Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

In dit topic moet ge toch regelmatig bull shit lezen ook. Alsof kleuterjuffen zich te min voelen, mannekes lief. Ook al zijn kinderen 'zindelijk', ik denk niet dat je wil weten hoeveel accidentjes ze mogen opkuisen, wat normaal is op zo'n jonge leeftijd. Alsof kak uit een broek schrapen zoveel plezanter is, dan zouden ze volgens mij liever hebben dat sommige kinderen een luier dragen. In het instapklasje/1e kleuterklas moet je hier default reservekledij meegeven in het begin, daarnaast hebben die een grote doos vol kledij voor noodgevallen. Ze mogen ook al die kinderen hun gat afkuisen als ze naar het toilet gaan hé. Ga er maar aanstaan. Ook loopt hier een zorgjuf rond die full time werkt voor de 2 kleinste kleuterklassen, zal op veel plaatsen zo wel zijn. Want anders komen ze nergens, er wordt al heel veel tijd geschonken aan toilet momentjes enzoverder.

En ze doen dit niet voor 1 of 2 kinderen zoals thuis, maar voor godbetert 20 kinderen of meer dikwijls.
 
Hier heeft het school er ook nooit een probleem van gemaakt. Heel vaak was het ook pas s’avonds thuis dat het foutliep (lang geweest dat pipi goed ging maar grote boodschap nog niet) dus de school had er eigenlijk weinig last van.
 
Hier is ze ondertussen wel "zindelijk" maar bij plasjes zijn het steevast een paar druppels in de broek. We vermoeden als "test" om te weten of ze een pamper aan heeft. De oplossing zou zijn om ze tijdens dutjes geen pamper meer aan te doen maar dan is het elke dag lakens wassen...

Ik denk dat ge uw kind een beetje te veel bewustzijn rond pipi doen toewijst? In de periode dat die van mij net zindelijk waren was er vaak een beetje in de broek (zo'n mooi nat rondje) omdat ze te lang gewacht hadden om naar toilet te gaan en de eerste druppels er al door kwamen voor ze doorhadden wat er ging gebeuren (ge kent het wel, zijn ze aant spelen en hebt ge al 5 keer gevraagd of ze niet naar toilet moeten omdat ze staan te 'dansen' en nee hoor maar opeens is het volle paniek en moeten ze NU pipi doen).
Na een tijdje komt dat inschattingsvermogen en kunt ge ze in de auto tenminste al vragen om het ffkes in te houden :')


ivm dutjes: als ze slapen hebben ze daar nog minder controle over. Wat wij deden voor dutjes overdag was er voor de zekerheid zo'n puppy pad onder leggen. Er zijn maar zelden ongelukjes geweest met korte dutjes wel.
 
@Tha_nOn ik ben volledig mee met je uitleg.

Ik vermoed soms zelfs dat wanneer hij dringend moet plassen, een inimini al lost in zijn broek en dan nog een kwartier verder speelt voordat het echt niet meer gaat. 🙈
 
Belangrijkste is dat er communicatie is tussen ouder en school. Het komt voor dat de ouders thuis geen aandacht besteden aan potjestraining en dat ze zo naar school worden gestuurd. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Je moet ook naar de span of control kijken van één kleuterjuf tov de aandacht in de crèche bv. En zelfs in de crèche loopt het eigenlijk al niet goed qua ondersteuning omdat ze 8(?) kinderen per verzorger hebben wat dus veel is. Kinderen in de instapklas zijn enkele maanden ouder hè..

Dus het gaat volledig niet over ‘te goed’ voelen, maar eerder over ouders die er geen moeite in steken en ze zo naar school sturen. En het individuele traject begeleiden best wel mag starten (= niet voltooien) bij de ouders al.
 
Bij mijn jongste was de policy op school verandert en mochten de peuters/kleuters inderdaad niet meer met luier naar school. Dat betekent niet dat ze zindelijk moeten zijn btw.
Dat zijn pittige weken geweest maar dat viel uiteindelijk wel mee. Niet vergeten dat die zeker in het instapklasje en 1ste kleuter een serieuze routine hebben van om de 30-45 minuten samen naar toilet te gaan. Ik snap ook wel wat ze die luier op school uitlaten want het is moeilijker leren voor bepaalde kinderen als ze het toch niet voelen dankzij zo'n lekker absorberende luier.

