Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

De oudste is hier de laatste tijd ook wel rebels/tegendraads. Beetje ne puber eigenlijk: tegenspeken, moeilijk doen als er iets gevraagd wordt, met ogen rollen.

Bij momenten heel kattig en kortaf.

Ik heb het haar daarstraks nog gezegd: 't is een lief, slim en tof kind maar haar manieren laten het tegenwoordig wat afweten.

Daarstraks besloot te roepen omdat er iets haar ni aan stond. Haar gewaarschuwd dat ik eens terug zou roepen. Ze bleef roepen en dan heb ik eens terug geroepen. Beetje te fel want ze is heel hard verschoten.

Beetje de bedoeling om ze wat te laten schrikken maar toch geen goeie strategie imo, veel meer dan "wie het hardst roept krijgt gelijk" leert ze daar niet van denk ik.
Al hoop ik dat ze wel een beetje verschoten is en het in't vervolg in haar achterhoofd houdt.

2 weken terug de eerste 2 halve dagen creche gehad, paar dagen later alle twee diaree
Afgelopen do/vr de eerste volle dagen, gisteren een van de 2 koorstig beginnen worden en ongemakkelijk, vandaag verder.

ik weet wel dat ze zeggen dat ze vaak ziektes krijgen vanaf dat ze naar de creche gaan, maar als we ze elke keer ziek gaan krijgen van 2 dagen dan staan we er schoon op.
Eens het weer wat beter is, zijn ze iets minder ziek, maar hier was het ook in't begin prijs. 1 week geweest en 't was prijs. Daarna goed de zomer doorgekomen. Ze moeten ergens wat weerstand opbouwen. 🤷🏻‍♀️

Daarvoor bestaat er kinderoppas (meter, peter, oma & opa, ...) :cheer:

Dan wordt die cirkel tenminste doorbroken voor een tijdje.
Maken we gebruik van hoor. Alleen zijn de hevigste momenten vaak na een bezoekje aan de grootouders, want daar worden ze op hun wenken bediend natuurlijk.

Vandaag naar de dierentuin geweest, zoon heeft halve dag in de buggy liggen mokken omdat hij jaloers was op kindjes die wél een speelgoedknuffel uit de souvenirwinkel kregen ...

2 weken terug de eerste 2 halve dagen creche gehad, paar dagen later alle twee diaree
Afgelopen do/vr de eerste volle dagen, gisteren een van de 2 koorstig beginnen worden en ongemakkelijk, vandaag verder.

ik weet wel dat ze zeggen dat ze vaak ziektes krijgen vanaf dat ze naar de creche gaan, maar als we ze elke keer ziek gaan krijgen van 2 dagen dan staan we er schoon op.
Hier was het de eerste 2j echt de hel met de oudste, echt tot in het extreme toe (ik heb hier toen genoeg zitten klagen :)) nu zijn we eindelijk vertrokken denk ik. Bij de jongste gaat het momenteel ook wel verrassend goed (tenzij ik het nu jinx) - die is nog maar één keer afwezig geweest

Maken we gebruik van hoor. Alleen zijn de hevigste momenten vaak na een bezoekje aan de grootouders, want daar worden ze op hun wenken bediend natuurlijk.

Vandaag naar de dierentuin geweest, zoon heeft halve dag in de buggy liggen mokken omdat hij jaloers was op kindjes die wél een speelgoedknuffel uit de souvenirwinkel kregen ...
Afspraken maken met de grootouders over jullie opvoedingsstijl?

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.

Hier is het vaak dat oma en opa de nichtjes nog laten snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan. Ik wil dat absoluut niet dus als hij ooit daar gaat logeren zullen er heel duidelijke afspraken gemaakt moeten worden of het zal eenmalig zijn.
Is de kleinkinderen verwennen ook niet deels de "functie" van de grootouders? Ik denk nu niet dat dat soort afspraken echt nageleefd gaan worden door mensen die zich waarschijnlijk gaan beroepen op "ik heb jouw pampers nog ververst", en daarvoor de kinderen er nooit laten logeren vind ik te principieel.

Al is dat voor ons enkel een theoretische discussie.

Wat denk je dan eigenlijk dat er zou mislopen moesten ze dat een paar keer op een jaar mogen doen?

Altijd geweldig die cartoons, altijd toepasselijk ook :lol:

436237269_1004894351005686_9219966207856147294_n.jpg

Met mijn ouders lukt dat enigszins, met mijn schoonouders helemaal niet. Maar wij zijn heel afhankelijk van hun opvang, dus ja.

6-yo heeft, waarschijnlijk uit woede, gisterenavond een speeltje in de tv gekatapulteerd waardoor het lcd-paneel is gebroken. Wil iemand hem ruilen voor een nieuwe tv?

Het is niet omdat zij voor opvang zorgen dat zij volledig zelf de regels bepalen. Ik zou proberen om daar een open gesprek over te voeren aangezien jullie er de gevolgen van dragen.
Myeah, succes daarmee. Ik ken meer grootouders waar dat niet bij werkt, dan wel.

Een "open gesprek" daar over hebben is uiteraard de juiste manier. Maar als gij denkt dat "mijn kind, dus mijn regels zijn te volgen" (en zo interpreteer ik uw post) gaat werken... wel meestal draait dat toch wat anders uit vrees ik.

Sorry, onze dochter heeft gisteren een speelgoedflamingo gekregen in Planckendael.

Hier (ze is nog geen 3.5 he) beseft ze heel goed dat sommige dingen wel mogen bij oma en opa, maar niet bij mama en papa. Dat is eigenlijk geen enkel probleem.

Myeah, succes daarmee. Ik ken meer grootouders waar dat niet bij werkt, dan wel.

Een "open gesprek" daar over hebben is uiteraard de juiste manier. Maar als gij denkt dat "mijn kind, dus mijn regels zijn te volgen" (en zo interpreteer ik uw post) gaat werken... wel meestal draait dat toch wat anders uit vrees ik.
Daarnaast is uw invloed zeer beperkt. Grootouders, daar kan je dat nog tegen zeggen. Maar wat ga je doen als de school iets doet wat niet volgens uw regels is?

Het gaat niet over mislopen. Het gaat over wensen inzake de opvoeding niet respecteren.
Mnee, de vraag was eerder wat denk je dat er gaat mislopen moest dat kind een paar keer op het jaar pakweg " snoepen, frisdrank drinken en op de tablet zitten voor het slapen gaan ".

De discussie over wie welke regels bepaalt als ze ergens zijn is iets anders

Ik vrees dat dat inderdaad een non-discussie wordt. Grootouders doen hun ding, ze houden allicht wel een beetje rekening met je wensen, maar als het kleinkind het heeeel lief vraagt met die schattige engelenoogjes erbij, dan zwichten die toch. Zeker als je aangeeft dat neefjes/nichtjes het daar wel krijgen, gaan ze dat tov jouw kind niet anders doen. Hier is dat ook zo. Mijn ouders vinden een speculaaskoek, een goede ontbijtkoek ipv een boterham. Ik krijg hun niet uitgelegd dat dat even goed/slecht is als een 'gewone' koek. Dus van zodra ze daar 's morgens binnenkomt krijgt ze dit. En bij de schoonouders krijgt ze dikwijls abc-koekjes. Onder het mom van dat zijn kinderkoekjes, dat is niet ongezond. Maar dat dit allemaal slecht is voor de tanden vergeten ze wel.
Ik leg mij daar ondertussen ook bij neer, en zorg ervoor dat ik haar tanden extra goed poets voor ze gaat slapen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Terug
Bovenaan