Busbouwer Van Hool gaat zijn productie weghalen uit Koningshooikt (Lier), zo melden De Tijd en De Standaard. Er zouden honderden jobs bedreigd zijn, al beloven de vakbonden “te vechten voor de toekomst in Koningshooik”.
www.nieuwsblad.be
Maar hey laten we de (minumum)lonen serieus verhogen en de werkweek inkorten
(ook al is er in het verleden slecht gewerkt op management niveau)
Is een beetje onfair natuurlijk. Het is ook niet alsof de arbeiders van VanHool aan het minimumloon werken. Noch dat ze hun personeel kunnen gaan behouden indien ze eventjes de verloning met 20+% verlaagt om het potentiële prijshandicap aan te pakken.
Ze hebben gewoon de slagkracht niet om tegen de grote mastodonten op te boksen. Vooral als 1 van de redenen voor die handicap van 20% niet de lonen of efficiëntie van de werknemers is maar het feit dat ze gewoon niet geraken aan batterijen aan de prijszetting waar hun competitie eraan kan geraken.
Dat is dan gewoon de wetmatigheid van het globalisme, waar je de kleintjes eruit duwt of doodknijpt in de naam van concurrentie.
Maar het laat perfect zien dat we onze maakindustrie al jaren op die manier hebben laten doodknijpen. En dat dit in de toekomst echt niet beter gaat worden.
In hoeverre mag de overheid eigenlijk "strategisch" handelen, want voor een aanbesteding doe je natuurlijk niet wat je wil. Als zo'n Chinees bedrijf bij wijze van spreken aan de helft van de prijs kan leveren zit je er mee.
Niet. Werkgelegenheid is volgens Europese richtlijnen geen reden om de aanbesteding te jerryriggen.
Men is op Europees niveau ondertussen wel aan het kijken hoe men erop reageert (zie ook problematiek voor de elektrische wagens), maar het is en blijft een moeilijk gegeven aangezien het snel kort bij protectionisme terecht komt of ontoelaatbare overheidssteun en Europa zoals in veel zaken daarin heiliger wenst te zijn dan de paus.
Al rijpen de geesten wel hierin. Vooral voor kritische infrastructuur. Maar dan nog is het moeilijk aangezien een busleverancier nu niet direct als kritische infrastructuur is of kan gezien worden. En het feit dat je al heel veel kan doen om die zaken te ondergraven.
Invoeren onderdelen (vb batterij en wagen), assembleren in macedonië. Made in Europe!!!!
Maar zolang de wetgeving er niet is, is het zeer grijs en moeilijk afdwingbaar. En als de wetgeving er wel is, gaat er binnen de kortste keren wel creatief mee omgegaan worden.