Van Hool grijpt naast Lijncontract en verhuist productie

Belgische loonhandicap tegenover Oostbloklanden en Azië maar de grootste oorzaak zal hier wel liggen bij slechte keuzes van het bestuur.
Niet voldoende of verkeerde (waterstof komt niet van grond) innovatie waardoor ze nu niet mee kunnen met de concurrentie en met de gebakken peren zitten. Als ik het goed begrijp zou zelfs een hypothetische grote bestelling van De Lijn hier ook weinig tot niks aan veranderen want die specifieke soort productie zit al in Macedonië.

Jammer voor het personeel maar hierin als overheid investeren (zij het subsidies of leningen) om op korte termijn de werkzekerheid te kunnen behouden lijkt mij op middellange termijn vooral in uw eigen voeten schieten door uitstel van executie. Al zeker in tijden waarbij bedrijven smeken om (goedkope) werknemers.

Ik verwacht trouwens dat Audi Vorst en Volvo Gent ook nog zullen volgen bij einde termijn van de huidige modellen, tenzij de subsidiekraan daar nog eens goed zal worden open gedraaid. Maar dat terzijde.
 
Belgische loonhandicap tegenover Oostbloklanden en Azië maar de grootste oorzaak zal hier wel liggen bij slechte keuzes van het bestuur.
Niet voldoende of verkeerde (waterstof komt niet van grond) innovatie waardoor ze nu niet mee kunnen met de concurrentie en met de gebakken peren zitten. Als ik het goed begrijp zou zelfs een hypothetische grote bestelling van De Lijn hier ook weinig tot niks aan veranderen want die specifieke soort productie zit al in Macedonië.
Dacht zelfs dat er nog bestelling lopende zijn
TEC en MIVB bestellen bij mijn weten ook niet bij Van Hool
Jammer voor het personeel maar hierin als overheid investeren (zij het subsidies of leningen) om op korte termijn de werkzekerheid te kunnen behouden lijkt mij op middellange termijn vooral in uw eigen voeten schieten door uitstel van executie. Al zeker in tijden waarbij bedrijven smeken om (goedkope) werknemers.

Ik verwacht trouwens dat Audi Vorst en Volvo Gent ook nog zullen volgen bij einde termijn van de huidige modellen, tenzij de subsidiekraan daar nog eens goed zal worden open gedraaid. Maar dat terzijde.
Indien ze snel weer ander werk hebben is het vooral de federale staat die langs de kassa passeert :unsure:
 
Dacht zelfs dat er nog bestelling lopende zijn
TEC en MIVB bestellen bij mijn weten ook niet bij Van Hool

Indien ze snel weer ander werk hebben is het vooral de federale staat die langs de kassa passeert :unsure:
Maar het zijn nu niet bepaald profielen die hier in de regio nu zo enorm gezocht worden. Er worden wel lassers/mechaniekers/heftruckchauffeurs/... gezocht, maar ook weer geen 1000.

Langs de andere kant, iedereen die er werkte wist al heel lang dat dit er zat aan te komen. Dus nu die verontwaardigde "ik werk hier al zo lang" reacties zijn imo ook overbodig.
 
Belgische loonhandicap tegenover Oostbloklanden en Azië maar de grootste oorzaak zal hier wel liggen bij slechte keuzes van het bestuur.
Niet voldoende of verkeerde (waterstof komt niet van grond) innovatie waardoor ze nu niet mee kunnen met de concurrentie en met de gebakken peren zitten. Als ik het goed begrijp zou zelfs een hypothetische grote bestelling van De Lijn hier ook weinig tot niks aan veranderen want die specifieke soort productie zit al in Macedonië.

Jammer voor het personeel maar hierin als overheid investeren (zij het subsidies of leningen) om op korte termijn de werkzekerheid te kunnen behouden lijkt mij op middellange termijn vooral in uw eigen voeten schieten door uitstel van executie. Al zeker in tijden waarbij bedrijven smeken om (goedkope) werknemers.

