Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Jup, hier doen ze er vanalles mee: torens bouwen, parcour, dingen onder verstoppen, krukje/stoel maken, spullen in verzamelen, ... 5 en 3 jaar.
Worden hier ook enorm veel gebruikt.
Er wordt mee gebouwd, eten in geserveerd, gebruikt als deel van parcours. Zelfs als ze met hun Paw Patrol spullen spelen, worden die dingen gebruikt. Elke pup krijgt dan een eigen hok :)

2, 3 en 5 jaar btw.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Toen m’n kleinste 2 jaar was ben ik langzaamaan begonnen met oefenen om haar op het potje te laten gaan. Een jaar lang hebben we geen enkel succes geboekt daarmee (letterlijk een jaar lang niks op die pot gebeurd). En nu begint het opeens op gang te komen. Dit weekend toch 2x uit eigen beweging gaan plassen op dat potje. Dat klinkt wellicht als een slechte prestatie voor een 3 jarige maar is een gigantische mijlpaal voor ons. Eindelijk het gevoel van er nu toch mee vertrokken te zijn en zeker wanneer ze een week thuis zit in de kerstvakantie gaat ze hopelijk echt die klik maken. Opluchting!
 
Toen m’n kleinste 2 jaar was ben ik langzaamaan begonnen met oefenen om haar op het potje te laten gaan. Een jaar lang hebben we geen enkel succes geboekt daarmee (letterlijk een jaar lang niks op die pot gebeurd). En nu begint het opeens op gang te komen. Dit weekend toch 2x uit eigen beweging gaan plassen op dat potje. Dat klinkt wellicht als een slechte prestatie voor een 3 jarige maar is een gigantische mijlpaal voor ons. Eindelijk het gevoel van er nu toch mee vertrokken te zijn en zeker wanneer ze een week thuis zit in de kerstvakantie gaat ze hopelijk echt die klik maken. Opluchting!
Hier past een ongelofelijk slecht cliché voor: Het leven is geen sprint maar een marathon!

(Nee even serieus, zet daar nooit bij 'dat klinkt wellicht als een slechte prestatie' want dat is nergens voor nodig. Iedereen die ooit het geluk mag hebben om ouder te zijn weet dat geen enkel kind het zelfde is.)
 
Toen m’n kleinste 2 jaar was ben ik langzaamaan begonnen met oefenen om haar op het potje te laten gaan. Een jaar lang hebben we geen enkel succes geboekt daarmee (letterlijk een jaar lang niks op die pot gebeurd). En nu begint het opeens op gang te komen. Dit weekend toch 2x uit eigen beweging gaan plassen op dat potje. Dat klinkt wellicht als een slechte prestatie voor een 3 jarige maar is een gigantische mijlpaal voor ons. Eindelijk het gevoel van er nu toch mee vertrokken te zijn en zeker wanneer ze een week thuis zit in de kerstvakantie gaat ze hopelijk echt die klik maken. Opluchting!
Elk kind doet dat op zijn eigen tempo. Dat is alles behalve een slechte prestatie.
Met de onze zijn we begonnen op 2,5 jaar in november 2020. Hij is pas sinds 3 maanden eindelijk volledig proper.
Periodes dat het goed ging, periodes dat het slecht ging, het was een enorm frustrerend parkoers waar we dan ook eens naar een kinderarts geweest zijn om wat hulp te vragen. Waren momenten waar we dachten dat hij bij wijze van spreken op zijn 16 nog met pampers ging rondlopen :p
 
Jullie hebben daar zeker gelijk in. De voorbije maanden was het wel overal waar we kwamen “en gaat ze nu al op het potje” wat enorm frustrerend was. Vorige week op een kerstmarkt was mijn schoonmoeder gewoon samen met collega’s om die pamper aan het lachen terwijl m’n dochter erbij stond, ik ging al richting mijn kookpunt.
Enfin, ik ben blij dat we wat stappen vooruit zetten nu! Het is nogal een koppig geval dus ik vreesde wel dat die dat nog enkele jaren ging volhouden. We zijn er nog niet, maar ze begint toch te plooien.
 
