Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Onze oudste (3,5 jaar) begint steeds meer streken te krijgen. Bij wijlen compleet onhandelbaar.
  • Ik wou zoals steeds zijn verhaaltje lezen 's avond. Maar plots moest mama dat nu doen van hem. Praktisch was dat onmogelijk. Heel lang heel rustig gebleven, uitgelegd, nog eens uitgelegd, 10 keer uitgelegd, aandacht proberen afleiden, ... NIETS hielp. Ontroostbaar. Heel de boel bij elkaar krijsen. Slaan. Stampen. Hysterisch doen. Uit alle macht zich verzetten. Helemaal rood aanlopen. Aders in zijn nek staan op ontploffen. Scary.
  • Hetzelfde omdat we een wandeling aan het maken waren met een groep. En hij vond dat de groep dichter bij elkaar moest blijven. :unsure: Exact hetzelfde als hierboven. Volledig in schande gekomen.
  • En nog een reeks andere voorbeelden, het ene al absurder dan het andere.
  • Op zijn zusje (+1 jaar) slaan, trekken en duwen bij het minste dat ze zijn speelgoed pakt, iets gevaarlijk dreigt te doen, ...
Ik heb ook al de hardere aanpak geprobeerd. Maar daar is mijn vrouw het niet mee eens. We weten niet wat we moeten doen. Hopeloos.

En intussen slaapt onze jongste dus even slecht als haar broertje vroeger. Extreem slecht dus. Gewoonweg niet in slaap te krijgen en bij het minste wakker worden. Om gek van te worden. Ze zit momenteel hier naast ons mee televisie te kijken, na +2 uur proberen. Ten einde raad.

Dus overdag of 's nachts, we kennen geen moment rust. Fucking hel, wat een kutperiode.
Uiteraard zijn er ook positieve momenten met de kinderen, en daar probeer ik dan des te hard van te genieten. Maar in het algemeen bekeken moet ik jammer genoeg vaststellen dat ik deze periode uit mijn leven nog steeds als de minst leuke beschouw.
Dat klinkt als een kleuter :unsure:

Hier is de slaap na meer dan 5 jaar eindelijk in orde gekomen. Het inslapen duurt nu de laatste week wel weer wat langer, we moeten er ook nog altijd bijzitten. De magische truc was hier om ze samen te leggen. Na een paar weken hadden we opeens twee kinderen die doorsliepen. Hadden we dat maar een paar jaar eerder geprobeerd :laugh:

Die hysterische buien herken ik hier ook hoor. Zoon (bijna 6) is zeer gevoelig, zeer emotioneel, een waanzinnig onrechtvaardigheidsgevoel. Staat continue op ontploffen. Bij het minste ofwel een enorme huilbui, een woede-aanval of een combinatie van de twee. Is ook nooit content. Als hij iets krijgt, is hij in plaats van blij kwaad omdat hij er niet meer van krijgt, het bij zijn zus (volgens hem) meer is, of noem maar op. Altijd wel een reden om boos en teleurgesteld te zijn. Ik ben daar ook bijna het einde in nabij. Geen goesting meer om iets leuks met of voor hem te doen zo.

Dochter (4,5) pusht dan ook nog eens graag de buttons van broer, dus dan is het zeker feest. En waar je de broer nog redelijk snel gekalmeerd, getroost, gestraft of omgekocht (no shame) krijgt, is dat bij haar helemaal het omgekeerde. Hell hath no fury like a woman scorned, is volgens mij toch vooral van toepassing op 4 jarige meisjes. Gescheurde trommelvliezen gaan mij nog eens deel zijn. En koppiger komen ze ook niet, amai. Bij haar werkt eenmaal ze doordraait ook enkel maar omkopen #goodparenting.

