Van Hool grijpt naast Lijncontract en verhuist productie

SomeDude

Banned

Maar hey laten we de (minumum)lonen serieus verhogen en de werkweek inkorten

(ook al is er in het verleden slecht gewerkt op management niveau)
 
Hoorde her op de radio en spontaan ff deze gemaakt

8ihhi2.jpg
 
Hoorde her op de radio en spontaan ff deze gemaakt
In hoeverre mag de overheid eigenlijk "strategisch" handelen, want voor een aanbesteding doe je natuurlijk niet wat je wil. Als zo'n Chinees bedrijf bij wijze van spreken aan de helft van de prijs kan leveren zit je er mee.
 
Denk dat ze dat wel mogen. BYD bussen in NL onbetrouwbaar blijkbaar. En BYD kan dat alleen aan die prijs doen omdat de Chinese overheid alles kapot subsidieert, dat is zo met alles wat Chinees is en naar Europa komt. Free shipping van aliexpress? Allemaal betaald door de Chinese overheid. Dus daar kan je puur uit ethische overwegingen al kiezen.

Als door het order toch aan Van Hool te geven die vestiging toch open kan blijven, met bijhorende belastings inkomsten en job behoud van 600 werknemers dan denk ik dat ze goedkoper uitkomen dan BYD.

Natuurlijk, het gaat al langer slecht met Van Hool, dus het is niet puur dit order, maar dit zal wel de druppel geweest zijn.
 

Maar hey laten we de (minumum)lonen serieus verhogen en de werkweek inkorten

(ook al is er in het verleden slecht gewerkt op management niveau)

Is een beetje onfair natuurlijk. Het is ook niet alsof de arbeiders van VanHool aan het minimumloon werken. Noch dat ze hun personeel kunnen gaan behouden indien ze eventjes de verloning met 20+% verlaagt om het potentiële prijshandicap aan te pakken.
Ze hebben gewoon de slagkracht niet om tegen de grote mastodonten op te boksen. Vooral als 1 van de redenen voor die handicap van 20% niet de lonen of efficiëntie van de werknemers is maar het feit dat ze gewoon niet geraken aan batterijen aan de prijszetting waar hun competitie eraan kan geraken.

Dat is dan gewoon de wetmatigheid van het globalisme, waar je de kleintjes eruit duwt of doodknijpt in de naam van concurrentie.
Maar het laat perfect zien dat we onze maakindustrie al jaren op die manier hebben laten doodknijpen. En dat dit in de toekomst echt niet beter gaat worden.

In hoeverre mag de overheid eigenlijk "strategisch" handelen, want voor een aanbesteding doe je natuurlijk niet wat je wil. Als zo'n Chinees bedrijf bij wijze van spreken aan de helft van de prijs kan leveren zit je er mee.
Niet. Werkgelegenheid is volgens Europese richtlijnen geen reden om de aanbesteding te jerryriggen.

Men is op Europees niveau ondertussen wel aan het kijken hoe men erop reageert (zie ook problematiek voor de elektrische wagens), maar het is en blijft een moeilijk gegeven aangezien het snel kort bij protectionisme terecht komt of ontoelaatbare overheidssteun en Europa zoals in veel zaken daarin heiliger wenst te zijn dan de paus.
Al rijpen de geesten wel hierin. Vooral voor kritische infrastructuur. Maar dan nog is het moeilijk aangezien een busleverancier nu niet direct als kritische infrastructuur is of kan gezien worden. En het feit dat je al heel veel kan doen om die zaken te ondergraven.
Invoeren onderdelen (vb batterij en wagen), assembleren in macedonië. Made in Europe!!!!
Maar zolang de wetgeving er niet is, is het zeer grijs en moeilijk afdwingbaar. En als de wetgeving er wel is, gaat er binnen de kortste keren wel creatief mee omgegaan worden.
 
Niet. Werkgelegenheid is volgens Europese richtlijnen geen reden om de aanbesteding te jerryriggen.

Men is op Europees niveau ondertussen wel aan het kijken hoe men erop reageert (zie ook problematiek voor de elektrische wagens), maar het is en blijft een moeilijk gegeven aangezien het snel kort bij protectionisme terecht komt of ontoelaatbare overheidssteun en Europa zoals in veel zaken daarin heiliger wenst te zijn dan de paus.
Al rijpen de geesten wel hierin. Vooral voor kritische infrastructuur. Maar dan nog is het moeilijk aangezien een busleverancier nu niet direct als kritische infrastructuur is of kan gezien worden. En het feit dat je al heel veel kan doen om die zaken te ondergraven.
Invoeren onderdelen (vb batterij en wagen), assembleren in macedonië. Made in Europe!!!!
Maar zolang de wetgeving er niet is, is het zeer grijs en moeilijk afdwingbaar. En als de wetgeving er wel is, gaat er binnen de kortste keren wel creatief mee omgegaan worden.
Min of meer wat ik verwacht, als ik al zie hoe een gewone aankoopprocedure bij ons met het vergrootglas wordt bekeken, gaat een openbare aanbesteding die rechtstreeks belastingsgeld gebruikt een een streng keurslijf zitten.
 