Ik verwacht trouwens dat Audi Vorst en Volvo Gent ook nog zullen volgen bij einde termijn van de huidige modellen, tenzij de subsidiekraan daar nog eens goed zal worden open gedraaid. Maar dat terzijde.
Volvo Cars Gent is al járen dramatisch. Constant lay-off days (geen productie), voor de 2 weken paasvakantie gaat de productie bijvoorbeeld ook weeral stil daar. Hoe ze het blijven doen, I don't know. Zowel van Audi Vorst als Volvo Gent weet je dat dat aflopende verhalen zijn. Misschien niet de eerste 5 jaar maar er zijn weinig redenen om aan te nemen dat die de: Renault, Opel, VW, Ford dans gaan ontspringen...

Heel dat verhaal dat dat Lijn contract den boel had kunnen redden is ook zever in pakskes hé, tenzij ze daar echt zotte marges op zouden gehad hebben maar dan kan je u de vraag stellen of de burger die marges dan moet subsidiëren? :unsure:
Als het orderboek van Van Hool trouwens gevuld zit tot eind 2025 (meen ik gelezen te hebben?) dan zit het ook niet aan een gebrek aan workload. Dat Lijn contract wordt door bepaalde politieke partijen misbruikt om gemakkelijke naieve stemmen te scoren.
Maar het zijn nu niet bepaald profielen die hier in de regio nu zo enorm gezocht worden. Er worden wel lassers/mechaniekers/heftruckchauffeurs/... gezocht, maar ook weer geen 1000.

Langs de andere kant, iedereen die er werkte wist al heel lang dat dit er zat aan te komen. Dus nu die verontwaardigde "ik werk hier al zo lang" reacties zijn imo ook overbodig.
Wat is "de regio" natuurlijk... ze zoeken bij ons verspreid over België honderden technisch geschoolde mensen alleen al dit jaar. Koningshooikt is nu ook niet Bachten de Kupe. Ne hoop van dat personeel is waarschijnlijk afkomstig uit Mechelen en Lier. De haven van Antwerpen en alles daarrond zal meer dan genoeg werk zijn voor technisch geschoolde mensen. Daarnaast zal er daar ook nog wel een serieuze KMO markt zijn die om volk smeken. Een stukje zal daar wrs wel (onder)aannemer zijn bij Van Hool en een serieuze klap krijgen maar een heel deel gaan die vrijgekomen mensen met open armen ontvangen. Bv ook Pauwels Trafo (Mechelen) is ook terug aan het opstarten/opschalen na het faillissement van CG Power... van wat ik daar hoor zit die hun orderboek goed gevuld en zijn er tenders waar ze gewoon niet op aanbieden omdat ze het volk niet hebben. Die kunnen zeker ook wel weg met mechanisch geschoolde mensen.
 
Laatst bewerkt:
Terzijde: het ging bij de nieuwe lijnbussen niet enkel tussen BYD en Van Hool natuurlijk.
Je hebt bv. ook nog VDL (NL en ook fabrieken in BE).

Voorts zou BYD enkel gekozen op basis van "goedkoopste" (paywall):

1709567709460.jpg

Als logisch denkend persoon zou ik op basis hiervan toch zeggen: dat kan niet dat er 1 bedrijf zo ver bovenuit steekt qua LCC. Als je dan je huiswerk maakt, vind ik het een zeer dubieuze beslissing van De Lijn.

Waar dan de echte schuld ligt vind ik een moeilijkere vraag. De inefficiëntie van De Lijn, waardoor ze niet genoeg geld hebben om iets anders dan Chinese brol te kopen, of de onderfinanciering door de Vlaamse overheid?
Het faillissement van Van Hool lijkt bijna een perfecte bliksemafleider van die echte vraag.
 
