Van Hool heeft strategisch slechte keuzes gemaakt en de overheid heeft daar niets met te maken.
Geld dat de overheid in Van Hool zou steken om 600 jobs te redden is geld dat ze nergens anders kunnen uitgeven. Met dat geld kunnen ze andere sectoren ondersteunen die meer rendement (lees: jobs) opbrengen.
Geld uitgeven puur om jobs te redden is geld naar de vuilbak verwijzen. Er moet een plan en groei achter zitten.
Yup. Wanneer Van Hool over de kop gaat, vergeet niet dat die 600 werknemers buitenzetten ze tegen de 100 miljoen gaat kosten (opzegvergoedingen plus de 30 miljoen die ze al achter staan bij de RSZ), gaat de Vlaamse overheid al 30 miljoen aan hun been hebben via Gigarant (waar de Vlaamse overheid garant staat voor leningen die Van Hool heeft lopen).
Wanneer de Vlaamse regering nu Van Hool redt, zal het vooral voordelig zijn voor de Macedonische werknemers die dan hun job niet verliezen!
Die Belgische werknemers moeten er toch uit...
Dus Vlaamse regering die Van Hool geld toestopt om Macedonische jobs te redden. Sterk plan!
Mismanagement en verkeerde keuzes is wat Van Hool gebracht heeft tot waar ze nu staan. De aanbesteding van de Lijn had hen hoogstens iets langer aan het infuus gehouden, en dat zou niet anders zijn met electoraal geïnspireerd injecties vanuit de overheid.
Yup, mismanagement, familievetes en vooral gegokt op waterstof en elektrisch veel te lang links laten liggen. Ze zijn véél te laat op de elektrische trein (pun intended) gesprongen waardoor ze nu afhangen van externe leveranciers voor zowat alles dat van aandrijflijn in een elektrische bus in moet.
Zelfs hun Europese concurrenten (MAN, Solaris, ...) staan er véél beter voor omdat zij van in het begin het licht hebben gezien in elektrische aandrijflijnen.
Het zijn ergens 2 aparte zaken he.
Enerzijds is het vrij schandalig dat de overheid Chinese bussen aankoopt in het huidige economische en (vooral) politieke klimaat.
Anderzijds lijkt het dat Van Hool al langer in de problemen zat, en dan is het wat wishful thinking om te hopen dat de overheid je wel zal komen redden met een gigabestelling.
Op basis van die grafiek hierboven krijg ik wel de indruk dat corona en de daarop volgende crisis de boosdoener is geweest. Dat is pijnlijk om te zien voor zo'n groot bedrijf.
Corona heeft inderdaad de teloorgang versneld. Maar die teloorgang was al veel langer geleden ingezet.
Klant heeft recent een BYD als bedrijfswagen gekocht, die wagen staat meer in de garage dan iets anders :/. Lijkt echt chinese brol…
Moeilijk te zeggen gebaseerd op één referentie? Ik heb er meerderen in mijn vriendenkring die er een hebben, en die zijn er enorm tevreden van (wel de duurdere Han). Ook in de reviews niets als positiefs buiten wat kleinere minpunten zoals trager laden dan de concurrentie en soms wat funky Chinese software toestanden. Ook van Bjørn Nyland, toch wel een bekende en gerespecteerde, kritische reviewer van elektrische wagens.
Tesla's hadden in het begin ook geen al te beste reputatie hoor, zelfs vandaag zijn er nog steeds dingen in Tesla's die maar half werken, en kijk nu hoeveel er rondbollen!
Goh, je moet niet naar China om rommel te kopen hoor. Naar openbaar vervoer toe, denk maar aan de
grandiose flop dat Fyra was (product van de Italiaanse producent AnsaldoBreda van treinstellen), de wel zéér slechte betrouwbaarheid van de
Desiro treinstellen (het Duitse Siemens) in de beginperiode...
Dat debat moet eerder vandaag dan morgen gevoerd worden. Waarom kan de chinees aan de helft van de prijs leveren.
En wanneer het dan over BPost gaat komen er plots creatieve oplossingen.
Misschien wordt het tijd dat wij, en dan vooral onder druk van Europa, stoppen met op economisch vlak heiliger dan de paus te zijn.
Was niet de helft van de prijs hé. 20% eronder. En dat elektrische Van Hool bussen zo duur zijn is vooral omdat ze op waterstof hebben gegokt in plaats van hun R&D op elektrische bussen te richten, dan hadden ze nu hoogstwaarschijnlijk veel minder problemen gehad met onderdelen (groot deel zelf kunnen maken), en ze goedkoper en met hogere marge kunnen aanbieden (veel meer onderhandelingsruimte).
BYD is natuurlijk sterk omdat zij zelf de batterijen maken en de grootste producent van elektrische voertuigen ter wereld is.
En de zo overvloedig in de media vermelde Chinese subsidiëringen. Ontkennen dat die er zijn is natuurlijk ontkennen dat de zon schijnt, maar wat velen niet beseffen is dat het overgrote deel indirecte subsidies zijn, exact hetzelfde zoals hier gebeurd, dus vooral de kopers van wagens subsidiëren (zoals de 5000€ hier in België, die eigenlijk vooral naar de wagenfabrikanten gaat hé), hun eigen overheidsinstanties verplichten van elektrische wagens te kopen etc...
Subsidiëren van infrastructuur zoals laadfaciliteiten hoort daar ook nog bij.
En ja, corporate belastingvoordelen zitten er zeker ook tussen, net zoals men dat hier durft doen in naam van werkgelegenheid.
BYD trouwens heeft zelfs een geschiedenis van stevig in de clinch te liggen met de Chinese overheid, die hebben al hele
fabrieken geconfisqueerd (waarschijnlijk wel terecht, over illegaal land gebruik), en dan die frats met Foxconn (wegstelen van werknemers en bedrijfsspionage) waar ook BYD aan het kortste eind heeft getrokken voor de Chinese rechters (met arrestaties en gevangenisstraffen)...
Allemaal al wel even geleden, maar het creëert toch niet echt een beeld van een bedrijf waar de overheid met de glimlach zakken geld naar toe hevelt.
Het feit dat tot recent Warren Buffet voor 10% eigenaar was van BYD zal ook niet heel appetijtelijk geweest zijn voor de Chinese overheid! Nu wel nog slechts iets van een 3% na een verkoop van aandelen met als achterliggende reden de stijgende spanningen tussen China en Amerika...