Hoorde her op de radio en spontaan ff deze gemaakt

8ihhi2.jpg


Van Hool heeft strategisch slechte keuzes gemaakt en de overheid heeft daar niets met te maken.

ioZ3tr6.png


Als door het order toch aan Van Hool te geven die vestiging toch open kan blijven, met bijhorende belastings inkomsten en job behoud van 600 werknemers dan denk ik dat ze goedkoper uitkomen dan BYD.

Geld dat de overheid in Van Hool zou steken om 600 jobs te redden is geld dat ze nergens anders kunnen uitgeven. Met dat geld kunnen ze andere sectoren ondersteunen die meer rendement (lees: jobs) opbrengen.

Geld uitgeven puur om jobs te redden is geld naar de vuilbak verwijzen. Er moet een plan en groei achter zitten.
 
Hoorde her op de radio en spontaan ff deze gemaakt

8ihhi2.jpg

Denk dat ze dat wel mogen. BYD bussen in NL onbetrouwbaar blijkbaar. En BYD kan dat alleen aan die prijs doen omdat de Chinese overheid alles kapot subsidieert, dat is zo met alles wat Chinees is en naar Europa komt. Free shipping van aliexpress? Allemaal betaald door de Chinese overheid. Dus daar kan je puur uit ethische overwegingen al kiezen.

Als door het order toch aan Van Hool te geven die vestiging toch open kan blijven, met bijhorende belastings inkomsten en job behoud van 600 werknemers dan denk ik dat ze goedkoper uitkomen dan BYD.

Natuurlijk, het gaat al langer slecht met Van Hool, dus het is niet puur dit order, maar dit zal wel de druppel geweest zijn.
Als ik het goed heb heeft Van Hool zelfs niet meegedaan aan die aanbesteding (EU aanbesteding)
Ze hebben er wel al andere binnen gehaald maar blijken dan niet op tijd te kunnen leveren en moeten dus boete betalen
Trouwens die bussen worden in Macedonië gemaakt
Is een beetje onfair natuurlijk. Het is ook niet alsof de arbeiders van VanHool aan het minimumloon werken. Noch dat ze hun personeel kunnen gaan behouden indien ze eventjes de verloning met 20+% verlaagt om het potentiële prijshandicap aan te pakken.
Ze hebben gewoon de slagkracht niet om tegen de grote mastodonten op te boksen. Vooral als 1 van de redenen voor die handicap van 20% niet de lonen of efficiëntie van de werknemers is maar het feit dat ze gewoon niet geraken aan batterijen aan de prijszetting waar hun competitie eraan kan geraken.
De fabrieken in Macedonië gaan toch niet sluiten? :oi22:
 
Geld dat de overheid in Van Hool zou steken om 600 jobs te redden is geld dat ze nergens anders kunnen uitgeven. Met dat geld kunnen ze andere sectoren ondersteunen die meer rendement (lees: jobs) opbrengen.

Geld uitgeven puur om jobs te redden is geld naar de vuilbak verwijzen. Er moet een plan en groei achter zitten.

600jobs redden in tijdens van full employment... Zou weer straf zijn om te doen.
 
Van Hool heeft strategisch slechte keuzes gemaakt en de overheid heeft daar niets met te maken.

ioZ3tr6.png




Geld dat de overheid in Van Hool zou steken om 600 jobs te redden is geld dat ze nergens anders kunnen uitgeven. Met dat geld kunnen ze andere sectoren ondersteunen die meer rendement (lees: jobs) opbrengen.

Geld uitgeven puur om jobs te redden is geld naar de vuilbak verwijzen. Er moet een plan en groei achter zitten.

Dit dus.

Mismanagement en verkeerde keuzes is wat Van Hool gebracht heeft tot waar ze nu staan. De aanbesteding van de Lijn had hen hoogstens iets langer aan het infuus gehouden, en dat zou niet anders zijn met electoraal geïnspireerd injecties vanuit de overheid.
 
De situatie bij Van Hool is de schuld van Van Hool zelf. Als uw voortbestaan afhangt van één bepaalde aanbesteding dan vrees is dat uw bedrijf niet echt gezond is. Het was toen al te verwachten dat ze het mislopen van de order mogelijks zouden aanhalen als één van de redenen.
 
Het zijn ergens 2 aparte zaken he.
Enerzijds is het vrij schandalig dat de overheid Chinese bussen aankoopt in het huidige economische en (vooral) politieke klimaat.
Anderzijds lijkt het dat Van Hool al langer in de problemen zat, en dan is het wat wishful thinking om te hopen dat de overheid je wel zal komen redden met een gigabestelling.