Terzijde: het ging bij de nieuwe lijnbussen niet enkel tussen BYD en Van Hool natuurlijk.
Je hebt bv. ook nog VDL (NL en ook fabrieken in BE).

Voorts zou BYD enkel gekozen op basis van "goedkoopste" (paywall):

1709567709460.jpg

Als logisch denkend persoon zou ik op basis hiervan toch zeggen: dat kan niet dat er 1 bedrijf zo ver bovenuit steekt qua LCC. Als je dan je huiswerk maakt, vind ik het een zeer dubieuze beslissing van De Lijn.

Waar dan de echte schuld ligt vind ik een moeilijkere vraag. De inefficiëntie van De Lijn, waardoor ze niet genoeg geld hebben om iets anders dan Chinese brol te kopen, of de onderfinanciering door de Vlaamse overheid?
Het faillissement van Van Hool lijkt bijna een perfecte bliksemafleider van die echte vraag.
Het grootste deel van die LCC zal de aankoopprijs zijn, daar kunnen ze moeilijk mee foefelen. Bovendien lijkt me dat nu niet zo onmogelijk, ze zijn blijkbaar 30% goedkoper dan de tweede goedkoopste, da's niet zo heel veel meer dan het prijsverschil tussen een tesla Y en een evenwaardig model van een ander model, en daar heb je geen Chinese subsidies die alles vertekenen.
 
Chinese brol vind ik toch wat neerbuigend klinken .. ik meen me te herinneren dat ik jaren geleden eens een reportage had gezien dat Cardoen een Chinese wagen in haar assortiment had. Die wagen scoorde rampzalig in crashtests.

Anno 2024 scoren de Chinese wagens vaak zeer goed in de Euro Ncap
Safety ratings. Het is een kwestie van tijd vooraleer Chinese wagens en bussen mainstream worden in onze Westerse wereld.
 
Volvo is bijlange na dramatisch. 93 dagen EW? Peanuts ivm toen ik bij Ford werkte : 193 EW dagen per jaar. 3 weken stempelen, 1 week werken, 9 weken zomerverlof. Ik werk nu voor toeleveringsbedrijf voor Audi. Audi voorspelt tot week 33 4 volledige weken EW en tussen week 21 en 28 2 dagen per week. Ons management probeert van alles om EW voor ons tot een minimum te beperken; lukt datN ? Who knows? Ik weet wel, dat als ik moet opstappen wegens herstructurering, ik 100K netto in lijn zakken steek.
 
Volvo is bijlange na dramatisch. 93 dagen EW? Peanuts ivm toen ik bij Ford werkte : 193 EW dagen per jaar. 3 weken stempelen, 1 week werken, 9 weken zomerverlof. Ik werk nu voor toeleveringsbedrijf voor Audi. Audi voorspelt tot week 33 4 volledige weken EW en tussen week 21 en 28 2 dagen per week. Ons management probeert van alles om EW voor ons tot een minimum te beperken; lukt datN ? Who knows? Ik weet wel, dat als ik moet opstappen wegens herstructurering, ik 100K netto in lijn zakken steek.
Uiteindelijk is dat ook gewoon deel van het probleem éh (niet op jou persoonlijk bedoeld trouwens). Je zit als werkgever altijd gevangen als het de slechte kant uitgaat. Die economische werkloosheid is ook maar een lapmiddel, en iedereen met een beetje anciënniteit blijft zitten omdat ze te duur zijn om te ontslaan/zelf geen ontslag willen nemen omdat ze een berg geld zien als het bedrijf genoodzaakt wordt ze buiten te smijten. Gevolg is dat je in gevallen zoals Van Hool dan richting een faillisement gaat waarbij iedereen uiteindelijk met een kater achterblijft.
Dat neemt niet weg dat hier ook andere factoren spelen en het bedrijf evengoed in fout is, maar in België zijn mensen met veel jaren dienst gewoon een molensteen rond de nek van elke onderneming.
 