Ik heb mij wel altijd kunnen optrekken aan de leuke dingen. Want ik blijf ze doodgraag zien, en er zijn ook gewoon heel veel leuke momenten. Het is ook wel zo dat ook mijn vrouw en ikzelf met veel spanning rondlopen, en ik vermoed dat de korte lontjes bij de kinderen daar ook mede door verklaard kunnen worden. Al zijn die dingen zelfversterkend, een vicieuze cirkel en een kip-of-het-ei-verhaal natuurlijk. Alleen kunnen de kinderen er weinig aan doen, en wij wel.
 
2 weken terug de eerste 2 halve dagen creche gehad, paar dagen later alle twee diaree
Afgelopen do/vr de eerste volle dagen, gisteren een van de 2 koorstig beginnen worden en ongemakkelijk, vandaag verder.

ik weet wel dat ze zeggen dat ze vaak ziektes krijgen vanaf dat ze naar de creche gaan, maar als we ze elke keer ziek gaan krijgen van 2 dagen dan staan we er schoon op.
 
2 weken terug de eerste 2 halve dagen creche gehad, paar dagen later alle twee diaree
Afgelopen do/vr de eerste volle dagen, gisteren een van de 2 koorstig beginnen worden en ongemakkelijk, vandaag verder.

ik weet wel dat ze zeggen dat ze vaak ziektes krijgen vanaf dat ze naar de creche gaan, maar als we ze elke keer ziek gaan krijgen van 2 dagen dan staan we er schoon op.
Dat was bij ons ook zo, van het ene in het andere bijna. En als het kind dan gezond was, waren wij het die ziek werden. Dat heeft toch in totaal geduurd tot ze 1,5 jaar was >_<. In het begin wel het ergste en meeste. Ondertussen jaar verder is ze afgelopen herfst 1 week thuis geweest, en in de winter, begin dit jaar 1 dag. Voor de rest niets meer om voor thuis te blijven. :clap:
 
De oudste is hier de laatste tijd ook wel rebels/tegendraads. Beetje ne puber eigenlijk: tegenspeken, moeilijk doen als er iets gevraagd wordt, met ogen rollen.

Bij momenten heel kattig en kortaf.

Ik heb het haar daarstraks nog gezegd: 't is een lief, slim en tof kind maar haar manieren laten het tegenwoordig wat afweten.

Daarstraks besloot te roepen omdat er iets haar ni aan stond. Haar gewaarschuwd dat ik eens terug zou roepen. Ze bleef roepen en dan heb ik eens terug geroepen. Beetje te fel want ze is heel hard verschoten.

Beetje de bedoeling om ze wat te laten schrikken maar toch geen goeie strategie imo, veel meer dan "wie het hardst roept krijgt gelijk" leert ze daar niet van denk ik.
Al hoop ik dat ze wel een beetje verschoten is en het in't vervolg in haar achterhoofd houdt.
 
2 weken terug de eerste 2 halve dagen creche gehad, paar dagen later alle twee diaree
Afgelopen do/vr de eerste volle dagen, gisteren een van de 2 koorstig beginnen worden en ongemakkelijk, vandaag verder.

ik weet wel dat ze zeggen dat ze vaak ziektes krijgen vanaf dat ze naar de creche gaan, maar als we ze elke keer ziek gaan krijgen van 2 dagen dan staan we er schoon op.
Eens het weer wat beter is, zijn ze iets minder ziek, maar hier was het ook in't begin prijs. 1 week geweest en 't was prijs. Daarna goed de zomer doorgekomen. Ze moeten ergens wat weerstand opbouwen. 🤷🏻‍♀️
 
Daarvoor bestaat er kinderoppas (meter, peter, oma & opa, ...) :cheer:

Dan wordt die cirkel tenminste doorbroken voor een tijdje.
Maken we gebruik van hoor. Alleen zijn de hevigste momenten vaak na een bezoekje aan de grootouders, want daar worden ze op hun wenken bediend natuurlijk.

