan.
 

Wou blijkbaar niet alleen het grootste aantal werknemers houden maar zich in de toekomst ook verder willen richten op militair materiaal. Gezien de huidige ontwikkelingen en we op Europees vlak meer voor onze eigen veiligheid moeten kunnen instaan had België daar samen met de FN Herstal toch een voortrekker kunnen zijn. En ook op economisch vlak van kunnen profiteren.

Toch ook hemeltergend dat het hier nooit even simpel kan gaan.
Je mag vinden van die mens wat je wil (en hem zelfs een lijkenpikker noemen zoals sommige criticasters). Hij doet dit natuurlijk ook om zelf geld te verdienen.
Maar het feit dat zelfs zo iemand zich terug trekt is een slecht teken. :confused:
 

Wou blijkbaar niet alleen het grootste aantal werknemers houden maar zich in de toekomst ook verder willen richten op militair materiaal. Gezien de huidige ontwikkelingen en we op Europees vlak meer voor onze eigen veiligheid moeten kunnen instaan had België daar samen met de FN Herstal toch een voortrekker kunnen zijn. En ook op economisch vlak van kunnen profiteren.

Toch ook hemeltergend dat het hier nooit even simpel kan gaan.
Je bekijkt het veel te gevoelsmatig. Voor Dumarey is dit gewoon een zakelijke onderhandeling waar kosten en baten tegen elkaar gezet worden.
Een faillissement is ook geen ramp, er is nog steeds een gigantisch aantal vacatures dat niet ingevuld geraakt. Het bedrijf volgt gewoon economische logica. Wat meer mobiliteit op de arvriedsmarkt kan in België geen kwaad.
 
Toch het helderste signaal dat de familie Van Hool hun kroonjuweel compleet de prak hebben ingereden. Meer dan tweeduizend banen in de balans en nog niet overeen kunnen komen. Dat bedrijf was gedoemd. Was het niet vandaag dan in de nabije toekomst. Zielig.
 
Het is niet simpel om zo een bedrijf in de maakindustrie te runnen in Belgie.
De loonkost is gewoon te hoog, als je dan enkele verkeerde beslissingen neemt + corona, en het is gedaan.

Dat lot zal nog veel andere bedrijven treffen.

Je kan dan de schuld geven aan de familie van hool, dat ze geen geld op tafel gelegd hebben voor een doorstart... maar uiteindelijk is dat gewoon uitstel van executie.
 
Wat is het verschil met andere grote bedrijven in België? Die hebben ook een hoge loonkost en hebben ook corona gehad. Oprechte vraag trouwens.
 
Wat maakindustrie in België rendabel maakt is vooral de aard van het product. Hoe meer maatwerk en technologie er aan te pas komt, hoe meer het zin heeft om dat in een land met hoge arbeidskosten te laten gebeuren. Luxe touringbussen zijn veel meer een maatwerkproduct dan lijnbussen bvb.
Grote seriële productie van eenvoudigere producten is iets wat wij niet rendabel kunnen.
EDIT: een uitzondering daarop zijn producten waar bij het bijna/geen manuele handelingen voor vereist zijn, zoals de chemische industrie en staal. Daar zijn de beperkende factoren eerder de energiekost en milieuvereisten, en minder de arbeidskosten.
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet Sushi & CO in de lange beeldekensstraat in Ap'en, als we echt van plan zijn alles op te sommen. :unsure:

Wou blijkbaar niet alleen het grootste aantal werknemers houden maar zich in de toekomst ook verder willen richten op militair materiaal. Gezien de huidige ontwikkelingen en we op Europees vlak meer voor onze eigen veiligheid moeten kunnen instaan had België daar samen met de FN Herstal toch een voortrekker kunnen zijn. En ook op economisch vlak van kunnen profiteren.

Toch ook hemeltergend dat het hier nooit even simpel kan gaan.
Awel, ik had dat eigenlijk ook gedacht. Wij produceren te weinig granaten voor Oekraïne, en we hebben hier plots een grote industrieel terrein beschikbaar met 2000 werknemers, ervaren in de maakindustrie. Hoe zeggen de Britten dat ook weer met hun citroenen en hun limonade?
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet Sushi & CO in de lange beeldekensstraat in Ap'en, als we echt van plan zijn alles op te sommen. :unsure:

Awel, ik had dat eigenlijk ook gedacht. Wij produceren te weinig granaten voor Oekraïne, en we hebben hier plots een grote industrieel terrein beschikbaar met 2000 werknemers, ervaren de maakindustrie. Hoe zeggen de Britten dat ook weer met hun citroenen en hun limonade?
Ondertussen wil Dumarey wel bussengedeelte (deels) overnemen en CIM Capital trailergedeelte (en de site zelf dan beide huren door andere overnemer Delcroix)

CIM Capital is deels in handen van iemand van Van Hool overigens
 
Wat maakindustrie in België rendabel maakt is vooral de aard van het product. Hoe meer maatwerk en technologie er aan te pas komt, hoe meer het zin heeft om dat in een land met hoge arbeidskosten te laten gebeuren. Luxe touringbussen zijn veel meer een maatwerkproduct dan lijnbussen bvb.
Grote seriële productie van eenvoudigere producten is iets wat wij niet rendabel kunnen.
EDIT: een uitzondering daarop zijn producten waar bij het bijna/geen manuele handelingen voor vereist zijn, zoals de chemische industrie en staal. Daar zijn de beperkende factoren eerder de energiekost en milieuvereisten, en minder de arbeidskosten.
Ik denk dat aan de kostenzijde alles slecht uitdraait voor België. Energie, personeel, procedures, alles is hier duur, zelfs in vergelijking met onze buurlanden met een min of meer gelijkaardige economie. Het enige waar we op dat kostenvlak iets beter op scoren is ondernemingsfiscaliteit, waar een land als België wel wat mogelijkheden biedt (maar anderzijds betalen ze onrechtstreeks ook de kost van de andere, wel hogere belastingen in België). Belgische troeven zijn een hoog opgeleide arbeidsmarkt, centrale ligging in Europa en meer specifiek de Antwerpse haven en de aanwezigheid van veel Europese en internationale instellingen.

Als die troeven niet relevant zijn voor je onderneming en je produceert voor een internationale markt dan ga je het waarschijnlijk moeilijk hebben.
 
Wat is het verschil met andere grote bedrijven in België? Die hebben ook een hoge loonkost en hebben ook corona gehad. Oprechte vraag trouwens.
Ik werk hier voor Toyota Motor Europe, hier gaan ze een parkeertoren bij bouwen. En verwachten ze 30% meer orders tegen de toekomst, maar door de AI die gaat komen moeten ze geen extra personeel zoeken. Mijn werkgever betaald juist extra belastingen op mijn loon, zodat ik nog een mooie terug krijg van de belastingen.

Ik ga het niet erg vinden als het ooit gaat sluiten. Ik ga alvast een mooie ontslagpremie door mijn bediendecontract.

Iemand die ik ken heeft een managers functie in een repair centrum van een multinational en die ook gaat vertrekken.

Eerst gingen ze nog uitbreiden in de omgeving, en nu gaan ze de reparaties laten uitvoeren door een extern bedrijf in Oost-Europa. Daar zijn ze al te weten gekomen dat het minstens 40% duurder gaat zijn.

Hijzelf heeft al een andere job gevonden en zit al te watertanden op zijn ontslagpremie.
 
Terug
Bovenaan