Jullie hebben daar zeker gelijk in. De voorbije maanden was het wel overal waar we kwamen “en gaat ze nu al op het potje” wat enorm frustrerend was. Vorige week op een kerstmarkt was mijn schoonmoeder gewoon samen met collega’s om die pamper aan het lachen terwijl m’n dochter erbij stond, ik ging al richting mijn kookpunt.
Enfin, ik ben blij dat we wat stappen vooruit zetten nu! Het is nogal een koppig geval dus ik vreesde wel dat die dat nog enkele jaren ging volhouden. We zijn er nog niet, maar ze begint toch te plooien.
Die 2,5 jaar is een gemiddelde, er zijn er die op 2 jaar beginnen en er zijn er die op 4 jaar pas beginnen... Niks mis mee.
Maar ik snap de frustratie zeker. En de generatie van onze ouders zou ik nu niet als referentie nemen. Ik stel voor dat je ook lacht met haar pamper eens het zo ver is. Eens zien hoe haar zelfvertrouwen dan inzakt :).

Dochterlief heeft dit weekend mijn vader zo nog liggen gehad. Ze eet heel goed, proeft van alles etc. MAAR, onze manier om dit te ondersteunen is door alles positief te zien (ook spelen met eten), en ze gewoon zelf te laten beslissen. Mijn ouders zijn het type "het vliegtuigje komt er aan, mondje open" en "niet spelen met het eten he, alles opeten". Dus, grootvader met vliegtuigje die olijf naar binnen. Ze knabbelt daar een tijdje op en speekt het dan terug uit.
De typische "oei, is het niet lekker?" (terwijl dat uitspeken dus niks met lekker te maken heeft en eigenlijk heel positief is). en dan maar lachen met het feit dat ze zo reageert.

2 "vliegtuigjes" later onze dochter plots "Opa eten" en propt ze een olijf in zijn mond (terwijl hij dat ook echt niet graag eet) :D Zo heeft hij tegen zijn goesting heel die pot mogen binnen steken :D Sweet revenge :D
 
Excuseer? Aan het lachen om dat haar kleindochter een luier aanheeft?!?
Yep. We passeerden een groepje collega's van haar en ze begon mijn kinderen voor te stellen en dan "en hier ons kleinste, al 3 jaar en nog altijd een pamper he! Die gaat nog naar de lagere school gaan met een luier aan". Nu is mijn dochter niet de snelste op de pot, maar verbaal is die ver boven het gemiddelde en die weet wanneer er met haar gelachen wordt. Ik ben dan wel tussengekomen en ik heb benadrukt dat het mijn flink meisje is en we er wel gaan komen, maar dat blijft een week later toch nog knagen. Nu is mijn verstandhouding met mijn schoonmoeder sowieso al niet erg goed dus ik hou ergens in mijn achterhoofd wel dat ik het me misschien weer harder aantrek dan nodig.
 
Jullie hebben daar zeker gelijk in. De voorbije maanden was het wel overal waar we kwamen “en gaat ze nu al op het potje” wat enorm frustrerend was. Vorige week op een kerstmarkt was mijn schoonmoeder gewoon samen met collega’s om die pamper aan het lachen terwijl m’n dochter erbij stond, ik ging al richting mijn kookpunt.
Enfin, ik ben blij dat we wat stappen vooruit zetten nu! Het is nogal een koppig geval dus ik vreesde wel dat die dat nog enkele jaren ging volhouden. We zijn er nog niet, maar ze begint toch te plooien.
Oh God. Dat is absurd! Knap dat je rustig bent gebleven. Het zou er velen niet lukken.

Edit: nu is het wel zo dat in het onderwijs er af en toe wordt gerold met de ogen als een kind met een luier start. Maar dat is gewoon omdat men de tijd niet heeft om dat daar voor ieder kind individueel op te volgen EN omdat ook af en toe er naar de school wordt gekeken om potjestraining te doen, wat uiteraard niet de bedoeling is. Open communicatie met de school/leerkracht en je zal zeker op begrip kunnen rekenen.
 
