Tour de France 2024

Ik denk dat Van Aert langere sprinten verkiest dan zijn tegenstanders waardoor die opgesloten geraken naast hem en achter hun lead-out.

Eigenlijk maakt McLay ondanks een zeer sterke leadout powergewijs een technische fout daar. Die had al een beetje meer naar rechts moeten gaan waardoor er enkel plaats was voor Demare. Demare weet perfect wat hij doet, het probleem is dat er echter nog plaats is voor 2 renners waardoor hij meer naar rechts moet. Vroeger hadden we allemaal gezegd slim van Demare en dom van Van Aert want die moet toch weten dat Demare dit gaat doen, tegenwoordig tja... Ik denk dat Cavendish makkelijk 25% minder overwinning had in zijn Tourcarrière als ze zo streng waren als deze Tour.
Cavendish heeft in zijn carriere een pak schandalige sprint gereden maar mensen (ook in VlV gisteren weer) lijken ook te vergeten dat zijn beginjaren uit een ander tijdperk komen. Die eerste jaren waar hij telkens 5-6 stuks pakt zijn grotendeels omdat hij toen een zieke leadout had met: Martin, Hincapie, Eisel en Renshaw. Martin begon toen op 2.5-3km van de meet en daar kwam niemand nog over. Dat bestaat niet meer, Philipsen heeft het gisteren ook nog gezegd: je hebt nen hoop enkelingen en iedereen kijkt naar iedereen. Dat maakt alles ook gewoon chaotischer.

Zou de finale vandaag lastig genoeg zijn om misschien geen massasprint te krijgen? Op 24km ligt nog een heuvel van 1km met percentages tot 8%. VDP en WVA die daar aanvallen en samen naar de meet rijden lijkt me leuker dan een massasprint :unsure:

Zie ik dat nu verkeerd of komt Wout wel vaak in zo'n situaties terecht?
Ik denk dat Van Aert langere sprinten verkiest dan zijn tegenstanders waardoor die opgesloten geraken naast hem en achter hun lead-out.
Ik denk dat Wout gisteren een goede en logische sprint rijdt. Er was echt wel een duidelijk gat naast Demare op het moment dat hij aanzette, dus dat was gewoon de goede keuze.

Ik weet niet of die nu zoveel vaker in die situatie komt dan een andere sprinter. Nu valt het op omdat het 2x op korte tijd is. Uiteindelijk heeft hij alleen een beetje hulp van Laporte en voor de rest moet hij veel alleen doen. Desondanks zit hij toch heel vaak op de juiste plaats (zeker als hij de goede vorm te pakken heeft).

Voor de duidelijkheid is dit geen verwijt naar Van Aert, het is juist slim van hem om zijn tegenstander zo tactisch in te sluiten.

Was te verwachten met zo een toegetakelde schouder. Spijtig voor hem natuurlijk.
Je zag het al na die val dat het er niet meer in zat om nog snel binnen te rijden om de schade te beperken.

Pfff echt heel zuur, hoe die mentaal zich nog kan opladen om te blijven fietsen na al die miserie...

Wel een goeike tees:
1720776719478.jpeg

Heb het eens opgezocht.

Roglic is 14x gestart in een GT. 4x heeft hij moeten opgeven.

3x daarvan wel in de Tour, waardoor hij maar 50% van zijn Tours heeft uitgereden (3 van de 6 deelnames). Het zijn ook zijn laatste 3 Tours waarin hij heeft moeten opgeven, dus geen succesverhaal meer sinds zijn 'inzinking' in de laatste TT in 2020.

Desondanks heeft hij in die 14 deelnames wel 4x op het hoogste schavotje zijn GT afgesloten. 3x reed hij ook nog podium.
7 van de 14 deelnames eindigde hij dus op het podium. Dat is geen cijfer van de allergrootste, maar toch een mooi cijfer.

De weg naar het podium voor Remco ligt nu helemaal open. Als hij gezond én recht blijft, mag dat eigenlijk niet meer mislopen. Hopen op geen off-day natuurlijk...

Tjah, Roglic die valt. Some things will never change.
Los van het feit dat ik vind dat hij daar gisteren niet moest zitten was dit ook alweer brute pech. Net als 2 jaar geleden toen die moto die strobaal de weg op slingert en hij daar over gaat...

Heb het eens opgezocht.

Roglic is 14x gestart in een GT. 4x heeft hij moeten opgeven.

3x daarvan wel in de Tour, waardoor hij maar 50% van zijn Tours heeft uitgereden (3 van de 6 deelnames). Het zijn ook zijn laatste 3 Tours waarin hij heeft moeten opgeven, dus geen succesverhaal meer sinds zijn 'inzinking' in de laatste TT in 2020.