Dat de werknemer zo een goeie bescherming heeft dat heeft voor- en nadelen.
De nadelen op economisch vlak die zien en horen we nu.
Net hetzelfde als voor de lonen. Het feit dat we allemaal collectief veel poen willen pakken, veel vakantie willen en massa’s bescherming willen speelt ook serieus in ons nadeel natuurlijk.
Je moet dan concurreren tegen landen waar de lonen lager liggen, de energiekosten lager zijn en de mensen even kwalitatief bussen maken. Want dat is het ook eh, de kwaliteit is niet perse minder.
Het argument van “ja maar wij doen het beter” dat gaat ook lang niet meer op.

Het is hard, zeer hard. Maar langs de andere kant zou het werknemers ook tot nadenken moeten stemmen
 
Dat de werknemer zo een goeie bescherming heeft dat heeft voor- en nadelen.
De nadelen op economisch vlak die zien en horen we nu.
Net hetzelfde als voor de lonen. Het feit dat we allemaal collectief veel poen willen pakken, veel vakantie willen en massa’s bescherming willen speelt ook serieus in ons nadeel natuurlijk.
Je moet dan concurreren tegen landen waar de lonen lager liggen, de energiekosten lager zijn en de mensen even kwalitatief bussen maken. Want dat is het ook eh, de kwaliteit is niet perse minder.
Het argument van “ja maar wij doen het beter” dat gaat ook lang niet meer op.

Het is hard, zeer hard. Maar langs de andere kant zou het werknemers ook tot nadenken moeten stemmen

Misschien gaat dat op moest blijken dat we Nederlandse of Duitse bussen gaan kopen. Dit is een structureel Europees probleem dat bij ons goed de kop op steekt omdat we er extra kwetsbaar voor zijn. Het wordt tijd dat Europa een stuk protectionistischer wordt tegenover bedrijven van buiten de unie. Een werknemer uit Lier kan onmogelijk concurreren met iemand uit Noord-Macedonie, of hij dat nu wil of niet. Zelfs binnen de unie bestaat dat probleem natuurlijk ook, maar men moet ergens beginnen
 
Misschien gaat dat op moest blijken dat we Nederlandse of Duitse bussen gaan kopen. Dit is een structureel Europees probleem dat bij ons goed de kop op steekt omdat we er extra kwetsbaar voor zijn. Het wordt tijd dat Europa een stuk protectionistischer wordt tegenover bedrijven van buiten de unie. Een werknemer uit Lier kan onmogelijk concurreren met iemand uit Noord-Macedonie, of hij dat nu wil of niet. Zelfs binnen de unie bestaat dat probleem natuurlijk ook, maar men moet ergens beginnen
Dat is natuurlijk het concept van vrije handel. Hoe ons systeem opgebouwd is, vind ik het nog altijd vreemd dat niemand durft uitspreken dat BE eigenlijk geen productieland is. Brain-based industrie is waar we het van moeten hebben. Al de rest is doorgaans onhaalbaar met uitzondering van enkele zeer specifieke sectoren. (Heilige huisjes niet omver stampen zeker?)

Elke goede ondernemer die de mogelijkheid heeft om zijn productie te verplaatsen naar een land met aanzienlijk lagere overhead zonder in te boeten op kwaliteit, zou dit uitvoeren in the blink of an eye. Simpel gezegd: minder uitgeven is gratis marge. Bedrijven moeten winst maken, zijn geen VZW's.

In het geval Van Hool dan nog is jaren inzetten op de foute technologie, dat helpt natuurlijk niet :)
Ik vind het geroep van mismanagement dan ook wel deels ongepast. Een route uitplannen voor een grote onderneming zonder zekerheid waar de toekomst naartoe gaat op vlak van aandrijving, is niet evident. Niemand had/heeft een glazen bol. Deze zaken gebeuren nu eenmaal.
Kan u zeggen dat wij ook al dure pijnlijke beslissingen gemaakt hebben die niet te voorzien waren door onzekerheden binnen wettelijke kaders, evoluerende markt, ... Is letterlijk in elke sector wel is een splitsing waar je moet kiezen links of rechts.
 
