Review: Rune Factory: Guardians of Azuma

Rune Factory is zo’n reeks die ik al jaren zie passeren, maar eerlijk: ik had er nog nooit eentje aangeraakt. Het hele 'cozy gaming' genre sprak mij op het eerste zicht ook niet meteen aan, omdat het genre er vaak wat repetitief uitziet en zelden diep genoeg gaat om mij echt vast te houden. Maar Rune Factory: Guardians of Azuma leek net dat tikkeltje anders. De reeks maakt ook hier de sprong naar 3D in plaats van het klassieke isometrische perspectief en bovendien werd er vooraf sterk benadrukt dat het RPG- en city building-gedeelte meer op de voorgrond zou staan dan het pure sim-gedeelte. Dat klonk als een versie van Rune Factory die ik wél een kans wou geven. En gelukkig maar, want wat ik verwachtte als 'Genshin Impact met boerderijen en wat fanservice' bleek uiteindelijk veel meer te zijn dan dat.

Voor deze review ben ik met de nieuwe PS5-versie aan de slag gegaan, en die speelt verrassend vlot weg, zelfs als je niet de grootste genre-fan bent. Een beetje vechten, wat bouwen, op dates gaan, en plots zijn we vijf uur verder omdat je 'nog snel even' iets aan je dorp wilde aanpassen. Guardians of Azuma zet de bekende formule in een compleet andere setting: Azuma is een oosterse regio met Japanse invloeden, opgebouwd rond vier seizoensdorpen waar je naar hartenlust kan boeren en bouwen. Daarboven hangt een verhaal rond een 'Blight' die het land aantast. Jij speelt als een Earth Dancer, iemand die letterlijk met dans en heilige krachten de natuur terug in balans brengt.

Wat Guardians of Azuma echt onderscheidt, is de nadruk op dorpsbeheer. Dit draait veel minder rond 'mijn veldje en mijn kippen' en veel meer rond het gevoel dat je een gemeenschap opnieuw op de been helpt. Daardoor voelt het geheel ook frisser dan je misschien verwacht, zeker als je Rune Factory 5 kende als het deel dat vaak het verwijt kreeg 'meer van hetzelfde' te zijn.

1770646530390.png

Verhaal en structuur

Verwacht geen Game of Thrones-level drama, maar wel een degelijk fantasieverhaal dat zichzelf niet al te serieus neemt en vol humor en kleine absurditeiten zit, maar dat je wel genoeg redenen geeft om telkens nog een dagje door te doen. Azuma ligt in puin, de vier seizoensdorpen zijn beschadigd, en de Blight maakt van monsters en natuur één corrupte miserie. Als Earth Dancer is het jouw taak om de wereld opnieuw te herstellen. En dat is een slimme keuze van de makers, want je vooruitgang voelt hier op twee manieren goed aan: je wordt sterker zoals in elke RPG, maar tegelijk zie je ook effectief de wereld rond jou terug 'opengaan'. Meer leven in je dorpen, meer mogelijkheden om te bouwen, meer systemen die stilaan beschikbaar worden. En daarnaast de vele grappige zijmissies die stilletjes aan openen.

Het tempo zit heel goed. Je krijgt vrij snel vrijheid om je dagen zelf in te plannen, maar het spel blijft je genoeg nieuwe dingen geven om nieuwsgierig te blijven naar het hoofdverhaal. Guardians of Azuma vermijdt daarbij lange stukken expositie. Veel wordt verteld via de dorpjes, de personages en de verandering in de omgeving, en dat past perfect bij dit genre.

Verslavende gameplay​

In de kern blijft dit Rune Factory: dagelijkse routines, combat en dungeons, en een sociaal leven dat je snel even wil checken en dan toch weer in twintig kleine zijactiviteiten doet verdwalen. Alleen voelt het hier minder als 'mijn persoonlijke boerderijtje' en meer als 'ik beheer een dorp', en die shift verandert echt hoe je het spel beleeft. Farmen is nog altijd de basis van je dag, maar het is minder een eindeloze lijst van micro-taakjes. Je plant, oogst en upgradet, en je voelt snel dat je efficiënter wordt. Niet alleen omdat je zelf beter wordt, maar ook omdat je dorp groeit. Hoe meer inwoners je verzamelt, hoe meer taken zij kunnen overnemen, waardoor jouw dag meer ruimte krijgt voor exploratie, crafting of dungeon runs. De voldoening zit dus niet alleen in 'mijn tomaten zijn klaar', maar in wat dat oplevert: meer geld, meer resources, en vooral meer opties om je dorpen uit te breiden.

