Van Hool grijpt naast Lijncontract en verhuist productie

Maar de knowhow en de winsten zijn voor China.
Het gaat hier over bussen bouwen. Dat kan je verre van een strategisch belang beschouwen.
Dat we deze keer voor een Chinees bedrijf hebben gekozen wordt wat buiten proportie geblazen. Er zijn ergere dingen dat we daar gaan halen of hier laten kopen. (vb: chinese belangen in de haven)
 
In hoeverre mag de overheid eigenlijk "strategisch" handelen, want voor een aanbesteding doe je natuurlijk niet wat je wil. Als zo'n Chinees bedrijf bij wijze van spreken aan de helft van de prijs kan leveren zit je er mee.

Dat debat moet eerder vandaag dan morgen gevoerd worden. Waarom kan de chinees aan de helft van de prijs leveren.

En wanneer het dan over BPost gaat komen er plots creatieve oplossingen.

Misschien wordt het tijd dat wij, en dan vooral onder druk van Europa, stoppen met op economisch vlak heiliger dan de paus te zijn.
 
Het jammerste aan die aanbesteding van De Lijn is niet dat het niet naar Van Hool ging, maar dat het naar een chinees bedrijf ging in plaats van een Europees.
Hoe kan een aanbesteding naar een bedrijf gaan dat niet eens mee doet?
Er zijn al andere raamcontracten met Van Hool maar die leveren gewoon niet eens
 
Van Hool was gewoon al jaren aan het wachten op een goed excuus om deze move te doen. De mensen die er werken gingen elk jaar al meermaals op technische werkloosheid. Iedereen die ik ken die er werkt (en dat zijn er wel wat), wist al lang dat het een eindig verhaal ging zijn en hoopten op een mooie ontslagpremie (cfr Ford Genk).
En met die aanbesteding (waar ze dus zelfs niet meededen) in de media hadden ze nu een leuk excuus om zich wat achter te verstoppen...
 
Dat debat moet eerder vandaag dan morgen gevoerd worden. Waarom kan de chinees aan de helft van de prijs leveren.

En wanneer het dan over BPost gaat komen er plots creatieve oplossingen.

Misschien wordt het tijd dat wij, en dan vooral onder druk van Europa, stoppen met op economisch vlak heiliger dan de paus te zijn.
"Heiliger dan de paus" doet het lijken alsof we dit doen omdat we andere landen een eerlijke kans te willen geven en onszelf hiervoor economisch pijn doen, de reden dat we aanbestedingen zo organiseren is echter om ervoor te zorgen dat de burgers een zo goed mogelijke deal krijgen en we economisch gezien net zo veel mogelijk waar voor ons geld krijgen.
 
Van Hool heeft strategisch slechte keuzes gemaakt en de overheid heeft daar niets met te maken.

Geld dat de overheid in Van Hool zou steken om 600 jobs te redden is geld dat ze nergens anders kunnen uitgeven. Met dat geld kunnen ze andere sectoren ondersteunen die meer rendement (lees: jobs) opbrengen.

Geld uitgeven puur om jobs te redden is geld naar de vuilbak verwijzen. Er moet een plan en groei achter zitten.
Yup. Wanneer Van Hool over de kop gaat, vergeet niet dat die 600 werknemers buitenzetten ze tegen de 100 miljoen gaat kosten (opzegvergoedingen plus de 30 miljoen die ze al achter staan bij de RSZ), gaat de Vlaamse overheid al 30 miljoen aan hun been hebben via Gigarant (waar de Vlaamse overheid garant staat voor leningen die Van Hool heeft lopen).
Wanneer de Vlaamse regering nu Van Hool redt, zal het vooral voordelig zijn voor de Macedonische werknemers die dan hun job niet verliezen!
Die Belgische werknemers moeten er toch uit...
Dus Vlaamse regering die Van Hool geld toestopt om Macedonische jobs te redden. Sterk plan!
Mismanagement en verkeerde keuzes is wat Van Hool gebracht heeft tot waar ze nu staan. De aanbesteding van de Lijn had hen hoogstens iets langer aan het infuus gehouden, en dat zou niet anders zijn met electoraal geïnspireerd injecties vanuit de overheid.
Yup, mismanagement, familievetes en vooral gegokt op waterstof en elektrisch veel te lang links laten liggen. Ze zijn véél te laat op de elektrische trein (pun intended) gesprongen waardoor ze nu afhangen van externe leveranciers voor zowat alles dat van aandrijflijn in een elektrische bus in moet.
Zelfs hun Europese concurrenten (MAN, Solaris, ...) staan er véél beter voor omdat zij van in het begin het licht hebben gezien in elektrische aandrijflijnen.
Het zijn ergens 2 aparte zaken he.
Enerzijds is het vrij schandalig dat de overheid Chinese bussen aankoopt in het huidige economische en (vooral) politieke klimaat.
Anderzijds lijkt het dat Van Hool al langer in de problemen zat, en dan is het wat wishful thinking om te hopen dat de overheid je wel zal komen redden met een gigabestelling.