Desondanks heeft hij in die 14 deelnames wel 4x op het hoogste schavotje zijn GT afgesloten. 3x reed hij ook nog podium.
7 van de 14 deelnames eindigde hij dus op het podium. Dat is geen cijfer van de allergrootste, maar toch een mooi cijfer.

De weg naar het podium voor Remco ligt nu helemaal open. Als hij gezond én recht blijft, mag dat eigenlijk niet meer mislopen. Hopen op geen off-day natuurlijk...
Vooral die mentale veerkracht blijft mooi bij Roglic imo. Daar heb ik grenzeloos respect voor.

2020: zo die Tour verliezen -> week nadien 6de op WK -> nog een week later L-B-L gewonnen en aansluitend ook even de Vuelta nog gescoord.
2021: exit Tour -> OS TT -> Vuelta en dan in oktober ook nog even Italië meepakken met 2 zeges en een 4de plaats in Lombardije.
Ook in '22 was hij sterk aan het rijden in de Vuelta na alweer een Tour exit, tot het wéér misging.
En dan in 2023 waar hij eigenlijk een beetje het onderspit moet delven VS Vingegaard en naar de Giro moet pakt hij wel die Giro + podium in Vuelta.

Over de Vuelta gesproken trouwens: gaat Vingegaard die rijden? Ik dacht een tijdje terug gelezen te hebben dat hij géén Vuelta zou rijden maar gisteren stond die dan wel bij upcoming participations op pcs (maar vandaag blijkbaar niet meer).
EDIT: nvm, verwacht zijn 2de kind tijdens de Vuelta blijkbaar. Daarom dat er artikels van december rondzweven met de dubbel maar dat dat sindsdien veranderd is.

Na Roglic toch de cijfers van Pogacar nog eens opgezocht.

Bezig aan zijn 7e GT momenteel. De vorige 6 sloot hij 100% af op het podium. 50% als eindwinnaar. Won in die 6 GT's in totaal ook 20 ritten als ik goed geteld heb. Te zot voor woorden :biglaugh:

Allé, gedaan met de middagpauze :unsure:

Is er iemand die in meer gelooft voor Remco? Pogacar zit over zijn piek heen. Vingegaard zijn basis is te klein. Ondertussen is Remco heel volwassen aan het rijden, kiest op tijd voor zijn eigen tempo en valt niet stil waardoor hij tot nu toe altijd de schade heeft kunnen beperken. Lijkt ook nog redelijk fris aan de meet. En zijn piek ligt in de derde week. Bovendien kan hij misschien nog profiteren van de concurrentie tussen Tadej en Jonas. Wishful thinking, I know, but a man can dream. :love:

Is er iemand die in meer gelooft voor Remco? Pogacar zit over zijn piek heen. Vingegaard zijn basis is te klein. Ondertussen is Remco heel volwassen aan het rijden, kiest op tijd voor zijn eigen tempo en valt niet stil waardoor hij tot nu toe altijd de schade heeft kunnen beperken. Lijkt ook nog redelijk fris aan de meet. En zijn piek ligt in de derde week. Bovendien kan hij misschien nog profiteren van de concurrentie tussen Tadej en Jonas. Wishful thinking, I know, but a man can dream. :love:
Dikke +1 makker. Al dat rationeel gediscussieerd over objectieve feitelijkheden, waarschijnlijke assumpties en gescheer met Ockham's Scheermes. Weg ermee verdorie. 't Is sport. 't Is entertainment. Dromen maken de sport tot wat het is.

wel belachelijk ploegske eigenlijk, niks gereden vandaag voor de vlucht terug te halen.
Rijdt is gewoon mee, ge hebt den beste sprinter..
Slim gereden. Laat andere ploegen zoeken achter die eerste zege en zelf meegolven. Hun Tour was voordien dubbel en dik geslaagd.
Podium in zijn eerste tour zou heel mooi zijn
Eigenlijk is dit een gouden kans voor Remco om de Tour te winnen, bekijkend zijn huidige positie in de stand.
Pogacar met een Giro in de benen (wanneer gaat dat nog eens gebeuren?).
Vingegaard mag dan het mentale voordeel hebben na zijn klaplong en diens zege, maar hij moet toch minder zijn dan de vorige jaren?
Voorlopig zijn er niet echt grote GC-renners in de wachtkamer voor 2025 - 2026, denk ik en zitten we zeker met die twee zotten opgescheept :tongue:.
Je moet er altijd vanuit gaan dat Jonas jaar na jaar zich focust op de Tour en zonder ongelukken wint die telkens de Tour of heb je Pogacar, die een fout kan afstraffen.
Zoveel sterker gaat Evenepoel niet meer worden + hoeveel Tours kan je gezond en zonder blessures uitrijden? Kijk naar Roglic.
Ik denk dat we later op zijn carrière gaan terugblikken naar deze Tour, mocht hij derde of tweede worden en we gaan zeggen: "het was een gemiste kans in zijn Tourloopbaan."

Terug
Bovenaan