Thuisonderwijs

Squidward

Redacteur
Als je een kind tijdelijk thuis wil onderwijzen, neem ik aan dat je daar geen bezoldiging voor krijgt maar is dit dan enkel weggelegd voor mensen waar 1 persoon voldoende binnenbrengt om dat uit te balanceren? Je mag, denk ik, niet werkloos zijn met een uitkering en je kind thuis onderwijzen? Maar gewoon werkloos en niks ontvangen, dan kan het wel? Of gaan die mensen werken (evt part-time) en dan thuisonderwijs op beschikbare momenten? Hoe werkt dat?
 
Als het kortdurend is én je een dokter hebt die op papier wil zetten dat het noodzakelijk is omwille van zijn ASS is dit misschien een optie?
Kan wel maximaal 3 maand.

De enige die ik ken die dat gedaan heeft (toch wel 18 maanden bij haar ASS-zoon), is als zelfstandige muziekleerkracht begonnen toen omdat je natuurlijk je kind niet alleen thuis kan laten terwijl jij alsnog deeltijds gaat werken...
Daarna is er met school een soort deeltijds programma opgesteld waarbij hij geen volle dagen naar school ging maar een aangepast programma volgde. Hij was toen wel al tiener, ik vermoed dat dit in het BuLO moeilijker te realiseren is.

Als je "gewoon" werkeloos bent, heb je inderdaad een sollicitatie plicht.
Maar misschien kan je het wel combineren met werken in het weekend?

Sterkte alvast 😣
 
Als het kortdurend is én je een dokter hebt die op papier wil zetten dat het noodzakelijk is omwille van zijn ASS is dit misschien een optie?
Kan wel maximaal 3 maand.

De enige die ik ken die dat gedaan heeft (toch wel 18 maanden bij haar ASS-zoon), is als zelfstandige muziekleerkracht begonnen toen omdat je natuurlijk je kind niet alleen thuis kan laten terwijl jij alsnog deeltijds gaat werken...
Daarna is er met school een soort deeltijds programma opgesteld waarbij hij geen volle dagen naar school ging maar een aangepast programma volgde. Hij was toen wel al tiener, ik vermoed dat dit in het BuLO moeilijker te realiseren is.

Als je "gewoon" werkeloos bent, heb je inderdaad een sollicitatie plicht.
Maar misschien kan je het wel combineren met werken in het weekend?

Sterkte alvast 😣
Maar als je geen uitkering vraagt, dus gewoon niet werkt maar ook van de Staat niks ontvangt, dan kan je wel gewoon kiezen om thuis les te geven. Niet dat zoiets financieel mogelijk is op dit moment, maar ik zou het wel overwegen - omstandigheden toelatend - over een jaar of drie/vier voor onze oudste. Zijn ASS problematiek is veel minder voorspelbaar dan zijn broertje.
 
1. Als je een kind tijdelijk thuis wil onderwijzen, neem ik aan dat je daar geen bezoldiging voor krijgt maar is dit dan enkel weggelegd voor mensen waar 1 persoon voldoende binnenbrengt om dat uit te balanceren? 2. Je mag, denk ik, niet werkloos zijn met een uitkering en je kind thuis onderwijzen? 3? Maar gewoon werkloos en niks ontvangen, dan kan het wel? 4.Of gaan die mensen werken (evt part-time) en dan thuisonderwijs op beschikbare momenten? Hoe werkt dat?
1. Je krijgt idd niks, en meestal zal dat idd zijn doordat 1 iemand genoeg binnenbrengt. Je kan wel tijdskrediet met motief zorg voor kinderen nemen. Max 51 maand
2. Klopt
3. Ja
4. Dat kan ook, eventueel door thuisonderwijs met andere koppels te organiseren. Een "mini-school" dus.
 
Wij geven thuisonderwijs aan onze kinderen.