Op basis van die grafiek hierboven krijg ik wel de indruk dat corona en de daarop volgende crisis de boosdoener is geweest. Dat is pijnlijk om te zien voor zo'n groot bedrijf.
Corona heeft inderdaad de teloorgang versneld. Maar die teloorgang was al veel langer geleden ingezet.
Klant heeft recent een BYD als bedrijfswagen gekocht, die wagen staat meer in de garage dan iets anders :/. Lijkt echt chinese brol…
Moeilijk te zeggen gebaseerd op één referentie? Ik heb er meerderen in mijn vriendenkring die er een hebben, en die zijn er enorm tevreden van (wel de duurdere Han). Ook in de reviews niets als positiefs buiten wat kleinere minpunten zoals trager laden dan de concurrentie en soms wat funky Chinese software toestanden. Ook van Bjørn Nyland, toch wel een bekende en gerespecteerde, kritische reviewer van elektrische wagens.

Tesla's hadden in het begin ook geen al te beste reputatie hoor, zelfs vandaag zijn er nog steeds dingen in Tesla's die maar half werken, en kijk nu hoeveel er rondbollen!
Dat dit niet enkel aan die aanbesteding ligt is wel duidelijk, dat het misschien de druppel is geweest kan wel eens zijn en dan vraag je je toch meteen af of het wel de goede keuze was als je dit leest.

Kritiek op beslissing van De Lijn om nieuwe elektrische bussen in China te kopen: "Goedkoop is op termijn vaak duurkoop" | VRT NWS: nieuws

"Chauffeurs komen strompelend naar buiten": dit is er mis met bussen in Overijssel en Gelderland - RTV Oost
Goh, je moet niet naar China om rommel te kopen hoor. Naar openbaar vervoer toe, denk maar aan de grandiose flop dat Fyra was (product van de Italiaanse producent AnsaldoBreda van treinstellen), de wel zéér slechte betrouwbaarheid van de Desiro treinstellen (het Duitse Siemens) in de beginperiode...
Dat debat moet eerder vandaag dan morgen gevoerd worden. Waarom kan de chinees aan de helft van de prijs leveren.

En wanneer het dan over BPost gaat komen er plots creatieve oplossingen.

Misschien wordt het tijd dat wij, en dan vooral onder druk van Europa, stoppen met op economisch vlak heiliger dan de paus te zijn.
Was niet de helft van de prijs hé. 20% eronder. En dat elektrische Van Hool bussen zo duur zijn is vooral omdat ze op waterstof hebben gegokt in plaats van hun R&D op elektrische bussen te richten, dan hadden ze nu hoogstwaarschijnlijk veel minder problemen gehad met onderdelen (groot deel zelf kunnen maken), en ze goedkoper en met hogere marge kunnen aanbieden (veel meer onderhandelingsruimte).

BYD is natuurlijk sterk omdat zij zelf de batterijen maken en de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld is.
En de zo overvloedig in de media vermelde Chinese subsidiëringen. Ontkennen dat die er zijn is natuurlijk ontkennen dat de zon schijnt, maar wat velen niet beseffen is dat het overgrote deel indirecte subsidies zijn, exact hetzelfde zoals hier gebeurd, dus vooral de kopers van wagens subsidiëren (zoals de 5000€ hier in België, die eigenlijk vooral naar de wagenfabrikanten gaat hé), hun eigen overheidsinstanties verplichten van elektrische wagens te kopen etc...
Subsidiëren van infrastructuur zoals laadfaciliteiten hoort daar ook nog bij.
En ja, corporate belastingvoordelen zitten er zeker ook tussen, net zoals men dat hier durft doen in naam van werkgelegenheid.

BYD trouwens heeft zelfs een geschiedenis van stevig in de clinch te liggen met de Chinese overheid, die hebben al hele fabrieken geconfisqueerd (waarschijnlijk wel terecht, over illegaal land gebruik), en dan die frats met Foxconn (wegstelen van werknemers en bedrijfsspionage) waar ook BYD aan het kortste eind heeft getrokken voor de Chinese rechters (met arrestaties en gevangenisstraffen)...
Allemaal al wel even geleden, maar het creëert toch niet echt een beeld van een bedrijf waar de overheid met de glimlach zakken geld naar toe hevelt.
Het feit dat tot recent Warren Buffet voor 10% eigenaar was van BYD zal ook niet heel appetijtelijk geweest zijn voor de Chinese overheid! Nu wel nog slechts iets van een 3% na een verkoop van aandelen met als achterliggende reden de stijgende spanningen tussen China en Amerika...
 
Laatst bewerkt:
De subsidiëring door de Chinese overheid wordt nu inderdaad opgeblazen. Het is niet zo dat Van Hool en BYD allebei een bus maken voor €400.000 en dat de Chinese overheid daar dan €150.000 cash naast legt voor BYD hè. BYD maakt gewoon véél goedkopere bussen omdat ze véél meer schaalvoordelen, ervaring en verticale integratie hebben dan Van Hool.

Ze hebben in China gewoon massaal in de toekomst geïnvesteerd, en daar plukken ze nu de vruchten van. Van Hool heeft de trein (bus?) van de elektrificatie compleet gemist, je kan het niet verbloemen.

