Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze dochter had een taalvoorsprong, de papa redt zich in 6 talen dus we besloten het risico te nemen! 3km verderop wordt zowel lager als secundair immersieonderwijs aangeboden, dus dat was ook een optie voor ons. Ze is de enige 100% Nederlandstalige in haar klas, 2 kinderen die 2talig worden opgevoed van thuis uit en elk jaar opnieuw krijgen we te horen dat ze totaal niet opvalt als Nederlandstalig omdat ze alles ofwel begrijpt, ofwel goed nadoet van de andere kinderen.
Wij hebben nog geen seconde spijt gehad van de beslissing. 1 van de ouders die hun kinderen 2talig opvoeden, denkt wel voor het 1ste lj terug naar Vlaanderen te keren omdat ze schrik heeft dat ze niet kan helpen met huiswerk, onvoldoende met de juf zal kunnen communiceren,... Maar daar zit ik dan weer niet mee in. Ik heb zelf jarenlang les gegeven in het lager dus vanaf 2de, 3de lj wil ik haar wel wat spelling laten oefenen in het Nederlands dan tijdens de grote vakanties. Haar woordenschat is ruim, haar zinsconstructies zijn goed in het Nederlands voor haar leeftijd dus tot nu toe op geen enkel vlak een achterstand gemerkt. Noch hier, noch op school.
Wij zijn beiden wel niet zo goed in Frans, dus dat speelt ook wel mee. Al kan mijn vrouw zich wel behelpen. Ik spreek ook nog dialect tegen haar, omdat ik dat wel belangrijk vind. Tweetalig zou zeker leuk zijn, maar ben vooral bang dat het haar gaat tegen werken zodra ze naar het middelbaar of verder gaat. Och ja, nog 2 jaar om na te denken. Merci voor het antwoord.
 
Wij zijn beiden wel niet zo goed in Frans, dus dat speelt ook wel mee. Al kan mijn vrouw zich wel behelpen. Ik spreek ook nog dialect tegen haar, omdat ik dat wel belangrijk vind. Tweetalig zou zeker leuk zijn, maar ben vooral bang dat het haar gaat tegen werken zodra ze naar het middelbaar of verder gaat. Och ja, nog 2 jaar om na te denken. Merci voor het antwoord.
Het is het handigste als je weet of er ook immersieonderwijs wordt aangeboden in de buurt, dat neemt al wat van de stress weg vind ik. 😁
 
't Is nu mode van per klas, per juf een Facebookgroep te maken met alle ouders in. Communicatie gebeurd veelal via dat kanaal. Allemaal goed en wel, maar altijd om 21u 's avonds wat posten voor de dag nadien is frustrerend.

'Gelieve morgen 2 witte, gladde keien de grootte van een golfbal mee te brengen. We gaan knutselen!'

Godverdomme zeg, lees ik dat om 22u en mag ik om 5u 's morgens keien gaan zoeken in de gebuur zijn tuin.

Juffrouw Sofie mag blij zijn dat het een knappe is, of ik zette een boos gezichtje op haar Facebook-post. Phuh!
Dat is toch compleet absurd? Die kunnen toch niet verwachten dat je ten eerste al leest en ten tweede nog aan kan voldoen?
 
Laatst bewerkt:
Dat kwam de laatste tijd ook wat in het nieuws dat er op die manier dingen worden doorgegeven.
(En hier ook al meermaals gelezen)

Ben is benieuwd hoe dat hier binnen 2,5jaar gaat lopen.
Mezelf kennende ga ik puur uit principe die dingen niet lezen om 21 of 22u...
 
Hier ging de geboorte niet vlot en werd kindje direct weggenomen ... Dat is nog véél angstiger kan ik u vertellen...

Dan komt de gynaecoloog: "wat is de naam?"
"euhm... dat zal van het geslacht afhangen he?"
"ahja, ik zal eens gaan kijken" :p

bij nummer twee ook zo wat toerkes meegemaakt waardoor het plots allemaal wel serieus werd.

- geboorte zoon 2
- iedereen blij
- pediater komt eens kijken want er was meconium in het vruchtwater terechtgekomen (standaard komen ze niet kijken direct na geboorte, is normaal maar voor wanneer geïnstalleerd op kamer , dus dag zelf/ dag nadien)
- Pediater zeg "hmmz, hij ademt toch maar raar" (had ik eigenlijk totaal niet gezien, het was gewoon een klein mormel zoals iedere pasgeboren baby maar als je er op begon te letten was hij echt naar adem aan het happen ) "we gaan dat even controleren"
- foto van de luchtwegen dus even weg er mee
- in mijn hoofd "wa nen beir, alles komt goed"
- dokter komt terug "uw zoon heeft een dubbele klaplong, de neonatale dienst van UZ gent is op komst en ze gaan hem hier opereren"
- "................................"
- Nachtelijke transport naar Gent, nachtelijk bezoek aan zoon die daar "in zijn bakske ligt" aan machinerie allerhande. Was me wel even slikken.
- blijven denken dat het allemaal wel meevalt. Ik zag zo een minimini kindje liggen en zei tegen verpleger "tgoh, dat is toch nog wat anders" (of iets in die richting). "Mjah meneer, als uw kindje hier beland is het nooit goed hé". Voetjes op de grond en voor de 37ste keer die dag toch maar de tranen wegslikken.
-insert verder turbelent verloop en de vaststelling dat mijnen champagne nog een paar weken heeft mogen verder koelen.
- Alles is goed gekomen :)
 
bij nummer twee ook zo wat toerkes meegemaakt waardoor het plots allemaal wel serieus werd.