Yep. We passeerden een groepje collega's van haar en ze begon mijn kinderen voor te stellen en dan "en hier ons kleinste, al 3 jaar en nog altijd een pamper he! Die gaat nog naar de lagere school gaan met een luier aan". Nu is mijn dochter niet de snelste op de pot, maar verbaal is die ver boven het gemiddelde en die weet wanneer er met haar gelachen wordt. Ik ben dan wel tussengekomen en ik heb benadrukt dat het mijn flink meisje is en we er wel gaan komen, maar dat blijft een week later toch nog knagen. Nu is mijn verstandhouding met mijn schoonmoeder sowieso al niet erg goed dus ik hou ergens in mijn achterhoofd wel dat ik het me misschien weer harder aantrek dan nodig.
nee hoor, trek het u maar aan, dat is gewoon niet normaal

Mijn kinderen waren allebei vrij laat met zindelijk te zijn - ookal zijn we daar vanaf 1,5 jaar mee begonnen (oudste pas zindelijk na 3 jaar, de jongste iets vroeger misschien). Ik had bij allebei de indruk dat het enorm hielp om samen met de andere kindjes naar toilet te gaan en dat te zien.
 
Oh God. Dat is absurd! Knap dat je rustig bent gebleven. Het zou er velen niet lukken.

Edit: nu is het wel zo dat in het onderwijs er af en toe wordt gerold met de ogen als een kind met een luier start. Maar dat is gewoon omdat men de tijd niet heeft om dat daar voor ieder kind individueel op te volgen EN omdat ook af en toe er naar de school wordt gekeken om potjestraining te doen, wat uiteraard niet de bedoeling is. Open communicatie met de school/leerkracht en je zal zeker op begrip kunnen rekenen.
Ik snap dat niet goed in het onderwijs eigenlijk. Wat hebben ze dan liever, dat je ze zonder luier naar daar stuurt ook al zijn ze niet zindelijk?
Uiteindelijk is dat toch ook niet "lastig" voor de leerkracht dat er daar eentje nog met een luier rond loopt?

Allé, natuurlijk moet de school niet dienen voor de potjestraining, maar puur het feit "die is nog niet zindelijk" vind ik eigenlijk niet zo problematisch?
 
Waarom ga je ervanuit dat scholen dit erg vinden? Dat is hier toch helemaal niet zo. Die weten ook als de beste dat niet alle kinderen zindelijk kunnen zijn op die leeftijd. Het gaat er vooral over dat het scholen hun taak niet is om deze training op zich te nemen.
 
Ik snap dat niet goed in het onderwijs eigenlijk. Wat hebben ze dan liever, dat je ze zonder luier naar daar stuurt ook al zijn ze niet zindelijk?
Uiteindelijk is dat toch ook niet "lastig" voor de leerkracht dat er daar eentje nog met een luier rond loopt?

Allé, natuurlijk moet de school niet dienen voor de potjestraining, maar puur het feit "die is nog niet zindelijk" vind ik eigenlijk niet zo problematisch?

Bij mijn jongste was de policy op school verandert en mochten de peuters/kleuters inderdaad niet meer met luier naar school. Dat betekent niet dat ze zindelijk moeten zijn btw.
Dat zijn pittige weken geweest maar dat viel uiteindelijk wel mee. Niet vergeten dat die zeker in het instapklasje en 1ste kleuter een serieuze routine hebben van om de 30-45 minuten samen naar toilet te gaan. Ik snap ook wel wat ze die luier op school uitlaten want het is moeilijker leren voor bepaalde kinderen als ze het toch niet voelen dankzij zo'n lekker absorberende luier. En als ze op school al kiezen voor een luier wanneer is er dan tijd om het te leren :v.

Het is ook niet problematisch als er aan aantal kindjes nog niet zindelijk zijn, het is wel problematisch als meer dan de helft van zo'n klasje nog niet zindelijk is. En ja, sommige kinderen zijn daar traag mee, maar de meeste kinderen zijn daar vroeger klaar voor en dan komt het vaker neer op problemen met tijd, energie en routine thuis waardoor het nog niet gelukt is.