In het geval Van Hool dan nog is jaren inzetten op de foute technologie, dat helpt natuurlijk niet :)
Ik vind het geroep van mismanagement dan ook wel deels ongepast. Een route uitplannen voor een grote onderneming zonder zekerheid waar de toekomst naartoe gaat op vlak van aandrijving, is niet evident. Niemand had/heeft een glazen bol. Deze zaken gebeuren nu eenmaal.
Kan u zeggen dat wij ook al dure pijnlijke beslissingen gemaakt hebben die niet te voorzien waren door onzekerheden binnen wettelijke kaders, evoluerende markt, ... Is letterlijk in elke sector wel is een splitsing waar je moet kiezen links of rechts.
Nja, het mismanagement, zoals ik het uit de media begrijp, lag toch vooral bij de clanstructuur van de eigenaars en hoe alles met consensus tussen familieleden besproken moest worden, met alle politieke spelletjes en stammentwisten die daarbij horen. Het gaat zeker een pak verder dan verkeerd gegokt te hebben op de toekomst.
 

waarom zou je dat in godsnaam willen overnemen?
Om geld te verdienen?

Hij heeft blijkbaar al vaker kwakkelende bedrijven terug winstgevend gemaakt. Als hij denkt dat bussen bouwen op zich een goede business is, maar de aanpak bij Van Hool gewoon verkeerd was, dan is het toch goed dat hij het verder wil proberen?

Je zou bedenkingen kunnen hebben bij het “flashfaillissement”. Dat klinkt namelijk gewoon als het bedrijf overnemen, behalve alle schulden (tenzij ik dat verkeerd begrepen heb). Maar van de andere kant zal dat al moeilijk genoeg zijn.
 
Beetje nieuwe (typische Van Hool) ontwikkeling...

De crisis-CEO eist nu dat de familie Van Hool eerst de erfeniskwestie uitklaart (die 2 dochters die niets kregen) ,en dit voor de 25ste, of zijn hele hele herstelplan dreigt naar de prullenbak te vliegen.

Bijkomend zijn er blijkbaar al schuldeisers die de vlucht vooruit genomen hebben en die beslag hadden laten leggen op een van de rekeningen, waardoor Van Hool gelijk bij de ondernemingsrechtbank bescherming aangevraagd heeft tegen de schuldeisers, en die ook heeft gekregen...
 
In hoeverre mag de overheid eigenlijk "strategisch" handelen, want voor een aanbesteding doe je natuurlijk niet wat je wil. Als zo'n Chinees bedrijf bij wijze van spreken aan de helft van de prijs kan leveren zit je er mee.
Zoiets gebeurt sowieso in openbare aanbesteding en in theorie is deze neutraal. Je kan natuurlijk zelf punten geven naar believen om het voordeel richting Van Hool te schuiven. Bv maar 30 op prijs zetten en 15 extra punten op hoeveel geld terug de Belgische economie in vloeit.
 
Faillissement lijkt onafwendbaar nu...

Over aan de "lijkenpikker" Guido Dumarey nu vermoedelijk?

Banken trekken stekker uit reddingsplan Van Hool
De vier grootbanken die aan tafel zaten voor een redding van Van Hool blijken niet bereid hun leningen aan de busbouwer kwijt te schelden of om te zetten in kapitaal. Daarmee is het reddingsplan van crisismanager Marc Zwaaneveld - met een afslanking in Vlaanderen en het verlies van 1.100 jobs - kansloos geworden en lijkt een faillissement onvermijdelijk. Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen.

Bron (paywall) : https://www.tijd.be/politiek-econom...NL_&utm_content=&utm_term=&M_BT=4246917597366
 
Terug
Bovenaan