Hier hetzelfde. Geen pamper, accidentjes horen er nu eenmaal bij.
De oudste was compleet zindelijk. De zoon half: ging telkens wanneer hij op het potje "moest" komen zitten, maar niet uit zichzelf. Na een week of 3 op school was dat ineens compleet in orde. Wel 3 weken veel was :) Maar geen gezeur of gedoe op school. Gewoon propere broek aan en verder doen. Chapeau voor de juffen daar.
 
Ik denk dat we hier nu voor het eerst (na 11,5 maanden) een soort van 'sprong' ofzo meemaken. Ik heb dat de voorbije maanden nooit gemerkt in elk geval. Nu wil ze, een dag wel een dag niet, in de namiddag niet meer slapen. Ze wordt duidelijk moe in bed gelegd, lijkt te slapen, en dan ineens na een klein half uurtje of zelf een pak sneller, zit ze terug rechtop en aan het brabbelen. Nogtans hier eentje dat tot nu altijd heel goed en heel veel geslapen heeft. En er eigenlijk nog steeds nood aan heeft. Op een normale goede dag, slaapt ze in de voormiddag een kleine 2u en in de namiddag nog eens. En dan om 19u in bed tot 6u30. Gelukkig gaat het snachts nog steeds goed, maar die namiddagdut is nu zo frustrerend. Als ik haar dan toch uit bed haal, dan moet ze savonds al om 18u gaan slapen, en dan zit ze al een uur lastig te doen.

Het is maar een fase zeker.... :(
 
Belangrijkste is dat er communicatie is tussen ouder en school. Het komt voor dat de ouders thuis geen aandacht besteden aan potjestraining en dat ze zo naar school worden gestuurd. Dat is uiteraard niet de bedoeling. Je moet ook naar de span of control kijken van één kleuterjuf tov de aandacht in de crèche bv. En zelfs in de crèche loopt het eigenlijk al niet goed qua ondersteuning omdat ze 8(?) kinderen per verzorger hebben wat dus veel is. Kinderen in de instapklas zijn enkele maanden ouder hè..

Dus het gaat volledig niet over ‘te goed’ voelen, maar eerder over ouders die er geen moeite in steken en ze zo naar school sturen. En het individuele traject begeleiden best wel mag starten (= niet voltooien) bij de ouders al.
Mijn vrouw staat in het (lager) onderwijs en er zijn blijkbaar ouders die verwachten dat leerkrachten de taak van de ouders een op een opvolgen wat opvoeding betreft. Genre: om 21u30 zondagavond een bericht sturen dat je kind niet goed kan slapen omdat hij zenuwachtig is voor de Sint en of de juf daar iets aan wil doen. Of nog beter: ouders die aan mijn vrouw vroegen of ze hun kind wilde leren fietsen.
 
Mijn vrouw staat in het (lager) onderwijs en er zijn blijkbaar ouders die verwachten dat leerkrachten de taak van de ouders een op een opvolgen wat opvoeding betreft. Genre: om 21u30 zondagavond een bericht sturen dat je kind niet goed kan slapen omdat hij zenuwachtig is voor de Sint en of de juf daar iets aan wil doen. Of nog beter: ouders die aan mijn vrouw vroegen of ze hun kind wilde leren fietsen.
Oei, ik voel mij precies wel aangesproken 😛 Voor ons zoontje is december ook echt een heel spannende maand, dat uit zich ook in moeilijke nachten. Ik heb dat ook wel gemaild naar de juf. Niet met het idee dat zij het moest oplossen, maar gewoon dat ze mee op de hoogte is en weet wat er speelt. Ook voor het geval hij in de klas moeilijkere momenten zou hebben.
 
Mijn vrouw staat in het (lager) onderwijs en er zijn blijkbaar ouders die verwachten dat leerkrachten de taak van de ouders een op een opvolgen wat opvoeding betreft. Genre: om 21u30 zondagavond een bericht sturen dat je kind niet goed kan slapen omdat hij zenuwachtig is voor de Sint en of de juf daar iets aan wil doen. Of nog beter: ouders die aan mijn vrouw vroegen of ze hun kind wilde leren fietsen.