Op basis van die grafiek hierboven krijg ik wel de indruk dat corona en de daarop volgende crisis de boosdoener is geweest. Dat is pijnlijk om te zien voor zo'n groot bedrijf.
 
Denk dat ze dat wel mogen. BYD bussen in NL onbetrouwbaar blijkbaar. En BYD kan dat alleen aan die prijs doen omdat de Chinese overheid alles kapot subsidieert, dat is zo met alles wat Chinees is en naar Europa komt. Free shipping van aliexpress? Allemaal betaald door de Chinese overheid. Dus daar kan je puur uit ethische overwegingen al kiezen.

Als door het order toch aan Van Hool te geven die vestiging toch open kan blijven, met bijhorende belastings inkomsten en job behoud van 600 werknemers dan denk ik dat ze goedkoper uitkomen dan BYD.

Natuurlijk, het gaat al langer slecht met Van Hool, dus het is niet puur dit order, maar dit zal wel de druppel geweest zijn.
Klant heeft recent een BYD als bedrijfswagen gekocht, die wagen staat meer in de garage dan iets anders :/. Lijkt echt chinese brol…
 
Corona heeft er inderdaad serieus ingehakt. Een kennis van mijn ouders zit sindsdien al meer thuis dan aan het werk wegens tijdelijke of economische werkloosheid. Voor het werk moet ik er ook af en toe zijn en van de mensen bij de administratie daar hoor ik hetzelfde over de arbeiders.

Maar ik geloof dat ze toch ook te laat zijn met hun elektrische bussen en dat de competitie daar al veel verder in staat. Lang (en nog altijd?) bezig geweest met waterstof en denk dat die ook niet renderen zoals het moet.

En dan hoor je nog van de vetes in de familie. Dat helpt natuurlijk ook allemaal niet.
 
Dat dit niet enkel aan die aanbesteding ligt is wel duidelijk, dat het misschien de druppel is geweest kan wel eens zijn en dan vraag je je toch meteen af of het wel de goede keuze was als je dit leest.

Kritiek op beslissing van De Lijn om nieuwe elektrische bussen in China te kopen: "Goedkoop is op termijn vaak duurkoop" | VRT NWS: nieuws

De keuze voor de Chinese busbouwer is niet onomstreden. In Nederland zijn er al grote mankementen gemeld met de bussen van BYD. Buschauffeurs klagen onder meer over pols-, nek- en rugklachten door een slecht werkende stuurinrichting en verkeerd geplaatste stoelen. Volgens De Lijn zijn de bestelde bussen een verbeterde versie van het model in Nederland.

De keuze voor de Chinese busbouwer is niet onomstreden. In Nederland zijn er al grote mankementen gemeld met de bussen van BYD. Buschauffeurs klagen onder meer over pols-, nek- en rugklachten door een slecht werkende stuurinrichting en verkeerd geplaatste stoelen. Volgens De Lijn zijn de bestelde bussen een verbeterde versie van het model in Nederland.

"Chauffeurs komen strompelend naar buiten": dit is er mis met bussen in Overijssel en Gelderland - RTV Oost
Zo staat de chauffeursstoel in 91 procent van de bussen in verkeerde positie. "Je zit steeds scheef op de stoel. Als ik drie uur heb gereden, dan loop ik daarna heel slecht. En er zijn collega’s die strompelend uit de bus komen", vertelt een chauffeur die anoniem wil blijven. "Rug-, schouder- en armklachten hoor je vaak, maar ook een zere kont van de zittingen", zegt een andere chauffeur. "Je komt stijf uit de bus", zegt een derde.

En de probleembussen vertonen meer mankementen, blijkt uit een rapport dat meer dan 15.000 pagina's telt. Daarin wordt ook gemeld dat zeventig procent van de bussen naar rechts trekt. Een mankement dat al in 2021 is opgemerkt. "Daardoor moet er continu tegenkracht gegeven worden met de rechterarm, waardoor op lange termijn klachten aan die arm kunnen ontstaan", staat volgens Omroep Gelderland in een eerder uitgevoerd onderzoek.
De elektrische bussen moeten nog dertien jaar rijden. Volgens EBS zijn er goede afspraken gemaakt met de bouwer van de bussen – het Chinese BYD – en een onderhoudspartij om de problemen te verhelpen.
 
Teveel gefocust op waterstof; teveel gefocust op luxe touringbussen. Dan is het maar logisch dat je niet competitief bent als De Lijn elektrische pendelbussen wil.

Het jammerste aan die aanbesteding van De Lijn is niet dat het niet naar Van Hool ging, maar dat het naar een chinees bedrijf ging in plaats van een Europees.
 
Terug
Bovenaan