Vandaag naar de dierentuin geweest, zoon heeft halve dag in de buggy liggen mokken omdat hij jaloers was op kindjes die wél een speelgoedknuffel uit de souvenirwinkel kregen ...
 
2 weken terug de eerste 2 halve dagen creche gehad, paar dagen later alle twee diaree
Afgelopen do/vr de eerste volle dagen, gisteren een van de 2 koorstig beginnen worden en ongemakkelijk, vandaag verder.

ik weet wel dat ze zeggen dat ze vaak ziektes krijgen vanaf dat ze naar de creche gaan, maar als we ze elke keer ziek gaan krijgen van 2 dagen dan staan we er schoon op.
Hier was het de eerste 2j echt de hel met de oudste, echt tot in het extreme toe (ik heb hier toen genoeg zitten klagen :)) nu zijn we eindelijk vertrokken denk ik. Bij de jongste gaat het momenteel ook wel verrassend goed (tenzij ik het nu jinx) - die is nog maar één keer afwezig geweest
 
Maken we gebruik van hoor. Alleen zijn de hevigste momenten vaak na een bezoekje aan de grootouders, want daar worden ze op hun wenken bediend natuurlijk.

Vandaag naar de dierentuin geweest, zoon heeft halve dag in de buggy liggen mokken omdat hij jaloers was op kindjes die wél een speelgoedknuffel uit de souvenirwinkel kregen ...
Afspraken maken met de grootouders over jullie opvoedingsstijl?

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.
 
Afspraken maken met de grootouders over jullie opvoedingsstijl?

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.
Is de kleinkinderen verwennen ook niet deels de "functie" van de grootouders? Ik denk nu niet dat dat soort afspraken echt nageleefd gaan worden door mensen die zich waarschijnlijk gaan beroepen op "ik heb jouw pampers nog ververst", en daarvoor de kinderen er nooit laten logeren vind ik te principieel.

Al is dat voor ons enkel een theoretische discussie.
 
Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.

Wat denk je dan eigenlijk dat er zou mislopen moesten ze dat een paar keer op een jaar mogen doen?
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Altijd geweldig die cartoons, altijd toepasselijk ook :laugh:

436237269_1004894351005686_9219966207856147294_n.jpg
 
Afspraken maken met de grootouders over jullie opvoedingsstijl?

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.
Met mijn ouders lukt dat enigszins, met mijn schoonouders helemaal niet. Maar wij zijn heel afhankelijk van hun opvang, dus ja.
 
Afspraken maken met de grootouders over jullie opvoedingsstijl?

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.

Het is niet omdat zij voor opvang zorgen dat zij volledig zelf de regels bepalen. Ik zou proberen om daar een open gesprek over te voeren aangezien jullie er de gevolgen van dragen.
Myeah, succes daarmee. Ik ken meer grootouders waar dat niet bij werkt, dan wel.

Een "open gesprek" daar over hebben is uiteraard de juiste manier. Maar als gij denkt dat "mijn kind, dus mijn regels zijn te volgen" (en zo interpreteer ik uw post) gaat werken... wel meestal draait dat toch wat anders uit vrees ik.
 
Maken we gebruik van hoor. Alleen zijn de hevigste momenten vaak na een bezoekje aan de grootouders, want daar worden ze op hun wenken bediend natuurlijk.

Vandaag naar de dierentuin geweest, zoon heeft halve dag in de buggy liggen mokken omdat hij jaloers was op kindjes die wél een speelgoedknuffel uit de souvenirwinkel kregen ...
Sorry, onze dochter heeft gisteren een speelgoedflamingo gekregen in Planckendael.
 
Afspraken maken met de grootouders over jullie opvoedingsstijl?

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.
Hier (ze is nog geen 3.5 he) beseft ze heel goed dat sommige dingen wel mogen bij oma en opa, maar niet bij mama en papa. Dat is eigenlijk geen enkel probleem.
 
Terug
Bovenaan