Oei, ik voel mij precies wel aangesproken 😛 Voor ons zoontje is december ook echt een heel spannende maand, dat uit zich ook in moeilijke nachten. Ik heb dat ook wel gemaild naar de juf. Niet met het idee dat zij het moest oplossen, maar gewoon dat ze mee op de hoogte is en weet wat er speelt. Ook voor het geval hij in de klas moeilijkere momenten zou hebben.
Zoals @Mulan aangeeft is de toon enorm belangrijk. Aangeven dat jouw kind slechte nachten heeft gehad is niet hetzelfde als de opdracht geven (zelfs niet vragen) om met onderwerp x y en z bezig te zijn en de taak daar grotendeels over te pakken…
 
Zoals @Mulan aangeeft is de toon enorm belangrijk. Aangeven dat jouw kind slechte nachten heeft gehad is niet hetzelfde als de opdracht geven (zelfs niet vragen) om met onderwerp x y en z bezig te zijn en de taak daar grotendeels over te pakken…
Vooral de toon, inderdaad. En als je een bericht stuurt naar de juf in het weekend via Smartschool krijg je een popup waarin staat dat ze de rust van de leerkracht moeten respecteren en enkel en alleen moeten sturen als het héél belangrijk is.
 
Vooral de toon, inderdaad. En als je een bericht stuurt naar de juf in het weekend via Smartschool krijg je een popup waarin staat dat ze de rust van de leerkracht moeten respecteren en enkel en alleen moeten sturen als het héél belangrijk is.
Het ganse permanentiestuk aan het onderwijs is ook wel absurd. Er zit echt veel verschil tussen scholengemeenschappen waar het zelfs zo ver gaat dat leerkrachten verplicht worden om deel te nemen aan whatsappgroepen met ouders. Tenenkrommend.
 
Mijn vrouw staat in het (lager) onderwijs en er zijn blijkbaar ouders die verwachten dat leerkrachten de taak van de ouders een op een opvolgen wat opvoeding betreft. Genre: om 21u30 zondagavond een bericht sturen dat je kind niet goed kan slapen omdat hij zenuwachtig is voor de Sint en of de juf daar iets aan wil doen. Of nog beter: ouders die aan mijn vrouw vroegen of ze hun kind wilde leren fietsen.
Leren fietsen staat wel in het leerplan :unsure:
 
Jezus man, geen idee wat er is maar de laatste paar dagen is het echt mission impossible om zelfs een body te vervangen. Ze wordt helemaal hysterisch, gooit haarzelf alle kanten op. Precies of we ze martelen.

Hopelijk ook maar een fase :unsure:
Deze avond naar de dokter geweest, beide oren zitten zeer rood / op de rand van ontsteken. Vandaar dat ze niet wil neerliggen :frown:

Hopelijk snel terug beter 🤞
 
nee hoor, trek het u maar aan, dat is gewoon niet normaal

Mijn kinderen waren allebei vrij laat met zindelijk te zijn - ookal zijn we daar vanaf 1,5 jaar mee begonnen (oudste pas zindelijk na 3 jaar, de jongste iets vroeger misschien). Ik had bij allebei de indruk dat het enorm hielp om samen met de andere kindjes naar toilet te gaan en dat te zien.

@Tha_nOn ik ben volledig mee met je uitleg.

Ik vermoed soms zelfs dat wanneer hij dringend moet plassen, een inimini al lost in zijn broek en dan nog een kwartier verder speelt voordat het echt niet meer gaat. 🙈
Onze jongste (volgende week 4 jaar) heeft nog steeds (met momenten) redelijk wat accidentjes. Leuk is het niet, maar het is vooral als hij te fel aan 't spelen is of boos wordt. Het ging de laatste weken eigenlijk supergoed op school, maar zijn juf is nu ziek (komt pas terug na de kerstvakantie) en nu is het terug slechter. Er zijn gewoon verschillende factoren die dat beïnvloeden.
 
Hier is de grootmoeder gearriveerd in België. Onze dochter is het eerste meisje van de kleinkinderen dus een hele dag ongeveer bewonderd en mee bezig geweest.

En nu een baby die super energetisch en gelukkig is terwijl ze al 2 of 3 u moest slapen. Ze interageert ook wel plots veel meer sinds de laatste dagen dus misschien zijn we ook "gezegend" met een vroege slaapregressie (3.5 maand).

Ja, de bomma slaapt al lang hoor.
 
Laatst bewerkt:
Onze dochter is helemaal gek van onze kat Huubke. De hele tijd lacht ze naar hem en maakt ze geluiden. Ook steeds wild aan het bewegen omdat ze naar hem toe wilt. Zo schattig :love: . Huubke daarentegen loopt soms gewoon weg, tenzij hij eten denkt te krijgen, dan krijgt ze wel een knuffel.
 
Terug
Bovenaan