Ik heb ook van school zelf nooit de boodschap gehad dat het een probleem was, wel dat er ook aan gewerkt ging worden in de klas (uiteraard)
 
Ik snap dat niet goed in het onderwijs eigenlijk. Wat hebben ze dan liever, dat je ze zonder luier naar daar stuurt ook al zijn ze niet zindelijk?
Uiteindelijk is dat toch ook niet "lastig" voor de leerkracht dat er daar eentje nog met een luier rond loopt?

Allé, natuurlijk moet de school niet dienen voor de potjestraining, maar puur het feit "die is nog niet zindelijk" vind ik eigenlijk niet zo problematisch?
De kleuterjuffen voelen zich te goed om pampers te verversen, meer moet je er niet achter zoeken.
 
Onze school maakt er geen probleem van, maar ze weten ook wel dat ik er actief mee bezig ben en het niet aan hun over laat. Ik communiceer ook met de juf over hoe het loopt en welke aanpak ik toepas in samenspraak met de pediater.
Nu zit die in de klas met 18 kinderen, als die allemaal nog een luier aan hebben is er gewoon geen tijd meer om iets leuk te doen daar dus ik begrijp ook wel dat ze zindelijke kinderen willen.
 
De kleuterjuffen voelen zich te goed om pampers te verversen, meer moet je er niet achter zoeken.
Beetje belachelijke e opmerking vind ik zo.

In de instapklas zaten ze bij ons vorig jaar in juni met 23 kinderen. 1 kleuterjuf en een paar uur per week een kinderverzorgster erbij.
Die juffen doen dus niets anders dan hele dag kindjes op wc zetten, pampers of broekjes wisselen, oefenen,... zonder daar vervelend over te doen naar ouders of kinderen toe.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Bij mijn jongste was de policy op school verandert en mochten de peuters/kleuters inderdaad niet meer met luier naar school. Dat betekent niet dat ze zindelijk moeten zijn btw.
Dat zijn pittige weken geweest maar dat viel uiteindelijk wel mee. Niet vergeten dat die zeker in het instapklasje en 1ste kleuter een serieuze routine hebben van om de 30-45 minuten samen naar toilet te gaan. Ik snap ook wel wat ze die luier op school uitlaten want het is moeilijker leren voor bepaalde kinderen als ze het toch niet voelen dankzij zo'n lekker absorberende luier. En als ze op school al kiezen voor een luier wanneer is er dan tijd om het te leren :v.

Het is ook niet problematisch als er aan aantal kindjes nog niet zindelijk zijn, het is wel problematisch als meer dan de helft van zo'n klasje nog niet zindelijk is. En ja, sommige kinderen zijn daar traag mee, maar de meeste kinderen zijn daar vroeger klaar voor en dan komt het vaker neer op problemen met tijd, energie en routine thuis waardoor het nog niet gelukt is.

Ik heb ook van school zelf nooit de boodschap gehad dat het een probleem was, wel dat er ook aan gewerkt ging worden in de klas (uiteraard)
Ahja oké, zo is het inderdaad een ander verhaal.

Hier is ze ondertussen wel "zindelijk" maar bij plasjes zijn het steevast een paar druppels in de broek. We vermoeden als "test" om te weten of ze een pamper aan heeft. De oplossing zou zijn om ze tijdens dutjes geen pamper meer aan te doen maar dan is het elke dag lakens wassen...
 
Ahja oké, zo is het inderdaad een ander verhaal.

Hier is ze ondertussen wel "zindelijk" maar bij plasjes zijn het steevast een paar druppels in de broek. We vermoeden als "test" om te weten of ze een pamper aan heeft. De oplossing zou zijn om ze tijdens dutjes geen pamper meer aan te doen maar dan is het elke dag lakens wassen...
Hier drie jaar en het gaat goed maar ik merk toch ook vaak dat wanneer hij naar zijn wc of potje loopt er nog een kleine natte plek in zijn broekje is.

En ivm met het slapen zonder luier kan je van die speciale absorberende vellen/doeken leggen, dan blijft de matras droog en leren ze het ook wel vlot!
 
Terug
Bovenaan