En dat dorp bouwen is hier echt het verslavende hart van de game. Het voelt niet aan als een gimmick of een 'zet hier wat decoratie', maar als een systeem met echte impact. Nieuwe gebouwen en upgrades openen extra services, betere crafting, buffs, en soms zelfs nieuwe manieren om je dagelijkse loop slimmer te organiseren. Je ziet ook letterlijk het verschil: dorpjes die eerst leeg en dood aanvoelen, worden stap voor stap levendig. Dat geeft een veel concretere payoff dan in sommige life sims waar je na twintig uur nog altijd hetzelfde dorp hebt, maar met een groter huis.

1770646611770.png

Strakke combat​

De combat is bovendien meer dan een tussendoortje. Het is geen hardcore action game, maar het speelt vlotter dan je zou denken als je Rune Factory enkel associeert met cozy farming. Je kan kiezen uit verschillende wapentypes die ook echt anders aanvoelen, je hebt skills en abilities, en de fights hebben genoeg gewicht om timing en spacing belangrijk te maken. Button mashen kan, maar het spel beloont je duidelijk meer als je je toolkit gebruikt. Vijanden hebben herkenbare patronen, en bosses zijn misschien niet supermoeilijk, maar wel leuk genoeg om niet als verplicht nummertje te voelen.

Daarachter zit een klassieke, maar sterke RPG-loop: loot en materialen die je uit gevechten haalt, vormen de basis voor crafting en upgrades. En daar zit de echte 'nog één keer'-verslaving. Je gaat even een dungeon in voor wat ertsen, en voor je het weet ben je drie runs verder omdat je nét nog dat ene materiaal nodig hebt voor een upgrade die je morgen je hele routine sneller maakt. Alles grijpt mooi in elkaar. Companions helpen daar ook bij. Ze zijn niet alleen nuttig in combat, maar geven je tegelijk het gevoel dat je band met personages niet alleen in dialogen zit. Je speelt een life sim, maar je hebt ook echt een team dat mee de wereld intrekt, en dat maakt de dungeons gewoon leuker.

Alles hangt goed samen, alleen mist het net dat wow-moment. Al probeert de swimsuit-DLC wel héél hard om dat te fixen.

En dan is er natuurlijk het sociale luik: relaties opbouwen, events triggeren, romance routes. Wat hier goed werkt, is dat het nooit losstaat van de rest. Omdat je dorpen zo centraal staan, voelt het bezig zijn met NPC’s niet als een aparte dating sim die bovenop de game geplakt is, maar als een deel van het dagelijkse leven dat je zelf aan het opbouwen bent. Even langs de smid, iemand tegenkomen, een event starten, en daarna terug naar je eigen planning. Die flow maakt dit spel zo gevaarlijk verslavend. Kort samengevat: de gameplayloop hangt sterk samen. Alles dat je doet, voedt iets anders. Farmen helpt je bouwen, bouwen helpt je vooruit in combat, combat geeft grondstoffen, crafting maakt je farmen efficiënter … en voor je het weet zit je in die perfecte 'ik ga nog één dag-spiraal.

1770646559300.png

Presentatie en PS5-versie

De PS5-versie leunt, zoals verwacht, meer aan bij de pc-versie dan bij de Switch-tegenhanger. Alle post-launch content zit inbegrepen, de framerate is stabiel, en grafisch ziet het er gewoon beter uit dan in het Nintendo-kamp. Op computer heb je dan weer het voordeel van muis en toetsenbord voor de city planning, terwijl Switch het voordeel heeft dat je dit soort game in handheld kan spelen. Maar eerlijk: er is hier geen 'slechte versie'. Tijdens mijn review heb ik geen rare bugs gehad, geen crashes, geen framerate dips. De PS5-versie voelt gewoon degelijk en afgewerkt aan.

Los van het platform ziet Guardians of Azuma er ook gewoon leuk uit. Niet baanbrekend, maar dat hoeft ook niet. De anime-stijl komt mooi over, de dorpjes zien eruit alsof je er effectief in wil wonen, en de dungeons voelen niet als random gegenereerde blokken aan. Er zit duidelijk polish in. De muziek is daarnaast rustgevend en draagt veel bij aan die relaxte sfeer.