We gaan beide werken, ik van 8 tot 16, mijn vrouw van 16h30 tot 20h (vrij beroep)

Er zijn gezinnen waarvan 1 ouder niet gaat werken ( en geen uitkering krijgt), er zijn er die voltijds van thuis uit werken, andere krijgen een vergoeding om voor hun kind (met een handicap) te zorgen.
 
Zijn er ook mensen die thuisonderwijs voorzien niet omwille van medische redenen, maar gewoon voor een hogere kwaliteit van onderwijs? Enige waar ik mij zorgen om maak is het sociale contact met leeftijdsgenoten.
 
Zijn er ook mensen die thuisonderwijs voorzien niet omwille van medische redenen, maar gewoon voor een hogere kwaliteit van onderwijs? Enige waar ik mij zorgen om maak is het sociale contact met leeftijdsgenoten.

Hoe ga je thuis zorgen voor een hogere kwaliteit aan onderwijs?
 
Hoe ga je thuis zorgen voor een hogere kwaliteit aan onderwijs?
Dat vraag ik me ook wel af. Moest je zelf leerkracht zijn kan ik dat nog een beetje begrijpen voor de lagere school. Maar vanaf het middelbaar lijkt het me heel straf dat beter te doen dan een school.
 
Niveau onderwijs de laatste tijd nog gechecked voor je eigen kinderen?

Je moet echt niet bijster veel moeite doen om het meerdere keren beter te doen dan wat ze nu aanbieden.

Hangt er toch allemaal vanaf over welke leeftijd en studierichting het gaat. Voor de lagere school maakt dat amper uit, denk ik. En voor richtingen zoals handel, humane wetenschappen, etc. zal dat wellicht ook geen onoverkomelijke opgave zijn om thuis te geven (gegeven dat je zelf deftig geschoold bent). Maar richtingen als Latijn-wiskunde of wiskunde-wetenschappen lijken me toch heel andere koek (kom zelf uit zo'n richting).
Het is niet voor niets dat leerkrachten in de 3e graad een master hebben in het vak dat ze geven eh. Als je zelf een master wiskunde of fysica hebt zal dat lukken (als je daarnaast ook geen wereldvreemde idioot bent qua geschiedenis, talen, ...), maar ik zie het de gemiddelde Jef, Mariette of Ares nog niet succesvol doen.

Het onderwijs mag er dan wel op achteruit gaan, het Vlaams onderwijs blijft nog altijd relatief goed en blijft, afhankelijk van je studiekeuze, nog altijd een goede voorbereiding op hoger onderwijs.
 
Zijn er ook mensen die thuisonderwijs voorzien niet omwille van medische redenen, maar gewoon voor een hogere kwaliteit van onderwijs? Enige waar ik mij zorgen om maak is het sociale contact met leeftijdsgenoten
Wij geven thuisonderwijs en ze naar verschillende hobby's sturen vangt dat sociaal contact wel op.
 
Het onderwijs mag er dan wel op achteruit gaan, het Vlaams onderwijs blijft nog altijd relatief goed en blijft, afhankelijk van je studiekeuze, nog altijd een goede voorbereiding op hoger onderwijs.

Zolang de dalende lijn er overal in zit (quod est), is dat bezwaarlijk een argument eh.

Je gaat meer en meer privé-onderwijs (of varianten daarop) zien, denk ik, hoe lager dat niveau gaat liggen.
 
Zolang de dalende lijn er overal in zit (quod est), is dat bezwaarlijk een argument eh.

Je gaat meer en meer privé-onderwijs (of varianten daarop) zien, denk ik, hoe lager dat niveau gaat liggen.

Het niveau daalt vooral omdat ze de lat blijven verlagen in functie van de zwakste leerlingen. Paplepelonderwijs.
Maar als je als leerling 'slim' bent en wilt leren, ga je dat sowieso blijven kunnen doen. Iemand die te dom en te lui is om te helpen donderen gaat met thuisonderwijs evengoed liggen aanmodderen.
 
Terug
Bovenaan