- geboorte zoon 2
- iedereen blij
- pediater komt eens kijken want er was meconium in het vruchtwater terechtgekomen (standaard komen ze niet kijken direct na geboorte, is normaal maar voor wanneer geïnstalleerd op kamer , dus dag zelf/ dag nadien)
- Pediater zeg "hmmz, hij ademt toch maar raar" (had ik eigenlijk totaal niet gezien, het was gewoon een klein mormel zoals iedere pasgeboren baby maar als je er op begon te letten was hij echt naar adem aan het happen ) "we gaan dat even controleren"
- foto van de luchtwegen dus even weg er mee
- in mijn hoofd "wa nen beir, alles komt goed"
- dokter komt terug "uw zoon heeft een dubbele klaplong, de neonatale dienst van UZ gent is op komst en ze gaan hem hier opereren"
- "................................"
- Nachtelijke transport naar Gent, nachtelijk bezoek aan zoon die daar "in zijn bakske ligt" aan machinerie allerhande. Was me wel even slikken.
- blijven denken dat het allemaal wel meevalt. Ik zag zo een minimini kindje liggen en zei tegen verpleger "tgoh, dat is toch nog wat anders" (of iets in die richting). "Mjah meneer, als uw kindje hier beland is het nooit goed hé". Voetjes op de grond en voor de 37ste keer die dag toch maar de tranen wegslikken.
-insert verder turbelent verloop en de vaststelling dat mijnen champagne nog een paar weken heeft mogen verder koelen.
- Alles is goed gekomen :)
Ja, hier was het nu wel minder lang. Maar je krijgt eerst heel die uitleg over dat ze uw kind bij u gaan leggen Enzo. En dan wordt er plots iets helemaal anders gedaan...

Maar de grote shock was hier de apgarscore. Ik weet niet of ze die normaal altijd meedelen, maar bij ons dus niet. Dan gevraagd aan de kinderarts... "Ja, de score was 2, maar er is altijd een hartslag geweest ze".
Als je dan weet dat je per categorie een score op 2 krijgt, was al de rest (ademhaling, bewustzijn, reflexen, ...) Dus 0...
 
Op aanraden van de dokter overgeschakeld naar anti reflux melk, ben benieuwd of het gaat helpen. Ze zat niet echt op te geven, maar wel constant aan het wegslikken (tot 2 uur na een voeding).

Wel dikke soep die melk, heb het gat van die speen danig zitten verbouwen zodat ze er toch wat uitkreeg :unsure:
 
Op aanraden van de dokter overgeschakeld naar anti reflux melk, ben benieuwd of het gaat helpen. Ze zat niet echt op te geven, maar wel constant aan het wegslikken (tot 2 uur na een voeding).

Wel dikke soep die melk, heb het gat van die speen danig zitten verbouwen zodat ze er toch wat uitkreeg :unsure:
Afhankelijk van het merk (bij tommee tippee bestond het alvast) heb je ook spenen speciaal om soep te drinken, daar passeert die melk vlotter door. Succes!
 
Anpro Houten puzzel met dubbelzijdig bord, 110 stuks educatief houten speelgoed, educatief speelgoed, educatief speelgoed voor kinderen vanaf 3 jaar oud https://amzn.eu/d/dnQYem3

Deze gisterenavond aan de dochter gegeven, ondertussen al enkele uren speelplezier bezorgd... Toptip! 😁
 
Medicatie lijkt hier haar werkt te doen bij dochterlief. Het is wel een hele worstelpartij om haar die halve apotheek te geven. Antibiotica, neusje spoelen, neusspray en dan nog eens Perdolan/Perdophen. Gelukkig zijn we met twee.
 
Vannacht is ze voor het eerst bij oma en opa blijven slapen. Van 22u tot 4u30 geslapen. Ze doet dat toch goed :love: . Zolang heeft ze hier wel nog niet geslapen.
Meh, u kind is week jonger dan het mijne ofzo en de mijn slaapt tegenwoordig maar 2-3u en dan wilt ze eten 😛

Terwijl ze de eerste weken zo mooi haar max toegelaten uren sliep.

Niet dat ik te klagen heb, men vrouw geeft borstvoeding en maakt me niet wakker (ondanks dat ik meermaals heb aangegeven de pamper te willen doen terwijl ze haar klaarlegt)
 
Meh, u kind is week jonger dan het mijne ofzo en de mijn slaapt tegenwoordig maar 2-3u en dan wilt ze eten 😛

Terwijl ze de eerste weken zo mooi haar max toegelaten uren sliep.

Niet dat ik te klagen heb, men vrouw geeft borstvoeding en maakt me niet wakker (ondanks dat ik meermaals heb aangegeven de pamper te willen doen terwijl ze haar klaarlegt)
Borstvoeding verteert sneller dan poedermelk, dat kan een verklaring zijn.
 
Terug
Bovenaan