Taxi chauffeur of Uber

Horse

Well-known member
Ik had graag met mijn bestaand btw nummer mensen vervoerd. Dat zou dus kunnen als Taxi chauffeur of Uber driver. Iemand enig idee wat voor mij het beste is?

Ik heb +- 30u werk per week, wat financieel voldoende is wegens abonnementen maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mij soms verveel. Ik ben nog te jong voor zo weinig uren te kloppen.

Vroeger heb ik vele part time jobs gedaan zoals vervoer gehandicapt kind (eigen vervoer) of vervoer goederen met camionette. Ik deed dit wel graag. Maar een volledige halftijdse job was op de duur altijd te veel. En die vaste uren werkten ook altijd op mijn systeem.

Is er een verschil in opstartkosten? Dat bakje met registratie ritten, iemand enig idee wat dat kost? Moet dat bij Uber ook?

Weet iemand of Uber veel gebruikt wordt? Het zou spijtig zijn dat ik maanden alles regel voor 1 rit per week. Als dat nodig zou zijn, bonus malus -2 met joker en blanco strafregister.

Ik wou mij kandidaat stellen bij bestaande taxi bedrijven maar blijkbaar mag dat niet als zelfstandige. En halftijdse job als werknemer zou dan weer iets té veel uren zijn.
 
Laatst bewerkt:
Niet zo evident, je valt (ook voor Uber) onder de wetgeving van taxi's, dus bezoldigd personenvervoer.
Dit wil zeggen speciale verzekering, bestuurderspas, vergunning IVBP, een taxi nummerplaat aanvragen (dus eentje die met een T begint).
Niet noodzakelijkerwijze in die volgorde :)
Tenzij je quasi voltijds gaat rijden is het al niet meer het sop van de kolen waarde, je bent al snel een paar duizend Euro en ettelijke weken rondlopen kwijt tegen alles in orde is...

 
Ik ken er niet zo veel van maar ik denk dat taxi diensten (met mensen) minder interessant zijn. 'Speciaal' vervoer met goederen lijkt mij een betere piste. Wel geen idee waar je daarvoor terecht zou kunnen to be honest.
 
Ik ken er niet zo veel van maar ik denk dat taxi diensten (met mensen) minder interessant zijn. 'Speciaal' vervoer met goederen lijkt mij een betere piste. Wel geen idee waar je daarvoor terecht zou kunnen to be honest.
Wij werken ook soms met chauffeurs op zelfstandige basis,die al in pensioen zijn bv.
Maar is steeds op afroep en niet op vaste dagen/uren.
Lijkt mij dan ook niet zo interessant om te doen als je nog een vaste job hebt.
Misschien eens informeren bij transportfirma’s in de buurt met bestelwagens.
Misschien hebben die ergens een vast traject op een vaste dag.
Nu weet ik zelf niet meteen of je een vervoersvergunning nodig hebt als je als zelfstandige met een bestelwagen van een transportbedrijf zou rijden.
Zou ik eens moeten nakijken hoe dit geregeld is bij ons.
 
Vrees dat je verdiensten ook behoorlijk weinig zullen zijn versus de tijd dat je erin steekt, iedereen met een rijbewijs kan dit bij wijze van spreke doen dus is er niet bepaald een nood aan (taxi)chauffeurs. Kijk naar de pakjesleveranciers.

Als de inkomsten er reeds zijn en je meer een soort van tijdvulling zoekt, misschien eens kijken of je ergens in de buurt vrijwilligerswerk kan doen? Wordt vaak ook nog (zeer beperkt) verloond.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vrees dat je verdiensten ook behoorlijk weinig zullen zijn versus de tijd dat je erin steekt, iedereen met een rijbewijs kan dit bij wijze van spreke doen dus is er niet bepaald een nood aan (taxi)chauffeurs. Kijk naar de pakjesleveranciers.

Als de inkomsten er reeds zijn en je meer een soort van tijdvulling zoekt, misschien eens kijken of je ergens in de buurt vrijwilligerswerk kan doen? Wordt vaak ook nog (zeer beperkt) verloond.
Als ik zie wat taxi chauffeurs hier vragen, mag dat gerust in de categorie schandalig vallen.

Maar dat was inderdaad mijn tweede piste: vrijwilligerswerk 👌
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Tenzij je quasi voltijds gaat rijden is het al niet meer het sop van de kolen waarde, je bent al snel een paar duizend Euro en ettelijke weken rondlopen kwijt tegen alles in orde is...
Dat heb je bij iedere zelfstandige activiteit dus dat schrikt mij niet af. Zolang er geen buitensporige recurrente kosten zijn, is bv €4000 opstart geen probleem.

Op jouw link staat wel letterlijk:
  • De vergunning aanvragen is gratis.
 
Is er een verschil in opstartkosten? Dat bakje met registratie ritten, iemand enig idee wat dat kost? Moet dat bij Uber ook?

Weet iemand of Uber veel gebruikt wordt? Het zou spijtig zijn dat ik maanden alles regel voor 1 rit per week. Als dat nodig zou zijn, bonus malus -2 met joker en blanco strafregister.

Ik wou mij kandidaat stellen bij bestaande taxi bedrijven maar blijkbaar mag dat niet als zelfstandige. En halftijdse job als werknemer zou dan weer iets té veel uren zijn.
Hier in Brussel wordt Uber veel gebruikt ja. Er rijden er ook veel rond. En als er geen uber in de buurt is, kies ik Heetch of Bolt.
 
Ondertussen extra werk gekregen in mijn eigen sector, voor een periode van 3 maanden. Als je het mij vraagt toch wel het hatelijkste aan zelfstandige zijn. Je kan jouw frituur open doen en op een woensdag kan er soms 150 man komen... en de week nadien komt er maar 10 man...

Die ups & downs zijn echt wel een dingetje voor mij, waarmee ik meer moet leren mee omgaan. Ik kom daar soms zot van :headshake:
 
Ondertussen extra werk gekregen in mijn eigen sector, voor een periode van 3 maanden. Als je het mij vraagt toch wel het hatelijkste aan zelfstandige zijn. Je kan jouw frituur open doen en op een woensdag kan er soms 150 man komen... en de week nadien komt er maar 10 man...

Die ups & downs zijn echt wel een dingetje voor mij, waarmee ik meer moet leren mee omgaan. Ik kom daar soms zot van :headshake:
Dat hoort inderdaad bij het ondernemerschap bij!

Het is aan een goede ondernemer deze inkomsten zo stabiel mogelijk te houden, is natuurlijk ook héél sectorafhankelijk!
 
Terug
Bovenaan