Zijn er dan geen minpunten?

Toch wel. En dat is misschien net het vreemde aan Guardians of Azuma: het doet eigenlijk niets écht fout, maar het voelt ook zelden alsof het iets doet dat je al niet ergens anders hebt gezien, of zelfs beter hebt gezien. Het is zo’n spel dat je constant denkt “amai ja, dit zit goed”, maar amper momenten heeft waarop je denkt “wow, dit is next level”. Daardoor blijft het een beetje het prototype van een ruwe diamant: de basis is sterk, het geheel is super speelbaar en verslavend, maar er zit nog veel ruimte voor meer karakter en meer diepgang. Het verhaal is bijvoorbeeld degelijk, maar niet altijd boeiend. De grote lijnen werken, de setting is charmant en de Blight-dreiging doet wat ze moet doen, maar de dialogen en de manier waarop NPC’s hun verhaal brengen is soms wat vlak. Er zijn personages met leuke vibes, maar even vaak krijg je gesprekken die vooral functioneel aanvoelen: info dumpen, quest geven, en klaar. Het mist af en toe net dat tikkeltje schrijfwerk of humor dat je écht goesting geeft om iedereen elke dag opnieuw af te gaan, puur om te horen wat ze te zeggen hebben.

Ook de combat is goed genoeg en vlot, maar het mist wat finesse. Het speelt beter dan je van een cozy life-sim verwacht, maar na een tijdje heb je wel door hoe het ritme werkt. Je hebt variatie in wapens en skills, maar het systeem duwt je niet genoeg om creatief of tactisch te spelen. Er is niet echt een moment waarop je voelt dat je builds super hard van elkaar verschillen, of dat je je speelstijl volledig kan omgooien op basis van gear of abilities. Het is leuk genoeg om dungeons te blijven doen, maar niet diep genoeg om het gevechtssysteem op zich als 'de reden' te zien waarom je terugkomt.

Hetzelfde geldt voor relaties en de sociale systemen. Die zijn aanwezig, ze zijn schattig, en ze geven je genoeg dopamine om te blijven checken wie er vandaag een event heeft, maar het blijft vrij basic. De flow is vaak: een activiteit kiezen, een cutscene bekijken, en dan een balk zien vullen. Dat werkt, maar het voelt soms alsof je aan een menu bezig bent in plaats van echt een band op te bouwen. Er zit minder dynamiek in dan in de beste games van het genre, waar relaties meer organisch groeien door spontane dialogen, gezamenlijke activiteiten in de wereld zelf, of systemen die elkaar beïnvloeden.

Een sterk samenraapsel van goede ideeën dat nergens echt uitblinkt, maar ook nergens volledig in elkaar stort.

En toch … ondanks al die kanttekeningen verveelt het spel eigenlijk zelden tot nooit. Net omdat alles bovengemiddeld is. Het is een sterk samenraapsel van goede ideeën dat nergens echt uitblinkt, maar ook nergens volledig in elkaar stort. Het grootste verschil is dat het city building hier wél voelt als een echte stap vooruit. Dat gedeelte heeft voor mij het meeste identiteit en de grootste 'hook': je ziet je dorpjes evolueren, je planning krijgt impact, en je progress voelt concreet. Als ze in een sequel datzelfde niveau van polish en diepgang ook kunnen doortrekken naar de combat, het story en de sociale systemen, dan kan Rune Factory eindelijk die sprong maken van 'heel leuke comfort-game' naar een écht pareltje dat ook buiten het cozy publiek blijft hangen.

Conclusie

Rune Factory: Guardians of Azuma voelt als één van de betere games in het genre, vooral omdat het bouwen van je dorp eindelijk even belangrijk maakt als het klassieke farmen. Het verhaal is toegankelijk, de gameplay loop is verslavend op de juiste manier, en de mix van cozy life sim met actie blijft gewoon werken. Wie zin heeft in een ontspannende en fantasierijke game waar je zowel kan chillen als progressen, zit hier meer dan goed.

Pro

• Enorm leuke city builder
  • Veel afwisseling in gameplay
  • Verslavende gameplay loop

Con

• Combat en sociale interacties beter in andere games
  • Te veel aandacht naar fanservice
8

Over

Beschikbaar vanaf

13 februari 2026

Gespeeld op