2018: de volledige vloot van 16.000 (!) bussen van Shenzhen is geëlektrificeerd. Een decennium geleden leverde BYD al duizenden elektrische bussen!

<->

Filip Van Hool, zomer 2023: 'Je kan geen bus vol toeristen vier uur laten wachten op een parking omdat je de batterij moet opladen' & 'De naderende elektrificatie is een enorme uitdaging.'
 
Laatst bewerkt:
Euh ... ja dat impliceert uw zin wel

Het ging trouwens naar BYD Europe en ze worden dus ook in de EU gemaakt itt Van Hool bussen in Macedonië
Ik zeg letterlijk dat ik het NIET jammer vind dat zo'n aanbesteding NIET naar Van Hool ging. In welk universum impliceert dat wat jij ervan maakt?
En zoals eerder gezegd, de winst en knowhow vloeien hoe dan ook naar China. Is busproductie een vorm van strategische productie? Misschien als je het op zich bekijkt niet, maar voor ons land betekent het wel dat de derdelaatste grote voertuigenproducent verdwijnt. Nu hebben we alleen nog maar Audi en Volvo. En Volvo is ook Chinees. Dat is allemaal knowhow inzake maakindustrie en automatisering die gewoon verdwijnt en de hoop op een succesvolle herindustrialering doet afnemen.
 
Ik zeg letterlijk dat ik het NIET jammer vind dat zo'n aanbesteding NIET naar Van Hool ging. In welk universum impliceert dat wat jij ervan maakt?
En zoals eerder gezegd, de winst en knowhow vloeien hoe dan ook naar China. Is busproductie een vorm van strategische productie? Misschien als je het op zich bekijkt niet, maar voor ons land betekent het wel dat de derdelaatste grote voertuigenproducent verdwijnt. Nu hebben we alleen nog maar Audi en Volvo. En Volvo is ook Chinees. Dat is allemaal knowhow inzake maakindustrie en automatisering die gewoon verdwijnt en de hoop op een succesvolle herindustrialering doet afnemen.
Euh en VDL? Daf? Het ergste vind ik in dit verhaal dat VDL een van de modernste fabrieken voor elektrische bussen zet en dat men toch nog voor BYD gaat.
 
Euh en VDL? Daf? Het ergste vind ik in dit verhaal dat VDL een van de modernste fabrieken voor elektrische bussen zet en dat men toch nog voor BYD gaat.
Ik passeer dagelijks aan VDL en blijf het zot vinden hoe je daar bijna geen enkele bus ziet staan om naar de Lijn te gaan, maar bijna allemaal in kleuren van buitenlandse maatschappijen.
 
Ik passeer dagelijks aan VDL en blijf het zot vinden hoe je daar bijna geen enkele bus ziet staan om naar de Lijn te gaan, maar bijna allemaal in kleuren van buitenlandse maatschappijen.
Ik snap het ook niet. Terwijl naar wat ik hoor VDL wel erg goeie bussen zou maken.
 
Euh en VDL? Daf? Het ergste vind ik in dit verhaal dat VDL een van de modernste fabrieken voor elektrische bussen zet en dat men toch nog voor BYD gaat.
Vergeet New Holland niet in Zedelgem en Antwerpen.
Er is recent nog in geïnvesteerd door de cnh groep om er de grootste maaidorsers in de groep te bouwen.
 
Ik zeg letterlijk dat ik het NIET jammer vind dat zo'n aanbesteding NIET naar Van Hool ging. In welk universum impliceert dat wat jij ervan maakt?
Nee je zegt dat je dat niet het jammerste vindt
En als ze niet hebben meegedaan kon het gewoon niet eens!

De Lijn heeft gewoon gebrek aan middelen
En dat ligt deels aan politiek die weigert toe te laten normale abonnementsprijzen te hanteren (heel veel gratis of quasi gratis) en deels interne werking.
 
Bwa, geef me toch maar een vanhool ipv een VDL. Die vdl's zijn precies betonblokken om mee te rijden en hebben ook regelmatig problemen.
Sorry, het beleid bij vanhool heeft daar anders over beslist. Wat erg jammer is want dat is weer een Belgische fabrikant die zal ten onder gaan aan slecht management.
 
Wow, 1100 ontslagen (van de 2500 werknemers), waarvan dit jaar al 830.
Dat is opkuis op zijn Nederlands!

Voor mij lijkt het gekkenwerk om hier geld in te steken, voor het beetje dat dan nog in België overblijft.

Hoe erg het ook is voor de 1400 overblijvenden, maar hoeveel mag dat de maatschappij kosten om die (en natuurlijk al die Macedoniërs) aan het werk te houden?

Zal altijd veel menselijk leed uit voortvloeien, sowieso voor de 1100 die mogen inpakken en mogelijks voor alle 2500....

Voor mijn moeder ook pijnlijk, haar ouders waren persoonlijke vrienden bij Bernard Van Hool, en een nonkel is overleden in een autongeluk in Italië, toe hij samen met Bernard op zakenreis was daar.
 
Terug
Bovenaan